Gå til innhold

Folk som leier ut men ikke gidder å svare på annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er økende hat av utleiere blandt leiere legger jeg merke til. Mange som er sinte og forhåndsdømmende. 
 

Jeg skjønner at det er grunnet dårlige erfaringer, men leiere må også forsøke å forstå situasjonen til utleiere om de skal leie privat. 
 

Først i køen betyr ingenting når det gjelder å få ansvaret for noe som kan vippe privatøkonomien. Så om du ikke vil dele hvem du er, kan du unnlate å kontakte private utleiere. 

Anonymkode: 12e3e...ae0

Hatet kommer fra en trend i samfunnet der det å ha ansvar og plikter og forventninger til seg er sett på som overgrep.

Når man ser at folk her i tråden nekter å oppgi om de har jobb eller ikke, men likevel tror noen skal inngå leiekontrakt med dem, så sier jo det alt om menneskesynet deres: verden skal tilpasse seg dem. Og ikke omvendt.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi samler også opp en del henvendelser før vi tar en gjennomgang og kontakter aktuelle. 

De som havner øverst på lista er de som presenterer seg ordentlig, gjerne med navn, alder, at de har jobb og sivilstatus i form av om de skal bo der alene/med samboer/barn. Vi ønsker helt klart å vite hvor mange det er snakk om og få et intrykk av om de har økonomien noenlunde på plass. Hele livshistorien trenger vi ikke, men nok til å få et inntrykk av om det er ordentlige folk. 

Neste på lista er de som skriver kort, men saklig og korrekt. Da ber vi om mer informasjon før vi inviterer på visning. 

Sist på lista er de som skriver kort og har masse skrivefeil, eller forhandler på leiepriser allerede i første melding. Interessenter som sender melding om "når kan jeg komme på visning" og ingenting mer, blir som regel ikke invitert på visning. De som skriver negativt om nåværede bosted og utleier gir også et negativt førsteinntrykk. 

Enkelte folk kan også velges bort i forhold til om de har dyr, barn, hvor mange de er, osv. Det kommer helt an på utleieobjektet og hvem det egner seg for. 

Det jeg derimot overhode ikke tar hensyn til, er hvem som stiller seg "først i køen". Jeg vil føle meg sikker på at jeg leier ut til noen som er pliktoppfyllende, ordentlige og sikre betalere, og om man er først i køen eller ikke har ingenting å si på dette.
Så det blir litt som når man søker jobb. Skriver du en dårlig søknad, enten i form av dårlig rettskriving, for lite utfyllende, eller alt for mye og irrelevant informasjon om deg selv og din situasjon, blir du antakelig ikke kalt inn til intervju. Det føles kanskje urettferdig, men det er utleiers marked nå, og da kan utleier ofte velge og vrake litt. Da gjelder det å være litt taktisk. 

Men jeg er ellers enig at det er en uting å ikke svare i det hele tatt. Jeg lager alltid en tekst som sendes til de som ikke får tilbudet, eller til de som ikke blir invitert på visning. Om jeg pga mange henvendelser velger å ikke ta inn fler på visning, endrer jeg også annonseteksten slik at dette er tydelig frem til leiligheten/huset er utleid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi barnefamilier har et utrolig sterkt vern. Ts kan i prinsippet slutte å betale for seg, men har rett til å fremdeles bo i boligen. Det er risikosport rett og slett.

Anonymkode: 007e4...a23

Kan tilføye at man KAN få dem ut, men namsmannen vil ta cirka 2 år fra start til slutt. OM du får dem ut. 

Med en husleie på 10 000 kroner har du da tapt 240 000 kroner. Som du kan prøve å saksøke dem for. I realiteten penger du aldri ser igjen.

Legg til at folk gjetne herper en bolig når de først vet at de ikke blir å få depositumet sitt uansett pga ubetalt husleie. Noen gjør dette gjerne med hat i blikket mens de raser mot huseier, som om han er slem mot dem når han prøver å få betalingen sin.

Har sett dette selv hos diverse kusiner og deres såkalte barnefedre.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Der var den utleid, etter at vi har etter hans ønske oppgitt navn, alder og sivilstatus + arbeidssituasjon, altså ganske personlige opplysninger - uten en eneste "takk, men vi har bestemt oss for å leie ut til noen andre.".. kun ny utleid-status på annonsen. Synes ikke det var så høflig kommunikasjon, jeg. Jaja, da finner vi nok noe bedre enn dette uansett. Liker bedre å leie fra firma, mer profesjonell kommunikasjon. Venter svar på en av dem i morgen.

Anonymkode: eda61...b06

Du fremstår som en bitter og kravstor person, som bare forventer å få leiligheten uten videre. Personlig ønsker jeg hakket mer ydmyke leietakere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier selv ut en del leiligheter. Det er aldri "første mann til mølla" som gjelder. Jeg venter til jeg får flere aktuelle søkere før jeg tar kontakt.

Jeg siler nøye ut hvem jeg vil ha som leieboer. Blant annet leier jeg aldri ut til alenemødre eller noen med Nav garanti for å nevne noen. Jeg sjekker opp info rundt potensielle leietakere med alle mulige midler. 

En utleieleilighet er en gjenstand med stor verdi, som man overlater til noen andre over en gitt tid. Da ønsker jeg å være helt sikker på at jeg har leid ut til rett person.  Får man "feil" person inn i leiligheten kan det være starten på et langt mareritt!

Finner jeg ikke rett leietaker så lar jeg heller den aktuelle leiligheten stå tom til rett leietaker dukker opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (2 minutter siden):

Du fremstår som en bitter og kravstor person, som bare forventer å få leiligheten uten videre. Personlig ønsker jeg hakket mer ydmyke leietakere. 

Samme her. Ingenting slår ydmyke leietakere som ikke krever ditt og datten.

Leieloven i Norge er egentlig dimensjonert for leieforhold for arbeiderklassen på 1950 tallet. De har sykt mange rettigheter. I Norge i dag leier folk maks et par-tre år i snitt før de flytter videre.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 11.05):

Blir så oppgitt, trodde jo folk hadde lyst å få leid ut boligene de legger ut på finn. Har sendt melding på tlfnr og på annonsen som ble lagt ut, og ventet i svar i ett døgn. Lest men ikke svart. Virker dette veldig sløvt og useriøst, eller hadde dere samlet opp meldinger og ventet med å svare til et spesielt tidspunkt, om dere leide ut? 

Anonymkode: eda61...b06

For det første må du sende melding eller ringe med en gang noen legger ut en annonse om bolig til leie. 

For det andre er det ekstremt mange som svarer på en slik annonse, så ofte er det først til mølla-prinsippet. 

Jeg kjenner til flere som leier ut, og de sier at de bare ser på de 10-20 første henvendelsene av 80-100 henvendelser. De tar det første og beste som er bra nok. 

En venninne av meg skulle leie, og svarte med en gang på en annonse. Hun ringte, faktisk, og pratet med utleier. Fikk komme på visning. Utleier fortalte at hun hadde fått 100 henvendelser, og at hun var den første som hadde ringt. Utleier sa at hun ville leie ut til henne for hun virket grei. 

Dessverre klarer de ikke å svare på alle 50-100 henvendelser. 

Anonymkode: a7beb...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja. Det tar ca ti sekunder å kopiere og lime inn en standartekst, typ «Denne er dessverre nå utleid. Takk for henvendelsen. Mvh …» 

Ren latskap og uhøflighet. Det er faktisk mennesker som sitter og gidder og skrive til deg. Om man ikke har tenkt å svare kan man ta det med i annonsen, på samme måte som enkelte gjør i jobbannonser. 

Anonymkode: 274ed...c6c

Et av problemene da er faktisk at finn.no putter den samtalen øverst. Med påfølgende rot når folk begynner takke for svarene. Mens du ønsker å holde tråden med den mest aktuelle. Høres trivielt ut, men de har ingen søkefunksjon i meldingstjenesten sin. Og med 100 eller mer søknader så blir det et sabla rot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokernord skrev (5 minutter siden):

Jeg leier selv ut en del leiligheter. Det er aldri "første mann til mølla" som gjelder. Jeg venter til jeg får flere aktuelle søkere før jeg tar kontakt.

Jeg siler nøye ut hvem jeg vil ha som leieboer. Blant annet leier jeg aldri ut til alenemødre eller noen med Nav garanti for å nevne noen. Jeg sjekker opp info rundt potensielle leietakere med alle mulige midler. 

En utleieleilighet er en gjenstand med stor verdi, som man overlater til noen andre over en gitt tid. Da ønsker jeg å være helt sikker på at jeg har leid ut til rett person.  Får man "feil" person inn i leiligheten kan det være starten på et langt mareritt!

Finner jeg ikke rett leietaker så lar jeg heller den aktuelle leiligheten stå tom til rett leietaker dukker opp.

Hva er galt med alenemødre? Og ikke alle med nav-gaaanti er uforsvarlige folk. 

Viktig å se an personen man leier ut til, ja. 

Anonymkode: a7beb...072

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med alenemødre? Og ikke alle med nav-gaaanti er uforsvarlige folk. 

Viktig å se an personen man leier ut til, ja. 

Anonymkode: a7beb...072

Det er ikke noe galt med alene mødre eller folk med Nav garanti.

Men skulle alenemoren slutte å betale husleien av ulike årsaker, så er det en lang og seig prosess å få henne ut av leiligheten på grunn av lovverket. Man kan risikere å sitte uten inntekt på leiligheten i lang tid. Pengene ser man mest sannsynlig aldri noe til, altså rent tap.

Den berømte Nav garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Nav er rett og slett helt håpløse å forholde seg til om noe skulle oppstå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med alenemødre? Og ikke alle med nav-gaaanti er uforsvarlige folk. 

Viktig å se an personen man leier ut til, ja. 

Anonymkode: a7beb...072

Ingenting galt med alenemødre.

Men de har en inntekt, pluss hva de klår av barnefaren. Og er sjelden de mest ressurssterke. Det blir derfor Nav og utleier sitt problem at hun ikke takler livet/jobben etc. 

Det er en grunn til at de er alene ofte også. De kan være ufyselige, kravstore, kjepphøye osv. Også spiller de hjelpesløse og sinte i like mengder når de ikke får det som de vil. Meg meg meg. Null forståelse for at min gamle far på 65 ikke kan bære opp den nye vaskemaskina hun krevde (med loven i hånd) etter at hun kjørte den gamle i stykker. 

Jeg dro over og fikk den opp 2 etasjer med en kompis. 'Så mange mannfolk som du har på besøk i løpet av en måned, skulle man tro du hadde bærehjelp' sa jeg bare. Da turde hun ikke annet enn å le. 

Nei. Alenemødre er kvinnens variant av incels. Og de er jo alltid ufrivillig singel også, om du tar deg tid til å høre på.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokernord skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe galt med alene mødre eller folk med Nav garanti.

Men skulle alenemoren slutte å betale husleien av ulike årsaker, så er det en lang og seig prosess å få henne ut av leiligheten på grunn av lovverket. Man kan risikere å sitte uten inntekt på leiligheten i lang tid. Pengene ser man mest sannsynlig aldri noe til, altså rent tap.

Den berømte Nav garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Nav er rett og slett helt håpløse å forholde seg til om noe skulle oppstå.

Finnes alenmødre som er i fast arbeid eller studerer, så det kan være et fint krav. 

Anonymkode: a7beb...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes alenmødre som er i fast arbeid eller studerer, så det kan være et fint krav. 

Anonymkode: a7beb...072

Selvsagt finnes det. Uaktuelt uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingenting galt med alenemødre.

Men de har en inntekt, pluss hva de klår av barnefaren. Og er sjelden de mest ressurssterke. Det blir derfor Nav og utleier sitt problem at hun ikke takler livet/jobben etc. 

Det er en grunn til at de er alene ofte også. De kan være ufyselige, kravstore, kjepphøye osv. Også spiller de hjelpesløse og sinte i like mengder når de ikke får det som de vil. Meg meg meg. Null forståelse for at min gamle far på 65 ikke kan bære opp den nye vaskemaskina hun krevde (med loven i hånd) etter at hun kjørte den gamle i stykker. 

Jeg dro over og fikk den opp 2 etasjer med en kompis. 'Så mange mannfolk som du har på besøk i løpet av en måned, skulle man tro du hadde bærehjelp' sa jeg bare. Da turde hun ikke annet enn å le. 

Nei. Alenemødre er kvinnens variant av incels. Og de er jo alltid ufrivillig singel også, om du tar deg tid til å høre på.

Anonymkode: 890e0...4f7

Ikke dra alle over én kam, iallfall. 

Jeg kjenner en alenemor som ble alene for mannen ble voldelig. Da hun kom seg bort fra han fikk hun hjelp noe pengestøtte fra nav til å finne en leilighet til seg og barnet. Så begynte hun å studere og hadde bare toppkarakterer. Så alle er forskjellige. 

Anonymkode: a7beb...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier ikke ut til studenter eller kravstore nordmenn. En gammel utenlandsk dame er best.

Anonymkode: c1c1e...adb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke dra alle over én kam, iallfall. 

Jeg kjenner en alenemor som ble alene for mannen ble voldelig. Da hun kom seg bort fra han fikk hun hjelp noe pengestøtte fra nav til å finne en leilighet til seg og barnet. Så begynte hun å studere og hadde bare toppkarakterer. Så alle er forskjellige. 

Anonymkode: a7beb...072

Det handler ikke om å dra alle over en kam. Men så fort alenemødre bestemmer seg for å ikke betale husleien, så har utleier et svært kjedelig problem som kan ta lang tid å løse. 

Som utleier ønsker man å ta så lite risiko som mulig. Da holder man seg unna feks alene mødre..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jokernord skrev (4 minutter siden):

Selvsagt finnes det. Uaktuelt uansett.

Jeg skal ikke tvinge deg til å leie ut til alenemødre og nav-garanti. Du bestemmer selv hvem du vil leie ut til. 

Anonymkode: a7beb...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor det egentlig? 
 

Jeg er utleier og foretrekker barn fremfor andre. Vi har leid ut til barnefamilie i mange år og da de flyttet leide vi ut til studenter. Det har vært alt annet enn fryd. 

Anonymkode: 3a3ca...736

Et annet moment er at det nærmest er umulig å bli kvitt en barnefamilie dersom de ikke betaler eller misligholder leiekontrakten på andre måter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leier ikke ut til studenter eller kravstore nordmenn. En gammel utenlandsk dame er best.

Anonymkode: c1c1e...adb

Forsåvidt enig.

En norsk mann over 30 som ikke eier sin egen bolig allerede er jeg veeldig skeptisk til. Hvilke livsvalg tar han egentlig. Tenker party party bruspulvergutt med engang.

Da er det mer forståelig at disse utenlandske gamlingene ikke har klart å kjøpe noe. 

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (3 minutter siden):

Et annet moment er at det nærmest er umulig å bli kvitt en barnefamilie dersom de ikke betaler eller misligholder leiekontrakten på andre måter. 

I tilleg kommer alenemoren til å sjikanere utleier hele veien mens hun nekter å flytte.

Har sett det selv.

Er en grunn til at folk over 30 i Norge som ikke eier egen bolig eller har ting på stell bør unngås. Hun klarte ikke velge en barnefar som a kunne leve med engang. Så skal det funke med utleier? Nei takk. Ikke verd risikoen og våkenettene mens du må ordne deg helgejobb på bensinstasjonen for å betale boliglånet på utleieenheten din.

Mens du står der og spyttes på av ransmennene dine, ser du på instagram at alenemora har penger til å invitere på vors og fest i sokkelleiligheta di.

Frister for pokker ikke.

Anonymkode: 890e0...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...