Gå til innhold

Min søster fyller 34, har samboer, men har ingen barn. Er det greit å spørre om de planlegger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fortalte søsteren min at vi slet med å bli gravide. Jeg fortalte også at sykehuset krevde at barnevernet skrev en sosial rapport om oss hvis vi skulle få hjelp. straffa ble at jeg aldri fikk passe hennes barn. Jeg har ikke vært barnevakt til hennes 5 år gamle datter, hun spør alltid bestemor. Så jeg angrer bittert på at jeg åpnet meg i det hele tatt. Jeg forteller aldri mer om mine problemer til noen . 

Anonymkode: cbd53...6f9

Så trist ❤️ Men fantastisk at du ville ha gjort det. Min egen søster kunne ikke brydd seg mindre..

Anonymkode: d51ab...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Nei . Mind Your own business . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fortalte søsteren min at vi slet med å bli gravide. Jeg fortalte også at sykehuset krevde at barnevernet skrev en sosial rapport om oss hvis vi skulle få hjelp. straffa ble at jeg aldri fikk passe hennes barn. Jeg har ikke vært barnevakt til hennes 5 år gamle datter, hun spør alltid bestemor. Så jeg angrer bittert på at jeg åpnet meg i det hele tatt. Jeg forteller aldri mer om mine problemer til noen . 

Anonymkode: cbd53...6f9

Aldri hørt om, hvorfor det?

Anonymkode: 3e0ae...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Dette er ett veldig sårt tema og veldig privat tema for veldig mange. Så hadde ikke spurt om dette hvis hun ikke har nevnt noe for deg tidligere.
 

Jeg blir 34 og vi har bestemt oss for å ikke få barn pga private årsaker. Det var veldig sårt i starten,men jeg har kommet meg videre og vokst så jeg klarer fint å snakke om dette temaet nå :) Venninner vet om dette så jeg har fått spørsmål om dette. Jeg har også snakket åpent om dette til andre, men då har vi kommet innom temaet. 
 

K33

Anonymkode: 6c514...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jøss, skal kan man ikke spørre søsteren sin om alt mulig? Jeg hadde spurt for lengst 

Anonymkode: 9db49...3cf

Det kan vær ett veldig sårt tema selv om det er søsteren. Så hadde ikke spurt. Det er mye jeg kunne ha spurt søsteren min om,men jeg gjør det ikke siden jeg vet at enkelte ting er veldig sårt. 

Anonymkode: 6c514...a68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å spørre henne når det bare er dere to, om hun ønsker å få barn. Men, husk at det er et livsendrendre valg. Det største ansvaret en kan gi seg selv. Det burde ikke være et valg som blir tatt på noe annet grunnlag enn at en selv og partner selv har kommet frem til at det er dette de ønsker. Så om det blir for mange spørsmål, kanskje til og med mas, så kan det gjøre at de velger noe som egentlig ikke føles riktig for dem. Derfor synes jeg en ikke burde spørre for mye om sånt. En skal ikke få barn for å 'passe inn' med resten på sin alder og lignende. Det skal være et valg de tar for at de føler seg klar til det og virkelig ønsker det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig forhold mange her har til både venner og søsken. For meg er det helt naturlig å vite om slikt, og snakke om det i forskjellige anledninger. Det er jo det man ofte bruker venner og familie til. Jeg er ufrivillig barnløs, det vet alle. Og vi har også snakket veldig åpnet med de som har slitt med prøverør etc. Jeg pleier å få vite ganske med en gang mine venner er gravide, lenge før 3 mnd "regelen". Har hatt et par venninner som mistet før 3 mnd også, de hadde også behov for omsorg fra vennene og å snakke om det. Dette er helt normalt for meg.

Men ville aldri spurt en fremmed selvsagt.

Anonymkode: 9551e...f5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en søster på 38+ som har vært gift i 10+ år. Ingen barn. Kunne ikke falle meg inn å spørre om de vil ha barn/har prøvd å få barn. Det kan være veldig sårt, og hun må selv få velge hvem hun vil dele slik informasjon med. Vi er ikke veldig nære heller, men har et veldig godt forhold. Så jeg velger heller å fokusere på det som er realiteten; hun har ikke barn. Så forholder jeg meg fint til det uten å bli nysgjerrig. 

Anonymkode: f5b1a...156

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 18.18):

Selvfølgelig kan du spørre om det! Det er jo søstera di!

Anonymkode: 8d265...fe8

Selvfølgelig skal du ikke spørre om det. Famileforhold kan være utfordrende greier.

Anonymkode: 5dbab...bc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så merkelig forhold mange her har til både venner og søsken. For meg er det helt naturlig å vite om slikt, og snakke om det i forskjellige anledninger. Det er jo det man ofte bruker venner og familie til. Jeg er ufrivillig barnløs, det vet alle. Og vi har også snakket veldig åpnet med de som har slitt med prøverør etc. Jeg pleier å få vite ganske med en gang mine venner er gravide, lenge før 3 mnd "regelen". Har hatt et par venninner som mistet før 3 mnd også, de hadde også behov for omsorg fra vennene og å snakke om det. Dette er helt normalt for meg.

Men ville aldri spurt en fremmed selvsagt.

Anonymkode: 9551e...f5b

Når du selv har gått gjennom å være ufrivillig barnløs bør du forstå at det er mange følelser involvert. Det er ganske drøyt av deg å påstå at andre har et "merkelig" forhold til sine nærmeste. 

Jeg har fantastiske foreldre og søsken (og svigerfamilie), men for meg ble dette for rått og personlig. Jeg hadde 2-3 nære venninner som støtte. Man klarer fint å søke støtte selv, og åpne seg der man selv ønsker, så spørsmål om hvorvidt man ønsker barn eller ikke er fullstendig unødvendige. 

De vet nå, men har samtidig fått beskjed om at dette ikke er et tema vi ønsker å besøke i tide og utide. For det er riktig for oss. Og det klarer jeg å mene uten å snakke nedlatende om hvordan du løser din situasjon. 

Anonymkode: 466a7...fb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig er det ikke greit å spørre om det. 

Anonymkode: a0ffa...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så merkelig forhold mange her har til både venner og søsken. For meg er det helt naturlig å vite om slikt, og snakke om det i forskjellige anledninger. Det er jo det man ofte bruker venner og familie til. Jeg er ufrivillig barnløs, det vet alle. Og vi har også snakket veldig åpnet med de som har slitt med prøverør etc. Jeg pleier å få vite ganske med en gang mine venner er gravide, lenge før 3 mnd "regelen". Har hatt et par venninner som mistet før 3 mnd også, de hadde også behov for omsorg fra vennene og å snakke om det. Dette er helt normalt for meg.

Men ville aldri spurt en fremmed selvsagt.

Anonymkode: 9551e...f5b

Flott for deg at du har synes det fungerer å snakke om det i ulike anledninger og at «alle vet»! Men jeg synes du er litt dømmende overfor de som forholder seg til dette på en annen måte.

Man kan ha et supert forhold til familien sin selv om det er noen ting man ikke ønsker å dele akkurat dett med tanker om barn - eller snakke om i tide og utide. Det handler ikke om at man ikke er nær nok eller har et godt nok forhold, men at alles situasjon er ulik, det er knyttet mange følelser til det og for noen blir situasjonen enda tyngre av å måtte dele med andre. Det er ikke noe galt eller merkelig med det. Bare at vi alle velger det som føles rett for oss. 

Anonymkode: 9a453...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.51):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Sånne som deg som spør er en pest og en plage. 

Anonymkode: 6991f...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.51):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Hvis du ikke vet om det er greit å spørre

så er det ikke greit å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at så mange her er så utrolig skjør at de ikke tåler å få et sånt spørsmål uten at de vil glefse tilbake "det har du ikke noe med!"

Alle i familien min vet at jeg har en kvinnesykdom. Alle i familien vet at vi ønsker å få barn etterhvert og jeg er ikke redd for å få der spørsmålet eller blir sur når noen lurer. Alle vet også at det ikke er sikkert vi kan få barn på naturlig måte og jeg har luftet mine tanker om dette til halve slekta, og da er jo også de fleste forberedt på det og derfor blir det heller ingen ubehagelige spørsmål fordi man holder alt for seg selv. 

Anonymkode: 28679...b71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker du ikke aner noe, for alt du vet prøver de allerede. Hun ville nok tqtt opp tema selv om du var en hun ville snakke med om det. Så nei.

Anonymkode: e863f...f04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til vanlig ville jeg sagt nei, det er et veldig personlig spørsmål.

Men jeg mener det må være lov å spørre mennesker man er veldig nære, som for eksempel sin egen søster. Bare ikke vær innpåsliten.

Anonymkode: cd917...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35, gift, og barnløs.

Hender folk spør, og jeg tar meg på ingen måte nær av det. Skjønner veldig godt at folk lurer.

Anonymkode: cd917...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke helt forstå at så mange her er så utrolig skjør at de ikke tåler å få et sånt spørsmål uten at de vil glefse tilbake "det har du ikke noe med!"

Alle i familien min vet at jeg har en kvinnesykdom. Alle i familien vet at vi ønsker å få barn etterhvert og jeg er ikke redd for å få der spørsmålet eller blir sur når noen lurer. Alle vet også at det ikke er sikkert vi kan få barn på naturlig måte og jeg har luftet mine tanker om dette til halve slekta, og da er jo også de fleste forberedt på det og derfor blir det heller ingen ubehagelige spørsmål fordi man holder alt for seg selv. 

Anonymkode: 28679...b71

Flott for deg.

Personlig fatter jeg ikke at mennesker kan ha problemer med å reise seg opp å holde et foredrag på engelsk foran 100 tilskuere. Eller at ting som høydeskrekk finnes når det bare er å skjerpe seg. Hvor skjør kan man bli, liksom... 

Men vi har alle ulike ting i livet vi føler ulikt for, ikke sant? 

Anonymkode: 466a7...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...