Gå til innhold

I 2020 ble ca 8% av alle norske barnefamilier meldt til barnevernet, er alle disse på dette forumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har både vært aleneforsørger og hatt barn med spesielle behov, helt uten å bli meldt😳

Anonymkode: 440f4...625

Hva så? At man er det betyr ikke automatisk at man blir meldt og at barnet blir fjernet. For en enkel måte å tenke på. 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I klassen til barnet mitt er 2 familier meldt. Ene familien var virkelig på tur, så det var bra. Andre ble meldt av ei gal dame uten grunn (Hun hadde visst meldt inn alle hun ikke liker) Barnevernet avsluttet saken fort. Fascinerende at folk klager på at barnevernet ikke gjør noe, går inn tidlig nok osv. Samtidig som det hyles om at de gjør for mye 😅 Er du redd for å få dem på besøk må du gå i deg selv. Gode foreldre har ingen grunn til å frykte barnevernet som har fantastiske støtteopplegg for alle som trenger det.

Anonymkode: acc83...f83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo, det er farlig da barn blir fjernet fra vanlige, gode familier. 

Anonymkode: 82691...18f

Ja, du bruker å gjenta det hver gang barnevern blir nevnt på dette forumet. Det blir ikke mer riktig av den grunn. 

Anonymkode: 1b677...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I klassen til barnet mitt er 2 familier meldt. Ene familien var virkelig på tur, så det var bra. Andre ble meldt av ei gal dame uten grunn (Hun hadde visst meldt inn alle hun ikke liker) Barnevernet avsluttet saken fort. Fascinerende at folk klager på at barnevernet ikke gjør noe, går inn tidlig nok osv. Samtidig som det hyles om at de gjør for mye 😅 Er du redd for å få dem på besøk må du gå i deg selv. Gode foreldre har ingen grunn til å frykte barnevernet som har fantastiske støtteopplegg for alle som trenger det.

Anonymkode: acc83...f83

Men så er det jo de sakene der de fjerner barn uten grunn eller på falsk grunnlag. Feil skjer, og maktovergrep skjer. Det er helt naturlig at mange er redde for barnevernet. 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvfølgelig er det paranoia å hevde at det generelt er farlig å få barn i Norge på grunn av barneverntjenesten.

Det er riktig at enkelte grupper har større sannsynlighet for at det sendes en melding til barnevernet, herunder dessverre barn med spesielle behov og en utagerende fungering. Men det betyr da virkelig ikke at det skjer noe mer enn at det gjøres en undersøkelse. Det er faktisk ikke farlig. Kjipt og leit og unødvendig når det ikke er grunn til bekymring, men virkelig ikke farlig. 

Anonymkode: 1b677...5a8

En undersøkelse er ganske omfattende og kan virke traumatiserende på barna. 

Et tiltak kan bli avbrutt pga ny bekymringsmelding som fører til ny undersøkelse. 

En undersølelse varer i 3 måneder om den ikke blir forlenget til 6.

Etter undersølelsen kan det komme et tiltak dette kan være kurs veiledning avlasting beredskapshjem omsorgsovertagelse.

Det er omfattende og ikke en rettsstat verdig i mange tilfeller.

Men det er kanskje ikke så farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du bruker å gjenta det hver gang barnevern blir nevnt på dette forumet. Det blir ikke mer riktig av den grunn. 

Anonymkode: 1b677...5a8

Men det skjer jo, det har vært mange mange saker i media, og de er kun toppen av isberget. 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flintis skrev (13 minutter siden):

En undersøkelse er ganske omfattende og kan virke traumatiserende på barna. 

Et tiltak kan bli avbrutt pga ny bekymringsmelding som fører til ny undersøkelse. 

En undersølelse varer i 3 måneder om den ikke blir forlenget til 6.

Etter undersølelsen kan det komme et tiltak dette kan være kurs veiledning avlasting beredskapshjem omsorgsovertagelse.

Det er omfattende og ikke en rettsstat verdig i mange tilfeller.

Men det er kanskje ikke så farlig.

Det er rart at man skal skape masse traumer for å forhindre traumer. 

Anonymkode: c6f7c...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men det skjer jo, det har vært mange mange saker i media, og de er kun toppen av isberget. 

Anonymkode: 82691...18f

Hvordan tror du dette hadde sett ut om ikke barnevernet hadde taushetsplikt?

Min erfaring er at det er helt motsatt. Alt for få barn får god nok oppfølging gjennom barnevernet. Som fagperson som jobber tett på barn, hvor barnevernet allerede er involvert, ser jeg gang på gang at foreldrene får beholde barna alt for lenge. Det skal veiledes og veiledes, til tross for at man ser at det ikke fører frem. Barna lever med vanskjøtsel, mishandling og omsorgssvikt i årevis, uten at barna blir fjernet. Så vis meg gjerne noen eksempler hvor barn blir fjernet fra gode foreldre i så stor grad som du påstår. 

Anonymkode: 9d7f2...bc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan tror du dette hadde sett ut om ikke barnevernet hadde taushetsplikt?

Min erfaring er at det er helt motsatt. Alt for få barn får god nok oppfølging gjennom barnevernet. Som fagperson som jobber tett på barn, hvor barnevernet allerede er involvert, ser jeg gang på gang at foreldrene får beholde barna alt for lenge. Det skal veiledes og veiledes, til tross for at man ser at det ikke fører frem. Barna lever med vanskjøtsel, mishandling og omsorgssvikt i årevis, uten at barna blir fjernet. Så vis meg gjerne noen eksempler hvor barn blir fjernet fra gode foreldre i så stor grad som du påstår. 

Anonymkode: 9d7f2...bc0

Så de altså fjerner barn som ikke trenger hjelp, mens ignorerer saker der barn trenger hjelp. Ja, katastrofe. 

https://fontene.no/barnevern/leo-5-ble-akuttplassert-uten-at-han-var-utredet-for-autisme-etter-fem-ars-kamp-har-mor-fatt-gutten-hjem-6.487.745038.270fd0b3e4

https://www.vg.no/spesial/2019/luftmadrassen/

https://www.dagbladet.no/nyheter/nissen-ble-til-tissen-misforstaelsen-som-startet-barnevernssaken/71864281

Det er ikke rart at foreldre er redde.

 

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, det er farlig da barn blir fjernet fra vanlige, gode familier. 

Anonymkode: 82691...18f

"Vanlige".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

"Vanlige".

"OK". Det var da "nyttig".

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnevernet mottok 56802 henvendelse i 2020 og startet undersøkelser i 45454 av henvendelsene. 
https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/barnevern/

Når det er ca 650 000 barnefamilier i Norge funderte jeg bare litt rundt at så mange her inne har erfaring med bv.

Jeg antar også at mange er gjengangere.

ts

Anonymkode: 2fd6c...0d3

Stemmer ikke. Her regner du som om det er ett barn per familie. Det er ofte fler, da blir berørte barnefamilier mye færre. 

 

Per 1000 barn, så var det 39,5 bekymringsmeldinger til barnevernet i 2020,  Altså ble 3,95 % av alle barna i Norge i 2020 berørt av en bekymringsmelding til barnevernet.  Hvor mange barnefamilier som ble berørt har jeg ikke funnet noe tall på.

Men hvis det er 30 elever i en klasse, så er det litt under en bekymringsmelding pr klasse. 

Hvis jeg forstått det rett, vel og merke.

Kilde https://www.ssb.no/statbank/table/10673/tableViewLayout1/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barnevernet mottok 56802 henvendelse i 2020 og startet undersøkelser i 45454 av henvendelsene. 
https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/barnevern/

Når det er ca 650 000 barnefamilier i Norge funderte jeg bare litt rundt at så mange her inne har erfaring med bv.

Jeg antar også at mange er gjengangere.

ts

Anonymkode: 2fd6c...0d3

Har du beregnet følgende:

 

Flere meldinger gjelder samme barn eller samme familie. Flere av familiene har allerede vært i kontakt med Bv før det er kommet ny melding, så ikke ''ny'' familie.

Hva er familie - mor, far og barn? Mor og barn? Far og barn? Mor og far skilt og barnet med 2 hjem? Foreldreløse barn som oppdras av slektninger? Barn som allerede er på institusjon uansett type?

 

Hvis du ser nærmere på tallene, ser du at situasjonen er langt fra så dramatisk som noen prøver å fremstille den. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Normale oppegående mennesker er ikke redde for barnevernet.

Hvis man har opplevd det å bli meldt og å måtte gjennomgå en undersøkelsessak med en uegnet saksbehandler, så kan man så absolutt bli redd for barnevernet. Selv om man er "normal og oppegående", hva nå enn det måtte bety.

Anonymkode: ae190...993

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (27 minutter siden):

Stemmer ikke. Her regner du som om det er ett barn per familie. Det er ofte fler, da blir berørte barnefamilier mye færre. 

 

Per 1000 barn, så var det 39,5 bekymringsmeldinger til barnevernet i 2020,  Altså ble 3,95 % av alle barna i Norge i 2020 berørt av en bekymringsmelding til barnevernet.  Hvor mange barnefamilier som ble berørt har jeg ikke funnet noe tall på.

Men hvis det er 30 elever i en klasse, så er det litt under en bekymringsmelding pr klasse. 

Hvis jeg forstått det rett, vel og merke.

Kilde https://www.ssb.no/statbank/table/10673/tableViewLayout1/

4% av alle barn ble berørt av en bekymringsmelding. Og som du selv sier, de aller fleste familier har ikke 1, men 2 barn. Så... Det betyr at mer enn 4%, faktisk ganske sannsynligvis rundt 8% av familier er utsatt hvert år. Hvert år, viktig å huske! Det ER dramatisk.

Anonymkode: 82691...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mooza skrev (4 timer siden):

Himmel og hav. Om det er 8 % så er  jo det helt galskap!! Så mange dårlige foreldre kan det da ikke være i Norge?  Er det rart de er overarbeidet, og de stakkars ungene som trenger hjelp ikke får det, hvis de melder SÅ mange inn?

Nei, nå ble jeg sjokkert. Det er ikke rart at det er mange barnevernstråder her. 

Det er jo rene stasilandet vi bor i. Skal be ungene tenke seg om to ganger før de får barn. Dette høres jo helt vilt ut! Jeg kjenner at jeg blir forbannet. 

8% stemmer ikke. Det som stemmer er at omtrent 4% av alle barn i Norge i 2020 ble berørt av en bekymringsmelding. Så ble mange av disse henlagt, av de som ikke ble henlagt så ender de aller fleste opp med hjelpetiltak i hjemmet. Det kan være penger til fritidsaktiviteter, støttekontakt, eller veiledning til foreldre. 

Lurer forresten på hva du er forbannet på? R du forbannet fordi folk melder bekymringsmelding, eller er du forbannet fordi barnevernet hjelper barnet i hjemmet? Eller at barnevernet henter ut enkelte barn fra hjemmet ?

Og vet du hva? Jeg har møtt utallige ungdommer og unge voksne som har fortalt om omsorgssvikt, lite mat, vold, psykisk misbruk og incest. Men ikke en eneste gang har foreldrene erkjent hva som har skjedd. Tenker du at alle disse barna og unge voksne juger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig gjort undersøkelser på hvor mange som opplever vold og overgrep. Her er en helt fersk for barn mellom 13 og 16:

1.5% opplevde fysiske seksuelle overgrep sist år. (I tillegg kommer nettovergrep som er utenfor hjemmet)

2.9 % opplevde fysisk vold sist år. Dette inkluderer mindre alvorlig vold som å bli holdt hardt i armen.

Merk at alt dette slett ikke skjer hjemme.

Totalt opplevde hele 1/4 en form for vold eller overgrep. Det aller meste under det forskerne kaller psykisk vold. Typisk en sårende bemerkning, for eksempel fra søsken.

Tallet forskerne går ut med er at 1/4 barm opplever vold eller overgrep.

Spør dere meg er dette grovt villedende formidling av forskning.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0GO9p6/nyanser-er-viktige-naar-vi-skal-definere-vold-og-overgrep

 

 

Endret av Isambard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva så? At man er det betyr ikke automatisk at man blir meldt og at barnet blir fjernet. For en enkel måte å tenke på. 

Anonymkode: 82691...18f

Ha ha eller du har en merkelig tankegang 

Anonymkode: 440f4...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leser masse tråder ang barnefamilier som blir meldt til barnevernet, men i 2020 var det «bare» ca 8 % som ble meldt til BV og det ble gjort undersøkelser i færre saker enn det.

Når jeg leser her blir jeg forundret over at det nesten virker normalt å ha kontakt med bv. 
 

Det fascinerer meg bare. Har ikke egentlig noe spørsmål, men funderer på dette og reagerer litt. Det er da virkelig ikke standard eller normalt at barnefamilier i Norge er i kontakt med barnevernet?

Anonymkode: 2fd6c...0d3

Det er faktisk veldig dumt. Mange melder falske beskymringer eller idiotiske ting som ikke har noe der å gjøre engang. Om det er hevn fra svigermor eller en eks. Eller at du ga beskjed til skolen om at de må tilrettelegge eller at du klager på noe. Og de som trenger det mest de får ikke den hjelpen de skulle hatt og må leve i ett helvete!! Folk må tenke seg om! Ja alle barn skal ha det bra , og det er bra at folk får hjelp. Men mange ting skulle aldri vært hos bv engang! Det opptar den dyrebare  tiden noen andre som virkelig har det fælt skulle hatt! Meld ekte beskyrminger. Slutt å synse og hevne.

Anonymkode: 3d1f9...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...