Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Jeg trodde TV2 kom til å gi etter reaksjonene både fra publikum, seere, media, sponsorer og ikke minst de som står NOKAS-saken nær, og dermed fjerne Toska som gjestekspert i dagens sjakksending. At Toska ble fjernet så jeg på som en selvfølge.

Det gjorde TV2 ikke, og denne såkalte rehabiliterte raneren som er medskyldig i drap og er grunnen for at over 100 millioner norske kroner fra diverse bankran på tidlig 2000-tall enda er "sporløst" forsvunnet, sitter nå og glorifiseres på direktesendt TV2. 

Toska på sin side har offentlig uttalt at han ikke er sjakkekspert heller, og at han er mer en gjennomsnittlig spiller. 

Jeg har rett og slett ikke ord. Dette er enda et nytt lavmål av TV2. Jeg har fått TV2 så voldsomt i vranghalsen at jeg håper de går ad dunas med årene. De skal fremstå som egenrådige rebeller, og prøver alt i sin makt å skape mest mulig blest slik at de kan spare på reklamebudsjettet. 

Det ble, som jeg lovet, ingen sjakksending på meg i dag. Men ryktene på Twitter sier at Toska ikke tilfører noe som helst og har vært tilbakeholdent, samt får drøssevis av fengselskommentarer mot seg. Blant annet da Hammer påpekte at Toska likte å ofre offiserer for eget angrep. Dette viser jo bare fokuset Toska tar fra Carlsen. Sjakken i dag handler ikke om Carlsen. Så gratulerer TV2 med å være komplett elendige nok engang. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

David Toska har null og niks "ekstraordinær" ekspertise fra sjakk. Han har heller ingen "kompetanse" som journalist eller programleder. Han ville aldri i verden fått noen som helst rolle på TV-skjermen, hvis han aldri hadde gjennomført det brutale ranet med dødelig utfall. TV 2 gjør selvfølgelig dette utelukkende på grunn av underholdningsverdien, for å generere "klikk" og oppmerksomhet.

Hva om Markus Grønberg (dømt for voldtekt av en 14-åring) får muligheten til å delta på enda flere reality-konsept på TV. Eller Anders B. Breivik slipper ut av fengsel om ett par tiår, og så kommer på TV som "ekspert" på terrorisme og ekstremisme (omtrent som Lars Gule gjør) ville folk valgt å følge med på slike show da? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på dette. Ja han har sonet sin straff, men det er veldig mange mennesker i Norge som helt klart fortsatt har traumer og psykiske ettervirkninger pga hva han har gjort!! Dette er veldig respektløst ovenfor TV seere. 

Hva faen driver TV 2 med for tiden? Først ansetter de Sophie Elise i GKN, og nå David Toska? Dette er helt klart ett PR prosjekt hvor de vil tiltrekke seg seere. Skammelig!! 

Jeg kommer fint til å boikotte tv2 pga disse to ansettelser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (9 minutter siden):

Toska på sin side har offentlig uttalt at han ikke er sjakkekspert heller, og at han er mer en gjennomsnittlig spiller. 

...

Men ryktene på Twitter sier at Toska ikke tilfører noe som helst og har vært tilbakeholdent, samt får drøssevis av fengselskommentarer mot seg. Blant annet da Hammer påpekte at Toska likte å ofre offiserer for eget angrep. Dette viser jo bare fokuset Toska tar fra Carlsen. Sjakken i dag handler ikke om Carlsen. Så gratulerer TV2 med å være komplett elendige nok engang. 

Jeg har ikke boikottet, jeg vil ha med meg partiet pluss vurdere om Toska faktisk tilfører noe, men det gjør han ikke. Han er som forventet en helt middelmådig spiller og på det lille han har sagt er alt veldig middelmådig (amatør) der han ikke har særlig teoretisk kunnskap eller praktisk styrke.

Han sa at han spilte "prussisk åpning" som jeg aldri har hørt om. Googlet litt og det er bare en vanlig italiensk two knights der svart går ut med springer lignende Berlin. Uansett, ingenting som tyder på at han er noe eksepsjonell spiller på noen måte, og at han rett og slett er med fordi han er David Toska og vår mest kjente bankraner.

Han er helt normal for en "hobbyspiller". Veldig spesielt valg av TV2. Jeg er en tilhenger av "ny sjanse" og slikt, men dette er ikke en sjanse som vanlige folk får...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at mange her selv følger influencere som er dømt for vold, ulovlig reklame mot barn og generelt ræva holdninger mot barn er helt ok? Jeg har heller aldri sett noen her inne fordømme at Lars Gule blir brukt som ekspert og jobber som lærer tross for at han hoppet til sengs med terrorister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (2 minutter siden):

Men at mange her selv følger influencere som er dømt for vold, ulovlig reklame mot barn og generelt ræva holdninger mot barn er helt ok? Jeg har heller aldri sett noen her inne fordømme at Lars Gule blir brukt som ekspert og jobber som lærer tross for at han hoppet til sengs med terrorister.

Man kan lure på om Lars Gule, som er godt over 60, er den samme nå  som da han var ca 20. Folk forandrer seg og det er naturlig at ekstremistiske ungdommer utvikler seg til gode borgere.  Vi kan jo håpe på like god utvikling for Toska, men Toska har jo levd i mange år i svært destruktivt miljø sammen med mange kriminelle og drittsekker. Da er verre å utvikle god karakter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er noe skummelt over hele mannen. Han virket helt følelsesløs når han ble intervjuet. Det må da være andre å hente inn enn akkurat han? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (5 minutter siden):

Men at mange her selv følger influencere som er dømt for vold, ulovlig reklame mot barn og generelt ræva holdninger mot barn er helt ok? Jeg har heller aldri sett noen her inne fordømme at Lars Gule blir brukt som ekspert og jobber som lærer tross for at han hoppet til sengs med terrorister.

Lars Gule er ganske viden fordømt tenker jeg. Men så er han i det minste offentlig ansatt og ekspert på sitt eget fagfelt, nemlig terror. 

Visste ikke at han jobber som lærer, men trodde han jobbet som forsker?

For øvrig kom galemann Anders Breivik med morsom vits i retten da Gule skulle vitne. Han ropte høyt for seg selv 'håper politiet har sjekket kofferten til Lars'.

Dommeren ble pisse sur som vanlig, men det var jo sitt eget vitne Breivik trakkasserte. Noe som gjorde utvekslingene enda mer komisk

Om noe rundt disse gærningene og forbryterne kan sies å være komisk, da.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at kriminelle skal få en sjanse til å komme til ake til samfunnet dersom de ikke utgjør en fare for seg selv eller andre, men Toska og TV2 burde kjent sin besøkelsestid. TV2 har utrolig dårlige verdier og bryr seg lite om hva folk mener. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (14 minutter siden):

En ting er at kriminelle skal få en sjanse til å komme til ake til samfunnet dersom de ikke utgjør en fare for seg selv eller andre, men Toska og TV2 burde kjent sin besøkelsestid. TV2 har utrolig dårlige verdier og bryr seg lite om hva folk mener. 

Virker vel mer og mer som en del av et planlagt pr opplegg der de hyrer kontroversielle figurer til TV2 for å skape blest.

Omtrent slik det desperate dagbladet har 50% sex på forsiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så negative mange er til dette. Dere henger igjen i fortiden og vil dømme mannen for all fremtid. Skal han ikke få sjansen til å få bidra til samfunnet og interagere med folk på vanlig måte? Han skal ikke få lov å kommentere sjakk fordi han heter David Toska og har gjort feile valg tidligere. Mannen har gjort opp for seg, men dere ønsker at han skal dømmes i samfunnet på livstid. Synes det er bra at Tv2 forsøker å hjelpe folk til å få vise frem mer av seg selv enn bare det de har gjort tidligere, jeg. Han er jo også en vanlig person som oss andre, ikke bare en demon som skal bli hatet for alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel skrev (3 minutter siden):

Herregud så negative mange er til dette. Dere henger igjen i fortiden og vil dømme mannen for all fremtid. Skal han ikke få sjansen til å få bidra til samfunnet og interagere med folk på vanlig måte? Han skal ikke få lov å kommentere sjakk fordi han heter David Toska og har gjort feile valg tidligere. Mannen har gjort opp for seg, men dere ønsker at han skal dømmes i samfunnet på livstid. Synes det er bra at Tv2 forsøker å hjelpe folk til å få vise frem mer av seg selv enn bare det de har gjort tidligere, jeg. Han er jo også en vanlig person som oss andre, ikke bare en demon som skal bli hatet for alltid.

Hadde han vært eksepsjonelt kvalifisert, så for all del.

Men han er ikke det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel skrev (6 minutter siden):

Herregud så negative mange er til dette. Dere henger igjen i fortiden og vil dømme mannen for all fremtid. Skal han ikke få sjansen til å få bidra til samfunnet og interagere med folk på vanlig måte? Han skal ikke få lov å kommentere sjakk fordi han heter David Toska og har gjort feile valg tidligere. Mannen har gjort opp for seg, men dere ønsker at han skal dømmes i samfunnet på livstid. Synes det er bra at Tv2 forsøker å hjelpe folk til å få vise frem mer av seg selv enn bare det de har gjort tidligere, jeg. Han er jo også en vanlig person som oss andre, ikke bare en demon som skal bli hatet for alltid.

Så lenge han nekter å oppgi hvor ransutbyttet har tatt veien, har han vel ikke egentlig gjort helt rett og skjell for seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opel skrev (5 minutter siden):

Herregud så negative mange er til dette. Dere henger igjen i fortiden og vil dømme mannen for all fremtid. Skal han ikke få sjansen til å få bidra til samfunnet og interagere med folk på vanlig måte? Han skal ikke få lov å kommentere sjakk fordi han heter David Toska og har gjort feile valg tidligere. Mannen har gjort opp for seg, men dere ønsker at han skal dømmes i samfunnet på livstid. Synes det er bra at Tv2 forsøker å hjelpe folk til å få vise frem mer av seg selv enn bare det de har gjort tidligere, jeg. Han er jo også en vanlig person som oss andre, ikke bare en demon som skal bli hatet for alltid.

Du snur på det.

Her er problemet at grunnen til at han får lov til å kommentere sjakk nettopp er at han heter David Toska...

Akkurat som at Erik Thorstvedt aldri ville fått sitte i studio om han var en vanlig familiefar som ingen hadde hørt om. Toska er invitert på grunn av bakgrunnen sin, ikke på tross av.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nesten litt trist at de ikke fikk sikret seg pauseunderholdning av Charles Manson siden han har vært død noen år.

Han var jo også en habil musiker i sin ungdom. Hadde passet bra.

Og i likhet med Toska var det ikke han som utførte drapshandlingene. Han var bare påvirker og bakmann.

 

Endret av Fufu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg live her (hadde planer om å se før Toska ble aktuell) og de prater om fengsel og kriminalomsorg og ting som har med Toska som kriminell å gjøre, ikke sjakk. Veien tilbake til samfunnet etc.

Om jeg hadde møtt på Toska over sjakkbrettet i en klubb hadde jeg møtt ham med "åpne armer", ingen problem, men jeg synes det er noe helt annet når man blir invitert med på TV som underholdning.

Noen har sammenlignet med å være med på "Farmen Kjendis" og det er en grei sammenligning. Flott at han har fått jobb og får en ny sjanse i samfunnet, men man skal ikke bli "kjendis" for å være kriminell.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ringhalelemur
Opel skrev (42 minutter siden):

Herregud så negative mange er til dette. Dere henger igjen i fortiden og vil dømme mannen for all fremtid. Skal han ikke få sjansen til å få bidra til samfunnet og interagere med folk på vanlig måte? Han skal ikke få lov å kommentere sjakk fordi han heter David Toska og har gjort feile valg tidligere. Mannen har gjort opp for seg, men dere ønsker at han skal dømmes i samfunnet på livstid. Synes det er bra at Tv2 forsøker å hjelpe folk til å få vise frem mer av seg selv enn bare det de har gjort tidligere, jeg. Han er jo også en vanlig person som oss andre, ikke bare en demon som skal bli hatet for alltid.

Nå er det jo veldig få her i tråden som mener at han han skal dømmes i samfunnet på livstid og bli hatet for alltid. Snarere tvert i mot - de fleste av oss synes det er helt greit at han har sonet straffen sin og lever et helt vanlig liv. Han skal ikke miste muligheter fordi han har den bakgrunnen han har. MEN han skal heller ikke FÅ muligheter fordi han gjorde alvorlig kriminalitet.

Hadde han vært invitert om han var en helt vanlig, men ukjent, middelaldrende fyr som var helt ok i sjakk? Nei. Han blir invitert fordi er kjent. Og det eneste han er kjent for er jo å være yrkeskriminell. Ingen her tror han sitter på en unik kompetanse innen sjakk. Det er mange andre man kunne ha valgt - han var ikke den best kvalifiserte på noe annet enn å ha en spesiell historie i hvert fall. 

Med dette får han rett og slett muligheten til å tjene noe på de fæle tingene tingene han gjorde. Kriminaliteten gir ham muligheter han ellers ikke ville ha fått, fordi han nå er en «spennende og interessant» fyr. Det er respektløst overfor de mange som tok skade av det han gjorde. Vi skal ikke glorifisere forbrytere og løfte dem fram som kjendiser bare fordi de har et kjent navn. 

Man må gjerne få jobber eller goder på tross av at man har gjort alvorlige feil i livet. Men man bør ikke få dem på grunn av det

Endret av Ringhalelemur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være et stunt for å gjøre folk oppmerksomme på at sjakk sendes på TV2. All pr er god pr, osv. Nå snakker "alle" om det.

Jeg er delt på om det er ok. Straffene i Norge er så lave at jeg ikke synes argumentet med at "han har tatt sin straff" holder.

Jeg vil ikke se Jan Helge Andersen eller ABB som underholdning på TV. Så det ville vært hyklersk av meg å si at alle skal få en ny sjanse, selv om jeg tror jeg mener det for de aller fleste. Visse ting er faktisk utilgivelig på den måten at man ikke har noe i offentligheten å gjøre på en positiv måte. Det toget har gått. Sånn føler jeg det også med David i denne sammenheng.

Akkurat som at det er visse ting jeg ikke kan jobbe med fordi jeg ikke er kvalifisert, så er det visse jobber disse kriminelle ikke burde ha fordi de er diskvalifiserte som følge av valg de har tatt.

Sonet ferdig? I dont think so, spesielt når du tjener på det du har gjort. Sorry not sorry.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 time siden):

Er jo nesten litt trist at de ikke fikk sikret seg pauseunderholdning av Charles Manson siden han har vært død noen år.

Han var jo også en habil musiker i sin ungdom. Hadde passet bra.

Og i likhet med Toska var det ikke han som utførte drapshandlingene. Han var bare påvirker og bakmann.

 

Går en ganske bra teori rundt om at Tex Watson stod bak all planleggingen som en del av lederstrid med Manson. Og når de førdt hadde gjort det så følte Manson at han måtte påta seg lederansvaret for å beholde statusen i gruppa.

John Douglas, mannen bak FBI sin profilering/ mindhuntergruppe, kjent fra Netflix tror på den teorien mener jeg å huske fra hans bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Trist, vold er slemt. Lurer på hvem som er snille kriminelle. Kanskje noen med narkotikadom som har brukt narkotika til selvmedisinering ?

Jean val Jean kanskje? Stjal brød til søsterens sultende barn?

Men så var jo han fiksjonell da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...