Gå til innhold

Min søster fyller 34, har samboer, men har ingen barn. Er det greit å spørre om de planlegger å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FruR skrev (Akkurat nå):

Ok så søsteren din er 34 og du har oversikt over hvorvidt de hun gikk på skolen med har barn eller ikke ? 

Man har ofte samme folk på face dersom ikke aldersforskjellen er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.google.com/search?q=drept+av+egen+mor&oq=drept+av+egen+mor&aqs=chrome..69i57.2793j0j4&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

https://voldsveileder.nkvts.no/hva-er-vold-naere-relasjoner/

Familie er ikke like godt for alle og burde ikke antas å være det samme for alle. "Dere er jo i familie!", som om det automatisk er noe trygt og godt.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så interessert i om hun ønsker barn eller ikke? Høres ikke ut som at dere har et veldig nært forhold om dette temaet aldri har blitt diskutert, så da hadde jeg nok ikke spurt. Jeg er fullstendig klar over hvor min egen søster står, og synes det høres trist ut at du kjenner henne så dårlig at du må spørre på et anonymt forum for å vite om du i det hele tatt kan ta det opp med henne. 
 

Her hadde jeg heller jobbet for å få er bedre forhold til min søster (om det er det du ønsker da), så vil hun kanskje dele ting med deg også ❤️

Anonymkode: e1533...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: 

Jeg er hennes bror, og vi er jevnaldrede. Vi har godt forhold, men har liksom aldri snakket om slike ting før...søstrene mine er mye nærmere på akkurat sånt. Samt hun og mamma. 

Ja, jeg trakk frem de i klassen hennes, da det nylig har vært en voldsom "bølge" med dem som akkurat har blitt (offentlig) gravid, eller nylig har fått barn. 

Anonymkode: 6da7b...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor dette er et så forferdelig jævlig spørsmål. Det er søsteren. Det er vel normalt og lure på om det ligger i kortene at man skal bli tante? 

Det er jo stor forskjell å spørre om noen ønsker seg barn, en og si at "nå er det på tide med barn vel" eller "når skal du lage tantebarn til meg"?

Det kan jo hende søsteren har lyst til å prate om det og, men ikke finner noen naturlige settinger. 

Er så lei av at man skal passe på hva man sier, hele jævla tiden. Spør på en respektfull måte. 

Anonymkode: 7db89...0a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fatter ikke hvorfor dette er et så forferdelig jævlig spørsmål. Det er søsteren. Det er vel normalt og lure på om det ligger i kortene at man skal bli tante? 

Det er jo stor forskjell å spørre om noen ønsker seg barn, en og si at "nå er det på tide med barn vel" eller "når skal du lage tantebarn til meg"?

Det kan jo hende søsteren har lyst til å prate om det og, men ikke finner noen naturlige settinger. 

Er så lei av at man skal passe på hva man sier, hele jævla tiden. Spør på en respektfull måte. 

Anonymkode: 7db89...0a3

Leste ikke hele, unnskyld - onkel mener jeg. 

Anonymkode: 7db89...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du spørre? Enten så kommer det et barn eller så kommer ingen. Kanskje hun ikke vil ha, kanskje en av de er sterile og kanskje IVF går dårlig for dem. Skjønner bare ikke hvorfor du skal blande deg borti det. 

Anonymkode: 60b47...263

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøss, skal kan man ikke spørre søsteren sin om alt mulig? Jeg hadde spurt for lengst 

Anonymkode: 9db49...3cf

Jeg har egentlig ikke spurt søsteren min, hun har fortalt om det selv. Hun har da kontroll på det selv. Hun trenger ikke hjelpen min. 

Anonymkode: 3071f...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spør du, på en fin måte.. 

Anonymkode: 8d265...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er både greit og naturlig å spørre søsken eller nære venner om dette. Skjønner ikke hvorfor det skal være tabu?

Men man må jo godta det svaret man får, hvis de sier nei eller kanskje seinere, så kan man ikke drive å mase.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her. Er man nære og har et forhold der man snakker om «alt» så tenker jeg at det et greit spørsmål. Samtidig så tenker jeg at hvis dette var noe søsteren ville snakket om så hadde hun kanskje brakt det på banen selv? 

Det kan være mange grunner til at man ikke har fått barn. Noen ønsker rett og slett ikke barn. Noen vet ikke hva de vil. Noen får ikke til å bli gravide. Noen er i en langvarig prøveperiode. Noen blir stoppet av ting som økonomi, helse eller andre ting. Jeg er i veldig lik situasjon som din søster - og jeg ønsker helst at folk ikke spør. Det er et litt komplisert svar på både om vi i det hele tatt ønsker barn og om hvorvidt vi kommer få det. Det er ikke et spørsmål med et «ja» eller «nei»-svar. Og det er ikke noe jeg vil dele med gud og hvermann og til hvilket tidspunkt som helst. Derfor vil jeg helst velge tidspunkt selv. 

Om en av mine nærmeste spør så blir jeg ikke sur og fornærmet, men om jeg svarer ordentlig på spørsmålet eller ei kommer litt an på situasjon og hvordan jeg har det der og da. Noen ganger ville det vært ok å svare på det. Andre ganger ville det være tungt og vanskelig. 

Anonymkode: 9a453...96f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På ingen måte greit å spørre om det. 

Anonymkode: 90677...505

Man får spørre om det er greit først😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Siden det er søsteren din så er vel det et veldig normalt tema og diskutere vel.

Anonymkode: 471f8...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heldigvis har det ikke vært mye mas fra min mor om barn / barnebarn. Tror faktisk hun aldri har spurt meg om dette. 

Min søster fyller 34 år nå, og har samboer. De har bodd sammen en del år nå, og har det bra sammen. Nå begynne jo alle i den alderen å få barn, tror hun er en av de få i klassen hennes som ikke har fått noen barn. 

Er det greit å spørre henne rett ut, om hun har lyst på barn? Eller hva de tenker om å få barn? 

Anonymkode: 6da7b...bc4

hvorfor bryr du deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har et greit dårlig forhold til din egen søster dersom du klipper henne av på den måten!

Anonymkode: 8f259...d5c

mange deler mer med sin bwstevenninne enn sin søster. Jeg deler ikke alt med min søster heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har et nært forhold kan jo alt snakkes om, men hvis dere ikke er så nære så hadde jeg ventet til hun eventuelt nevnte det selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her: 

Jeg er hennes bror, og vi er jevnaldrede. Vi har godt forhold, men har liksom aldri snakket om slike ting før...søstrene mine er mye nærmere på akkurat sånt. Samt hun og mamma. 

Ja, jeg trakk frem de i klassen hennes, da det nylig har vært en voldsom "bølge" med dem som akkurat har blitt (offentlig) gravid, eller nylig har fått barn. 

Anonymkode: 6da7b...bc4

Jeg hadde spurt, kan være godt med litt omsorg fra broren sin.

Anonymkode: 471f8...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
loveli skrev (2 timer siden):

Da har dere et godt forhold. Det er ikke så selvfølgelig i andre familier. :)

Familie eller ikke har ikke noe å si, dersom man må spørre folk om slike ting så vet man at forholdet ikke er spesielt åpent kanskje. Har man et godt forhold vet man sånne ting fordi det er naturlig å snakke om "alt". Gratulerer! 🤗 (Ikke ironisk)

Ja det er jo nettopp det jeg sier. Hos oss er det helt naturlig å snakke om ønsker rundt barn eller andre ting. Jeg vet hvordan både søsken og foreldre ønsker å gravlegges også. Jeg er ikke nødt til å spørre og grave, men vi har jo kommet inn på temaet en gang. Og da spør man jo hverandre hva man tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde spurt, kan være godt med litt omsorg fra broren sin.

Anonymkode: 471f8...176

hva om hun ikke trenger omsorg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så unaturlig at en bror og søster ikke har snakket om dette. Og jeg kan forstå at du lurer TS, uten at du nødvendigvis har noe krav på den informasjonen.

Flere rundt meg har spurt meg hva planene er for barn, kanskje fordi jeg har vært lengst i forhold i min vennegjeng. I min relasjon er det min partner som har holdt igjen, og jeg syns det har vært veldig kjipt å svare på spørsmålet. Ønsker ikke dele de private samtalene han og jeg har. I tillegg tror jeg ikke jeg ønsker å dele evt. utfordringer med å få barn med så veldig mange. Sånn sett er jeg kanskje ganske privat. 

Vet ikke hvordan det er med din søster, men det du kan er å helt åpent snakke om deg og barn, uten å hinte til henne eller dreie samtalen over på henne. Snakk kun om hvordan du tenker om barn i fremtiden, åpent og lett. Da har du gitt henne en anledning og invitasjon, men det er helt opp til henne om hun tar den imot.

Anonymkode: 2e999...a19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...