Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Gjest sukkerspinndilla
kar90 skrev (Akkurat nå):

Det er jo en definisjonssak. Hadde dette skjedd på amerikans jord, så hadde han ikke sonet sin dom pr nå. For noen har jo hans gjerninger fått ureverserbare konsekvenser, så hva er 13 år mot det, samt et ransutbytte han garantert høster goder av ennå i en eller annen form. Og selv om du mener han har gjort opp for seg, er det spesielt musikalsk å invitere han som folkelig gjest i sjakkstudio syns du? Syns du folk som blir frastøtet av tanken på at en som har kostet samfunnet millioner samt et menneskeliv nå skal få profitere på kjendisstatusen sin, er smålige? Hva slag signal sender dette til alle som tenker å satse på å slippe unna med lignende, at bare de soner de latterlige lave straffene vi har i dette landet, så er alt ok etterpå, og man har en story å selge?

Sa bare at jeg ikke brydde meg, har ikke tenkt å prøve overbevise noen, men det kan ikke du gjør med meg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper han har lagt igjen strikkegenseren hjemme 🙈

(Selv følger jeg kun sjakk på nrk, men forstår at folk har meninger om denne jobben. Det har neppe vært stillhet i dørene hos tv2 heller.....)  

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (14 minutter siden):

Sportsredaktøren setter et nytt lavmål med sin uttalelse om saken. Man skulle hvertfall tro han var klok nok til å forsvare den dårlige avgjørelsen med noe ydmykhet og forståelse for reaksjonene, men velger heller å dra offerkortet.

Hva slags signal er det egentlig å la Toska få sitte som folkelig kjendisgjest under sjakksendingene? At alle dører skal være åpne, selv om du har tatt beslutninger som har ført til at alle dører har lukket seg for andre? Det er nå en ting, men hvor er resterende av pengene de stakk av med? Har han tenkt å gjøre opp for seg med å lete opp de?

Skal vi gjøre som amerikanerne da? Slippe til sjakkspillere på middels nivå fordi de overlevde nokas ranet?

David Toska lagde i det minste liv og røre i Norge og turde å være noe annet enn A4. Janteloven står sterkt og vil hindre ham i å være noen på tv.

Jaja. Avindsjuka lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (3 timer siden):

Lars Gule er ganske viden fordømt tenker jeg. Men så er han i det minste offentlig ansatt og ekspert på sitt eget fagfelt, nemlig terror. 

Visste ikke at han jobber som lærer, men trodde han jobbet som forsker?

Han er førsteamanuensis. De aller aller fleste av dem underviser, og er veileder for folk som skriver f eks master/doktorgrad i tillegg til å forske. Går ut fra at det gjelder ham også. 

En av de store forskjellene mellom ham og Toska er jo det at Gule er en fagperson innen det han snakker om på tv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallahornet skrev (Akkurat nå):

synes det er litt positivt jeg at han er med å "gi litt tilbake til samfunnet". må vi gjemme bort alle tidligere kriminelle hele tiden? Jeg hadde forstått at Breivik hadde vært upassende, han har gått inn for å drepe andre mennesker, men denne Toska karen ville vel bare bli rik i en fei? er det ikke litt flott at mennesker kan få vise seg frem fra en annen side og ikke være et "monster" resten av livet? tror ikke TV2 har tjent så mye publisitet, men de viser jo at folk kan få en ny sjanse til å fremme seg selv mer positivt. Hvis han er intressert i sjakk er det vel bare fint at han kan få delta? Tv2 er vel de eneste som har vært villige til å gi mannen en sjanse til å stå frem som noe annet enn bankraner..

Hvorfor ikke ABB når man først skal gå ned den veien?

Problemet er jo at han ikke er verken en "jovial kjendis" som mange andre gjester er, ELLER spesielt god i sjakk. Den eneste grunnen til at han er med er nettopp at han er en av norges mest kjente kriminelle. Det var ikke akkurat hvitsnippforbrytelser heller, det var brutale ran der folk ble drept.

Jeg så sendingen og den var helt ok, men det var åpenbart hvorfor han var invitert. Det er forskjell på å "få en ny sjanse" og å få spesialgoder fra TV2 fordi man har vært tungt kriminell.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukkerspinndilla skrev (Akkurat nå):

Sa bare at jeg ikke brydde meg, har ikke tenkt å prøve overbevise noen, men det kan ikke du gjør med meg heller

Nei, jeg skjønner at du ikke bryr deg. Det er ikke det som er tema. Hvem bryr seg om hva du bryr seg om. Vi diskuterer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (Akkurat nå):

Håper han har lagt igjen strikkegenseren hjemme 🙈

Som andre har kommentert er lusekofte noe innvandrerforbrytere bruker i retten for å håne Norge og sende signal til gjengen som ser på tv om hvor 'tøff' de er. Toska og arfan batti pleide posere i lusekofter og med melkesjokolader og appelsiner ift påske og slikt.

Blir som om mexikanske forbrytere i Usa stiller med hamburgere og amerikansk flagg-skjorter i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Han er førsteamanuensis. De aller aller fleste av dem underviser, og er veileder for folk som skriver f eks master/doktorgrad i tillegg til å forske. Går ut fra at det gjelder ham også. 

En av de store forskjellene mellom ham og Toska er jo det at Gule er en fagperson innen det han snakker om på tv....

Så da er han ikke lærer, men forsker. 

For øvrig er vel ikke Gule akkurat kjendis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 minutt siden):

Skal vi gjøre som amerikanerne da? Slippe til sjakkspillere på middels nivå fordi de overlevde nokas ranet?

David Toska lagde i det minste liv og røre i Norge og turde å være noe annet enn A4. Janteloven står sterkt og vil hindre ham i å være noen på tv.

Jaja. Avindsjuka lenge leve.

Trolls gonna troll, men for ordens skyld.

Toska er på middels nivå. Nokasranet er ikke relevant for sjakken i norge, med mindre du heter david toska og ikke er a4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukkerspinndilla
kar90 skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg skjønner at du ikke bryr deg. Det er ikke det som er tema. Hvem bryr seg om hva du bryr seg om. Vi diskuterer.

Jeg kommenterte bare det jeg tenkte, jeg er ikke krangletypen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (3 timer siden):

Du snur på det.

Her er problemet at grunnen til at han får lov til å kommentere sjakk nettopp er at han heter David Toska...

Akkurat som at Erik Thorstvedt aldri ville fått sitte i studio om han var en vanlig familiefar som ingen hadde hørt om. Toska er invitert på grunn av bakgrunnen sin, ikke på tross av.

Erik Thorstvedt har jo også god kompetanse på det han driver med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (3 minutter siden):

Trolls gonna troll, men for ordens skyld.

Toska er på middels nivå. Nokasranet er ikke relevant for sjakken i norge, med mindre du heter david toska og ikke er a4.

Jeg mente det mer ironisk eller sarkastisk, ikke som trolling. Men ja.

Endret av Chagall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (Akkurat nå):

Som andre har kommentert er lusekofte noe innvandrerforbrytere bruker i retten for å håne Norge og sende signal til gjengen som ser på tv om hvor 'tøff' de er. Toska og arfan batti pleide posere i lusekofter og med melkesjokolader og appelsiner ift påske og slikt.

Blir som om mexikanske forbrytere i Usa stiller med hamburgere og amerikansk flagg-skjorter i retten.

De gjorde det nok heller for å framstå mer folkelige og uskyldsrene i håp om mildere dom. Per Orderud gjorde det samme før dem. Så vidt meg bekjent er det bare Bhatti av innvandrerforbrytere som har forsøkt seg på det grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan stiller sjakkmiljøet seg til dette? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble særdeles overrasket over denne saken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Erik Thorstvedt har jo også god kompetanse på det han driver med. 

Joda, men han er ingen stor sjakkspiller...

Han er der fordi han er en jovial kjendis som kan småprate litt, og det er helt greit. Problemet er når det eneste de er kjent for er alvorlig kriminalitet.

For øvrig så jeg som sagt sendingen og Toska var en "fin gjest" som jeg ikke hadde hatt noe problemer med, om det ikke var for at jeg kjenner historien. Den historien er såpass ille at han ikke burde vært der. Som jeg også har sagt tidligere er det bare flott at han har funnet en sunn hobby og han blir helt sikkert godt tatt mot i en eventuell klubb om han spiller der. Det er noe helt annet og noe jeg ikke har problemer med...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (1 minutt siden):

De gjorde det nok heller for å framstå mer folkelige og uskyldsrene i håp om mildere dom. Per Orderud gjorde det samme før dem. Så vidt meg bekjent er det bare Bhatti av innvandrerforbrytere som har forsøkt seg på det grepet.

Batthi og toska og mange flere. Som jeg linket til lenger opp i tråden. Toskva var sent ute i 2006. Første pakistaneren som gjorde dette var i 1998. 

Ganske bred enighet om at det er for å signalisere til andre enn dommeren blant de som kommenterte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rediken skrev (3 minutter siden):

Hvordan stiller sjakkmiljøet seg til dette? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble særdeles overrasket over denne saken. 

Uten å vite noe vil jeg tro at de fleste reagerer som meg, eller noe deromkring. Sjakkmiljøet er åpent og inkluderende, men dette blir noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 minutt siden):

Batthi og toska og mange flere. Som jeg linket til lenger opp i tråden. Toskva var sent ute i 2006. Første pakistaneren som gjorde dette var i 1998. 

Ganske bred enighet om at det er for å signalisere til andre enn dommeren blant de som kommenterte.

 

Jeg vet ikke hvem disse andre er. Men mediene ser ut til å mene at det er et forsøk på å ufarliggjøre seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen om at TV2 kun gjør dette for å skape inntekt henger ikke på greip. Ikke overraskene har de hatt store uenigheter internt, så at meningene om dette spriker i alle retninger blant folk var de jo klare over fra før. Ut fra det er det vanskelig å se noen automatikk i at dette skulle ende opp godt på plussiden. Og hvis det var planen burde de jo i det minste flyttet sendingen til hovedkanalen slik at hele Norge kunne fått det med seg i kraft av alt oppstyret, og ikke ha det på TV2 Sport 2. Kan ikke forestille meg at mange kjøper et abonnement der kun for å høre Toska si noen setninger. Ikke engang med en gratis måned. Til slutt er det sikkert også en gjeng som på rent trass kommer til å boikotte TV2 til det hele har blåst over, og det utgjør antakelig noen kroner i feil retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (14 minutter siden):

Joda, men han er ingen stor sjakkspiller...

Han er der fordi han er en jovial kjendis som kan småprate litt, og det er helt greit. Problemet er når det eneste de er kjent for er alvorlig kriminalitet.

For øvrig så jeg som sagt sendingen og Toska var en "fin gjest" som jeg ikke hadde hatt noe problemer med, om det ikke var for at jeg kjenner historien. Den historien er såpass ille at han ikke burde vært der. Som jeg også har sagt tidligere er det bare flott at han har funnet en sunn hobby og han blir helt sikkert godt tatt mot i en eventuell klubb om han spiller der. Det er noe helt annet og noe jeg ikke har problemer med...

Åja, har han også vært med på sjakksending? Visste ikke det, tenkte at du snakket om fotballsendinger. 

Men ja, han er jo litt mer hyggelig å se på skjermen i hvilket som helst program! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...