Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok du og testen hos lege?

Anonymkode: 9001f...7b4

Nei, er helsepersonell selv og har venninne som er helsepersonell som tok den for meg. Er dessverre endel legekontor som ikke vil ta på seg å ta den. 

Anonymkode: e118d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, er helsepersonell selv og har venninne som er helsepersonell som tok den for meg. Er dessverre endel legekontor som ikke vil ta på seg å ta den. 

Anonymkode: e118d...9c2

Ja, er slik jeg har forstått det. Flaut å spørre på det lokale legekontoret om de sier nei, eller lager noe styr rundt det. Bor på et lite sted. 
 

Men, kan man betale for å ta hos privatklinikk? Eller det er vel heller ikke lov?😢
 

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, den testet for veldig mye. NIPT test i Norge har kun lov å teste for kromosomavik- Downs, Patau og Edvards syndrom.

Men, tok du blodprøve hos legen? Er det lov? Sa du hvilken test det var?

Anonymkode: 9001f...7b4

Jeg tok hos legen ja. Jeg sa åpent hvilken test det gjaldt og bioingeniøren på laboratoriet der ristet bare på hodet over det norske lovverket. Hun sa det hadde vært flere innom for å ta slike blodprøver. 

Anonymkode: f1996...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, har lest at NIPT fanger opp over 99% av alle fostre med downs. Men, ja man må ta fostervannsprøve når NIPT testen slår ut på høy sannsynlighet for kromosomavvik. Fostervannsprøven gir 100% korrekt svar. 
 

De er jo mye derfor jeg blir oppgitt over svartiden på tre uker for NIPT resultat- for i verste fall må man så ta fostervannsprøve og vente på svar på det og. Da går ukene fort mot uke 18! 
 

Derfor jeg vurderer å betale 10.000 for å ta testen privat. Vil da få svaret i uke 11, mot i uke 15 offentlig. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Tror vi betalte under 7.000 for å ta det privat. Sendte prøvene til USA selv med DHL og fikk svar på 8 dager.

Hele poenget med NIPT er jo å ha svaret klart før uke 12.

Anonymkode: f22a1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De offentlige sykehusene er utrolig trege! Det stemmer at Nipt test tatt på Haukeland tar ca.3 uker å få svar på. Dette ble jeg også fortalt av jordmor i fjor da jeg tok duo-test der. Men da hadde jeg allerede tatt Nipt-test privat (i uke 7-8), via Ultralydkliniken i København. Blodprøven sendes til USA via DHL Medical. Det gikk lynkjapt og jeg fikk svar etter 8 dager. Den viste lav risiko for alt. Dermed kunne jeg møte til Duo-test på Haukeland med litt mer senkende skuldre. Duo-testen på KK var jo ikke før i uke 12-13, så det hadde jo vært helt forferdelig om jeg først skulle ventet på svar på den,deretter tatt Nipt test og igjen ventet 3 uker på svar der.
Jordmor på KK var enig i at 3 uker var lang tid og overrasket over at jeg gjennom Ultralydklinikken hadde fått svaret etter kun 8 dager. Hun ga uttrykk for at det var lurt av meg å ta Nipt-testen privat. Nipt-testen «trumfer» tross alt Duo-testen i nøyaktighet. Men vi snakket også om at det selvsagt er dyrt å ta Nipt-test privat, og at ikke alle har råd til å gjøre det sånn. Jeg vil uansett anbefale alle å gjøre det slik jeg gjorde, hvis man har mulighet, for det kan spare en for mye bekymring. 

Anonymkode: f1996...64e

Hadde jeg visst hvor belastende det var å vente tre uker, hadde jeg gjort det samme som deg! Jeg tenkte ikke så mye på dette før tidlig ultralyd i uke 12, og etter samtalen med jordmoren på Haukeland. Neste gang (hvis det blir en neste gang) skal jeg gå privat. Provoserende at det sånn sett vil bli et skille mellom dem som har råd til det, og dem som ikke har det. Da må en risikere senabort, tenk for en påkjenning det vil være for noen.. 

Anonymkode: 057af...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror vi betalte under 7.000 for å ta det privat. Sendte prøvene til USA selv med DHL og fikk svar på 8 dager.

Hele poenget med NIPT er jo å ha svaret klart før uke 12.

Anonymkode: f22a1...270

Dette her skulle jeg ønske at jeg visste før jeg stod der på ultralyden i uke 12, og fikk spørsmål om NIPT test. 

De legger jo opp til senaborter! Kjenner dette gjør meg provosert..

Anonymkode: 057af...5a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette her skulle jeg ønske at jeg visste før jeg stod der på ultralyden i uke 12, og fikk spørsmål om NIPT test. 

De legger jo opp til senaborter! Kjenner dette gjør meg provosert..

Anonymkode: 057af...5a9

I det mindre er det ikke ulovlig å gjøre det selv lenger. Men ja, alt for lite informasjon om dette.

Anonymkode: f22a1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, er slik jeg har forstått det. Flaut å spørre på det lokale legekontoret om de sier nei, eller lager noe styr rundt det. Bor på et lite sted. 
 

Men, kan man betale for å ta hos privatklinikk? Eller det er vel heller ikke lov?😢
 

Anonymkode: 9001f...7b4

Enkleste er om du har venninne som er sykepleier 🙈 Jeg hadde lett tatt den om ei venninne spurte. Kjenner ei som ringte og spurte legekontoret og de sa ja, men er usikker på om de vet 100% hva de sa ja til da. Noen får tatt med legekontoret uten problem. Alternativet er å høre med privatklinikker ja.

Anonymkode: e118d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått time til tidlig UL uke 13. Er ikke det litt sent? Trodde man fikk i uke 12.

Anonymkode: 2c90f...fd8

Er du i uke 13+X eller 12+X? Husk at norsk helsevesen opererer med at uke 12 er 12+0 - 12+6 mens det i mange apper står at du er i uke 13 da (men det er uke 12).

Mener TUL like gjerne kan tas i 13 som 12 da men om du tenker ta NIPT osv og vil starte prosessen før ville jeg ringt og hørt om å bytte tiden :)

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, den testet for veldig mye. NIPT test i Norge har kun lov å teste for kromosomavik- Downs, Patau og Edvards syndrom.

Men, tok du blodprøve hos legen? Er det lov? Sa du hvilken test det var?

Anonymkode: 9001f...7b4

Jeg gjorde det også via posten, via en annen klinikk i danmark. Blodprøven tok jeg hos min fastlege det var ikke noe problem, jeg sa hva det gjaldt også. Dette var en måned før de åpnet opp for det på Volvat osv i Norge. De gjør jo ikke egentlig selve blodprøven (analysen) så ser ikke helt hvilken lov de skulle brutt, jeg hadde ikke time hos legen en gang. Jeg gikk bare innom så hjalp helsesekretær/sykepleier meg - jeg hadde med kit med sprøyte og rør jeg fikk i posten av den klinikken - hun stakk meg og dro ut blodet, jeg tok med blodet hjem. DHL hentet det på døra og det ble sendt til et annet land i Europa for analyse. For meg ble det litt forsinket pga DHL klarte å forsinke leveransen så det tok vel nesten 2 uker når det skulle ha tatt 7-8 dager. Fikk vite kjønn + risiko for noen andre sjeldne syndromer og sykdommer enn de 3 trisomi. 

Anonymkode: c1e9b...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkleste er om du har venninne som er sykepleier 🙈 Jeg hadde lett tatt den om ei venninne spurte. Kjenner ei som ringte og spurte legekontoret og de sa ja, men er usikker på om de vet 100% hva de sa ja til da. Noen får tatt med legekontoret uten problem. Alternativet er å høre med privatklinikker ja.

Anonymkode: e118d...9c2

Jeg ville også hørt med privatklinikker ja, som Volvat og Aleris. Jeg har tatt Nipt-test to ganger, og vært åpen om det i møte med leger og jordmødre. Alle har vært utelukkende positive til det, derfor tror jeg de fleste leger vil være behjelpelige med å få tatt en blodprøve til dette formålet. Det er ikke slik at de kan miste autorisasjonen hvis det kommer frem at de har hjelpt en pasient med dette. Særlig ikke nå etter at det er vedtatt at man skal kunne ta Nipt-test lovlig her i Norge. 

Ellers har vel de fleste en bekjent som er sykepleier, helsesekretær eller lignende som kan ta blodprøven. For dette er ikke noe man kan gjøre selv. En jeg kjenner fikk tatt den hos veterinæren sin!  Sier jo litt om hvor tullete det er å gjøre en slik test så utilgjengelig for de som vil ta den. 

Anonymkode: f1996...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror vi betalte under 7.000 for å ta det privat. Sendte prøvene til USA selv med DHL og fikk svar på 8 dager.

Hele poenget med NIPT er jo å ha svaret klart før uke 12.

Anonymkode: f22a1...270

Samme her 👍 verdt hver ei krone.. 

Anonymkode: ceedc...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har stresset meg en del i helga. Endte nå opp med å bestille test-kit fra Ultralydklinikken i Danmark. Tenker at det for min del vil være verdt det, selv om det ble dyrt. Skulle bare ordnet dette for noen uker siden, så det ikke ble sånn i siste liten.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette har stresset meg en del i helga. Endte nå opp med å bestille test-kit fra Ultralydklinikken i Danmark. Tenker at det for min del vil være verdt det, selv om det ble dyrt. Skulle bare ordnet dette for noen uker siden, så det ikke ble sånn i siste liten.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lurt! Jeg angrer sååå på at jeg ikke tok det privat. Lykke til!

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har stresset meg en del i helga. Endte nå opp med å bestille test-kit fra Ultralydklinikken i Danmark. Tenker at det for min del vil være verdt det, selv om det ble dyrt. Skulle bare ordnet dette for noen uker siden, så det ikke ble sånn i siste liten.

Anonymkode: 9001f...7b4

hvor mye koster det?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvor mye koster det?

Anonymkode: f1eec...caa

16.000kr for den mest omfattende testen. Tester for veldig mye mer enn den norske.

5700 for det den norske tester for og litt mer.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 19.12):

16.000kr for den mest omfattende testen. Tester for veldig mye mer enn den norske.

5700 for det den norske tester for og litt mer.

Anonymkode: 9001f...7b4

Men kommer det ikke kostnad i tillegg når du sender blodprøven til Danmark? Spesialpost etc? Man man vel ikke sende blodprøver bare i et reagensrør eller er det sånn det gjøres?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kommer det ikke kostnad i tillegg når du sender blodprøven til Danmark? Spesialpost etc? Man man vel ikke sende blodprøver bare i et reagensrør eller er det sånn det gjøres?

Anonymkode: f1eec...caa

Der jeg tok det så var frakt inkludert i prisen. De sendte meg kitet (sprøyte og rør + innpakning) med instruksjoner om hvordan det skulle pakkes ned igjen (det skulle inn i en egen pose inni noe isolasjonsgreier inni noe isopor og så inni esken sammen med et skjema jeg fylte ut). Så fikk jeg en link til DHL sin nettside der de allerede hadde bestilt og betalt frakten, jeg printet bare ut pakkseddel (litt som når man gjør retur til nettbutikker) og avtalte med DHL når pakken skulle hentes. En fyr fra DHL hentet den på døra her. 

Anonymkode: c1e9b...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kommer det ikke kostnad i tillegg når du sender blodprøven til Danmark? Spesialpost etc? Man man vel ikke sende blodprøver bare i et reagensrør eller er det sånn det gjøres?

Anonymkode: f1eec...caa

Nei, det er inkludert frakt. De ordner alt, fraktseddel og tollpapirer, trenger bare skrive det ut.

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok NIPT på Haukeland i høst. De sa det kom til å ta tre uker før jeg fikk svar, med mindre det ble et dårlig resultat, da kom de til å prioritere meg, og jeg ville få svar tidligere. Jeg hørte ingenting, og ringte de på dag 15. Da fikk jeg (positivt) resultat over tlf. Fikk brev i posten et par dager senere. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok NIPT på Haukeland i høst. De sa det kom til å ta tre uker før jeg fikk svar, med mindre det ble et dårlig resultat, da kom de til å prioritere meg, og jeg ville få svar tidligere. Jeg hørte ingenting, og ringte de på dag 15. Da fikk jeg (positivt) resultat over tlf. Fikk brev i posten et par dager senere. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Jeg venter på dag 13 nå, dagene går så seint! Kanskje hadde de ringt til nå da, om svaret var negativt. Hvor ringte du? 

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...