Gå til innhold

Fått egning regning for vannforbruk på 18000 - mistenker feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tilbakemeldingen! Litt greit å vite at det ikke bare er vi som synes dette hørtes urimelig ut for to «ikke-sløsende» voksne. 

Regningen er fra BATE boligbyggelag. Vedlagt regningen ligger det et skriv hvor det står «Dersom det er uklarheter eller spørsmål om forbruk/måleravleser i forbindelse med avregningen, vennligst ta kontakt med *styreleders navn*». Han sier han kun har meldt inn tallene han har fått oppgitt og har ikke noe mer å tilføye. 
 

 

Anonymkode: 454f3...455

Er det enda et ledd som skal formidle avlesningen altså? Kanskje han eller hun /styreleder har skrevet feil da? Eller så har dere skrevet feil selv. Sånt skjer, fort gjort. 

Uansett, ring selskapet regningen kommer fra og forhør deg. Dette må være en feil et sted.

Er dette forresten første vannregning dere får etter at dere flyttet inn? Husker jeg hørte om noen som overtok en bolig der forrige eier hadde løyet og skrevet for lavt vannforbruk i årevis. Da nye eiere skrev ned det tallet som faktisk sto på vannmåleren da det var tid for avlesning, ble regningen gigantisk, for da kom det frem at alle årene før hadde vært feil avlest - med vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er oppført i regningen: 


Forbrukt energi: 5351,0 kwh = 5000kr

Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr

Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr 

Forbrukt kaldtvann m3: 58,95 = 2486 kr

Ganske sikker på at det stemmer, men skal helt klart dobbeltsjekke!

Anonymkode: 454f3...455

Som flere er inne på , forbruket av vann er innenfor normalt forbruk.

Basert på det du oppgir, så virker kWh medgått til oppvarming av målt varmtvann hinsides. Det er her problemet er, ikke selve mengden vann dere har brukt... Mistenker det er en feil på måleren som kalkulerer energibehov for oppvarming av varmtvann. Ev. så er "Forbrukt varmtvann" dekkende for brukt varmtvann (forbruk) + oppvarming (fjernvarme) og den gikk opp i pris på slutten av året...

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta kontakt med kommunen. 

Her er forresten en test dere kan prøve (et stykke nede i artikkelen): https://www.justervesenet.no/maleteknikk/fluider/vannmalere/

Anonymkode: 98d4b...c50

Takk for tipset, skal sjekke det ut!😊

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da vi fikk vannregning som avvek veldig fra normalen tok kommunen kontakt for å be oss lese av måleren på nytt. Vi hadde skrevet feil. 

Anonymkode: d0448...cbb

Håper det er det som er tilfellet, men er veldig sikker på at målingen er gjort riktig…

Fjaselina skrev (2 minutter siden):

Er det første året du bur i leiligheita? Har du aning om kva tidlegare forbruk og betaling har vore?

Ja, det er første året vi bor her. Vet dessverre ikke noe om tidligere forbruk/innbetalinger 😕 Det kan kanskje være mulig å finne ut av?

Leitz skrev (1 minutt siden):

det er jo under 100m3 vann, men veldig mye strøm.. Det er der det skurrer for meg.. og Prisene gikk jo ikke i taket før etter oktober 21.. Så vannforbruket er helt innafor det dere har beskrevet, men strømmen (der det står kwh) er der jeg stusser... 

Hmm, hva kan det bety? Vi har jo fått «vanlig» strømregninger i tillegg gjennom året, og de har ikke vært spesielt høye.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som kan være er at dere har vannlekkasje på sisternen som da drar litt vann hele tiden. Naboen min hadde det, fikk regning på sånn 50 000. Og måtte betale den da vedlikehold av saker inne i bolig er ditt ansvar.

Jeg hadde sjekket med naboen, hva fikk de?

Sjekket opp at dere har lest av riktig.

Ringt kommunen.

Anonymkode: 29f06...399

Takk for tilbakemeldingen!😊 Det med lekkasje skal jeg sjekke ut, selv om det virker som om vannforbruket vårt er ganske normalt?

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm, hva kan det bety? Vi har jo fått «vanlig» strømregninger i tillegg gjennom året, og de har ikke vært spesielt høye.

Takk for tilbakemeldingen!😊 Det med lekkasje skal jeg sjekke ut, selv om det virker som om vannforbruket vårt er ganske normalt?

Anonymkode: 454f3...455

Hvis dere har fått vanlige strømregninger også synes jeg det var veldig høyt, ikke at jeg har mye erfaring, men det er forbruk varmtvann kwh som er rart. Har du tidligere fakturaer du kan sammenlikne forbruk med? Altså ikke prisen, men forbrukt m3 og kwh.

 

Lekkasje høres lite fornuftig ut i mitt hode, da er det lekkasje til noe annet på strømsiden. Og ikke lekkasje, men som du har nevnt tidligere, andres/felles forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg svarte «ikke det jeg ønsket svar på, nei - da hadde jeg jo ikke opprettet denne tråden» fordi jeg ikke fant det jeg ønsket svar på ved å google (blant annet) «vannmåler service». 

Anonymkode: 454f3...455

Såpass… Lykke til!

Anonymkode: 7dd23...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (21 minutter siden):

Er det enda et ledd som skal formidle avlesningen altså? Kanskje han eller hun /styreleder har skrevet feil da? Eller så har dere skrevet feil selv. Sånt skjer, fort gjort. 

Uansett, ring selskapet regningen kommer fra og forhør deg. Dette må være en feil et sted.

Er dette forresten første vannregning dere får etter at dere flyttet inn? Husker jeg hørte om noen som overtok en bolig der forrige eier hadde løyet og skrevet for lavt vannforbruk i årevis. Da nye eiere skrev ned det tallet som faktisk sto på vannmåleren da det var tid for avlesning, ble regningen gigantisk, for da kom det frem at alle årene før hadde vært feil avlest - med vilje.

Ja, stemmer😊 Målingen foretas av den enkelte eier og sendes inn til styreleder, som igjen videreformidler tallene. Det kan så klart ha skjedd en feil et sted på veien her. Skal helt klart ringe og høre når de åpner. Dette er forresten den første vannregningen vi får her, så vi har dessverre ikke noe sammenligningsgrunnlag!

Uff... Vi kjøpte leiligheten på tvangssalg og vet de som bodde her før oss hadde økonomiske problemer, så noe slikt ville faktisk ikke forundret meg. Men det ville kommet frem av regningen dersom noe slikt var tilfellet? Her står det i hvert fall at forbruket gjelder fra dato til dato. 

NorEss skrev (20 minutter siden):

Som flere er inne på , forbruket av vann er innenfor normalt forbruk.

Basert på det du oppgir, så virker kWh medgått til oppvarming av målt varmtvann hinsides. Det er her problemet er, ikke selve mengden vann dere har brukt... Mistenker det er en feil på måleren som kalkulerer energibehov for oppvarming av varmtvann. Ev. så er "Forbrukt varmtvann" dekkende for brukt varmtvann (forbruk) + oppvarming (fjernvarme) og den gikk opp i pris på slutten av året...

Takk for svar! Veldig greit å få avklart hvor problemet ligger i hvert fall, så kan vi lettere finne ut av som kan være feil😊Regningen gjelder fra oktober 2020 til oktober 2021, så det var jo akkurat før strømprisene virkelig skjøt i været🤔

Leitz skrev (11 minutter siden):

Hvis dere har fått vanlige strømregninger også synes jeg det var veldig høyt, ikke at jeg har mye erfaring, men det er forbruk varmtvann kwh som er rart. Har du tidligere fakturaer du kan sammenlikne forbruk med? Altså ikke prisen, men forbrukt m3 og kwh.

 

Lekkasje høres lite fornuftig ut i mitt hode, da er det lekkasje til noe annet på strømsiden. Og ikke lekkasje, men som du har nevnt tidligere, andres/felles forbruk.

Ja, jeg synes også det høres veldig rart ut, når vi har en relativt ny leilighet på rett over 80 kvm og betaler over 2000 i vann og strøm per måned (før strømprisene virkelig steg). Det er mer enn et par jeg kjenner (med et barn) som bor i et ganske stort og litt eldre rekkehus😅

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Såpass… Lykke til!

Anonymkode: 7dd23...557

Takk for det!

Anonymkode: 454f3...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå fikk jeg akkurat oppgitt hva den ene naboen vår fikk i vannregning for samme tidsperiode. Naboen vår bor alene og har ca. halvparten så stor leilighet som oss (rundt 40 kvm). Han fikk en regning på nesten 12 000 kr, noe jeg også synes høres vanvittig mye ut i tillegg til "vanlig" strøm gjennom året.

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Med det dere betaler i akontobeløp pr måned og den regningen dere nå har fått skal dere betale 1800/mnd bare for varmt og kaldt vann. Det jeg ville gjort er å kontakte styreleder igjen og spørre hva andre i borettslaget betaler hver måned.

Jeg ville også ringt de som utsteder faktura for å høre hvordan de har regnet.

Jeg synes det månedlige akontobeløpet deres var noe lavt, men at totalregningen var hinsides. Jeg vet imidlertid ikke om dere betaler kommunale avgifter på vann i tillegg til dette - hvis dette er eneste "vannregningen" deres begynner det jo å ligne på noe  (sammenlignet med egen bolig). Det er fortsatt litt høyt, men problemet er jo i virkeligheten det lave akontobeløpet i forhold til virkelig kostnad. Dette har jeg som styreleder kranglet med beboere om før - de kunne ikke skjønne hvorfor de fikk en baksmell hvert år og mente at målerne måtte være feil. Da jeg satte opp et regnestykke som viste hva kostnaden ble pr måned pr leilighet sammenlignet med hva de betalte akonto forstummet kritikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, nå fikk jeg akkurat oppgitt hva den ene naboen vår fikk i vannregning for samme tidsperiode. Naboen vår bor alene og har ca. halvparten så stor leilighet som oss (rundt 40 kvm). Han fikk en regning på nesten 12 000 kr, noe jeg også synes høres vanvittig mye ut i tillegg til "vanlig" strøm gjennom året.

Anonymkode: 454f3...455

Går varmtvannet også i radiatorer og brukes for oppvarming?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se mitt forrige svar😊 Brukt 36,14 kubikk varmtvann og 58,95 kubikk kaldt vann. 
Vi har vannmåleren stående i leiligheten vår og måler av selv. Ganske sikker på at den er lest av riktig! Det er samboeren min som har lest av, og han pleier å være veldig nøyaktig😅

Anonymkode: 454f3...455

Husk at de bakerste tallene ikke skal sendes inn, altså de røde. Vi gjorde det og da sa heldigvis styreleder at det var feil. 

Anonymkode: d2d3f...5f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er oppført i regningen: 


Forbrukt energi: 5351,0 kwh = 5000kr

Forbrukt varmtvann 10 344,64 kwh = 12 977kr

Forbrukt varmtvann m3: 36,14 = 1524,65kr 

Forbrukt kaldtvann m3: 58,95 = 2486 kr

Ganske sikker på at det stemmer, men skal helt klart dobbeltsjekke!

Anonymkode: 454f3...455

Mengdene vann er ikke store, de er helt normale for to personer. Hvis jeg tolker regningen riktig, så er det ikke selve vannet du betaler så mye for, men *oppvarmingen* av varmtvannet (12 977kr). Husk at strømregningen din har blitt tilsvarende lavere. 

Anonymkode: 1d052...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som kan være er at dere har vannlekkasje på sisternen som da drar litt vann hele tiden. Naboen min hadde det, fikk regning på sånn 50 000. Og måtte betale den da vedlikehold av saker inne i bolig er ditt ansvar.

Jeg hadde sjekket med naboen, hva fikk de?

Sjekket opp at dere har lest av riktig.

Ringt kommunen.

Anonymkode: 29f06...399

Nei, det har de ikke. De har ikke brukt mye vann. 

Anonymkode: 1d052...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 time siden):

Er det enda et ledd som skal formidle avlesningen altså? Kanskje han eller hun /styreleder har skrevet feil da? Eller så har dere skrevet feil selv. Sånt skjer, fort gjort. 

Uansett, ring selskapet regningen kommer fra og forhør deg. Dette må være en feil et sted.

Er dette forresten første vannregning dere får etter at dere flyttet inn? Husker jeg hørte om noen som overtok en bolig der forrige eier hadde løyet og skrevet for lavt vannforbruk i årevis. Da nye eiere skrev ned det tallet som faktisk sto på vannmåleren da det var tid for avlesning, ble regningen gigantisk, for da kom det frem at alle årene før hadde vært feil avlest - med vilje.

De tallene skal jo leses av i forbindelse med overtakelse - dårlig jobb av megler.

Anonymkode: 1d052...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker lite sannsynlig at det skal være en lekkasje i leiligheten vår (har kun vann på kjøkkenet og ett bad), for burde vi ikke da ha merket det på et vis? Det kan jo absolutt være verdt å sjekke ut da 😊
 

Vi har det tekniske rommet (med varmtvannstanker, felles vannslanger osv) rett under vår leilighet, og det er nesten så jeg mistenker at vår vannmåler kan være koblet til noe «fellesvann» på et vis? (Jeg er altså fullstendig ukjent med hvordan dette fungerer, så kan hende at noe slikt vil være helt umulig🙈)

Anonymkode: 454f3...455

Er det leilighet i hus, eller flere leiligheter i samme bygg? Sjekk på kommunesiden, der du registrerer vannforbruk, og se på historikken. Noe må være feil et sted. 

Jeg ville sjekket vannmåler med lukkede kraner mm og tatt det derfra. Utrolig kjedelig situasjon, men det ordner seg🙏

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt totalt 5000 + 12 977  = 17 977 kr i strøm. 

Du har brukt totalt 1524+2486 = 4010 kr for forbrukt vann (varmtvann og kaldtvann). Totalt har dere forbrukt 94 m3 vann i perioden (altså ett år, ikke sant?) dette tilsvarer ca 128 l / per person og døgn. Det er ikke et høyt vannforbruk om man ser på snittall for vannforbruk per person (normalt ligger dette på ca 150 liter per person og døgn). Dere betaler da ca 42 kr/ m3 vann, prisen for m2 vann finner du på kommunens hjemmesider (om du søker opp vann og avløp). 

Men jeg forsto ikke helt om det var strømforbruket eller vannforbruket du reagerte på? 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, du skriver at dere har kr. 500 i "vanlig strøm". 

Jeg tror dette betyr at dette ikke er en vanlig vannregning. Jeg tror at oppvarmingen av leiligheten (radiatorer?) er inkludert i denne høye regningen.  Altså at dette er en regning for vann og sentralfyr. 

Da er ikke beløpet så veldig høyt. Men i såfall er det jo fullstendig galskap at akontobeløpet er satt til kun kr. 300. 

Anonymkode: 98d4b...c50

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke det høres så mye ut hvis dere har fjernvarme.  Hvis dere har hatt 500 i vanlig strøm og så 300 i autotrekk det vil jo bli 9600 på et år. Så kommer de 18000 som da blir samlet 27600 på et år. Når man betaler for strøm, fjernvarme og tappevann så er ikke det en krisepris. Dere er to voksne og et barn og det blir 2300 i måneden, det er ikke så gale altså.

Anonymkode: c31be...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (42 minutter siden):

Med det dere betaler i akontobeløp pr måned og den regningen dere nå har fått skal dere betale 1800/mnd bare for varmt og kaldt vann. Det jeg ville gjort er å kontakte styreleder igjen og spørre hva andre i borettslaget betaler hver måned.

Jeg ville også ringt de som utsteder faktura for å høre hvordan de har regnet.

Jeg synes det månedlige akontobeløpet deres var noe lavt, men at totalregningen var hinsides. Jeg vet imidlertid ikke om dere betaler kommunale avgifter på vann i tillegg til dette - hvis dette er eneste "vannregningen" deres begynner det jo å ligne på noe  (sammenlignet med egen bolig). Det er fortsatt litt høyt, men problemet er jo i virkeligheten det lave akontobeløpet i forhold til virkelig kostnad. Dette har jeg som styreleder kranglet med beboere om før - de kunne ikke skjønne hvorfor de fikk en baksmell hvert år og mente at målerne måtte være feil. Da jeg satte opp et regnestykke som viste hva kostnaden ble pr måned pr leilighet sammenlignet med hva de betalte akonto forstummet kritikken. 

Takk for svar! Enig i at akontobeløpet vi betaler per måned er altfor lite sammenlignet med de reelle kostnadene (i prospektet stod det faktisk at varmtvann var inkludert i felleskostnadene😅), men totalbeløpet bli jo uansett det samme, bare betalt på ulike tidspunkt. Vi betaler kommunale avgifter gjennom felleskostnadene (som er på totalt ca. 3700,-) per måned.

Illuminatum skrev (41 minutter siden):

Går varmtvannet også i radiatorer og brukes for oppvarming?

Ja! Det har jeg ikke nevnt i HI, fordi jeg rett og slett ikke kom på det... Vi har en helt ubrukelig "vifte" som står på lav varme. Denne konverterer visst varmtvann. Den kan vi like godt skru helt av fordi den er plassert et sted som gjør at den ikke gjør noe som helst nytte for seg (så vi bruker en normal varmeovn til oppvarming når det virkelig trengs, men det er generelt alltid kaldt her inne). Men, til tross for at den ikke gjør så mye nytte, kan det jo hende den drar ekstremt mye strøm (selv om den visst skal være billig).

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Husk at de bakerste tallene ikke skal sendes inn, altså de røde. Vi gjorde det og da sa heldigvis styreleder at det var feil. 

Anonymkode: d2d3f...5f8

Det var visst ikke noen røde tall i følge samboeren min, men takk for tipset!

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mengdene vann er ikke store, de er helt normale for to personer. Hvis jeg tolker regningen riktig, så er det ikke selve vannet du betaler så mye for, men *oppvarmingen* av varmtvannet (12 977kr). Husk at strømregningen din har blitt tilsvarende lavere. 

Anonymkode: 1d052...24f

Ja, det stemmer nok at den vanlige strømregningen vår har blitt tilsvarende lav. Samtidig har den ikke vært hinsides lav heller (rundt 500kr i måneden). Det vil jo likevel si at vi totalt har brukt rundt 2000 kr i snitt per måned på strøm + vann i en relativt ny leilighet.

Kaisada skrev (12 minutter siden):

Er det leilighet i hus, eller flere leiligheter i samme bygg? Sjekk på kommunesiden, der du registrerer vannforbruk, og se på historikken. Noe må være feil et sted. 

Jeg ville sjekket vannmåler med lukkede kraner mm og tatt det derfra. Utrolig kjedelig situasjon, men det ordner seg🙏

Det er leiligheter i samme bygg! Takk😊

Marikken skrev (3 minutter siden):

Du har brukt totalt 5000 + 12 977  = 17 977 kr i strøm. 

Du har brukt totalt 1524+2486 = 4010 kr for forbrukt vann (varmtvann og kaldtvann). Totalt har dere forbrukt 94 m3 vann i perioden (altså ett år, ikke sant?) dette tilsvarer ca 128 l / per person og døgn. Det er ikke et høyt vannforbruk om man ser på snittall for vannforbruk per person (normalt ligger dette på ca 150 liter per person og døgn). Dere betaler da ca 42 kr/ m3 vann, prisen for m2 vann finner du på kommunens hjemmesider (om du søker opp vann og avløp). 

Men jeg forsto ikke helt om det var strømforbruket eller vannforbruket du reagerte på? 

Men hvorfor kommer strømmen på vinregningen (er det strøm som går til oppvarmin av vannet?)? Denne regningen skal jo utgangspunktet kun gjelde for vannforbruket? Vi betaler jo strøm per måned i tillegg🤔

Det stemmer at forbruket av vann/strøm gjelder for et år. Pris per kubikk varmtvann er satt til gjennomsnittlige 42,1874. Pris per kubikk kaldt vann er også satt til 42,1874. 

Jeg reagerte i utgangspunktet på totalsummen i regningen, da informasjonen i regningen ved første øyekast ikke ga mening for meg (måtte google for å finne ut hva som var vanlig vannforbruk for to personer osv.) - dette er første vannregningen jeg er borti i mitt liv, heh. Nå reagerer jeg ikke på selve vannregningen (da jeg forstår det slik at vannforbruket er innenfor normalen), men strømmen som er oppført på denne regningen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes egentlig ikke det høres så mye ut hvis dere har fjernvarme.  Hvis dere har hatt 500 i vanlig strøm og så 300 i autotrekk det vil jo bli 9600 på et år. Så kommer de 18000 som da blir samlet 27600 på et år. Når man betaler for strøm, fjernvarme og tappevann så er ikke det en krisepris. Dere er to voksne og et barn og det blir 2300 i måneden, det er ikke så gale altså.

Anonymkode: c31be...502

2300 i måneden for strøm og vann er normalt for to voksne (har ikke barn)? Vi er som nevnt i HI veldig bevisste på strøm- og vannforbruket vårt begge to, har sparedusj og kjører både oppvask og klesvask en gang i uka på tidspunkter hvor strømmen skal være billig osv. I tillegg kler vi heller på oss inne fremfor å sette skru opp varmen, så synes det høres veldig høyt ut med tanke på hva vi faktisk bruker, og sammenliknet med andre vi kjenner med leilighet/rekkehus/enebolig😬 Har ikke fjernvarme.

Anonymkode: 454f3...455

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo varmt tappevann som koster når strømmen er dyr, du har vel ikke bereder når du er tilkoblet tappevann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...