AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #141 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg er enig med TS. En gave er en ting som gies frivillig, ikke noe mottakeren kan be om, eller diktere for alt ettersom hva som passer en best. Dette må folk bare slutte med. Anonymkode: 48fa5...afd Det likevel ikke mange i tråden som er enig med ts selv om du er det. Anonymkode: 3c8a8...469
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #142 Skrevet 22. januar 2022 Brunello skrev (6 timer siden): Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppfattes som frekt. Det er praktisk. Men til alle dere som synes det er så vanskelig å sette inn pengene. Ærlig talt, det løser man lett. Bruk pengene neste gang dere handler mat. Så overfører dere til barnet. Æh, da må jeg jo stå i kø til betjent kasse. Tungvint Anonymkode: eab17...9c7 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #143 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og hvor finner man disse minibankene med innskuddsautomat? Anonymkode: 1e090...9a2 De finnes ikke der jeg bor.... Anonymkode: 5657e...fb8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #144 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flott at du har innskudd i nærheten. Det er det ikke alle som har. Jeg tror ikke TS ville følt seg så krenket om det var sønnen hennes som kom med en totalt rimelig forespørsel. Svigerdatteren er nok den som sitter igjen med jobben med å få satt pengene inn på konto etterpå, og er derfor den som spør om de ikke kan vippses eller overføres direkte til kontoen. Istedenfor å bli krenket, så kan jo TS spørre seg selv om hvorfor svigerdatter føler at kontanter blir så mye ekstra jobb. Kan det være at sønnen er dårlig på å ta ansvar, så svigerdatter blir sittende med mye ansvaret for hus og hjem, og derfor føler at en vanligvis "liten" oppgave blir fryktelig stor når hun allerede har mye annet å styre med? Anonymkode: e4290...8a5 Om du ikke har det i nærheten, så sparer du på pengene til du skal til en butikk med bankinnskudd. Det er ikke noe man må gjøre med en gang, særlig ikke fordi disse pengene skal på en sparekonto. Verre er det ikke. Hva er poenget med å problematisere alt mulig? Å sette inn penger på konto er et ikke-problem. Anonymkode: 35493...9fb 1
Tanuki Skrevet 23. januar 2022 #145 Skrevet 23. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts Takk for overveldende mange svar. Jeg skal tipse min sønn og svigerdatter om innskudd i matbutikk. Det er ikke mulig å sette inn gebyrfritt i bankene her i området, så jeg hadde i utgangspunktet tenkt at de kunne bruke kontantene selv og overføre til barnet. Jeg er ikke så ubrukelig med teknologi at jeg ikke har Vipps og nettbank, det har jeg selvsagt. Det er bare viktig for meg at barnet får en fysisk gave fra farmor, som kan åpnes. Et synlig bevis på at jeg har tenkt på han på dagen hans. Leker har jeg ikke tenkt til å kjøpe, siden han har mer enn nok fra før, så det hadde blitt penger ut av vinduet. Penger til kontoen er en investering i fremtiden. Jeg ser at det er litt delte meninger, men det ser ut som om mange er enige med meg om at mottakeren ikke skal diktere hvordan en gave skal gis. Og dere som spør om min sønn: Hva han tenker om saken vet jeg ikke, men sannsynligvis er det ikke noe problem for han å motta kontanter. Han er en veldig lettvind og positiv mann, som jeg aldri har uoverensstemmelser med. Anonymkode: c46eb...03f Oversettelse: svigerdatter er vanskelig, negativ og du har hatt flere konflikter med henne. Har lest tråden og tenkt at dere lett kunne finne noen løsninger, men virker som du har bestemt deg for at svigerdatter er vanskelig uansett. - overfør på vipps, og gi heller en bok som fysisk gave. enig i at plastikk leker er bortkastet for de fleste på den alderen, men bøker er da en fin og nyttig gave. trenger ikke koste mye heller. - spar penger til barnebarnet i fond, så vokser beløpet og blir gull verdt når ungen senere skal ta lappen eller kjøpe bolig. - overfør på vipps, og la heller ungen pakke opp et fint kort med en seddel du kan ta med deg hjem senere...siden du er så glad i kontanter. Svigerdatter kom med et helt rimelig forslag, og mest sannsynlig er sønnen din enig, men lar henne ta "støyten" ved å informere deg. Du fremstår som usedvanlig hårsår og konfliktsøkende som setter deg på bakbeina over en så liten ting. Er det virkelig verdt det? 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #146 Skrevet 23. januar 2022 Frekt er det uansett, dere som sier det er vannskelig å sette inn penger tar feil,null stress kiwi tilbyr dette. Når mine barn får penge gaver setter jeg de inn der uten noen som helst problem. Anonymkode: 2d39b...511 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #147 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Må bare si takk til dere i tråden som har påpekt dette med kontaktinntak/uttak i butikk, jeg visste ikke at det var mulig med min bank men den er på listen (var mange på listen!). Har jo vipps så dette virket jo veldig greit, er 3 butikker i mitt nærområde som har dette jo Har en bunke kontanter liggende jeg aldri får brukt så da skal jeg jammen sette dem inn! https://vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/kontanter/kontanttjenester-i-butikk/ (Dette må være noe nytt for da jeg skulle sette inn noe for 4 år siden var det kun noen post i butikk det funket i?) Anonymkode: 2540c...cfe Tusen takk for tips!!! Det har tidligere vært et voldsomt styr med å bruke opp kontantene ungene får i bursdagene i matbutikken for så å sette inn på kontoene deres pga at jeg har sbanken og ingen innskuddsautomat tilgjengelig. Men tusen takk for tipset om at jeg kan sette inn penger på den lokale kiwien og spar-butikken her 😀😀😀 Selv pleier jeg å printe en pengelapp, og vippse beløpet når jeg gir pengegaver. Da jeg ikke ser poenget i å ta ut penger for at de skal settes inn igjen på en tungvint måte etterpå. Anonymkode: 2ed2c...334 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #148 Skrevet 23. januar 2022 Jeg hadde innfridd hennes ønske, og satt pengene direkte på konto ☺ Hadde også kjøpt en liten ting utenom, som barnet kan åpne på bursdagen 🙂 Anonymkode: c0d7f...0e0
smilo Skrevet 23. januar 2022 #149 Skrevet 23. januar 2022 Selv min mor på 75 overfører penger til gaver på konto. Hun har ikke vipps, så hun bruker vanlig bankoverføring. Her synes jeg du er urimelig som tenker at din svigerdatter er frekk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #150 Skrevet 23. januar 2022 Kontanter er noe dritt. Jeg fikk en 500-lapp til jul for to år siden, og har enda ikke fått brukt den... Bruker sjelden så mye penger på en gang, og gå rundt med masse mynt i lomma gidder jeg i hvert fall ikke. Anonymkode: 816c5...22b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #151 Skrevet 23. januar 2022 Hvor gøy tror du det er for et lite barn å åpne en konvolutt å finne papir inni? Som han ikke skjønner hva er? Tungvint å gå i bank. Sett inn på konto, og gi en liten presang i tillegg- når barnet blir større Anonymkode: 7969a...567 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #152 Skrevet 23. januar 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Tidene forandrer seg, men kontanter har det altid hvert. Nå må ikke en 500 lapp fysisk settes inn på konto siden den kan brukes opp i butikken eller dra til kiwi, spar, meny og obs og sett inn penger der. Det tar 1 minutt. Jeg er 33 og gir fortsatt penger til mine barn som de putter på sparebøssa. De har elsket å få penger fra de var 3 ca. Men før det var det stas med mynter. Her burde heller svigerdatter velge sine kamper. Anonymkode: 094a0...7e7 Det er jo ikke en kamp etter en forespørsel. Noe annet om TS nekter å endre og svigerdatter fortsetter å be om det. Anonymkode: a607f...5b1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #153 Skrevet 23. januar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Ts Takk for overveldende mange svar. Jeg skal tipse min sønn og svigerdatter om innskudd i matbutikk. Det er ikke mulig å sette inn gebyrfritt i bankene her i området, så jeg hadde i utgangspunktet tenkt at de kunne bruke kontantene selv og overføre til barnet. Jeg er ikke så ubrukelig med teknologi at jeg ikke har Vipps og nettbank, det har jeg selvsagt. Det er bare viktig for meg at barnet får en fysisk gave fra farmor, som kan åpnes. Et synlig bevis på at jeg har tenkt på han på dagen hans. Leker har jeg ikke tenkt til å kjøpe, siden han har mer enn nok fra før, så det hadde blitt penger ut av vinduet. Penger til kontoen er en investering i fremtiden. Jeg ser at det er litt delte meninger, men det ser ut som om mange er enige med meg om at mottakeren ikke skal diktere hvordan en gave skal gis. Og dere som spør om min sønn: Hva han tenker om saken vet jeg ikke, men sannsynligvis er det ikke noe problem for han å motta kontanter. Han er en veldig lettvind og positiv mann, som jeg aldri har uoverensstemmelser med. Anonymkode: c46eb...03f De fleste er vel ikke enig med deg 😅 Anonymkode: a607f...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #154 Skrevet 23. januar 2022 Barnet for om ikke annet renteinntektene på pengene når de settes i banken. On det ikke er så mye så blir det noen kroner om du setter inn 500 kr i året i 18 år. Anonymkode: a1a6d...9a8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #155 Skrevet 23. januar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er enig med TS. En gave er en ting som gies frivillig, ikke noe mottakeren kan be om, eller diktere for alt ettersom hva som passer en best. Dette må folk bare slutte med. Anonymkode: 48fa5...afd Svigerdatteren har forelått, ikke krevd. Om TS følger forslaget er opp til Ts. Om svigerdatteren er som folk flest lar hun det bli med forslaget og heller himler litt om hvor satt svigermor er for seg selv Anonymkode: a607f...5b1 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2022 #156 Skrevet 23. januar 2022 Dævendøtte skrev (14 timer siden): Alle matbutikker jeg har vært i, tar kontanter uten å mukke. Så da lurer jeg på hvor det er vanskelig? Har vært på Norgesferie og brukt kontanter hele tiden, aldri noe problem. Jeg vet ikke hvor DU har vært, men i sommer var jeg på norgesferie der en i reisefølget hadde glemt lommeboken med kort hjemme. Det er jo ikke noe heft i disse dager da man kan vipse og ta ut i minibank. Bare et problem: ikke et - null - av de stedene vi var (dagligvare, event, restaurant, bar, klesbutikk, transport) på destinasjonen tok kontanter pga. korona. (Det er en helt annen diskusjon om dette er lovlig når kontanter faktisk er et gyldig betalingsmiddel i Norge).
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2022 #157 Skrevet 23. januar 2022 Er Bergen en storby? Det kan vi være enig om ja? Min bank har EN innskuddsbank som er åpen kun i bankens åpningstid i hele Bergen. Så dette med at dette er tilgjengelig over alt tror jeg er eventyr. Det er for øvrig kun Norgesgruppen (Kiwi, Meny, Spar og Joker) som har Vipps kontantinnskudd. Disse er det jo heldigvis en del av også i Bergen (jeg visste ikke om denne muligheten).
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2022 #158 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sikkert inne på 7/11 i sentrum, nå er du ikke spesifikk hvor i Bergen galleriet og sikkert, du gjør deg vanskelig du må være litt mer løsningsorientert kvinne Anonymkode: adc97...245 Vet du at det er mulig der, eller bare tror du det?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #159 Skrevet 23. januar 2022 Blondie65 skrev (15 minutter siden): Vet du at det er mulig der, eller bare tror du det? Så vanskelig er det ikke Anonymkode: adc97...245
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #160 Skrevet 23. januar 2022 først må du ta ut penger i kontanter, og gi til barnas foreldre. deretter må disse foreldrene sette pengene inn i banken igjen. Så lenge disse pengene faktisk blir overført til barnets bank-konto (i steden for at moren beholder pengene selv) så ser jeg egentlig ikke noe "problem" med å overføre pengene elektronisk.. Anonymkode: 93bac...2c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå