Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Har ikke noe problem med at folk som har sonet sin dom kan få en tv-karriere i etterkant. Hvis det viser seg at han er veldig flink i sjakk så syns jeg han kan være en interessant gjest. Viser det seg at han bare er på hobbynivå og kun er invitert i kraft av å være kjendis så syns jeg også det er ganske smakløst. Kan ikke se at han har noe offisiell rating hos Fide så har mine tvil på at han skal være så veldig flink egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solmåneogstjerner skrev (8 minutter siden):

Enig. Det kunne egnet seg som et intervju i nyhetene, eller som et eget program. Ikke sånn som dette. 

Fordi han dermed assosieres med vanlige mennesker? Jeg skjønner det kan være behagelig om ransdømte og drapsdømte kun får uttale seg i tilrettelagte intervjuer, gjerne med en gravalvorlig programleder og faretruende musikk i bakgrunnen. For da kan vi plassere ondskap der, fremmedgjøre den og ha den på avstand. Nettopp den tankegangen gjør at jeg tenker det er progressivt og riktig å ta valget om å la en dømt kriminell prate om sjakk, eller om andre dagligdagse ting på TV. Det legitimerer ikke de kriminelle handlingene, men anerkjenner at de er begått av et menneske som på de fleste områder ligner oss andre. Det er det viktig lærdom i, både med tanke på ydmykhet og innsikt. I tillegg kan det være et fint signal om at vi som samfunn er i stand til å tilgi. Men det er jo en del snubletråder en kan gå i, så et slikt valg forutsetter at de som står bak TV-sendingen og skal samtale med ham er stødige folk. Heller det enn true crime! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

At man ikke ser reklame fra det inkassoselskapet der på skjermen er ikke verdens undergang. 

Bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget umusikalskt av Tv2,  og jeg ser sponsorer trekker seg nå.

Håper alle gjør det, og at færrest mulig ser på 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit!! 

Han har sonet og har rett til jobb som alle andre, men at tv2 velger å sende han på luften som kommentator er hinsides etter min mening. Kvalifisert? Tipper det finnes bedre kvalifiserte, så dette synes jeg jeg spekulativt av tv2.

Han har drept og han stjålet 57 millioner, kun litt over 6 mill er redegjort for. Hvor er resten? 

Og hva med det prevntatiave? Neida,  lev som gangster, drep og stjæl og du skal få jobb i TV2 og bli ennå mer kjent. 

Kvalm.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lsklars skrev (3 minutter siden):

Meget umusikalskt av Tv2,  og jeg ser sponsorer trekker seg nå.

Håper alle gjør det, og at færrest mulig ser på 

Ja, det håper jeg. Håper inderlig at dette blir et gigantisk tapsprosjekt for tv2. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
Anonobilis skrev (28 minutter siden):

(1) Han har sonet ferdig en lang fengselsdom, er tilbake i arbeidslivet for fullt, har kone og barn, og lever generelt et normalt liv. Det er flere ofre i Nokas-saken, men familien til den avdøde som nevnes oftest i forbindelse med saken har uttalt at de mener det er POSITIVT at Toska (og andre dømte i saken for øvrig) kan være en ressurs i samfunnet.

(2) Han har gode kunnskaper om sjakk, og ble før sin yrkeskriminelle karriere sett på som et stort talent innen sjakk. Dette blir IKKE det samme som å si at "Viggo Kristiansen skal kommentere langrenn" i det hele tatt. Det argumentet er så tåpelig at jeg blir helt matt (hehe).

(3) Man skal ikke snakke ned traumen og effekten av Nokas-ranet, men Toska er altså IKKE en politimorder som flere påstår her. Det er det Kjell Alrich Schumann som er dømt for, og han har for så vidt sonet ferdig den dommen han også, men det er en annen sak. 

(4) Jeg kan se argumentet med at det er spekulativt gjort av TV2, men inntil jeg har sett hvordan Toska fungerer i rollen som sjakk-ekspert kan jeg ikke se at han ikke skal være like kvalifisert som andre. NRK har uansett kapret de beste sjakk-ekspertene på eksklusive kontrakter. Så forbaska mange gode sjakk-eksperter (utenom de som allerede er "tatt" av NRK) i Norge finnes ikke.

Avslutningsvis vil jeg bare påpeke at jeg hadde håpet vi var kommet lengre i Norge enn at tidligere kriminelle for alltid er dømt til å gå med "kriminell"-stemplet i panna. Det er jo hele poenget med rehabilitering. 

Enig i dette! Lest i flere kommentarfelt at David Toska var kjent som et sjakktalent som ung. Syns derfor ikke det blir så rart å invitere han. 

Det er visst forferdelig at David Toska skal kommentere sjakk, men at Lars Gule får være terror-ekspert er det ingen som reagerer på. Han er jo filosof og støtter Palestina og har så god moral at han er elsket av pk-erne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (1 minutt siden):

Ja, det håper jeg. Håper inderlig at dette blir et gigantisk tapsprosjekt for tv2. 

Amen to that 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke greit!! 

Han har sonet og har rett til jobb som alle andre, men at tv2 velger å sende han på luften som kommentator er hinsides etter min mening. Kvalifisert? Tipper det finnes bedre kvalifiserte, så dette synes jeg jeg spekulativt av tv2.

Han har drept og han stjålet 57 millioner, kun litt over 6 mill er redegjort for. Hvor er resten? 

Og hva med det prevntatiave? Neida,  lev som gangster, drep og stjæl og du skal få jobb i TV2 og bli ennå mer kjent. 

Kvalm.

Neste blir kjendis Farmen og andre tv2 program,  bare vent å se 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg for at sånt skal være mulig. Ja, han har sonet. Men det er i og for seg ikke oppklart, da 50 mill ikke er gjort rede for. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lsklars skrev (5 minutter siden):

Neste blir kjendis Farmen og andre tv2 program,  bare vent å se 

De programmene har vel en nokså fargerik deltagelse fra før? 😂 Det virker som flere her mener at kjendisstatus er en form for renvasking, at berømmelse innebærer uskyld eller godhet, eller for den saks skyld automatisk aksept fra folkedypet, og det er jo selvfølgelig bare sprøyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipparchia skrev (6 minutter siden):

Enig i dette! Lest i flere kommentarfelt at David Toska var kjent som et sjakktalent som ung. Syns derfor ikke det blir så rart å invitere han. 

Det er visst forferdelig at David Toska skal kommentere sjakk, men at Lars Gule får være terror-ekspert er det ingen som reagerer på. Han er jo filosof og støtter Palestina og har så god moral at han er elsket av pk-erne. 

Helt enig, at Lars Gule får være ekspert bryr mange seg tydeligvis ikke seg om.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

einsteinium skrev (2 timer siden):

Er ikke mangel på sjakkeksperter i Norge. Hadde det vært det, ville det til en viss grad vært forståelig at han ble leid inn.

Ellers synes jeg ikke at det skal lønne seg på være tidligere yrkeskriminell.

 

Det som er mangelvare er vel kjendiser som holder høyt nivå i sjakk. Unødvendig . Man trenger ikke kjendiser i sjakksendinger og heller ikke journalister på Ole Rolvsruds nivå. Man bruker ikke kjendiser i andre sportssendinger og holder seg kun til eksperter( Toska er ikke ordentlig ekspert, han har ingen slags mastertittel ) og programledere/ journalister. Sjakkprogrammene henter inn kjendiser, gjør de det for at inkompetente programledere skal ha noen å snakke med? Mitt råd, la gode og pedagogisk flinke stormestre få slippe til. De kan se og formidle det interessante i stillingene. Noen idretter trenger folk med dyp forståelse for å bli godt formidlet og det er vanskeligere å forstå sjakk enn f. Eks.langrenn. 

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (2 timer siden):

Nokasranet var klimakset etter 4 år med brutale ran av pengesentraler. Det ble skutt mot politiet med smg under minst ett av disse. Må anta at politiet hadde stående ordre rundt dette. Politibilen som ble beskutt med AG3 løsnet ingen skudd heller men ble beskutt med maskingevær uten annen provokasjon enn å dukke opp. At nokasmorderne tok gisler og hadde håndgranater med seg viser for et brutalt gjeng de er. De opererte mer som en terrorgruppe og etter at de ble pågrepet stoppet ransbølgen også opp.

Blir bare trist å se folk som deg spre myten om den 'snille' forbryteren som kun trapper opp volden til nivået akkurat over det politiet bruker. De var bedre bevæpnet enn jeg var da jeg satt ved russegrensa og skulle stoppe den røde arme i tilfelle krig.

Vil bare presisere litt. Det var neppe arrestasjonene av Nokasranerne alene som satte en stopper for ransbølgen. Ranslaget bak Nokasranet i 2004 var del av et ransmiljø hvor de sentrale aktørene ble tatt og siktet for forskjellige ran omkring samme tidsperiode. I løpet av kort tid satt stort sett alle bak lås og slå på lange dommer.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (20 minutter siden):

Helt enig, at Lars Gule får være ekspert bryr mange seg tydeligvis ikke seg om.  
 

Det er nok fordi msm har liksom godtatt det, fordi han tilhører den gode siden i deres øyne.

Merklig hvor billig Gule har sluppet unna 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hipparchia skrev (26 minutter siden):

Enig i dette! Lest i flere kommentarfelt at David Toska var kjent som et sjakktalent som ung. Syns derfor ikke det blir så rart å invitere han. 

Det er visst forferdelig at David Toska skal kommentere sjakk, men at Lars Gule får være terror-ekspert er det ingen som reagerer på. Han er jo filosof og støtter Palestina og har så god moral at han er elsket av pk-erne. 

Det er veldig langt fra å være et talent til å være toppidrettsutøver. Pål Enger er en forbryterkjendis på høyde med David Toska. Selv om Enger var et fotballtalent med noen få A-kamper for Vålerenga, tror jeg det vil være forsvinnende få som mener hans fotballbakgrunn gjør han til et naturlig valg som fotballkommentator på Tv2. Enger befinner seg langt nede på fotballens rangstige. Hvis jeg ikke misforstår hvordan sjakkens verden fungerer, så befinner Toska seg tilsvarende langt nede på sjakkens rangstige. Burde man ikke forvente at eksperter blir hentet fra øverste hylle?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt respekt for den drepte politimannen sin familie og sønnen som klarer å ha et slikt verdisyn. 👏🏼

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (2 minutter siden):

Det er veldig langt fra å være et talent til å være toppidrettsutøver. Pål Enger er en forbryterkjendis på høyde med David Toska. Selv om Enger var et fotballtalent med noen få A-kamper for Vålerenga, tror jeg det vil være forsvinnende få som mener hans fotballbakgrunn gjør han til et naturlig valg som fotballkommentator på Tv2. Enger befinner seg langt nede på fotballens rangstige. Hvis jeg ikke misforstår hvordan sjakkens verden fungerer, så befinner Toska seg tilsvarende langt nede på sjakkens rangstige. Burde man ikke forvente at eksperter blir hentet fra øverste hylle?

Ser han har en rating på rundt 1650 på chess.com sin side. Langt bedre enn de fleste kjendisene som kommer innom sjakkprogrammene, men fortsatt ikke noe bedre enn en middels klubbspiller. Sammenlignet med fotball er det nok noe rundt 3-4 divisjon. Er nok "kjendis"statusen han tilfører sendingen og ikke noe ekspertise.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 time siden):

 

Sjakk skal handle om Magnus Carlsen. Sjakk skal ikke handle om ekspertene. Dette ufokuset visste TV2 om. 

Anonobilis skrev (1 time siden):


 

Vi har 13 stormestre i Norge og ingen av dem er fast i NRK. De beste har kommentert på vgtv og chess.com og de fleste kommenterer aldri. Sjakksjefen i NRK er vel Ole Rolvsrud og han er sjanseløs mot gode seksåringer. Den som er best til å kommentere sjakk har aldri tid fordi han er verdensmester og spiller selv. Det kan tenkes at Toska er god nok for tredjedivisjon, men han er ikke der, og iallfall ikke i mesterklassen som er den klassen der vi bør hente ekspertene. 

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...