Gå til innhold

I 2020 ble ca 8% av alle norske barnefamilier meldt til barnevernet, er alle disse på dette forumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (54 minutter siden):

Det blir stadig gjort undersøkelser på hvor mange som opplever vold og overgrep. Her er en helt fersk for barn mellom 13 og 16:

1.5% opplevde fysiske seksuelle overgrep sist år. (I tillegg kommer nettovergrep som er utenfor hjemmet)

2.9 % opplevde fysisk vold sist år. Dette inkluderer mindre alvorlig vold som å bli holdt hardt i armen.

Merk at alt dette slett ikke skjer hjemme.

Totalt opplevde hele 1/4 en form for vold eller overgrep. Det aller meste under det forskerne kaller psykisk vold. Typisk en sårende bemerkning, for eksempel fra søsken.

Tallet forskerne går ut med er at 1/4 barm opplever vold eller overgrep.

Spør dere meg er dette grovt villedende formidling av forskning.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0GO9p6/nyanser-er-viktige-naar-vi-skal-definere-vold-og-overgrep

 

 

Det er helt sprøtt. 
Var for litt tilbake publisert en undersøkelse i den andre enden av skalaen, gjaldt eldre på institusjon. 
Den førte til avisoppslag om at en bekymringsfull andel av pasientene var utsatt for vold og overgrep. Inni disse tallene var det (få)eksempler på ren mishandling og sadisme, men brorparten var ting vi i dagligtale ikke vil definere som overgrep. 
Eksempel: at en ansatt glemmer å banke på døra til pasientens rom, eller at en travel ansatt går forbi en beboer som ønsker kontakt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk veldig dumt. Mange melder falske beskymringer eller idiotiske ting som ikke har noe der å gjøre engang. Om det er hevn fra svigermor eller en eks. Eller at du ga beskjed til skolen om at de må tilrettelegge eller at du klager på noe. Og de som trenger det mest de får ikke den hjelpen de skulle hatt og må leve i ett helvete!! Folk må tenke seg om! Ja alle barn skal ha det bra , og det er bra at folk får hjelp. Men mange ting skulle aldri vært hos bv engang! Det opptar den dyrebare  tiden noen andre som virkelig har det fælt skulle hatt! Meld ekte beskyrminger. Slutt å synse og hevne.

Anonymkode: 3d1f9...d8d

Jeg har også opplevd falsk bekymringsmelding som det var null grunnlag for. Ikke meg, men en venninne.  Det var kun for å spre kvalme og vanskeligheter for et annet menneske. 

Anonymkode: c6f7c...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også opplevd falsk bekymringsmelding som det var null grunnlag for. Ikke meg, men en venninne.  Det var kun for å spre kvalme og vanskeligheter for et annet menneske. 

Anonymkode: c6f7c...286

Ja og sånn skal det ikke være. De som faktisk trenger hjelp står i kø og må vente lengre på hjelp ,om de i det hele tatt får hjelp. For de har altfor mye saker på seg. Stått i avisen gang på gang!

Verden har blitt helt tullete. Altfor lett å melde no og altfor lett å slippe unna falske meldinger som hevn. Dette burde vært bøtelagt eller straff for. Mange familier blir ødelagt og går fra hverandre. Er så mye tyngre enn mange tror. Spesielt om svigermor eller nære melder. De prøver å holde fast i sønn/datter og de må velge side. Skole, barnehage, lege, helsesøster og alle får vite det og du føler deg så dum. For de får ikke vite hvorfor bare at du er meldt. Så alt du sier og gjør blir deretter nøye fulgt med på.. Men det er godt at folk ser tverrs igjennom når det er hevnmeldinger. Det er mange flink som jobber i bv og. Heldigvis!

Anonymkode: 3d1f9...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

4% av alle barn ble berørt av en bekymringsmelding. Og som du selv sier, de aller fleste familier har ikke 1, men 2 barn. Så... Det betyr at mer enn 4%, faktisk ganske sannsynligvis rundt 8% av familier er utsatt hvert år. Hvert år, viktig å huske! Det ER dramatisk.

Anonymkode: 82691...18f

Vet ikke om det er dramatisk, men god i matematikk er du ikke.

Hvis man tenker at det er ett barn i hver familie, så ble 4% av barnefamiliene i Norge berørt av en bekymringsmelding i 2020. Om tenker at det er to barn i hver familie så ble 2% av barnefamiliene i 2020 berørt av en bekymringsmelding.  

Det er ikke dramatisk synes jeg. En bekymringsmelding er nettop en bekymringsmelding. Det sier ingenting om det resulterer i tiltak. Videre vil jeg gjenta at de fleste tiltak er hjelpetiltak i hjemmet. Det kan være foreldreveiledning, støtte til aktiviteter og sportsutstyr, leksehjelp osv. 

Endret av Aureka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror nok at ca. 8% stemmer. Det ble sendt inn melding på 48695 barn i 2020. Og det var 630 323 barnefamilier. 

Anonymkode: ae190...993

Da tenker du at bekymringsmeldingen kun gjelder for ett barn i hver familie. Sånn er det ikke.alltid.  Dersom det er en søskenflokk på tre, og det er meldt bekymringsmelding om foreldrenes omsorgsevne, så blir disse barna en del av statistikken, men kun en familie blir berørt. 

8 % stemmer derfor ikke. 

Bufdir skriver: 

"I løpet av et år kan flere personer ha sendt inn bekymringsmeldinger for det samme barnet. På samme måte kan èn melding handle om bekymring for flere barn (søsken)."

https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/barnevern/bekymringsmeldinger/#heading87393

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk bekymringsmelding på oss fra skolen, fra en vikar etter at sønnen kom med en sleivkommentar som ble totalt misforstått når han gikk i 2. klasse.   Barnet ble grillet av BV, vi måtte komme innen to timer til BV og ble forhørt hver for oss.  Info alle steder ble innhentet, fikk hjemmebesøk og så ble saken avsluttet.

Etter dette gjennomskuer jeg mange innlegg der de tror de er heeelt uskyldige. Barn kan tolke alt mulig og når de blir spurt få mange til å tro det er ille.  På spørsmål om de blir holdt fast kan barnet si ja- men det er for eksempel når man leker kilelek så holder man fast for å kile.  På spørsmål om mamma/pappa har kløpet deg. Barnet svarer ja og utdyper ikke. En mamma kan ha kløpet hardt i foten- når flisen under foten måtte bort.   Men når man ikke selv innrømmer at alt kan misforstås og at man ikke er ydmyk nok for det, og mener det kun er andres feil, så lever man nok en livsløgn.  Jeg forstår helt klart hvorfor skolen reagerte og håper de fortsetter å ta tak hvis sånt skjer med noen igjen. Selv etter å vært gjennom kvernen har jeg tro på systemet. 

Anonymkode: c0ade...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (8 timer siden):

Vet ikke om det er dramatisk, men god i matematikk er du ikke.

Hvis man tenker at det er ett barn i hver familie, så ble 4% av barnefamiliene i Norge berørt av en bekymringsmelding i 2020. Om tenker at det er to barn i hver familie så ble 2% av barnefamiliene i 2020 berørt av en bekymringsmelding.  

Det er ikke dramatisk synes jeg. En bekymringsmelding er nettop en bekymringsmelding. Det sier ingenting om det resulterer i tiltak. Videre vil jeg gjenta at de fleste tiltak er hjelpetiltak i hjemmet. Det kan være foreldreveiledning, støtte til aktiviteter og sportsutstyr, leksehjelp osv. 

😄

Så jo flere barn har man desto mindre risiko å bli meldt til barnevernet? Du sier at hvis det ett barn i familien så blir 4% av familiene meldt, men er det to barn så blir det 2%! Dette er noe nytt altså! Hvor høy sannsynlighet er det da hvis man har 3 barn? Eller 4 barn? 😄 Dette blir spennende...

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (7 timer siden):

Da tenker du at bekymringsmeldingen kun gjelder for ett barn i hver familie. Sånn er det ikke.alltid.  Dersom det er en søskenflokk på tre, og det er meldt bekymringsmelding om foreldrenes omsorgsevne, så blir disse barna en del av statistikken, men kun en familie blir berørt. 

8 % stemmer derfor ikke. 

Bufdir skriver: 

"I løpet av et år kan flere personer ha sendt inn bekymringsmeldinger for det samme barnet. På samme måte kan èn melding handle om bekymring for flere barn (søsken)."

https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/barnevern/bekymringsmeldinger/#heading87393

 

Nei, hele søskenflokken blir ikke automatisk en del av statistikken. Bekymringsmelding gjelder ikke foreldre, bekymringsmelding gjelder alltid ett barn eller i noen tilfeller flere barn.

Anonymkode: 82691...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi fikk bekymringsmelding på oss fra skolen, fra en vikar etter at sønnen kom med en sleivkommentar som ble totalt misforstått når han gikk i 2. klasse.   Barnet ble grillet av BV, vi måtte komme innen to timer til BV og ble forhørt hver for oss.  Info alle steder ble innhentet, fikk hjemmebesøk og så ble saken avsluttet.

Etter dette gjennomskuer jeg mange innlegg der de tror de er heeelt uskyldige. Barn kan tolke alt mulig og når de blir spurt få mange til å tro det er ille.  På spørsmål om de blir holdt fast kan barnet si ja- men det er for eksempel når man leker kilelek så holder man fast for å kile.  På spørsmål om mamma/pappa har kløpet deg. Barnet svarer ja og utdyper ikke. En mamma kan ha kløpet hardt i foten- når flisen under foten måtte bort.   Men når man ikke selv innrømmer at alt kan misforstås og at man ikke er ydmyk nok for det, og mener det kun er andres feil, så lever man nok en livsløgn.  Jeg forstår helt klart hvorfor skolen reagerte og håper de fortsetter å ta tak hvis sånt skjer med noen igjen. Selv etter å vært gjennom kvernen har jeg tro på systemet. 

Anonymkode: c0ade...401

Du har tro på systemet fordi det endte bra for deg. Men greit å vite at noen andre ikke gar blott trodd og hørt på og derfor mistet sine barn.

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har tro på systemet fordi det endte bra for deg. Men greit å vite at noen andre ikke gar blott trodd og hørt på og derfor mistet sine barn.

Anonymkode: 82691...18f

*ikke har blitt trodd og hørt på 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at en del av de foreldrene som ikke føler seg trodd og hørt har svært manglende selvinnsikt i egen situasjon.

Jeg bor et sted der barnevernstjenesten er uthengt som verstinger. Stort sett driver de med veiledning (lite sted, så man har dessverre oversikt), men i en familie gikk de inn og overtok omsorgen for et barn. Denne familien hadde et stort nettverk og det ble store bruduljer, også i media. I media og til alle som ville høre på fremsto foreldrene som svært urettmessig behandlet. 

Faktum er at det var svært gode grunner til at de mistet omsorgen for sitt barn, og det at foreldene ikke evnet å se dette selv, understreket bare det faktum.

Anonymkode: 64b98...328

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Utfordringen er at en del av de foreldrene som ikke føler seg trodd og hørt har svært manglende selvinnsikt i egen situasjon.

Jeg bor et sted der barnevernstjenesten er uthengt som verstinger. Stort sett driver de med veiledning (lite sted, så man har dessverre oversikt), men i en familie gikk de inn og overtok omsorgen for et barn. Denne familien hadde et stort nettverk og det ble store bruduljer, også i media. I media og til alle som ville høre på fremsto foreldrene som svært urettmessig behandlet. 

Faktum er at det var svært gode grunner til at de mistet omsorgen for sitt barn, og det at foreldene ikke evnet å se dette selv, understreket bare det faktum.

Anonymkode: 64b98...328

Og hvordan vet du dette? Kjenner du familien veldig godt? Har du innsyn? 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

8% er da ekstremt mye. Og når man tenker på at det blir nye 8%, muligens enda mer, hvert år... ja, det er altså helt ekstremt.

Anonymkode: 82691...18f

Og ikke rart barnevernet er overarbeidet. Men når statistikken viser at 2 av 10 saker blir henlagt uten undersøkelse og 4 av 10 ender uten tiltak fra barnevernet, tyder det jo på at det er en del hevnanmeldelser, falske anmeldelser, misforståelser og "velmenende mønsterborgere". Hadde disse driti i å melde inn tull, ville barnevernet ha mye bedre kapasitet. I stedet blir mye tid brukt på sånt søppel, og dette går ut over de virkelig store sakene.

Anonymkode: 5b15c...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (19 timer siden):

Normale oppegående mennesker er ikke redde for barnevernet.

Da råder jeg deg til å lese en del tingrettsdommer der barnevernets omsorgsovertakelse og inngripende tiltak blir opphevet. Så får du se at det sitter noen folk der som absolutt ikke burde ha jobben. Ei av venninnene mine ble meldt til barnevernet av helsesøster fordi helsesøsteren mente hun var for tynn! Altså venninna, ikke barna hennes. Barna var kraftige, aktive plugger med stor matlyst. Men neida, hun kunne umulig være så slank etter tre fødsler, så der var det sikkert anoreksi på gang. Det var fire måneder med helvete før barnevernet slapp taket. Hun klaget helsesøster inn, men klagen ble avslått. 

Jeg har selv blitt meldt til barnevernet, eller min eks, for å være nøyaktig. Han var deprimert og kom på sykehuset etter en ulykke på jobben. Vakthavende lege laget en legende i hodet sitt om at eksen gjorde det med vilje for å ta livet sitt, og at han sikkert var voldelig mot barna og meg, siden mange deprimerte er fysisk voldelige. Vi fikk akuttbesøk på døra gitt... Heldigvis fikk jeg svært god dialog med begge saksbehandlere i barnevernet, og saken ble henlagt etter en samtale med oss foreldre på barnevernets kontor. Men jeg er veldig veltalende, kan lover og regler og er god til å forsvare mine interesser på en saklig måte. Hva med dem som har lav utdanning og føler seg som et dyr trengt opp i et hjørne når de blir overkjørt med alle regler og byråkratiet? 

Anonymkode: 5b15c...c43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja og sånn skal det ikke være. De som faktisk trenger hjelp står i kø og må vente lengre på hjelp ,om de i det hele tatt får hjelp. For de har altfor mye saker på seg. Stått i avisen gang på gang!

Verden har blitt helt tullete. Altfor lett å melde no og altfor lett å slippe unna falske meldinger som hevn. Dette burde vært bøtelagt eller straff for. Mange familier blir ødelagt og går fra hverandre. Er så mye tyngre enn mange tror. Spesielt om svigermor eller nære melder. De prøver å holde fast i sønn/datter og de må velge side. Skole, barnehage, lege, helsesøster og alle får vite det og du føler deg så dum. For de får ikke vite hvorfor bare at du er meldt. Så alt du sier og gjør blir deretter nøye fulgt med på.. Men det er godt at folk ser tverrs igjennom når det er hevnmeldinger. Det er mange flink som jobber i bv og. Heldigvis!

Anonymkode: 3d1f9...d8d

Problemet er at falske meldinger får ingen konsekvenser for melderen så lenge det er lov å melde anonymt. Derfor er det veldig fristende å misbruke systemet for dem som ønsker å ødelegge et annet menneske.

Anonymkode: 5b15c...c43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Problemet er at falske meldinger får ingen konsekvenser for melderen så lenge det er lov å melde anonymt. Derfor er det veldig fristende å misbruke systemet for dem som ønsker å ødelegge et annet menneske.

Anonymkode: 5b15c...c43

Ja og det burde vært kraftig slått ned på!

Sånn skal det ikke være!

La de barna som trenger hjelp få det og slutt å tulle med andre.

 

Anonymkode: 3d1f9...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 11.52):

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Når jeg leser her blir jeg forundret over at det nesten virker normalt å ha kontakt med bv. 
 

Det fascinerer meg bare. Har ikke egentlig noe spørsmål, men funderer på dette og reagerer litt. Det er da virkelig ikke standard eller normalt at barnefamilier i Norge er i kontakt med barnevernet?

Anonymkode: 2fd6c...0d3

8% er nesten 1 av 10. Det er 3 familier i en eneste barneskoleklasse, 2-4 i en helt normal fritidsgruppe, 1-2 på et normalt fotballag etc.

Svaret på spørsmålet er: ja, det som angår 8% av befolkningen er normalt. Det er en så stor andel av befolkningen at man på ingen måte kan påstå det er unormalt.

Om dine venner, familie og omgangskrets hevder aldri å ha vært i kontakt med barnevern? Det er også normalt. Du kan trygt anta at 1/10 av dem lyver. 

Anonymkode: d9355...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utfordringen er at en del av de foreldrene som ikke føler seg trodd og hørt har svært manglende selvinnsikt i egen situasjon.

Jeg bor et sted der barnevernstjenesten er uthengt som verstinger. Stort sett driver de med veiledning (lite sted, så man har dessverre oversikt), men i en familie gikk de inn og overtok omsorgen for et barn. Denne familien hadde et stort nettverk og det ble store bruduljer, også i media. I media og til alle som ville høre på fremsto foreldrene som svært urettmessig behandlet. 

Faktum er at det var svært gode grunner til at de mistet omsorgen for sitt barn, og det at foreldene ikke evnet å se dette selv, understreket bare det faktum.

Anonymkode: 64b98...328

nja, vil ikke tro det. Alle hadde hatt manglende selvinnsikt om de f. eks. ble nektet nødvendig helsehjelp. Du og. Du hadde aldri ‘godtatt’ at alle andre fikk kreftbehandling og ikke du. Ei heller hadde du satt deg ned og bare: oki :) tihi. Jeg har selvinnsikt, jeg. Fnis. 

Alle har manglende selvinnsikt hele tiden, selvinnsikt er faktisk det vanskeligste vi har og er vel kun forbeholdt de absolutt sterkeste av oss. Selv de har sine fantasier  :) Det er ikke for ingenting at det foregår mange justismord for tiden, selvinnsikt er absolutt mangelvare. 

 

Anonymkode: c6f7c...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om dine venner, familie og omgangskrets hevder aldri å ha vært i kontakt med barnevern? Det er også normalt. Du kan trygt anta at 1/10 av dem lyver. 

Anonymkode: d9355...8dd

Det skriver jeg under på. Vi har ikke fortalt noen om vår kontakt med BV. 

Anonymkode: 04278...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...