Gå til innhold

Folk som leier ut men ikke gidder å svare på annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AprilRyan skrev (24 minutter siden):

 

Det finnes selvfølgelig dårlige leietakere også, men jeg synes man kanskje ikke burde leie ut om man skal være så utrolig mistenksom overfor folk. 

Selvsagt skal man være skeptisk og ta sine forhåndsregler når man leier ut sin egen eiendom. Er man naiv så er veien til økonomisk ruin kort.

Når du skal kjøpe en bil, går du da til første og beste bruktbilselger? Tar ukritisk med hjem den første bilen du ser. Du sjekker selvsagt ikke service hefte, eu godkjenning, mønsterdybde på dekk eller når regreimen sist ble byttet.  Du gjør jo selvsagt ikke det! 

Det samme gjelder for leietakere, jo mer man vet om leietaker jo lettere kan man danne seg et bilde på hvordan person man har med å gjøre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er helt feil. Det er like enkelt å kaste ut en familie, som en enslig. Forskjellen er at barnevernet står også klart... Det er en myte at barnefamilier står sterkere. Dette ble tatt opp i programmet Insider for et år eller to siden, da programlederen ble med namsmannen på jobb.

Anonymkode: cec37...c77

Tull og tøys! Du kan aldri sette en barnefamilie på gaten, og NAV har ikke akkurat dårlig tid med å finne de noe nytt (for de bor jo allerede et sted). Naboen min fikk beskjed om at han måtte jo skjønne at NAV måtte finne noe innen skolekretsen, så det var bare å smøre seg med tålmodighet😳

Anonymkode: 007e4...a23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Jokernord skrev (Akkurat nå):

Selvsagt skal man være skeptisk og ta sine forhåndsregler når man leier ut sin egen eiendom. Er man naiv så er veien til økonomisk ruin kort.

Når du skal kjøpe en bil, går du da til første og beste bruktbilselger? Tar ukritisk med hjem den første bilen du ser. Du sjekker selvsagt ikke service hefte, eu godkjenning, mønsterdybde på dekk eller når regreimen sist ble byttet.  Du gjør jo selvsagt ikke det! 

Det samme gjelder for leietakere, jo mer man vet om leietaker jo lettere kan man danne seg et bilde på hvordan person man har med å gjøre.

 

Tja, det spørs i hvilken grad man er mistenksom det. Om man tror at alle leietakere er ute etter å rasere leiligheten så er man kanskje ikke skikket til å være utleier. Ja, bare for å overdrive litt. 

Jeg er også selektiv når jeg ser etter leilighet. Ønsker stort sett ikke å leie hos barnefamilier, men det kommer an på hvordan leiligheten ligger på eiendommen og i hvilken stand leiligheten er. Ellers er jeg opptatt av seriøsitet og at de følger lover og regler. 

Selvfølgelig skal man ikke være naiv, men når man begynner å dømme folk fordi de ikke har økonomi til å kjøpe selv, kjønn osv så går det litt for langt spør du meg. 

Jeg skjønner godt at ikke alle ønsker å leie ut til folk med barn eller dyr for eksempel. Der kommer det jo veldig an på hvordan leiligheten er osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.tv2.no/a/11920653/

 Her er en artikkel som omhandler episoden. Mulig den kan sees på nett-tv et sted. Den heter Insider Namsmannen. 

"I enkelte tilfeller er det også barn til stede når Linge, makker og låsesmeden kommer på døra.

Hun forteller at enkelte bevisst lar barna bli igjen hjemme fra barnehage og skole, i håp om at utkastelsen blir avlyst. Dette er nytteløst, ifølge Linge, som forteller at barnevernet da blir koblet inn."

 

 

Anonymkode: cec37...c77

Det er i femti G i den artikkelen som beviser at barn ikke har et bedre vern enn andre. At de også til slutt blir kastet ut, betyr ikke at det ikke tar lengre tid med de. 

Anonymkode: 007e4...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (6 minutter siden):

Tja, det spørs i hvilken grad man er mistenksom det. Om man tror at alle leietakere er ute etter å rasere leiligheten så er man kanskje ikke skikket til å være utleier. Ja, bare for å overdrive litt. 

Jeg er også selektiv når jeg ser etter leilighet. Ønsker stort sett ikke å leie hos barnefamilier, men det kommer an på hvordan leiligheten ligger på eiendommen og i hvilken stand leiligheten er. Ellers er jeg opptatt av seriøsitet og at de følger lover og regler. 

Selvfølgelig skal man ikke være naiv, men når man begynner å dømme folk fordi de ikke har økonomi til å kjøpe selv, kjønn osv så går det litt for langt spør du meg. 

Jeg skjønner godt at ikke alle ønsker å leie ut til folk med barn eller dyr for eksempel. Der kommer det jo veldig an på hvordan leiligheten er osv. 

Folk har ofte ikke økonomi til å kjøpe fordi de er uføre, narkomane, livets glade gutter eller annet ræl du ikke vil ha i eget hus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Står ingenting der om at tingretten ikke skiller mellom barnefamilier og barnløse.

Før hun namsmannen der kommer på døra har saken versert i lang lang tid, og tingretten har vedtatt utkastelse.

Har forstått det slik at tingretten ikke kaster ut barnefamilier uten sted å gå før det er gått lang lang tid.

Anonymkode: 890e0...4f7

Standard kontrakter nå til dags har utkastelsesklausul. Du varsler leietaker om at de har 14 dager på å betalte eller flytte (altså hvis de ikke betaler for seg), hvis ikke blir de kastet ut. Når de 14 dagene har gått, kan huseier kontakte Namsmannen og utkastelsesprosedyren kan begynne. Da er de ute på rundt 1 måned. 

Anonymkode: cec37...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når de 14 dagene har gått, kan huseier kontakte Namsmannen og utkastelsesprosedyren kan begynne. Da er de ute på rundt 1 måned. 

Anonymkode: cec37...c77

🤣🤣😆😆😆🤪🤪

 

Haha. Dagens beste vits.

 

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Chagall skrev (7 minutter siden):

Folk har ofte ikke økonomi til å kjøpe fordi de er uføre, narkomane, livets glade gutter eller annet ræl du ikke vil ha i eget hus.

Ikke alltid. Det er da nok av normale folk som ikke kan kjøpe eller må ut på leiemarkedet av ulike grunner. 

Dessuten så skal vel referanser dekke opp for ting man ikke finner ut kun ved å snakke med folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Standard kontrakter nå til dags har utkastelsesklausul. Du varsler leietaker om at de har 14 dager på å betalte eller flytte (altså hvis de ikke betaler for seg), hvis ikke blir de kastet ut. Når de 14 dagene har gått, kan huseier kontakte Namsmannen og utkastelsesprosedyren kan begynne. Da er de ute på rundt 1 måned. 

Anonymkode: cec37...c77

Oh, you sweet summer child😆

Anonymkode: 007e4...a23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

🤣🤣😆😆😆🤪🤪

 

Haha. Dagens beste vits.

 

Anonymkode: 890e0...4f7

Det må du gjerne tro☺️ Du kan jo bare google. Kilde: Veiviseren

"Dersom leieboer ikke har rettslige holdbare innsigelser mot begjæringen, vil namsmannen ved utløpet av de 14 dagene fastsette en dato for gjennomføringen av utkastelsen. Utkastelsen settes gjerne to uker fram i tid. Leieboer får skriftlig informasjon om tidspunktet."

Med andre ord ca 1 mnd etter Namsmannen blir kontaktet. Totalt ca 1.5 mnd fra man ikke betaler for seg og til man er ute, med utkastelsesklausul i kontrakten (det er det f.eks i Forbrukerrådet sin kontrakt).

Anonymkode: cec37...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må du gjerne tro☺️ Du kan jo bare google. Kilde: Veiviseren

"Dersom leieboer ikke har rettslige holdbare innsigelser mot begjæringen, vil namsmannen ved utløpet av de 14 dagene fastsette en dato for gjennomføringen av utkastelsen. Utkastelsen settes gjerne to uker fram i tid. Leieboer får skriftlig informasjon om tidspunktet."

Med andre ord ca 1 mnd etter Namsmannen blir kontaktet. Totalt ca 1.5 mnd fra man ikke betaler for seg og til man er ute, med utkastelsesklausul i kontrakten (det er det f.eks i Forbrukerrådet sin kontrakt).

Anonymkode: cec37...c77

Jada. Googler man grunnloven så står det svart på hvitt at Kongen bestemmer hvem som blir statsminister... betyr ikke at det er slik det funker.

En av fordelene med et forum kontra googler er jo nettopp å få høre hvordan ting funker utenfor diverse informasjonsbrosjyrer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietakere kan være ekte råskinn og udyr altså.

Se pacific heights med Michael Keaton i skurkerolle.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor på 28, og leier ut den ene leiligheten min. Jeg har null problem med å forstå at alenemødre blir valgt bort. Jeg velger de bort selv. Når jeg har noe mange vil ha, så er jeg i en posisjon til å sette de kravene jeg vil.

 

Jeg ser hva jeg får av henvendelser og svarer etter ca 2 dager. Det er mange om beinet, så jeg vil luke bort de uaktuelle før jeg går videre i prosessen. Jeg sender en kort melding til de som er luket bort, for det er unødvendig å la folk sitte å vente på ingenting.

Anonymkode: 64ff8...c79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har 2 døtre på 4 og 6 år. Ønsker ikke at alenemorkulturen skal eksponeres for dem ved at en bor i sokkelen vår, med sine unger. De kommer allerede hjem fra barnehagen med nok av historier om at noen kan ha to pappaer og lignende.

Anonymkode: 890e0...4f7

Alenemorkulturen? Haha, hva er det?

Et barn med to pappaer, ja, uff og uff.

 

Pass dem ogsaa for Kristiania-bohemen ved udleje av bolig.

 

Anonymkode: 91765...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Alenemorkulturen? Haha, hva er det?

Et barn med to pappaer, ja, uff og uff.

 

Pass dem ogsaa for Kristiania-bohemen ved udleje av bolig.

 

Anonymkode: 91765...8bb

Tja, folk som ruser seg på absinth er jeg ikke interessert i nei. Rusmisbrukere kan bo et annet sted synes jeg.

Om barn ikke påvirkes av holdninger til de rundt seg så kan jeg vel like gjerne leie ut til Tore Tvedt og Lysglimt i kjelleren da, eller?

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alenemorkulturen? Haha, hva er det?

.

 

Anonymkode: 91765...8bb

Slik blogging og influenserdamer som flyter på at de er alenemødre. 

Fulgte noen av dem ironisk for noen år siden. Rannveig Heitmann var det nå ei som het, men mange andre også. De kalte seg bloggere eller influensere, men det var åpenbart at de gikk på aap og diverse stønader. De lot som om de tjente penger på bloggingen sin. 

Man kunne stille klokka si etter når aap gikk ut og de da måtte sikre seg 100% omsorg for ungen og flytte ut av kommunen og fra barnefar så de kunne få utvidet til 4 år. Har en bror som jobber i NAV som fortalte hvordan og hvorfor de gjør som de gjør. Mye anklager om vold mot ex som dukket opp ifb med disse oppleggene.

Så får de ny unge når de trenger nye stønader osv, og skyndter seg å bli alelenemor for den ungen også, for ellers er de jo bare en hjemmeværende mor med 3 barn m/3 forskjellige fedre.

Særlig bostøtte kunne være verdt mye penger husker jeg.

Fenomenet er vel passè nå. Men det var ei greie. Jenter ned i 10 årsalderen satt å fulgte dette og glorifiserte helterollen som mammabloggerne skrev til seg selv. Så ble vel sofie elise så mye større at dette med unger ble upop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Chagall skrev (8 minutter siden):

Slik blogging og influenserdamer som flyter på at de er alenemødre. 

Fulgte noen av dem ironisk for noen år siden. Rannveig Heitmann var det nå ei som het, men mange andre også. De kalte seg bloggere eller influensere, men det var åpenbart at de gikk på aap og diverse stønader. De lot som om de tjente penger på bloggingen sin. 

Man kunne stille klokka si etter når aap gikk ut og de da måtte sikre seg 100% omsorg for ungen og flytte ut av kommunen og fra barnefar så de kunne få utvidet til 4 år. Har en bror som jobber i NAV som fortalte hvordan og hvorfor de gjør som de gjør. Mye anklager om vold mot ex som dukket opp ifb med disse oppleggene.

Så får de ny unge når de trenger nye stønader osv, og skyndter seg å bli alelenemor for den ungen også, for ellers er de jo bare en hjemmeværende mor med 3 barn m/3 forskjellige fedre.

Særlig bostøtte kunne være verdt mye penger husker jeg.

Fenomenet er vel passè nå. Men det var ei greie. Jenter ned i 10 årsalderen satt å fulgte dette og glorifiserte helterollen som mammabloggerne skrev til seg selv. Så ble vel sofie elise så mye større at dette med unger ble upop.

Åja, de der ja. Det er/ var vel ikke så mange av dem?

Litt synd å kalle det det "alenemorkultur", når de fleste alenemødre er voksne, i full jobb og ikke blogger.

Anonymkode: 91765...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har 2 døtre på 4 og 6 år. Ønsker ikke at alenemorkulturen skal eksponeres for dem ved at en bor i sokkelen vår, med sine unger. De kommer allerede hjem fra barnehagen med nok av historier om at noen kan ha to pappaer og lignende.

Anonymkode: 890e0...4f7

Du er fundamentalistisk kristen og mot homofili? Høres ut som ungene dine kommer til å få nok å stri med, uavhengig av hvem dere leier ut til. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den lille makten man har over egen utleiebolig er vel nettopp hvem man skal leie ut til... derfor er akkurat det så viktig å være nøye på.

Hvis ikke kan man tape mye mye penger.

Anonymkode: 890e0...4f7

Joda. Men man kan fortsatt være høflig og både snakke til og om folk med respekt. 

Anonymkode: 274ed...c6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 21.44):

Jeg leier ikke ut til utlendinger. 

Anonymkode: 19d4d...922

Det kan faktisk være straffbar diskriminering.

Anonymkode: c6bc5...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt flaks og uflaks hvem man får som leietaker også, ikke alltid man kan vite. Vi har verdens beste leietaker. Det var en god del varsel-skilt som vi ignorerte da vi valgte å ta sjansen på henne: sosial garanti, ikke jobb, flyktning fra ikke-vestlig land. Men hun er stille og rolig, lett å ha med å gjøre og betaler som ei klokke. Hun hadde bare én referanse, men den var god. Noen ganger blir man glad for å ha gitt noen en sjanse også.

Anonymkode: c6bc5...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...