Gå til innhold

Var svigerdatter frekk her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Overalt

Anonymkode: adc97...245

Hvor? Her jeg bor er det ingen. Nærmeste er 1 time unna, med bil eller buss. Bor i en by. Ikke i "gokk"

Anonymkode: 1e090...9a2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, jeg er 27 og bruker for det meste kontanter.

Anonymkode: 6fdd5...b86

Kunne blitt vanskelig her fordi flere restauranter og butikker nekter ta imot kontanter, og om en skal sette inn penger må en avtale time. 

Anonymkode: 1d40d...133

Skrevet

Svigermor/bestemor er gjerrig, smålig, og lett krenket, det er helt sikkert. 500,- i gave til barnebarn, det er ikke mye, akkurat. Kjøp en fysisk gave som barnet kan åpne, overfør 500 til konto, og alle blir fornøyd.

Hvis jeg må sette inn kontanter, er det et styr uten like. Nærmeste bank som tar kontantinnskudd ligger 20 minutter unna, og for å få sette inn penger der, må man være kunde i den banken - noe jeg ikke er. 

Anonymkode: 3138e...f04

• Liker 1
Skrevet

Nei, hun var ikke frekk. Hun spurte om en helt normal ting. Du kan velge om du vil gjøre som hun foreslår eller ikke, men en toåring har absolutt ikke noe begrep om penger… 🙄 Jeg synes det er merkelig at det skal være en stor sak for deg med disse papirlappene.

Jeg har tre barn selv, og disse kontantene ungene får i gave er noe stort herk. Da må jeg selv sette over penger til kontoene deres, og så må jeg betale med kontanter i butikker, noe som er tungvint for både butikkene og meg. 🙄 Svigermor insisterer på å gi ungene kontanter her også. Mine foreldre har heldigvis skjønt at Vipps er mye enklere for alle! Men jeg gidder ikke mase på svigermor selv, det får bare være. 
Men nei, svigerdatteren din er ikke frekk. 

Anonymkode: db27f...d8a

• Liker 3
Skrevet

Ikke frekt i det hele tatt. Jeg har selv varslet mine egne foreldre om at vi ønsker alt direkte på konto. De lager kort og legger til en liten gave i tillegg. Hver gang vi ender opp med å få kontanter i hus brukes det til å gi i gave ifb med klassebursdager. Der er det fortsatt vanlig å gi kontanter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns selv hun var frekk, men nevnte det for en nær venninne, som ikke var av samme oppfatning. Jeg lurer derfor på om det er helt vanlig å være så frimodig som dette?

Mitt første og eneste barnebarn fyller snart to år. Jeg har gitt han en 500-lapp til hver bursdag og jul så langt. Dette er penger som har blitt satt inn på sparekontoen hans av foreldrene. Nå virker det som om svigerdatter er misfornøyd med at de får kontanter. Jeg fikk en melding i går hvor hun spør om jeg ikke enten kan sende pengene på Vipps eller sette inn på barnets konto, hvis jeg har tenkt til å gi penger. Jeg skjønner ikke problemet med at foreldrene fysisk setter inn pengene selv. Det er vel enten bare å gå i banken eller eventuelt å bruke opp kontantene på butikken og overføre fra egen konto til barnet? Jeg syns det er viktig at barnet får en fysisk gave av meg. Å overføre pengene er ikke det samme for meg, da har jo barnet ingen gave å åpne.

Anonymkode: c46eb...03f

Synes ikke det er frekt, heller frekt av deg å gi sedler som ingen bruker. Ja, de kan gå i bank i butikk hos de fleste norgesgruppen og sette inn på egen konto, men dette blir styr for foreldrene. Gi heller en liten fysisk ting i tillegg til pengene via vipps eller overfør til konto!

Anonymkode: 89ad8...1f8

• Liker 2
Skrevet

Og sette inn penger i banken, det gjør jeg seriøst ALDRI! Ingen ting er vel mer herk enn det. 

Anonymkode: db27f...d8a

Skrevet

Jeg synes kontanter er litt styr faktisk selv om man kan ta pengene med på butikken og sette inn på konto. Så det er ikke frekt å spørre om det heller kan Vippses. Men en 2 åring elsker å få presanger så hvis jeg var bestemor ville jeg garantert ha kjøpt noe morsomt og pakket inn. Å gi penger viser at man ikke gidder finne på noe som gleder barnet. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare vippse? Ingen 2-åringer er opptatt av pengesedler. Kjøp heller en liten leke utenom, så blir det bra både for ungen og foreldrene som slipper å dra til banken. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hun var både frekk og utakknemlig. Det et ikke noe problem å ta med seg barnet i lekebutikken og la barnet velge seg noe selv for pengene. Det går fint å betale med kontanter nå. Vi gjør dette hver gang vår datter får penger til jul eller bursdag, selv om hun egentlig synes det er best å få pakke til jul og bursdag. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke frekt, men jeg forstår at du synes at det er tungvint hvis du ikke har Vipps eller nettbank. 

Foreldrene mine er i 70-årene, og vippser alltid dersom de skal gi pengegaver til oss eller barnet vårt. Da er det lettvint å overføre pengene til riktig konto. 

Anonymkode: b228b...b37

Skrevet

Hvis du vil at en toåring skal åpne en gave så får du kjøpe noe fra lekebutikken. Hadde han vært 12 så hadde det sikkert vært kult med en fysisk 500-lapp, men nå er det bare unødvendig jobb for deg som må ta ut pengene i banken (særlig hvis du er en sånn besteforelder som er nøye på at sedlene skal være så perfekte og feilfrie som mulig), og så må de sette det inn i banken etterpå. Foreldre nå til dags er mer digitale enn noensinne, de ser omtrent ikke kontanter i det heletatt. I tillegg er det stress med småbarnsperioden, stress med bursdagsfeiring og plutselig har lappen havnet i søpla med konvolutter og gavepapir. Hun er virkelig ikke frekk som foreslår en enklere løsning for dere begge

Anonymkode: 76fdd...00b

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde heller ikke likt å få kontanter, det er så mye styr å sette dem i banken. Bor langt fra nærmeste bank, og er uansett på jobb når den er åpen. Enklere med Vipps eller direkte inn på konto.

Anonymkode: 737b8...2a5

Nå trenger jo ikke foreldrene sette inn den femhundrelappen i banken. De kan kjøpe mat eller annet for den og overføre 500 kr fra sin egen konto til barnets konto. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kunne blitt vanskelig her fordi flere restauranter og butikker nekter ta imot kontanter, og om en skal sette inn penger må en avtale time. 

Anonymkode: 1d40d...133

Alle matbutikker jeg har vært i, tar kontanter uten å mukke. 

Så da lurer jeg på hvor det er vanskelig? Har vært på Norgesferie og brukt kontanter hele tiden, aldri noe problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Overalt

Nesten ingensteder i Bergen ihvertfall. Her må det busses til en annen bydel hvis jeg må bruke innskuddsautomat. 

Anonymkode: f6061...c75

Skrevet

Gud bedre, hvordan klarer du å fungere i sosiale sammenhengen hvis det skal så lite til før du syns det er frekt?

Det var en helt nøytral forespørsel som på ingen måte kan tolkes som frekt.

Anonymkode: 3c8a8...469

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Uenig med ulveflokken! Det er enkelt å putte seddelen innpå minibank på innskudd, den tar og utgåtte sedler man har gjemt i madrassen

Nei det er ikke lett når de ligger langt unna 

Anonymkode: 31f87...f9f

Skrevet

Absolutt ikke urimelig for henne å spørre. Kontanter lager bare mer jobb for alle parter. Innskuddsmaskinen i byen her ble fjernet for et par år siden, og tror det gjelder mange plasser i Norge. 

Enten blir du veldig lett krenket, eller så leter du etter grunner til å klage over svigerdatteren din.

Anonymkode: e4290...8a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor dette er problematisk. Svigerdatteren din sier fra at det er enklere for dem å få overført eller vippset pengegaven. Så da gjør du det. Enklare for deg også. En 2 åring bryr seg da ikke om å åpne en konvolutt med en pengeseddel oppi! 

Anonymkode: c34cd...c0f

• Liker 1
Skrevet

Så kjipt å gi penger til en sånn småttis. 
Tenk så deilig å se han/henne med et smil om munnen etter å ha åpnet gaven. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...