Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, altius said:

Har hørt TV2 vurderer Per Kristian Orderud som mentor for Farmen neste år. Hadde det vært noe? Per er også tidligere straffedømt og har peiling på gårdsdrift. 

Referanse for at TV2 vurderer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
einsteinium skrev (På 16.1.2022 den 21.28):

Så for deg er det likegyldig om en tidligere morder skal få sitte i studio fremfor tusenvis av andre sjakkentusiaster, som er uskyldige, og ikke har kostet staten og samfunnet flere millioner kroner?

Det sender visse signaler om at det ikke er så gærent å være tidligere kriminell.

 

Ctrl skrev (På 16.1.2022 den 21.31):

Ikke sant. Det sender faktisk signaler om at å bli en offentlig person gjennom kriminell aktivitet kan føre deg til roller i livet du ellers bare kan drømme om. 

Så feil som du kan få det. 

Takk dere to. Jeg har i noen dager nå tenkt over hvorfor midt "indre kompass" fikk seg en støkk av dette. Her er det godt og velformulert.

Jeg unner Toska et liv etter endt soning. Det at han søker et liv i offentligheten og at TV2 mener at det er et sjakktrekk (jepp kunne ikke dy meg) at yrkeskriminelle kjendiser er like god kjendisstatus som en hvilken som helst annen kjendisstatus som kommentator / ekspert sier mye om TV2. Mye! Jeg skjønner ikke at Toska vil det heller, virkelig ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er enkelt. Idrett, sjakk og andre aktiviteter kan bidra både til at kriminelle har noe bedre å fokusere på under soning og et bedre miljø og komme til når de kommer ut av soning. Jeg ser poenget i å vise frem også slike sider av sjakken. En mulighet er selvfølgelig å presentere tidligere kriminelle som forteller om hvordan sjakken har hjulpet de. Eller skal man bare fortelle at det har hjulpet tidligere kriminelle uten å nevne navn og uten at de får stå frem? Eller er det bare lov at småkriminelle skal kunne stå frem?

Eller synes jeg det blir fryktelig mye tøv og usaklighet rundt dette. Folk blander inn terrorisme, Osama bin Laden, og psykopati. Det Toska gjorde var alvorlig nok og man behøver ikke fremstille han som en terrorist for det. (Det sier vel mer om den som bruker det som argument enn det sier om Toska.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er enkelt. Idrett, sjakk og andre aktiviteter kan bidra både til at kriminelle har noe bedre å fokusere på under soning og et bedre miljø og komme til når de kommer ut av soning. Jeg ser poenget i å vise frem også slike sider av sjakken. En mulighet er selvfølgelig å presentere tidligere kriminelle som forteller om hvordan sjakken har hjulpet de. Eller skal man bare fortelle at det har hjulpet tidligere kriminelle uten å nevne navn og uten at de får stå frem? Eller er det bare lov at småkriminelle skal kunne stå frem?

Eller synes jeg det blir fryktelig mye tøv og usaklighet rundt dette. Folk blander inn terrorisme, Osama bin Laden, og psykopati. Det Toska gjorde var alvorlig nok og man behøver ikke fremstille han som en terrorist for det. (Det sier vel mer om den som bruker det som argument enn det sier om Toska.)

Tematikken du nevner hører jo hjemme som nyhetsinnslag eller i en dokumentar. Det kunne vært et innslag i seg selv på sjakksendingene, men hvorfor skal tv-seerene være nødt til å forholde seg til Toska som studiogjest? Men når vi først er inne på tema, for mange er det et styggere og kaldere samfunn der alvorlig kriminalitet blir glemt og at man i kjølvanet av å ha gjort seg skyldig i noe sånt kan bli tv-profil, enn at noen dører lukkes etter at man begår alvorlig kriminalitet. Så hva man forsøker å oppnå her utover det å bruke kjendissstatusen til Toska til å skape overskrifter og samtidig forsøke å selge det som et sterkt verdigrunnlag er ikke godt å si. Et sterkt verdigrunnlag er det ikke. Mye mer i retning kynisme og apati.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye sjakk på tv og hadde gledet meg til nye partier med Carlsen, men boikotter pga Toska. Håper flere gjør det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del senskader/traumatiserte personer på grunn av Toska og kompani sine handlinger.

Synes ikke han fortjener bonus av tv2 for å være et godt rævhøl som ikke angrer på annet enn at han ble tatt.

 

Etikk og moral trumfet ikke ideen om høyere seertall hos TV2.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (På 17.1.2022 den 8.50):

Med hvilket grunnlag sier du at de er psykopater?

Jeg ville svart på bakgrunn av generell oppfattelse. Mer trenger man rett og slett ikke for å si at noen som gjennomfører og planlegger et slikt ran er av tilstand. Det er ingen her på forumet som uttaler seg som fagpersonell siden det er i mot reglene og det er en nasjonalt kjent hendelse med kjente personer. Verdinormen vil dermed være god nok for at man kan si at "de er psykopater".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rediken skrev (20 timer siden):

Hvordan stiller sjakkmiljøet seg til dette? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble særdeles overrasket over denne saken. 

Ikke særlig positivt. Flere har bragt på bane at om man skal gi noen en såkalt sjanse så ville det vært mer korrekt om andre norske sjakktalenter fikk kommentere istedet for kjendiser med lave ratinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (19 minutter siden):

Jeg ville svart på bakgrunn av generell oppfattelse. Mer trenger man rett og slett ikke for å si at noen som gjennomfører og planlegger et slikt ran er av tilstand. Det er ingen her på forumet som uttaler seg som fagpersonell siden det er i mot reglene og det er en nasjonalt kjent hendelse med kjente personer. Verdinormen vil dermed være god nok for at man kan si at "de er psykopater".

Rettspsykiaterne i NOKAS-saken ga David Toska diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Klossmajor said:

Rettspsykiaterne i NOKAS-saken ga David Toska diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Det er nok mye mer riktig enn "psykopat".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AliceNextDoor said:

Jeg ville svart på bakgrunn av generell oppfattelse. Mer trenger man rett og slett ikke for å si at noen som gjennomfører og planlegger et slikt ran er av tilstand. Det er ingen her på forumet som uttaler seg som fagpersonell siden det er i mot reglene og det er en nasjonalt kjent hendelse med kjente personer. Verdinormen vil dermed være god nok for at man kan si at "de er psykopater".

Så det er greit at ufaglærte slenger rundt seg med betegnelser som de ikke har dekning for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altius skrev (13 timer siden):

Har hørt TV2 vurderer Per Kristian Orderud som mentor for Farmen neste år. Hadde det vært noe? Per er også tidligere straffedømt og har peiling på gårdsdrift. 

haha, ja. værsåsnill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor sjakkfan og David Toska fan. Alle fortjener en ny sjanse og spesielt han. Han er jo så kul! Få med Breivik også! Sjakk er for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...