Gå til innhold

I 2020 ble ca 8% av alle norske barnefamilier meldt til barnevernet, er alle disse på dette forumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å bli sint for at ungen ikke spiser opp maten sin er ganske grovt, og kan trigge spisevegring. Når det er sagt vil ikke en idiotisk far som kanskje lar frustrasjonen over forhold på jobben blåse urettferdig ut over ungen ved et enkelttilfelle, og ber om unnskyldning etterpå, være noe å melde barnevernet.

Men hva legger du, og sønnen din, i at "pappa ble sint"? Fikk han høy skarp stemme og snakket strengt? Moren til venninnen min ble "sint" om venninnen min ikke spiste opp maten sin. Dette viste hun ved å ta venninnen min i håret, kjøre ansiktet hennes ned i suppeskåla og holde henne der. Her synes jeg absolutt barnevernet burde involveres. "Ble sint" er med andre ord alt for lite info til at vi kan si noe om alvorlighetsgraden.

Anonymkode: eef8a...635

"Å bli sint" er altfor lite info til å bli meldt til barnevernet, det er helt garantert. Det er noe som er alvorlig feil i Norge hvis man ikke lenger har lov til å bli sint. Hvorfor er følelser og emosjoner ikke tillatt i Norge?

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi ble meldt. Av helsesøster på skolen. Tredjeklassingen hadde tema om sinne, og helsesøster var i klasserommet. Hun spurte om noen av elevene hadde opplevd at foreldrene var sinte. Vår pliktoppfyllende sønn rakk opp handa, og sa at han husket en gang før han hadde begynt på skolen, at pappa ble sint da han ikke ville spise maten sin.

Da ble det bekymringsmelding til BV, vi ble innkalt på samtale på skolen, og klasseforstander så ut som han syntes dette var utrolig flaut, og ønsket seg 10 mil vekk, mens helsesøster kjørte på med beskyldninger og klandret oss for å true barnet. Min sønn måtte på flere samtaler med helsesøster i etterkant, han gråt hver dag før han gikk på skolen, og etter dette har han sluttet å rekke opp handa i timen. Traumatisk for alle parter, og det ødela vårt tillitsforhold til skolen helt.

Skjønner godt at 8 prosent blir meldt, hvis helsesøstrene rundt på skolen er like trigger-happy som denne var. Tipper at halvparten av familiene på skolen vår er blitt meldt. Heldigvis hørte vi ingenting fra bv i etterkant.

Anonymkode: f78b2...5f8

Sånn er det når det er så mye fokus på å melde ang omsorgssvikt. Det er bra at alvorlige ting blir meldt. Men når det er status blant unge nyutdannede å blir helsesøster så mangler mange erfaring og er ikke så gode menneskekjenner. Jeg vet ikke om det er tilfelle her, men folk burde hatt flere år på baken.

Anonymkode: 29b0c...2ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav. Om det er 8 % så er  jo det helt galskap!! Så mange dårlige foreldre kan det da ikke være i Norge?  Er det rart de er overarbeidet, og de stakkars ungene som trenger hjelp ikke får det, hvis de melder SÅ mange inn?

Nei, nå ble jeg sjokkert. Det er ikke rart at det er mange barnevernstråder her. 

Det er jo rene stasilandet vi bor i. Skal be ungene tenke seg om to ganger før de får barn. Dette høres jo helt vilt ut! Jeg kjenner at jeg blir forbannet. 

Endret av Mooza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Når jeg leser her blir jeg forundret over at det nesten virker normalt å ha kontakt med bv. 
 

Det fascinerer meg bare. Har ikke egentlig noe spørsmål, men funderer på dette og reagerer litt. Det er da virkelig ikke standard eller normalt at barnefamilier i Norge er i kontakt med barnevernet?

Anonymkode: 2fd6c...0d3

8% av alle familier i landet? Det er neppe tilfelle. Er du sikker på at det ikke er snakk om 8% økning i forhold til vanlig? Hvor hentet du tallet 8 fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 time siden):

Himmel og hav. Om det er 8 % så er  jo det helt galskap!! Så mange dårlige foreldre kan det da ikke være i Norge?  Er det rart de er overarbeidet, og de stakkars ungene som trenger hjelp ikke får det, hvis de melder SÅ mange inn?

Nei, nå ble jeg sjokkert. Det er ikke rart at det er mange barnevernstråder her. 

Det er jo rene stasilandet vi bor i. Skal be ungene tenke seg om to ganger før de får barn. Dette høres jo helt vilt ut! Jeg kjenner at jeg blir forbannet. 

Vi bor nå i utlandet. Vi flytter ikke tilbake til Norge før galskapen med barnevernet er over i Norge. Ja er enig med deg - bodde vi i Norge så ville jeg absolutt bett barna mine tenke seg om to ganger før de får barn. Det er faktisk farlig å få barn i Norge. 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bor nå i utlandet. Vi flytter ikke tilbake til Norge før galskapen med barnevernet er over i Norge. Ja er enig med deg - bodde vi i Norge så ville jeg absolutt bett barna mine tenke seg om to ganger før de får barn. Det er faktisk farlig å få barn i Norge. 

Anonymkode: 82691...18f

Med den paranoiaen du utviser her, er det jo ikke sånn veldig underlig om barneverntjenesten ble kontaktet.

Det er selvfølgelig ikke farlig å få barn i Norge. Det stemmer heller ikke at det blir sendt melding på 8% av barn årlig, og det er helt riktig som en annen viser til statistikk over her: Av de ca 4% det sendes melding på er det bare en andel av sakene som går videre til tiltak og av disse er brorparten av tiltakene lite inngripende foreldrestøtte som f.eks råd og veiledning, avlastning, faste barnesamtaler, fritidsaktiviteter m.m.

Anonymkode: 1b677...5a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med den paranoiaen du utviser her, er det jo ikke sånn veldig underlig om barneverntjenesten ble kontaktet.

Det er selvfølgelig ikke farlig å få barn i Norge. Det stemmer heller ikke at det blir sendt melding på 8% av barn årlig, og det er helt riktig som en annen viser til statistikk over her: Av de ca 4% det sendes melding på er det bare en andel av sakene som går videre til tiltak og av disse er brorparten av tiltakene lite inngripende foreldrestøtte som f.eks råd og veiledning, avlastning, faste barnesamtaler, fritidsaktiviteter m.m.

Anonymkode: 1b677...5a8

Dette er ikke noe paranoia dessverre. Generelt kan man si at det er risikabelt i Norge, men så kan det fort bli ekstrarisikabelt hvis man f.eks. har et barn med spesielle behov (som jeg har), da er man mer utsatt, eller hvis man har f.eks. innvandrerbakgrunn, er ufør, kronisk syk, aleneforsørger, osv. Eller man bare har fiender av en eller annen grunn. Det skal ikke mye til.

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

8 % er ganske mange, da. Det vil si at to familier i en gjennomsnittlig skoleklasse meldes hvert år. 

Anonymkode: bebfb...d79

Når vi vet at 1/5 utsettes for vold, 1/7 utsettes for seksuelle overgrep og 1/11 utsettes for rusmisbruk i hjemmet, så er ikke 8 % mange, hvis vi i tillegg legger til tall på alvorlig psykiatri og omsorgssvikt.

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med den paranoiaen du utviser her, er det jo ikke sånn veldig underlig om barneverntjenesten ble kontaktet.

Det er selvfølgelig ikke farlig å få barn i Norge. Det stemmer heller ikke at det blir sendt melding på 8% av barn årlig, og det er helt riktig som en annen viser til statistikk over her: Av de ca 4% det sendes melding på er det bare en andel av sakene som går videre til tiltak og av disse er brorparten av tiltakene lite inngripende foreldrestøtte som f.eks råd og veiledning, avlastning, faste barnesamtaler, fritidsaktiviteter m.m.

Anonymkode: 1b677...5a8

Tror nok at ca. 8% stemmer. Det ble sendt inn melding på 48695 barn i 2020. Og det var 630 323 barnefamilier. 

Anonymkode: ae190...993

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Å bli sint" er altfor lite info til å bli meldt til barnevernet, det er helt garantert. Det er noe som er alvorlig feil i Norge hvis man ikke lenger har lov til å bli sint. Hvorfor er følelser og emosjoner ikke tillatt i Norge?

Anonymkode: 82691...18f

ja, ikke sant. Ekkelt. 

Anonymkode: c6f7c...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (11 minutter siden):

Når vi vet at 1/5 utsettes for vold, 1/7 utsettes for seksuelle overgrep og 1/11 utsettes for rusmisbruk i hjemmet, så er ikke 8 % mange, hvis vi i tillegg legger til tall på alvorlig psykiatri og omsorgssvikt.

Så det betyr egentlig at man skal miste barnet sitt og eventuelt bli fosterforeldre for noen andre barn, for at dette skal gå rundt, fosterforeldrene man bor hos har jo selvfølgelig sine egne barn i et annet fosterhjem igjen. 
 

Generelt sett begynner jeg å bli veldig lei av at de som ser på seg selv som bra tillegger seg enorme menneskekunnskaper, når de er heeeeeeeelt ordinære. Så utrolig mange som egentlig ikke passer til noe annet enn rullebåndsarbeid, da det er farlig at de skal gå rundt og ‘tolke’ i øst og vest. 
 

Alle mener de har den beste musikksmaken, de takler ikke ditten eller datten, osv, mye av barnevernet foregår etter det som klinger deilig i ørene deres, ikke hva som faktisk skjer  

 

Anonymkode: c6f7c...286

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er ikke noe paranoia dessverre. Generelt kan man si at det er risikabelt i Norge, men så kan det fort bli ekstrarisikabelt hvis man f.eks. har et barn med spesielle behov (som jeg har), da er man mer utsatt, eller hvis man har f.eks. innvandrerbakgrunn, er ufør, kronisk syk, aleneforsørger, osv. Eller man bare har fiender av en eller annen grunn. Det skal ikke mye til.

Anonymkode: 82691...18f

Selvfølgelig er det paranoia å hevde at det generelt er farlig å få barn i Norge på grunn av barneverntjenesten.

Det er riktig at enkelte grupper har større sannsynlighet for at det sendes en melding til barnevernet, herunder dessverre barn med spesielle behov og en utagerende fungering. Men det betyr da virkelig ikke at det skjer noe mer enn at det gjøres en undersøkelse. Det er faktisk ikke farlig. Kjipt og leit og unødvendig når det ikke er grunn til bekymring, men virkelig ikke farlig. 

Anonymkode: 1b677...5a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor nå i utlandet. Vi flytter ikke tilbake til Norge før galskapen med barnevernet er over i Norge. Ja er enig med deg - bodde vi i Norge så ville jeg absolutt bett barna mine tenke seg om to ganger før de får barn. Det er faktisk farlig å få barn i Norge. 

Anonymkode: 82691...18f

Normale oppegående mennesker er ikke redde for barnevernet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

8 % er ganske mange, da. Det vil si at to familier i en gjennomsnittlig skoleklasse meldes hvert år. 

Anonymkode: bebfb...d79

Når man samtidig vet at 1 av 7 barn blir utsatt for vold/overgrep, er ikke det så urealistisk. 

Anonymkode: 9d7f2...bc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (43 minutter siden):

Normale oppegående mennesker er ikke redde for barnevernet.

Jeg var ikke redd heller før jeg fikk oppleve det.

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvfølgelig er det paranoia å hevde at det generelt er farlig å få barn i Norge på grunn av barneverntjenesten.

Det er riktig at enkelte grupper har større sannsynlighet for at det sendes en melding til barnevernet, herunder dessverre barn med spesielle behov og en utagerende fungering. Men det betyr da virkelig ikke at det skjer noe mer enn at det gjøres en undersøkelse. Det er faktisk ikke farlig. Kjipt og leit og unødvendig når det ikke er grunn til bekymring, men virkelig ikke farlig. 

Anonymkode: 1b677...5a8

Jo, det er farlig da barn blir fjernet fra vanlige, gode familier. 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor nå i utlandet. Vi flytter ikke tilbake til Norge før galskapen med barnevernet er over i Norge. Ja er enig med deg - bodde vi i Norge så ville jeg absolutt bett barna mine tenke seg om to ganger før de får barn. Det er faktisk farlig å få barn i Norge. 

Anonymkode: 82691...18f

Nei det er ikke farlig 

Anonymkode: 440f4...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (45 minutter siden):

Normale oppegående mennesker er ikke redde for barnevernet.

Nettop!

Anonymkode: 440f4...625

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke noe paranoia dessverre. Generelt kan man si at det er risikabelt i Norge, men så kan det fort bli ekstrarisikabelt hvis man f.eks. har et barn med spesielle behov (som jeg har), da er man mer utsatt, eller hvis man har f.eks. innvandrerbakgrunn, er ufør, kronisk syk, aleneforsørger, osv. Eller man bare har fiender av en eller annen grunn. Det skal ikke mye til.

Anonymkode: 82691...18f

Jeg har både vært aleneforsørger og hatt barn med spesielle behov, helt uten å bli meldt😳

Anonymkode: 440f4...625

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...