Gå til innhold

I 2020 ble ca 8% av alle norske barnefamilier meldt til barnevernet, er alle disse på dette forumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Når jeg leser her blir jeg forundret over at det nesten virker normalt å ha kontakt med bv. 
 

Det fascinerer meg bare. Har ikke egentlig noe spørsmål, men funderer på dette og reagerer litt. Det er da virkelig ikke standard eller normalt at barnefamilier i Norge er i kontakt med barnevernet?

Anonymkode: 2fd6c...0d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 % er ganske mange, da. Det vil si at to familier i en gjennomsnittlig skoleklasse meldes hvert år. 

Anonymkode: bebfb...d79

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mange her som klager på elendige foreldre og skriver om all mulig dritt de ble utsatt for i oppveksten.

Høres jo ikke sp usannsynlig ut at noen prosent av foreldrene trenger litt hjelp fra barnevernet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette tallet 8% hentet fra? 

Jeg tror forresten det å søke til nettforum og likesinnede er ganske vanlig når man går gjennom noe vanskelig, spesielt om man ikke selv syns det er fortjent.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

8% er jo ganske mange. Tror det er mye rapporter fra barnehage, leger og skoler osv som blir sjekket opp, uten at tilstanden er så ille, eller egentlig helt normal. Her på kg blir det blåst opp, det er helt krise om barnevernet har vært i kontakt. Jeg kjenner flere som har blitt kontaktet av barnevernet etter bekymringsmelding , bv kommer innom , ser at alt er greit og at barnet har det bra og er trygg og sjekker ut. Eksempel en venninne hadde hatt søvnproblemer og fortalte fastlegen at hun innimellom tok et glass vin på kvelden for og sove. Dette var da hun var i begynnelsen av tyveårene da hun var singel og ikke hadde barn. 10 år etter fikk hun ny fastlege som leste dette og var bekymret for 2 åringer og mente hun var alkoholiker. Meldte til barnevernet. Det var bare komisk. Bv brukte ikke lang tid. I virkeligheten ler vi litt av det. På kg hadde det vært superdrama. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne se kilde til dette før jeg tror på tallet. Når det er sagt er det tydelig at flere her glemmer at det er en del familier som blir meldt flere ganger (fordi forholdene er skikkelig dårlige og mange er bekymret). Mange her i tråden antar at det er en ny familie hver gang, men det er det ikke og dermed stemmer det ikke at det er to familier i hver klasse hvert år. Som med kriminelle er det en del som er gjengangere og som utgjør en betydelig del av de anmeldte.

Anonymkode: b0107...054

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble meldt. Av helsesøster på skolen. Tredjeklassingen hadde tema om sinne, og helsesøster var i klasserommet. Hun spurte om noen av elevene hadde opplevd at foreldrene var sinte. Vår pliktoppfyllende sønn rakk opp handa, og sa at han husket en gang før han hadde begynt på skolen, at pappa ble sint da han ikke ville spise maten sin.

Da ble det bekymringsmelding til BV, vi ble innkalt på samtale på skolen, og klasseforstander så ut som han syntes dette var utrolig flaut, og ønsket seg 10 mil vekk, mens helsesøster kjørte på med beskyldninger og klandret oss for å true barnet. Min sønn måtte på flere samtaler med helsesøster i etterkant, han gråt hver dag før han gikk på skolen, og etter dette har han sluttet å rekke opp handa i timen. Traumatisk for alle parter, og det ødela vårt tillitsforhold til skolen helt.

Skjønner godt at 8 prosent blir meldt, hvis helsesøstrene rundt på skolen er like trigger-happy som denne var. Tipper at halvparten av familiene på skolen vår er blitt meldt. Heldigvis hørte vi ingenting fra bv i etterkant.

Anonymkode: f78b2...5f8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde har du for dette? 

Her er statistikken: Det ble meldt bekymringsmeldinger inn på 48 695 barn 0-17 år i 2020. Det var i 2020 1 103 608 barn 0-17 år i Norge. Disse barna utgjør altså om lag 4,4 prosent av hele barnebefolkningen.

I kildene over til Bufdir er det spesifisert at 8 av 10 bekymringsmeldinger går videre til undersøkelse (men det er ikke spesifisert barn som enhet her, så det samme regnestykket som over blir feil). Vi kan iallefall gå utifra at det det er færre barn enn bekymringsmeldinger, siden ett barn kan ha flere meldinger, så den reelle prosenten som vi regnet ut over er nok lavere. 

Om vi likevel runder opp til 5 prosent for å være generøs, og å gjøre regnestykket enkelt, så kan vi gå ut ifra a det på landsbasis i hver skoleklasse er ett barn det er meldt bekymring om (hvis 20 i hver klasse).

La oss se bort se bort fra at 8 av 10 meldinger går videre, og la oss si alle barna m meldinger blir laget en sak på. I så fall fører kun 4 av 10 undersøkelsessaker til et tiltak fra barnevernet. Da kan vi enkelt si at det er meldt inn bekymring om ca 1 barn per skoleklasse, men kun 1 barn per 2 skoleklasser har fått et tiltak fra barnevernet.

Den samme kilden viser at dersom dette ene barnet for annenhver skoleklasse får et tiltak, så er det i hovedsak snakk om råd og veiledning til foreldrene fra barnevernstjenesten. Dette høres ikke så dramatisk ut for min del.

(Det er ikke spesifisert familier i kildene over, men vi kan gå ut ifra at noen familier har flere barn som det er meldt bekymringsmeldinger på. Det er sikkert mulig å regne ut gjennomsnittlig barn pr husholdning m barn, og deretter gi et anslag på hvor mange familier man kan gjette på det gjelder, men at det er nær 1 av 10 familier er vel ikke helt sannsynlig, når det tilsvarende tallet for barnefolkningen er ca 4,4 prosent.)

Anonymkode: 3da85...cf3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ble meldt. Av helsesøster på skolen. Tredjeklassingen hadde tema om sinne, og helsesøster var i klasserommet. Hun spurte om noen av elevene hadde opplevd at foreldrene var sinte. Vår pliktoppfyllende sønn rakk opp handa, og sa at han husket en gang før han hadde begynt på skolen, at pappa ble sint da han ikke ville spise maten sin.

Da ble det bekymringsmelding til BV, vi ble innkalt på samtale på skolen, og klasseforstander så ut som han syntes dette var utrolig flaut, og ønsket seg 10 mil vekk, mens helsesøster kjørte på med beskyldninger og klandret oss for å true barnet. Min sønn måtte på flere samtaler med helsesøster i etterkant, han gråt hver dag før han gikk på skolen, og etter dette har han sluttet å rekke opp handa i timen. Traumatisk for alle parter, og det ødela vårt tillitsforhold til skolen helt.

Skjønner godt at 8 prosent blir meldt, hvis helsesøstrene rundt på skolen er like trigger-happy som denne var. Tipper at halvparten av familiene på skolen vår er blitt meldt. Heldigvis hørte vi ingenting fra bv i etterkant.

Anonymkode: f78b2...5f8

Dette utfallet håper jeg dere har meldt fra om til skolen, helsestasjon, lege. Fylkeslege og barnevernstjenesten om. 

Anonymkode: c564d...873

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ble meldt. Av helsesøster på skolen. Tredjeklassingen hadde tema om sinne, og helsesøster var i klasserommet. Hun spurte om noen av elevene hadde opplevd at foreldrene var sinte. Vår pliktoppfyllende sønn rakk opp handa, og sa at han husket en gang før han hadde begynt på skolen, at pappa ble sint da han ikke ville spise maten sin.

Da ble det bekymringsmelding til BV, vi ble innkalt på samtale på skolen, og klasseforstander så ut som han syntes dette var utrolig flaut, og ønsket seg 10 mil vekk, mens helsesøster kjørte på med beskyldninger og klandret oss for å true barnet. Min sønn måtte på flere samtaler med helsesøster i etterkant, han gråt hver dag før han gikk på skolen, og etter dette har han sluttet å rekke opp handa i timen. Traumatisk for alle parter, og det ødela vårt tillitsforhold til skolen helt.

Skjønner godt at 8 prosent blir meldt, hvis helsesøstrene rundt på skolen er like trigger-happy som denne var. Tipper at halvparten av familiene på skolen vår er blitt meldt. Heldigvis hørte vi ingenting fra bv i etterkant.

Anonymkode: f78b2...5f8

Man skulle nesten tro at de skal drepe all form for uskyldighet. 

Anonymkode: c6f7c...286

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette utfallet håper jeg dere har meldt fra om til skolen, helsestasjon, lege. Fylkeslege og barnevernstjenesten om. 

Anonymkode: c564d...873

Det er bedre at hun melder for mye enn for lite. Min mor kommer med en ligende historie, men sannheten er at barnevernet burde vært ringt for lenge siden. 

Anonymkode: a9d06...d52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du fått 8 % fra? Jeg synes det høres mye ut. Tallet er vel nærmere 4 %? 

Jeg tror at grunnen til at det er en del tråder om meldinger og barnevern her inne, er at det for de fleste vil oppleves som belastende å bli meldt. At man er blitt meldt til barnevernet er ikke noe man snakker åpent om til Gud og hvermann, og det kan føles trygt å søke råd og lette på trykket på anonyme forum.

Husk at selv om det opprettes mange tråder om et tema, vil det ikke tilsi at dette er noe folk flest opplever. Da jeg gikk gravid, måtte jeg slutte å surfe på nett fordi det virket som om alle hadde gjennomgått en eller flere aborter. Hvis du leser på gravid-forumet, kan man få inntrykk at at alle har hatt en missed abortion. Slik er det jo ikke. De som har opplevd noe fælt, føler behov for å snakke om det. De som ikke har hatt aborter, og de som ikke har blitt meldt til bv, oppretter ikke tråder om at de ikke har opplevd dette. 

Anonymkode: ae190...993

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er bedre at hun melder for mye enn for lite. Min mor kommer med en ligende historie, men sannheten er at barnevernet burde vært ringt for lenge siden. 

Anonymkode: a9d06...d52

Joda, men helsepersonell som melder har taushetsplikt som grunnprinsipp og kan kun melde uten samtykke når det er grunn til å tro at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt. At en far ved ett tilfelle ble sint fordi barnet ikke spiste opp maten sin, er selvfølgelig ikke optimal barneoppdragelse, men faller ikke under alvorlig omsorgssvikt og er ikke meldegrunn. 

Anonymkode: ae190...993

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnevernet mottok 56802 henvendelse i 2020 og startet undersøkelser i 45454 av henvendelsene. 
https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/barnevern/

Når det er ca 650 000 barnefamilier i Norge funderte jeg bare litt rundt at så mange her inne har erfaring med bv.

Jeg antar også at mange er gjengangere.

ts

Anonymkode: 2fd6c...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8% er da ekstremt mye. Og når man tenker på at det blir nye 8%, muligens enda mer, hvert år... ja, det er altså helt ekstremt.

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Når jeg leser her blir jeg forundret over at det nesten virker normalt å ha kontakt med bv. 
 

Det fascinerer meg bare. Har ikke egentlig noe spørsmål, men funderer på dette og reagerer litt. Det er da virkelig ikke standard eller normalt at barnefamilier i Norge er i kontakt med barnevernet?

Anonymkode: 2fd6c...0d3

Nå er det vel ikke BARE i 2020 at folk har blitt meldt? Hvis man regner med 8% eller mer, over tid så blir det mange familier.

Anonymkode: 897b5...d79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, men helsepersonell som melder har taushetsplikt som grunnprinsipp og kan kun melde uten samtykke når det er grunn til å tro at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt. At en far ved ett tilfelle ble sint fordi barnet ikke spiste opp maten sin, er selvfølgelig ikke optimal barneoppdragelse, men faller ikke under alvorlig omsorgssvikt og er ikke meldegrunn. 

Anonymkode: ae190...993

Å bli sint for at ungen ikke spiser opp maten sin er ganske grovt, og kan trigge spisevegring. Når det er sagt vil ikke en idiotisk far som kanskje lar frustrasjonen over forhold på jobben blåse urettferdig ut over ungen ved et enkelttilfelle, og ber om unnskyldning etterpå, være noe å melde barnevernet.

Men hva legger du, og sønnen din, i at "pappa ble sint"? Fikk han høy skarp stemme og snakket strengt? Moren til venninnen min ble "sint" om venninnen min ikke spiste opp maten sin. Dette viste hun ved å ta venninnen min i håret, kjøre ansiktet hennes ned i suppeskåla og holde henne der. Her synes jeg absolutt barnevernet burde involveres. "Ble sint" er med andre ord alt for lite info til at vi kan si noe om alvorlighetsgraden.

Anonymkode: eef8a...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...