Gå til innhold

Var svigerdatter frekk her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da Vippser du penger og så skriver du "500" på en papirlapp og putter det oppi en konvolutt.

Her er det du som er vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg syns selv hun var frekk, men nevnte det for en nær venninne, som ikke var av samme oppfatning. Jeg lurer derfor på om det er helt vanlig å være så frimodig som dette?

Mitt første og eneste barnebarn fyller snart to år. Jeg har gitt han en 500-lapp til hver bursdag og jul så langt. Dette er penger som har blitt satt inn på sparekontoen hans av foreldrene. Nå virker det som om svigerdatter er misfornøyd med at de får kontanter. Jeg fikk en melding i går hvor hun spør om jeg ikke enten kan sende pengene på Vipps eller sette inn på barnets konto, hvis jeg har tenkt til å gi penger. Jeg skjønner ikke problemet med at foreldrene fysisk setter inn pengene selv. Det er vel enten bare å gå i banken eller eventuelt å bruke opp kontantene på butikken og overføre fra egen konto til barnet? Jeg syns det er viktig at barnet får en fysisk gave av meg. Å overføre pengene er ikke det samme for meg, da har jo barnet ingen gave å åpne.

Anonymkode: c46eb...03f

Mange banker tar ikke innskudd lengre, og bank i post i butikk er også borte. I tillegg er man frarådet av å bruke kontanter i butikk pga covid-19 så jeg forstår din svigerdatter. Gi en fysisk gave hvis du trenger å se barnet åpne den. Evt et kort hvor summen står, men at du vippser selve beløpet. 

Anonymkode: e6799...17b

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes heller ikke det var frekt forutsatt at hun spurte på en ordentlig måte. Kan ikke lese noe her som tyder på at hun spurte på en «sur» måte. Slik jeg leser det spør hun på en grei måte bare om gaven kan gis slik at det blir mest praktisk for dem.

om du vil ar ungen skal ha noe å pakke opp går det jo an å kjøpe en liten sjokolade eller noe annet smått til type 20kr - som sikkert ungen på 2 der og da uansett setter mer pris på en en papirlapp. 

• Liker 3
Skrevet

wow, mye styr å la seg gjøre det 1 GANG i året.🤦‍♀️ Hadde syns det var dritt flaut å fortelle de rundt hva de kan gi og ikke gi og hvordan det bør gjøres. Svigerdatteren din opptrer skikkelig kjerring.🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 8c17e...99c

• Liker 4
Skrevet

Ikke frekt 

vi må kjøre 40 min hver vei for å få satt inn penger, sier seg selv at det er styrete

Anonymkode: 31f87...f9f

• Liker 7
Skrevet

Kan sett inn kontanter og få det rett på kontoen gjennom vipps også, på vanlige butikker.

Anonymkode: 51ae5...ec7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke frekt 

vi må kjøre 40 min hver vei for å få satt inn penger, sier seg selv at det er styrete

Kan sette inn på utvalgte kiwi, meny butikker bla. Får pengene rett på konto, men må nok ha vipps da

Skrevet

Ikke frekt i det hele tatt. Kontanter er bare styr. Må innrømme at jeg nå i 2 år har hatt en 500 lapp i lommeboken som jeg ikke har rørt. Det var bursdagsgave til datteren min. Jeg satt over 500 til hennes konto, og siden har jeg gått rundt med den… Har også 4000,- i kjøkkenskapet som også var en gave. De har ligget der i et halvt år nå, og jeg har ingen anelse om når jeg kan få satt de inn på en konto….🙈

Anonymkode: 62003...3dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke frekt 

Kan sette inn på utvalgte kiwi, meny butikker bla. Får pengene rett på konto, men må nok ha vipps da

https://vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/kontanter/kontanttjenester-i-butikk/

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Svigers gir også ofte penger.

Da gir de et fint kort, og så printer de ut en "kopi" av pengene, med beskjed om at dette beløpet er overført til konto. Da ser ungene reint fysisk hvilket beløp de har fått, samtidig som vi slipper "bryderiet" med kontanter.

Må understreke at penge-kopiene er helt tydelig kopi, feil størrelse og bare print på ene siden. Slik at ingen mistenker de for forfalskning av sedler... 😬

Anonymkode: ecbad...c58

Dette gjør jeg også siden jeg liker å gi noe som åpnes (pakker gjerne inn noe snoop sammen med «seddelen»)
Og ungdommen i familien synes det er topp for de har jo ingen steder å ha sedler, og enda mindre mynter om de «åpner» seddelen 

….. De vet vel knapt hvordan sedler ser ut 😆

Anonymkode: 27c85...2b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke frekt i det hele tatt. Kontanter er bare styr. Må innrømme at jeg nå i 2 år har hatt en 500 lapp i lommeboken som jeg ikke har rørt. Det var bursdagsgave til datteren min. Jeg satt over 500 til hennes konto, og siden har jeg gått rundt med den… Har også 4000,- i kjøkkenskapet som også var en gave. De har ligget der i et halvt år nå, og jeg har ingen anelse om når jeg kan få satt de inn på en konto….🙈

Anonymkode: 62003...3dd

https://vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/kontanter/kontanttjenester-i-butikk/

Skrevet

Hvis du ønsker å glede barnet med en fysisk gave, må du gi nettopp det. Senere, når barnet selv vil ha glede av kontanter, kan du legge 500-lappen i en paperback-bok, sammen med sokker, putt den inni en oppblåst ballong eller noe. Men nå når barnet er så liten, må du glede det med en liten, billig gave og penger på bok. En seddel gir null glede.

Din svigerdatter var slett ikke frekk, jeg skjønner ikke at du syns det? 

Anonymkode: c8340...81d

• Liker 2
Skrevet

Litt småfrekt ja, men absolutt ikke noe å lage en sak av. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppfattes som frekt. Det er praktisk.

Men til alle dere som synes det er så vanskelig å sette inn pengene. Ærlig talt, det løser man lett. Bruk pengene neste gang dere handler mat. Så overfører dere til barnet.

• Liker 3
Skrevet

Det frekke her er vel at din sønn lar svigerdatter ta dette opp med deg, om du har for vane å være så vanskelig som dette. Ellers så ga hun beskjeden fordi det ikke i deres villeste fantasi kunne falle de inn at du skulle ta det som en frekkhet. 

Og du, så de t er klart, de er garantert enige om dette, din sønn og svigerdatter.

Kunne vært bittelitt mer enig med deg om det var en tenåring eller i hvert fall større barn som ville ha et forhold til å få sin egen pengeseddel (ikke om det var forbeholdt sparing vel og merke, hvilke barn synes det er gøy?). Men dette er til en toåring som virkelig ikke kunne brydd seg mindre. 

Du får svelge den kamelen. Det var et godt tips å gi konvolutt med kopi av pengeseddelen. Men vent minst 4 år, gjerne mer.

Anonymkode: 5e4e9...c7f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kan man vel ikke? Det kan man iallfall ikke med min bank. 

Anonymkode: 2540c...cfe

Er mange banker man kan det med og jeg vet ihvertfall at Kiwi, Meny og Spar er butikker man sitte penger inn på. 

Skrevet

Folk som gir kontanter fordi det "alltid har vært sånn" er de samme type folk som insisterer på manuell girkasse fordi  automatgir er noe  nymotens tull, og savner kassettspiller, telefon med dreieskive og faxmaskin fordi alt var mye bedre før 

Anonymkode: 7b1cf...84d

• Liker 9
Skrevet

Frekt? Nei. Ville du som en nevnte synes det var frekt om din sønn sa det samme?

Det kan hende det er litt styr å få satt pengene inn på konto, da de må til banken for å fikse det.

Men det verste vil vel være den kampen med ungen på 2år som får en konvolutt i hånden, gjerne river opp litt feil og da gjerne nekter plent å slippe taket så pengen og dens verdi kan berges.

Hvor gøy er det for barnet å pakke opp en seddel det blir fratatt ganske raskt (og muligens med en smule makt og overtalelse) ? Må jo være bedre å kjøpe en liten ting evt kort med fint bilde å pakke inn i stedet og sette restbeløpet inn på barnets konto.

• Liker 5
Gjest Miaminmia
Skrevet

Hvordan går man egentlig i banken? Kan ikke huske å ha vært inne i en bank på tjue år. Heller ikke minibank de siste årene. Det er faktisk utrolig irriterende med kontanter. Svigerinnen min gir alltid penger i gave til barna vår (som nå ikke lenger er barn), de får en liten pakke med noe dilldall eller godteri de liker og et koselig kort om at det blir vippset penger.

Skrevet

Jeg bor i en mindre by, men likevel ganske sentralt, på østlandet. Nærmeste bankfilial der jeg kan sette inn penger er 1 time unna med bil. Det er 3 år siden filialen her i byen ble nedlagt. 

Så dersom ikke denne familien bor like ved banken, synes jeg TS er frekk. Frekk fordi det ikke er lett å bli kvitt en pengeseddel nå til dags. 

En 2-åring forstår dessuten ikke hva en 500-lapp er. En 2-åring vil ha leker. 

Anonymkode: 1e090...9a2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...