Gå til innhold

Min søster fyller 34, har samboer, men har ingen barn. Er det greit å spørre om de planlegger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år, og jeg og samboer har prøvd å få barn i snart fire år uten hell. Vi har valgt å være åpen med de nærmeste om dette, men fortsatt kommer spørsmålet fra mer perifere. Jeg ville latt være å spørre. Spørsmålet gjør like vondt hver gang, og for mange er det mye skam knyttet til det.

Anonymkode: ab588...f6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er steril. Skal søsteren svare på det?

Anonymkode: 2ef6d...bf3

Trenger da ikke å si det. Kan f eks heller svare at de har utfordringer med å få barn, men at det er såpass sårt at de ikke ønsker å snakke om det.

Anonymkode: 8f259...d5c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og trolig fått «har ikke du noe med» velfortjent tilbake. Slik umoden frekkhet tilhører tenårene, ikke voksenlivet.

Anonymkode: 18115...aab

Jeg er helt uenig, men skjønner jo når jeg leser kommentarene her at jeg har et svært tett og ukomplisert forhold til mine søstre. Vi prater om alt og kan spørre om alt. Altså veldig lite høytidelig. 

Anonymkode: 9db49...3cf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du spørre om noe så kjipt?

Enten vil de ikke ha barn nå, eller aldri, ellers sliter de kanskje med å få barn?

Uansett er det vel noe hun tar opp selv hvis hun vil snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt uenig, men skjønner jo når jeg leser kommentarene her at jeg har et svært tett og ukomplisert forhold til mine søstre. Vi prater om alt og kan spørre om alt. Altså veldig lite høytidelig. 

Anonymkode: 9db49...3cf

Det er nok et veldig viktig poeng.

Dersom man faktisk må spørre sin egen søster om dette så har man ikke det nærmeste forholdet (kanskje?). Og da spør man heller ikke, for det har man ikke noe med å gjøre når forholdet ikke er tett nok til at det allerede er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor når man er søster - i et relevant øyeblikk - å spørre om man ønsker seg barn. 
 

Men, man må være klar over at man åpner for en samtale som ikke nødvendigvis går der man hadde tenkt.

Veldig få i den alderen i langvarige forhold er frivillig barnløse om barneønsket er der. En mindre andel vil svare at de nok ikke ønsker seg barn, eller det kan tenkes at dette er et veldig vondt tema fordi kun den ene ønsker.

Men jeg mener det er innafor å spørre DERSOM man tåler en vanskelig samtale og kan være støttende uansett svar. 

Det er veldig fort gjort å tråkke i salaten, særlig om de er ufrivillig barnløse. Som for eksempel «Åja, kan dere ikke bare adoptere, har du prøvd, jeg har hørt om» osv.

Barnefrie er ikke interessert i andres meninger. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og trolig fått «har ikke du noe med» velfortjent tilbake. Slik umoden frekkhet tilhører tenårene, ikke voksenlivet.

Anonymkode: 18115...aab

Og hvis de får barn, så er det ikke sikkert de forteller det heller, siden alt skal være så hemmelig og følsomt selv for nærmeste familie….🙄  Vel, hadde ikke gått i vår familie, her snakker vi om alt 😊

Anonymkode: 295e1...7d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fløff said:

Jeg synes det er innafor når man er søster - i et relevant øyeblikk - å spørre om man ønsker seg barn. 
 

Men, man må være klar over at man åpner for en samtale som ikke nødvendigvis går der man hadde tenkt.

Veldig få i den alderen i langvarige forhold er frivillig barnløse om barneønsket er der. En mindre andel vil svare at de nok ikke ønsker seg barn, eller det kan tenkes at dette er et veldig vondt tema fordi kun den ene ønsker.

Men jeg mener det er innafor å spørre DERSOM man tåler en vanskelig samtale og kan være støttende uansett svar. 

Det er veldig fort gjort å tråkke i salaten, særlig om de er ufrivillig barnløse. Som for eksempel «Åja, kan dere ikke bare adoptere, har du prøvd, jeg har hørt om» osv.

Barnefrie er ikke interessert i andres meninger. 

Dette.

Anonymkode: 6a10d...f66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Overrasker meg at så mange mener det er fælt å spørre søstra si om sånt. Jeg hadde spurt for lenge siden. Jeg vet nøyaktig hvordan mine søsken stiller seg til ønske om barn. Samme vet de om meg. Man må selvfølgelig respektere om hun sier hun ikke vil snakke om det, men jeg for min del tenker det er naturlig å snakke med søstra si om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (3 minutter siden):

Overrasker meg at så mange mener det er fælt å spørre søstra si om sånt. Jeg hadde spurt for lenge siden. Jeg vet nøyaktig hvordan mine søsken stiller seg til ønske om barn. Samme vet de om meg. Man må selvfølgelig respektere om hun sier hun ikke vil snakke om det, men jeg for min del tenker det er naturlig å snakke med søstra si om det. 

Da har dere et godt forhold. Det er ikke så selvfølgelig i andre familier. :)

Familie eller ikke har ikke noe å si, dersom man må spørre folk om slike ting så vet man at forholdet ikke er spesielt åpent kanskje. Har man et godt forhold vet man sånne ting fordi det er naturlig å snakke om "alt". Gratulerer! 🤗 (Ikke ironisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du spørre om det! Det er jo søstera di!

Anonymkode: 8d265...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den alderen og livssituasjonen at jeg ofte blir spurt om nettopp dette med barn. Og det gjør meg ingenting at de spør, men da får de også tåle det svaret jeg gir, nemlig at jeg ikke har lyst på barn og skal ikke ha barn(lurer de på hvorfor får de oppramset x antall svar på det også). Men jeg er veldig åpen om det da, det er ikke noen hemmelighet liksom. Spør de om «ja men hva hvis det skjer et uhell feks, daaa blir det jo barn» osv, svarer jeg «been there, done that», da blir de litt satt ut. Folk er veldig opptatt av at damer i 30-årene skal ha barn altså🤷🏼‍♀️
 

Men hvis jeg får spørsmålet «NÅR skal du/dere ha barn da?», «NÅR kommer det smårollinger?» osv., DA blir jeg sur. Jeg blir sur når at folk FORVENTER at jeg skal ha/vil ha barn, da får de høre det.

Anonymkode: 9d2e7...e52

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er innafor når man er søster - i et relevant øyeblikk - å spørre om man ønsker seg barn. 
 

Men, man må være klar over at man åpner for en samtale som ikke nødvendigvis går der man hadde tenkt.

Veldig få i den alderen i langvarige forhold er frivillig barnløse om barneønsket er der. En mindre andel vil svare at de nok ikke ønsker seg barn, eller det kan tenkes at dette er et veldig vondt tema fordi kun den ene ønsker.

Men jeg mener det er innafor å spørre DERSOM man tåler en vanskelig samtale og kan være støttende uansett svar. 

Det er veldig fort gjort å tråkke i salaten, særlig om de er ufrivillig barnløse. Som for eksempel «Åja, kan dere ikke bare adoptere, har du prøvd, jeg har hørt om» osv.

Barnefrie er ikke interessert i andres meninger. 

Dette er så viktig! Om du velger å spørre og får den samtalen, for guds skyld IKKE kom med plattheter som "stress ned, så skjer det" og lignende.

Anonymkode: b3c40...9dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hottentått skrev (6 minutter siden):

Overrasker meg at så mange mener det er fælt å spørre søstra si om sånt. Jeg hadde spurt for lenge siden. Jeg vet nøyaktig hvordan mine søsken stiller seg til ønske om barn. Samme vet de om meg. Man må selvfølgelig respektere om hun sier hun ikke vil snakke om det, men jeg for min del tenker det er naturlig å snakke med søstra si om det. 

Overrasker meg også. Vanlig at søstre prater om slikt. Har flere døtre, og de har tom diskutert navnevalg med hverandre(!) som tenåringer. Et av barna mine sier han ikke vil ha barn. 
Må jo kunne gå an å spørre søsken om sånt. Typisk i en setting…» husker du sa du ville ha x barn» og ta det derifra. Det er annerledes med bekjente eller kollega. Da er det vanligvis ikke innafor å spørre om sånt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt for lengst. Samtidig hadde jeg fortalt for lengst om jeg var søsteren i denne situasjonen. Bare spør i vei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ikke noe du trenger å spørre om hvis de ikke tar det opp selv. Og hva skal du egentlig med den informasjonen? 

Anonymkode: cefbd...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke en gang vet om hun ønsker seg barn, så tyder vel mye på at dere ikke har noe særlig nært forhold. Da synes jeg det er en rar ting å spørre om. Jeg har ingen søstre. Men jeg har venninner jeg kan snakke om alt med. De kjenner meg inn og ut, på godt og vondt. I en slik relasjon hadde dette vært et tema, uten at noen trengte å spørre. Med venner jeg ikke deler så mye, ville jeg synes det var et spesielt tema å ta opp. Blir jo sammenlignbart. 

Anonymkode: 90939...308

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Overrasker meg også. Vanlig at søstre prater om slikt. Har flere døtre, og de har tom diskutert navnevalg med hverandre(!) som tenåringer. Et av barna mine sier han ikke vil ha barn. 
Må jo kunne gå an å spørre søsken om sånt. Typisk i en setting…» husker du sa du ville ha x barn» og ta det derifra. Det er annerledes med bekjente eller kollega. Da er det vanligvis ikke innafor å spørre om sånt. 

Menne…..

Å diskutere navnevalg som tenåringer er noe vesentlig annet fra å sitte som 34-åring i langvarig forhold og skulle snakke om det som for mange er en stor sorg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så søsteren din er 34 og du har oversikt over hvorvidt de hun gikk på skolen med har barn eller ikke ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...