Gå til innhold

Min søster fyller 34, har samboer, men har ingen barn. Er det greit å spørre om de planlegger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden det er søsteren din så er vel det et veldig normalt tema og diskutere vel.

Anonymkode: 471f8...176

det at han henger seg opp i søstetens alder og at flere i omgangskretsen har fått barn kan oppfattes som mat, liksom er det ikke på tide at dere og får barn snart?...Jeg trorvjeg hadde oppfattet det sånn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og søsteren min snakker om sånt, og ja, jeg spør og graver og det gjør hun også.. 

Og hun har fortalt sitt ståsted. Og det hae jeg og 

Anonymkode: eafc4...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de ikke har glemt å få seg barn ihvertfall. Tipper de er ufrivillig barnløse, og det kan være ekstremt hardt for mange. Og ja, de har helt sikkert hørt om IVF og de har sikkert prøvd. Er ikke alle som lykkes med det heller. Og de færreste ønsker å adoptere da det selvfølgelig ikke er det samme som å få egne biologiske barn.

Anonymkode: 187cd...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du skal spørre om det? Merkelig spørsmål.

Med mindre dere er veldig nære og kan prate om sånn? 

Jeg går ikke rundt og spør folk i 30-åra, som ikke har begynt å spille piano enda, om de ikke har tenkt å begynne å spille piano snart? 

Er det ikke på tide å begynne å spille piano snart? Du er jo faktisk over 30!😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss, skal kan man ikke spørre søsteren sin om alt mulig? Jeg hadde spurt for lengst 

Anonymkode: 9db49...3cf

Hvis ts er usikker på om det er innafor, så syns jeg at det impliserer at de har et annerledes forhold enn du og din søster tydeligvis har og da er gjerne også grensene for hva som kan spørres om ulike. 

Anonymkode: e4799...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Du setter selv pris på å ikke bli mast på om barn, hvorfor tenker du i det hele tatt da på å mase på din søster? Har hun mast på deg om det samme?

Anonymkode: cefbd...87a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en bror og en søster ikke har snakket om sånt er ikke så rart og trenger slett ikke å bety et dårlig forhold.

Man snakker ofte mindre om slike ting med bror sin eller med søster sin.

En av brødrene mine kunne fint spurt for min del hvis det gjalt meg men det er jo ikke noe vi hadde gått å tatlet om sånn ellers siden tattelet foregår mer mellom to hunnkjønn enn hunnkjønn og familiært hankjønn.

Jeg ser ingenting galt i det iallfall om mine brødre hadde spurt om litt sånn "private" ting, men til søstrene mine hadde det nok vært slik at vi tatlet i vei uansett.

Anonymkode: 471f8...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og trolig fått «har ikke du noe med» velfortjent tilbake. Slik umoden frekkhet tilhører tenårene, ikke voksenlivet.

Anonymkode: 18115...aab

Hvorfor det? Då lenge man spør på en skikkelig måte bør man kunne spørre sine søsken og nærmeste venner om slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært naturlig å spørre en søster om det. Eller det blir feil å si.. antagelig er dette noe hun selv hadde snakket med meg om. Nå har jeg ingen søster altså.

Men samme er med venninner, sånt har vi snakket om i årenes løp. Men er det perifere bekjente eller gamle venner en har lite kontakt med nå, så lar jeg spørsmålet ligge.

Anonymkode: fbd3e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (40 minutter siden):

Ja det er jo nettopp det jeg sier. Hos oss er det helt naturlig å snakke om ønsker rundt barn eller andre ting. Jeg vet hvordan både søsken og foreldre ønsker å gravlegges også. Jeg er ikke nødt til å spørre og grave, men vi har jo kommet inn på temaet en gang. Og da spør man jo hverandre hva man tenker. 

Det du skrev, som jeg svarte på, var at det er naturlig å snakke med søsken om temaet. Jeg prøvde bare å si at det ikke er sånn at det at man er i familie automatisk gjør ting naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint ha funnet på å spørre, ettersom jeg har ting som kan gis videre til nye familiemedlemmer om det er ønskelig. Er det kun nysgjerrighet som driver en, bør en kanskje la vær. 

Anonymkode: d1ee5...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en søster du har et nært og godt forhold til synes jeg faktisk dette er et tema du forsiktig kan ta opp.

Jeg var ufrivillig barnløs i flere år og hadde elsket å ha en søster som ville lytte til meg. Kanskje det ikke er så lett å finne en åpning til å snakke om det, dersom det er noe de sliter med. Du vet aldri. Men spør selvfølgelig veldig forsiktig og aldri med tullete inngang som å vitse om alder. Men du kan spørre: «jeg er litt nysgjerrig på hva du tenker om barn, er det noe du ser for deg at du ønsker deg i livet»? Kanskje hun ikke ønsker seg barn, men det er jo selvsagt også helt greit.

Alle andre relasjoner: nei, ikke spør. Ok, kanskje bestevenninne. Er du svigermor - ligg særskilt langt unna. 

Anonymkode: 4edc4...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
loveli skrev (11 minutter siden):

Det du skrev, som jeg svarte på, var at det er naturlig å snakke med søsken om temaet. Jeg prøvde bare å si at det ikke er sånn at det at man er i familie automatisk gjør ting naturlig.

Jeg tror du misforstod meg. Jeg skrev_for min del_. Ikke at det var sånn for alle. Men at jeg er overrasket over hvor lite personlige ting man deler mellom søsken er sant ja. Men det betyr ikke at jeg mener at alle bør eller skal dele alt. Men for oss er det helt naturlig å snakke om sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et veldig nært forhold til mitt søsken, og vi kan prate om det meste, men jeg er veldig glad for at mitt søsken aldri har spurt om barn. I mitt tilfelle har jeg vært barnløs pga. partner som har villet vente/var usikker på han ville ha. Og jeg har tenkt og tvilt om jeg ønsker å bli eller gå. Det har vært et sårt tema for meg. Jeg hadde nok svart ærlig hvis mitt søsken spurte, men jeg er glad hen ikke gjorde det. Jeg har hele tiden følt det har vært et anliggende mellom meg og partner. Nå er jeg gravid da. Så det løste seg til slutt. 

Anonymkode: d8654...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

umodent svar vil jeg heller si

Anonymkode: df83e...c50

Nei - meget velfortjent.

Anonymkode: f9af6...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Hvis stå er slik at du må spørre på et forum om dette er greit å spørre om, så har du antakeligvis svaret ditt der: Det er ikke ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fortalte søsteren min at vi slet med å bli gravide. Jeg fortalte også at sykehuset krevde at barnevernet skrev en sosial rapport om oss hvis vi skulle få hjelp. straffa ble at jeg aldri fikk passe hennes barn. Jeg har ikke vært barnevakt til hennes 5 år gamle datter, hun spør alltid bestemor. Så jeg angrer bittert på at jeg åpnet meg i det hele tatt. Jeg forteller aldri mer om mine problemer til noen . 

Anonymkode: cbd53...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du på det? Hva skal du med informasjonen?

Anonymkode: 26b9a...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fortalte søsteren min at vi slet med å bli gravide. Jeg fortalte også at sykehuset krevde at barnevernet skrev en sosial rapport om oss hvis vi skulle få hjelp. straffa ble at jeg aldri fikk passe hennes barn. Jeg har ikke vært barnevakt til hennes 5 år gamle datter, hun spør alltid bestemor. Så jeg angrer bittert på at jeg åpnet meg i det hele tatt. Jeg forteller aldri mer om mine problemer til noen . 

Anonymkode: cbd53...6f9

hvorfor var barnevernet i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som søstre kan man jo snakke om det. Nørmeste er ok. Men ikke andre.

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han er steril. Skal søsteren svare på det?

Anonymkode: 2ef6d...bf3

hvorfor prøver du å vri det om til at det er noe å skjemmes over og at det er så fyfy å snakke om? Det er jo bare sæd.

Anonymkode: d51ab...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...