Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker ikke hvor jeg ringte, men ble satt over et par ganger, og snakket til slutt med en jordmor på avdelingen som tok TUL. Ble først satt over til lab’en, men de kunne ikke hjelpe. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok en uke her (Bærum sykehus). 
Sjekk inn på «pasientjournal» på HelseNorge, der fant jeg brevet (som ikke har kommet i posten enda) 🙂

Anonymkode: 281ee...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tok en uke her (Bærum sykehus). 
Sjekk inn på «pasientjournal» på HelseNorge, der fant jeg brevet (som ikke har kommet i posten enda) 🙂

Anonymkode: 281ee...992

Oi.. da skal jeg sjekke der! 

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok NIPT på Haukeland i høst. De sa det kom til å ta tre uker før jeg fikk svar, med mindre det ble et dårlig resultat, da kom de til å prioritere meg, og jeg ville få svar tidligere. Jeg hørte ingenting, og ringte de på dag 15. Da fikk jeg (positivt) resultat over tlf. Fikk brev i posten et par dager senere. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Positivt resultat betyr at barnet er sykt. Eller mener du du fikk gode nyheter?

Anonymkode: e118d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Positivt resultat betyr at barnet er sykt. Eller mener du du fikk gode nyheter?

Anonymkode: e118d...9c2

Fikk gode nyheter. Svaret på en nipt test er om det er høy eller lav risk. Jeg fikk lav risk. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk gode nyheter. Svaret på en nipt test er om det er høy eller lav risk. Jeg fikk lav risk. 

Anonymkode: 6d27e...9f4

Får man ikke et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Får man ikke et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Nei, NIPT gir deg en sannsynlighet for at fosteret har én av tre trisomier (fra lav til høy), ingen garantier.

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, NIPT gir deg en sannsynlighet for at fosteret har én av tre trisomier (fra lav til høy), ingen garantier.

Anonymkode: c92aa...ba5

Så da er det egentlig kun morkakeprøve eller fostervannsprøve som gir sikkert svar? Hva er poenget med NIPT om man ikke får et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da er det egentlig kun morkakeprøve eller fostervannsprøve som gir sikkert svar? Hva er poenget med NIPT om man ikke får et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Jeg føler meg iallefall trygg nok på svaret jeg fikk. Når det står lav risk så er det lav risk, og ikke noe jeg går rundt å bekymrer meg for. Man kan ikke vite alt her i livet. Barnet mitt er mest sannsynlig friskt.

Anonymkode: 6d27e...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så da er det egentlig kun morkakeprøve eller fostervannsprøve som gir sikkert svar? Hva er poenget med NIPT om man ikke får et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Fordi morkakeprøve og fostervannsprøve er en risiko i seg selv, for fosteret altså. NIPT er helt risikofritt å ta, bare en blodprøve. Så ser man gjerne på UL sammen med NIPT og kan da konkludere til sammen med hvor sikker de er på at det ikke er noe galt. Man vil da være mer sikker enn man var før man tok prøven i det hele tatt. Viser NIPT eller UL tegn til at det kanskje er noe så blir man sendt til feks fostervannsprøve. 

Anonymkode: c1e9b...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så da er det egentlig kun morkakeprøve eller fostervannsprøve som gir sikkert svar? Hva er poenget med NIPT om man ikke får et sikkert svar?

Anonymkode: f1eec...caa

Det meste her i livet gir deg bare en sannsynlighet. NIPT anslår med nokså stor sikkerhet sannsynligheten for hvorvidt barnet har én av de tre trisomiene man sjekker for i Norge, uten at den har noen som helst negative effekter for den gravide eller fosteret. Den, i kombinasjon med tidlig ultralyd, vil forhåpentligvis føre til at færre tar unødvendige morkake- eller fostervannsprøver (som er direkte årsaker til 0,5 % spontanaborter). 

Anonymkode: c92aa...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det meste her i livet gir deg bare en sannsynlighet. NIPT anslår med nokså stor sikkerhet sannsynligheten for hvorvidt barnet har én av de tre trisomiene man sjekker for i Norge, uten at den har noen som helst negative effekter for den gravide eller fosteret. Den, i kombinasjon med tidlig ultralyd, vil forhåpentligvis føre til at færre tar unødvendige morkake- eller fostervannsprøver (som er direkte årsaker til 0,5 % spontanaborter). 

Anonymkode: c92aa...ba5

Om man er veldig bekymret, kan man insistere på morkakeprøve for å bli 100% sikker?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi morkakeprøve og fostervannsprøve er en risiko i seg selv, for fosteret altså. NIPT er helt risikofritt å ta, bare en blodprøve. Så ser man gjerne på UL sammen med NIPT og kan da konkludere til sammen med hvor sikker de er på at det ikke er noe galt. Man vil da være mer sikker enn man var før man tok prøven i det hele tatt. Viser NIPT eller UL tegn til at det kanskje er noe så blir man sendt til feks fostervannsprøve. 

Anonymkode: c1e9b...1b2

Virker utrygt at man ikke får 100% svar. Kommer til å prøve å insistere på prøver som gir 100% sikkert svar.

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man er veldig bekymret, kan man insistere på morkakeprøve for å bli 100% sikker?

Anonymkode: f1eec...caa

NIPT gir over 99% sikkert svar. I den forstand at du vil få "høy risiko" om barnet er sykt. Da tar du videre prøver. Det er veldig lite sannsynlig å få svar "lav risiko" og så har barnet likevel en trisomi. 

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om man er veldig bekymret, kan man insistere på morkakeprøve for å bli 100% sikker?

Anonymkode: f1eec...caa

Jeg hadde høy score for at det skulle være noe galt, så tok nipt etter fosterdiagnostikk. Fikk da forklart at hvis det ble positiv prøve, altså at det kan være noe galt, så er den ikke helt sikker. Er noen prosenter som den viser falsk positiv. Varierer litt på de forskjellige trisomiene. Er prøven derimot negativ, altså bra svar, så er den så og si sikker. Så får du positiv så får du morkakeprøve, men når den viser negativ så går den for å være nesten så og si sikker.

Anonymkode: 27f72...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker utrygt at man ikke får 100% svar. Kommer til å prøve å insistere på prøver som gir 100% sikkert svar.

Anonymkode: f1eec...caa

Det virker jo veldig dumt å velge en 0,5% sjanse for å abortere heller enn 0,02% sjanse for trisomi (eksempeltall). Du vil nok ikke få det innvilget da, de gjør ikke undersøkelser bare fordi når andre undersøkelser indikerer nesten helt sikkert at det ikke er noe galt. 

Anonymkode: c1e9b...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker utrygt at man ikke får 100% svar. Kommer til å prøve å insistere på prøver som gir 100% sikkert svar.

Anonymkode: f1eec...caa

Javel. Du må gjerne prøve. Jeg tror neppe du får prøvene om NIPT viser lav sannsynlighet for trisomi. Det er også veldig mye man ikke sjekker for/kan sjekke, uansett prøver. Og ting kan allikevel skje både under svangerskapet og fødsel (og etterpå), som fører til at et barn får varige problemer. Beklager, men du vil aldri kunne, med 100 % sikkerhet, vite at du får et helt friskt barn.

Anonymkode: c92aa...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ventet i 14 dager. Finner ikke noe i jorurnalen på min helse heller. De sa max tre uker. Håper det at de ikke har ringt enda er et godt tegn da. Helt utrolig at noen sykehus bruker 1 uke, og Haukeland 3 uker..

-Ts

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre som måtte lure kan jeg oppdatere om at Ahus brukte 7,5 virkedager (test tatt på en ettermiddag), kopi av brev sendt via post lå i Helsenorge før helgen. På grunn av litt krøll hadde jeg også tatt testen privat (de brukte lenger tid - 11 virkedager). 

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For andre som måtte lure kan jeg oppdatere om at Ahus brukte 7,5 virkedager (test tatt på en ettermiddag), kopi av brev sendt via post lå i Helsenorge før helgen. På grunn av litt krøll hadde jeg også tatt testen privat (de brukte lenger tid - 11 virkedager). 

Anonymkode: c92aa...ba5

Men når var dette? Tidligere eller nå etter jul? Det er spesielt nå etter jul det tar så lang tid, pga. at det (endelig!) er åpnet for testing av alle som vil.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...