Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er bekymret over resultatet på NIPT, tilsa ultralyden at noe ikke var som det skulle? Eller er det kun downs som kan utelukkes på ultralyd?

Anonymkode: 05aad...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som er bekymret over resultatet på NIPT, tilsa ultralyden at noe ikke var som det skulle? Eller er det kun downs som kan utelukkes på ultralyd?

Anonymkode: 05aad...288

Downs kan vel aldri utelukkes helt på ultralyd?

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Downs kan vel aldri utelukkes helt på ultralyd?

Anonymkode: 9001f...7b4

Nei, og strengt tatt ikke med NIPT heller. Den anslår bare en sannsynlighet, og en liten andel av prøvene vil være såkalt "falskt negative". Men andelen er veldig lav, og i kombinasjon med ultralyd vil nok de fleste tilfeller av f.eks. trisomi 21oppdages tidligere enn før og flere vil bli oppdaget (dette gjelder også den tidlige ultralyden som skal fases inn for alle gravide - det er noen synlige tegn på trisomi 21 som man kan se i første trimestermer, men ikke ved ordinær ultralyd).

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, og strengt tatt ikke med NIPT heller. Den anslår bare en sannsynlighet, og en liten andel av prøvene vil være såkalt "falskt negative". Men andelen er veldig lav, og i kombinasjon med ultralyd vil nok de fleste tilfeller av f.eks. trisomi 21oppdages tidligere enn før og flere vil bli oppdaget (dette gjelder også den tidlige ultralyden som skal fases inn for alle gravide - det er noen synlige tegn på trisomi 21 som man kan se i første trimestermer, men ikke ved ordinær ultralyd).

Anonymkode: c92aa...ba5

Ja, har lest at NIPT fanger opp over 99% av alle fostre med downs. Men, ja man må ta fostervannsprøve når NIPT testen slår ut på høy sannsynlighet for kromosomavvik. Fostervannsprøven gir 100% korrekt svar. 
 

De er jo mye derfor jeg blir oppgitt over svartiden på tre uker for NIPT resultat- for i verste fall må man så ta fostervannsprøve og vente på svar på det og. Da går ukene fort mot uke 18! 
 

Derfor jeg vurderer å betale 10.000 for å ta testen privat. Vil da få svaret i uke 11, mot i uke 15 offentlig. 

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, har lest at NIPT fanger opp over 99% av alle fostre med downs. Men, ja man må ta fostervannsprøve når NIPT testen slår ut på høy sannsynlighet for kromosomavvik. Fostervannsprøven gir 100% korrekt svar. 
 

De er jo mye derfor jeg blir oppgitt over svartiden på tre uker for NIPT resultat- for i verste fall må man så ta fostervannsprøve og vente på svar på det og. Da går ukene fort mot uke 18! 
 

Derfor jeg vurderer å betale 10.000 for å ta testen privat. Vil da få svaret i uke 11, mot i uke 15 offentlig. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Er det mulig å få fostervannsprøve før nipt og tidlig ultralyd? Svaret på den kommer vel ganske fort?

Anonymkode: f1eec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det mulig å få fostervannsprøve før nipt og tidlig ultralyd? Svaret på den kommer vel ganske fort?

Anonymkode: f1eec...caa

På NHI sider står det at svartiden for fostervannsprøve er 2 uker. 
 

Jeg tror ikke man får ta den prøven først.  Den har en liten risiko for abort 0,5%. Men det vil jo si at 1 av 200 fostre som testes vil dø. Så skjønner godt de er restriktive. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å få fostervannsprøve før nipt og tidlig ultralyd? Svaret på den kommer vel ganske fort?

Anonymkode: f1eec...caa

Fostervanns- eller morkakeprøve er vel noe de helst unngår med mindre det er en grunn til å ta en slik prøve (det kan være familiehistorie, allerede fødte barn med en medfødt, genetisk sykdom, en diagnose hos mor eller far som gir økt sannsynlighet for sykdom hos fosteret, etc.). Sjansen for en fremprovosert spontanabort er liten, 0,5 %, men stor nok til at man kun gjør det når det medisinsk indikasjon for det og foreldrene vil det. 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, har lest at NIPT fanger opp over 99% av alle fostre med downs. Men, ja man må ta fostervannsprøve når NIPT testen slår ut på høy sannsynlighet for kromosomavvik. Fostervannsprøven gir 100% korrekt svar. 
 

De er jo mye derfor jeg blir oppgitt over svartiden på tre uker for NIPT resultat- for i verste fall må man så ta fostervannsprøve og vente på svar på det og. Da går ukene fort mot uke 18! 
 

Derfor jeg vurderer å betale 10.000 for å ta testen privat. Vil da få svaret i uke 11, mot i uke 15 offentlig. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Ja, men litt under 0,1 % vil altså ikke få utslag, selv om barnet har en trisomi (en falsk negativ). Hvis man heller ikke ser noe på ultralyden vil man altså ikke ta en morkake- eller fostervannsprøve. Mitt poeng var bare at NIPT ikke kan deg en 100 % garanti for et foster uten én av de tre trisomiene det testes for i Norge. Og i tillegg er det selvfølgelig alle sykdommene man tester for i utlandet, som de ikke screener for i Norge. 

Jeg kan ikke gi deg noen konkrete råd ene eller andre veien, jeg venter på svar fra det offentlige selv (tok prøve på onsdag). Jeg ville nok ikke betalt for en privat test, fordi sjansen jo er så veldig liten for at noe skulle være feil. Men man må selv vurdere hvilket nivå av usikkerhet man er komfortabel med, og samtidig huske på at en NIPT altså ikke eliminerer all usikkerhet. For det kan den ikke. I tillegg til mulige falske negative prøver, og alt det vi ikke screener for i Norge, så vil det alltid være en bitteliten risiko for at noe kan gå galt under et svangerskap og en fødsel som f.eks. kan føre til varige skader eller død, dessverre. Det er ekkelt å tenke på (synes jeg selv), så jeg skriver det absolutt ikke det for å være slem eller skremme. Men bare for å minne på at NIPT bare er NIPT, tross alt. 

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nipt nå på onsdag på AHUS. Jeg fikk vite at jeg ville få svar innen 2+ uker, og om jeg ikke hadde hørt noe innen 3 uker, måtte jeg kontakte avdelingen.

Jeg spurte hvorfor hun trodde det ville ta så lang tid, med tanke på at videoen jeg nettopp hadde sett sa 7-10 dager. Hun begrunnet det med at per 01.01.2022 ble NIPT-test tilgjengelig for alle kvinner fra 35 og opp (ikke 38 som det var før), samt at de under 35 kunne betale for å få den gjennomført. Dette hadde skapt et rush av nye pasienter, og  gjorde at det var lengre ventetid på laben.

Anonymkode: fe858...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tok nipt nå på onsdag på AHUS. Jeg fikk vite at jeg ville få svar innen 2+ uker, og om jeg ikke hadde hørt noe innen 3 uker, måtte jeg kontakte avdelingen.

Jeg spurte hvorfor hun trodde det ville ta så lang tid, med tanke på at videoen jeg nettopp hadde sett sa 7-10 dager. Hun begrunnet det med at per 01.01.2022 ble NIPT-test tilgjengelig for alle kvinner fra 35 og opp (ikke 38 som det var før), samt at de under 35 kunne betale for å få den gjennomført. Dette hadde skapt et rush av nye pasienter, og  gjorde at det var lengre ventetid på laben.

Anonymkode: fe858...e1f

Her har virkelig staten vært treig. De burde jo økt kapasiteten også på laben for lengst. Det er lenge siden stortinget vedtok denne endringen. 

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har virkelig staten vært treig. De burde jo økt kapasiteten også på laben for lengst. Det er lenge siden stortinget vedtok denne endringen. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Hehe, jo, du kan så si. Men har ikke den norske stat alltid vært litt sånn "la oss se hvordan det går"?

Bare se svarene til kulturlivet i nyhetene i går. "Nå har vi startet å se på mulige løsninger", og han fyren fra et teater bare "Nå? Hvorfor ikke la dere plan A, B og C da dere stengte ned? Hva har du gjort på i desember?".

Beklager digresjonen!

Anonymkode: fe858...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til tidlig UL uke 13. Er ikke det litt sent? Trodde man fikk i uke 12.

Anonymkode: 2c90f...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har fått time til tidlig UL uke 13. Er ikke det litt sent? Trodde man fikk i uke 12.

Anonymkode: 2c90f...fd8

Du kan ringe sykehuset å spørre om det er mulig å få time uka før. De sa malen var 12+4.

Jeg fikk time i uke 13+1, ringte inn, fikk snakke med ei hyggelig dame og fikk i stedet time uka før, i uke 12+2. 

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har fått time til tidlig UL uke 13. Er ikke det litt sent? Trodde man fikk i uke 12.

Anonymkode: 2c90f...fd8

Mulig jeg misforstod deg nå, men mente du tidlig ultralyd og NIPT-test? Var det jeg svarte ut fra i svaret over her.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De offentlige sykehusene er utrolig trege! Det stemmer at Nipt test tatt på Haukeland tar ca.3 uker å få svar på. Dette ble jeg også fortalt av jordmor i fjor da jeg tok duo-test der. Men da hadde jeg allerede tatt Nipt-test privat (i uke 7-8), via Ultralydkliniken i København. Blodprøven sendes til USA via DHL Medical. Det gikk lynkjapt og jeg fikk svar etter 8 dager. Den viste lav risiko for alt. Dermed kunne jeg møte til Duo-test på Haukeland med litt mer senkende skuldre. Duo-testen på KK var jo ikke før i uke 12-13, så det hadde jo vært helt forferdelig om jeg først skulle ventet på svar på den,deretter tatt Nipt test og igjen ventet 3 uker på svar der.
Jordmor på KK var enig i at 3 uker var lang tid og overrasket over at jeg gjennom Ultralydklinikken hadde fått svaret etter kun 8 dager. Hun ga uttrykk for at det var lurt av meg å ta Nipt-testen privat. Nipt-testen «trumfer» tross alt Duo-testen i nøyaktighet. Men vi snakket også om at det selvsagt er dyrt å ta Nipt-test privat, og at ikke alle har råd til å gjøre det sånn. Jeg vil uansett anbefale alle å gjøre det slik jeg gjorde, hvis man har mulighet, for det kan spare en for mye bekymring. 

Anonymkode: f1996...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De offentlige sykehusene er utrolig trege! Det stemmer at Nipt test tatt på Haukeland tar ca.3 uker å få svar på. Dette ble jeg også fortalt av jordmor i fjor da jeg tok duo-test der. Men da hadde jeg allerede tatt Nipt-test privat (i uke 7-8), via Ultralydkliniken i København. Blodprøven sendes til USA via DHL Medical. Det gikk lynkjapt og jeg fikk svar etter 8 dager. Den viste lav risiko for alt. Dermed kunne jeg møte til Duo-test på Haukeland med litt mer senkende skuldre. Duo-testen på KK var jo ikke før i uke 12-13, så det hadde jo vært helt forferdelig om jeg først skulle ventet på svar på den,deretter tatt Nipt test og igjen ventet 3 uker på svar der.
Jordmor på KK var enig i at 3 uker var lang tid og overrasket over at jeg gjennom Ultralydklinikken hadde fått svaret etter kun 8 dager. Hun ga uttrykk for at det var lurt av meg å ta Nipt-testen privat. Nipt-testen «trumfer» tross alt Duo-testen i nøyaktighet. Men vi snakket også om at det selvsagt er dyrt å ta Nipt-test privat, og at ikke alle har råd til å gjøre det sånn. Jeg vil uansett anbefale alle å gjøre det slik jeg gjorde, hvis man har mulighet, for det kan spare en for mye bekymring. 

Anonymkode: f1996...64e

Reiste du til København da eller fikk du tilsendt test? Fikk du svar på mer enn den norske testen? Fikk du også vite kjønn?

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reiste du til København da eller fikk du tilsendt test? Fikk du svar på mer enn den norske testen? Fikk du også vite kjønn?

Anonymkode: 9001f...7b4

Jeg bestilte test-kitet fra København. De sendte det raskt og jeg tok blodprøven hos legen. Samme formiddag kom DHL på døren og hentet pakken med prøven. Via pakkesporing kunne jeg sjekke hvor kjapt det gikk. Allerede neste dag var den kommet til USA. Fikk vite kjønn. Litt usikker på hvor mye jeg fikk vite i forhold til norsk test da jeg ikke kjenner den norske. Men jeg tok såkalt Panorama test, og der er det noen ekstra valg man betaler for. Du kan lese om det på hjemmesiden til Ultralydkliniken.dk

Anonymkode: f1996...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Reiste du til København da eller fikk du tilsendt test? Fikk du svar på mer enn den norske testen? Fikk du også vite kjønn?

Anonymkode: 9001f...7b4

Ikke meg du spør, men jeg tok også via ultralydklinikken. Tok full panorama og vistara, sistnevnte er ulike syndromer som totalt har høyere forekomst enn downs syndrom. Fikk også vite kjønn , og tok testen i Norge.

Anonymkode: e118d...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, den testet for veldig mye. NIPT test i Norge har kun lov å teste for kromosomavik- Downs, Patau og Edvards syndrom.

Men, tok du blodprøve hos legen? Er det lov? Sa du hvilken test det var?

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg tok også via ultralydklinikken. Tok full panorama og vistara, sistnevnte er ulike syndromer som totalt har høyere forekomst enn downs syndrom. Fikk også vite kjønn , og tok testen i Norge.

Anonymkode: e118d...9c2

Tok du og testen hos lege?

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...