Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Men når var dette? Tidligere eller nå etter jul? Det er spesielt nå etter jul det tar så lang tid, pga. at det (endelig!) er åpnet for testing av alle som vil.

Anonymkode: 9001f...7b4

Som jeg skrev, så fikk jeg prøvesvar fra Ahus rett før helgen, 7,5 virkedag etter prøven ble tatt. Så prøven ble tatt etter jul, ja. Henvisningen til Ahus om tidlig ultralyd og NIPT ble for øvrig også sendt etter nyttår og innkallingen kom veldig raskt.

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 10.21):

Nei, NIPT gir deg en sannsynlighet for at fosteret har én av tre trisomier (fra lav til høy), ingen garantier.

Anonymkode: c92aa...ba5

Vi fikk prosent sannsynligheter med veldig mange desimaler for en haug med tilstander 🤷‍♀️

Anonymkode: f22a1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som jeg skrev, så fikk jeg prøvesvar fra Ahus rett før helgen, 7,5 virkedag etter prøven ble tatt. Så prøven ble tatt etter jul, ja. Henvisningen til Ahus om tidlig ultralyd og NIPT ble for øvrig også sendt etter nyttår og innkallingen kom veldig raskt.

Anonymkode: c92aa...ba5

Hm, veldig rart. For jeg er i samme situasjon, henvisning og rask innkalling etter nyttår, men i morgen kl. 09 er det to uker siden jeg tok blodprøve. Og alle der sa at jeg kunne forvente meg en ventetid på 2-3 uker, så virker rart at én person har fått svar så raskt, når hele systemet sier at man ikke får det.

Anonymkode: fe858...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hm, veldig rart. For jeg er i samme situasjon, henvisning og rask innkalling etter nyttår, men i morgen kl. 09 er det to uker siden jeg tok blodprøve. Og alle der sa at jeg kunne forvente meg en ventetid på 2-3 uker, så virker rart at én person har fått svar så raskt, når hele systemet sier at man ikke får det.

Anonymkode: fe858...e1f

Og du var inne på Ahus? For jeg snakker ikke for alle sykehus, kun der jeg var. Jeg har som sagt ikke fått noe i posten ennå, dette lå inne i Helsenorge, under pasientjournalen.

Det er ingenting ved meg eller min tilstand ellers som skulle tilsi at de har hastet prøvene gjennom. Så jeg synes det er veldig "rart" om jeg skulle være den eneste som har tatt prøven i 2022 som har fått raskt svar, som det virker som om du hinter litt til?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi fikk prosent sannsynligheter med veldig mange desimaler for en haug med tilstander 🤷‍♀️

Anonymkode: f22a1...270

Ja, og det tallet vil tilsvare en lav, moderat eller høy risiko for at barnet har én av tre trisomier. Jeg håper det fulgte med en forklaring på prosenttallet du fikk oppgitt? 

Anonymkode: c92aa...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du var inne på Ahus? For jeg snakker ikke for alle sykehus, kun der jeg var. Jeg har som sagt ikke fått noe i posten ennå, dette lå inne i Helsenorge, under pasientjournalen.

Det er ingenting ved meg eller min tilstand ellers som skulle tilsi at de har hastet prøvene gjennom. Så jeg synes det er veldig "rart" om jeg skulle være den eneste som har tatt prøven i 2022 som har fått raskt svar, som det virker som om du hinter litt til?

Anonymkode: c92aa...ba5

Ja, var på Ahus.
Er med i en gruppe for førstegangsfødende over 38 år, og vi er 11 som har tatt NIPT i januar. Ingen har fått svar ennå. Lengste ventetid til nå er snart 3 uker.
Så veldig rart at det har gått så raskt hos deg, men ikke en eneste av oss 11.

Anonymkode: fe858...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, var på Ahus.
Er med i en gruppe for førstegangsfødende over 38 år, og vi er 11 som har tatt NIPT i januar. Ingen har fått svar ennå. Lengste ventetid til nå er snart 3 uker.
Så veldig rart at det har gått så raskt hos deg, men ikke en eneste av oss 11.

Anonymkode: fe858...e1f

Nei, ikke vet jeg. Jeg har vel hatt kjempeflaks da. Eventuelt så har dere hatt uflaks, 12 mennesker totalt, med dere og meg, er jo ikke akkurat et stort utvalg. Vil tro de har hatt flere hundre innom bare i løpet av de første ukene i januar?

Jeg hadde ikke regnet med å få svar allerede, så det var tilfeldig at jeg gikk inn og sjekket om det lå noe digitalt (husket at noen skrev her inne et sted at de hadde sett prøvesvaret der før det kom via post). 

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Ahus og tok NIPT i dag. De sa det tar 2 uker å få svar.. 

Anonymkode: 05aad...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2022 at 6:18 PM, AnonymBruker said:

Nei, ikke vet jeg. Jeg har vel hatt kjempeflaks da. Eventuelt så har dere hatt uflaks, 12 mennesker totalt, med dere og meg, er jo ikke akkurat et stort utvalg. Vil tro de har hatt flere hundre innom bare i løpet av de første ukene i januar?

Jeg hadde ikke regnet med å få svar allerede, så det var tilfeldig at jeg gikk inn og sjekket om det lå noe digitalt (husket at noen skrev her inne et sted at de hadde sett prøvesvaret der før det kom via post). 

Anonymkode: c92aa...ba5

Kan nå legge til at jeg ennå ikke har fått brevet fysisk. Så for mange av de som ikke sjekker pasientjournalen på Helsenorge (eller har registrert seg der), så vil det åpenbart ta mye lenger tid å få svar på prøvene. Hvis brevet kommer på mandag vil det ha gått 12 virkedager siden prøvene ble tatt (18 dager totalt).

Et lite tips bare, til de som venter men kanskje ikke har sjekket digitalt - kanskje dere også har flaks :)

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått svar i postkassa enda, og nå er det over 3 uker siden jeg tok testen. Fant svar i pasientjournalen på helse norge etter 2 uker. 

Lykke til dere som venter på svar❤

-Ts

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Ahus og tok NIPT mandag 24.januar fikk svar i går 2 februar. Så cirka 7.5 virkedager tok det for min del. De sa det skulle ta 2 uker.

Anonymkode: 05aad...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til NIPT i uke 13+3, synes det er litt sent. Håper jeg ikke må vente 3 uker på svar ...  blir spennende å se 🙃Står på nettsiden at det skal ta ca 10 arbeidsdager. 

Anonymkode: 06bbe...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 19.38):

Ja, den testet for veldig mye. NIPT test i Norge har kun lov å teste for kromosomavik- Downs, Patau og Edvards syndrom.

Men, tok du blodprøve hos legen? Er det lov? Sa du hvilken test det var?

Anonymkode: 9001f...7b4

Så med norsk NIPT får man ikke svar på kjønn? Vet det ikke er hensikten, men bare lurer... 

 

Og det er ca. 7-10 virkedager som er svartiden på NIPT på norske sykehus nå? 

Anonymkode: 79564...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så med norsk NIPT får man ikke svar på kjønn? Vet det ikke er hensikten, men bare lurer... 

 

Og det er ca. 7-10 virkedager som er svartiden på NIPT på norske sykehus nå? 

Anonymkode: 79564...cb6

Du får ikke vite kjønnet nei. 

Jeg tok offentlig (over 35år) og fikk beskjed om at det ville ta ca 2 uker å få svar. Men fikk brev på helsenorge etter en uke.

Anonymkode: f33f4...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok NIPT privat i Norge hos Medicus, 10+0. Betalte rundt 10 000 for det + ultralyd, som de krever før man kan ta NIPT. Ventetid var 10 virkedager. Om jeg skulle valgt igjen hadde jeg definitivt sendt en prøve til Danmark, man får svar på mye mer, og man kan vente med UL til uke 12 da man kan få en mye bedre sjekk av anatomi! Ganske irriterende at man skal måtte finne ut av alt sånt selv egentlig, når alt man vil er bare å forsikre seg om at man får et friskt barn 😑

Anonymkode: 175ff...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så med norsk NIPT får man ikke svar på kjønn? Vet det ikke er hensikten, men bare lurer... 

 

Og det er ca. 7-10 virkedager som er svartiden på NIPT på norske sykehus nå? 

Anonymkode: 79564...cb6

Ikke info  kjønn, jeg fikk svar etter 8 dager, altså færre enn 7 virkedager

Anonymkode: 1c201...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...