Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid må jeg vente på svar fra NIPT test? Tatt på Haukeland. De sa jeg skulle få svar innen tre uker, men er det noen som har fått svar før dette? Føles uendelig lenge.

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 uker!!!!? Trodde man fikk svar fra 5-8 dager! Hvis man er i uke 12 når man tar test, er man jo da i uke 15 når svaret kommer, så skal man i verste fall ta fostervannsprøve og er da opp mot 20 uker når svaret på den foreligger!!! Da må man jo gjennom en fødsel om man velger abort!

Blir provosert. Privat kan man ta NIPT test i uke 10 og får svar etter 5-8 dager. 
 

Det offentlige tilbudet er jo elendig sammenlignet. 

Anonymkode: 9001f...7b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker? 

Jeg dro til Danmark for noen år side. Husker ikke svartiden , men pluss minus en uke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

3 uker!!!!? Trodde man fikk svar fra 5-8 dager! Hvis man er i uke 12 når man tar test, er man jo da i uke 15 når svaret kommer, så skal man i verste fall ta fostervannsprøve og er da opp mot 20 uker når svaret på den foreligger!!! Da må man jo gjennom en fødsel om man velger abort!

Blir provosert. Privat kan man ta NIPT test i uke 10 og får svar etter 5-8 dager. 
 

Det offentlige tilbudet er jo elendig sammenlignet. 

Anonymkode: 9001f...7b4

Ja! Jeg vet! Det er jo helt krise om en får et svar om at det er noe alvorlig galt. Og veldig belastende å gå og vente så lenge. De begrunnet det med at de ville ta testen etter tidlig ultralyd i uke 12.

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (3 minutter siden):

3 uker? 

Jeg dro til Danmark for noen år side. Husker ikke svartiden , men pluss minus en uke. 

Ja.. 3 uker! Tør ikke fortelle noen om graviditeten før NIPT testen heller,ikke så lett å holde det skjult på jobb frem til uke 15/16.

Anonymkode: 057af...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge informasjonsfilmen som OUS benytter tar det 7-10 virkedager fra laboratoriet mottar prøven til man får svar. De sendes vel til USA, som jo kan ta litt tid. Selv med ekspresspost.

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Jeg vet! Det er jo helt krise om en får et svar om at det er noe alvorlig galt. Og veldig belastende å gå og vente så lenge. De begrunnet det med at de ville ta testen etter tidlig ultralyd i uke 12.

Anonymkode: 057af...5a9

Ja, jeg forstår hvorfor de offentlige tar testen i uke 12, for de har slått sammen testen med TUL, og uke 10 er for tidlig for TUL. Men, med så lang svartid så opprettholdes jo skille mellom de som kan betale seg til bedre løsninger for seg  og sine. 
 

Jeg har time for test i uke 12+2, tok det som en selvfølge at jeg ville få svaret uka etter. Må nå vurdere om jeg heller skal gå privat i uke 10. Men, er jo en stor kostnad, 10.000kr jeg virkelig ikke hadde beregnet.

Takk for at du stilte dette spørsmålet. Skal ringe sykehuset her på mandag og høre hvor lang svartid de har her.

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ifølge informasjonsfilmen som OUS benytter tar det 7-10 virkedager fra laboratoriet mottar prøven til man får svar. De sendes vel til USA, som jo kan ta litt tid. Selv med ekspresspost.

Anonymkode: c92aa...ba5

De private sender vel hovedsaklig til Karolinska i Sverige, kanskje derfor de er raskere?

Anonymkode: 9001f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ifølge informasjonsfilmen som OUS benytter tar det 7-10 virkedager fra laboratoriet mottar prøven til man får svar. De sendes vel til USA, som jo kan ta litt tid. Selv med ekspresspost.

Anonymkode: c92aa...ba5

Så rart de sa 3 uker til meg. Jeg håper jeg tar feil, og at svaret kommer snart. Skulle få telefonen om noe var veldig galt, og brev om det går bra.

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ifølge informasjonsfilmen som OUS benytter tar det 7-10 virkedager fra laboratoriet mottar prøven til man får svar. De sendes vel til USA, som jo kan ta litt tid. Selv med ekspresspost.

Anonymkode: c92aa...ba5

Eller analyserer de dem her hjemme? I så fall burde det jo ihvertfall gå relativt raskt å motta prøvene, i det minste.

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg forstår hvorfor de offentlige tar testen i uke 12, for de har slått sammen testen med TUL, og uke 10 er for tidlig for TUL. Men, med så lang svartid så opprettholdes jo skille mellom de som kan betale seg til bedre løsninger for seg  og sine. 
 

Jeg har time for test i uke 12+2, tok det som en selvfølge at jeg ville få svaret uka etter. Må nå vurdere om jeg heller skal gå privat i uke 10. Men, er jo en stor kostnad, 10.000kr jeg virkelig ikke hadde beregnet.

Takk for at du stilte dette spørsmålet. Skal ringe sykehuset her på mandag og høre hvor lang svartid de har her.

Anonymkode: 9001f...7b4

Gjør det. Man sitter jo i en forferdelig situasjon om det viser seg at noe er galt. De burde tatt NIPT testen først, og så ultralyd i uke 12. 

Anonymkode: 057af...5a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Eller analyserer de dem her hjemme? I så fall burde det jo ihvertfall gå relativt raskt å motta prøvene, i det minste.

Anonymkode: c92aa...ba5

Ja, beklager, OUS analyser egne prøver.

https://www.bioingenioren.no/aktuelt/2021/nipt-legger-tidspress-pa-laboratoriene/

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så rart de sa 3 uker til meg. Jeg håper jeg tar feil, og at svaret kommer snart. Skulle få telefonen om noe var veldig galt, og brev om det går bra.

Anonymkode: 057af...5a9

Mulig de er litt bakpå, om det ble rush nå i januar og de ikke har rukket å skalere opp ennå?

De svarer på tidsspørsmålet i denne filmen, rett etter 7 minutter: https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/fosterdiagnostikk?sted=ulleval-sykehus

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, beklager, OUS analyser egne prøver.

https://www.bioingenioren.no/aktuelt/2021/nipt-legger-tidspress-pa-laboratoriene/

Mulig de er litt bakpå, om det ble rush nå i januar og de ikke har rukket å skalere opp ennå?

De svarer på tidsspørsmålet i denne filmen, rett etter 7 minutter: https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/fosterdiagnostikk?sted=ulleval-sykehus

Anonymkode: c92aa...ba5

Så Haukeland analyserer sine egne prøver? Det står jo her de må være i roboten innen fem dager? Mener de sa at prøvene skulle sendes et sted, men det kan jo være de ble sendt til en annen avdeling. Så rart hvis de må analysere prøven innen fem dager, da skal det jo ikke ta tre uker å få svar.. 

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok privat gjennom danmark da, men tok ca 2.5 uke.

Vi tok testen i uke 9, nettopp for å slippe å være mer enn 12 uker på vei.

Anonymkode: 1c4c7...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vi tok privat gjennom danmark da, men tok ca 2.5 uke.

Vi tok testen i uke 9, nettopp for å slippe å være mer enn 12 uker på vei.

Anonymkode: 1c4c7...743

Tror det private i Norge krever at man er minimum 10+3. Har selv time privat 10+6. Er litt bekymret for at det blir korte tidsfrister der, men skulle det dukke opp alvorlige avvik må man jo bare ta en vurdering.

Anonymkode: a791a...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Jeg vet! Det er jo helt krise om en får et svar om at det er noe alvorlig galt. Og veldig belastende å gå og vente så lenge. De begrunnet det med at de ville ta testen etter tidlig ultralyd i uke 12.

Anonymkode: 057af...5a9

Det er for så vidt ikke noe "problem" om det er noe alvorlig galt og det er etter uke 12. Du kan få innvilget senabort frem til uke 18. Du må riktignok søke, men om jeg har skjønt riktig får man gjennomslag hvis det er noe galt. 

En annen ting er jo psyken, og det er jo ikke lettere jo lengre man venter. 

Men tenk heller at du venter et frisk og fint barn 😊 sjansen for det er jo aller størst. Og de er lov å dele den gledelige nyheten. Både med, jobb, familie og venner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Så Haukeland analyserer sine egne prøver? Det står jo her de må være i roboten innen fem dager? Mener de sa at prøvene skulle sendes et sted, men det kan jo være de ble sendt til en annen avdeling. Så rart hvis de må analysere prøven innen fem dager, da skal det jo ikke ta tre uker å få svar.. 

Anonymkode: 057af...5a9

Det står jo at de skal gjøre det, men jeg aner ikke om de faktisk har det oppe og går ennå. Sykehusene er bare sitert på at de "håper å være i gang før årsskiftet". Hvis de ikke er det, så sender de sikkert prøvenr til f.eks. Sverige (eller USA). For det er i hvert fall lite sannsynlig at noen sykehus i Norge har kapasitet til å analysere andre regioners prøver, virker det som.

Anonymkode: c92aa...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (47 minutter siden):

Det er for så vidt ikke noe "problem" om det er noe alvorlig galt og det er etter uke 12. Du kan få innvilget senabort frem til uke 18. Du må riktignok søke, men om jeg har skjønt riktig får man gjennomslag hvis det er noe galt. 

En annen ting er jo psyken, og det er jo ikke lettere jo lengre man venter. 

Men tenk heller at du venter et frisk og fint barn 😊 sjansen for det er jo aller størst. Og de er lov å dele den gledelige nyheten. Både med, jobb, familie og venner. 

Off, jeg hadde slitt så sinnsykt om det skulle skje. Satser på at alt er bra. Jeg tør ikke si det enda 😬 

Anonymkode: 057af...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det står jo at de skal gjøre det, men jeg aner ikke om de faktisk har det oppe og går ennå. Sykehusene er bare sitert på at de "håper å være i gang før årsskiftet". Hvis de ikke er det, så sender de sikkert prøvenr til f.eks. Sverige (eller USA). For det er i hvert fall lite sannsynlig at noen sykehus i Norge har kapasitet til å analysere andre regioners prøver, virker det som.

Anonymkode: c92aa...ba5

Ja, det kan være. Håper de ikke bruker så lang tid da.. 

Anonymkode: 057af...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nipt på rikshospitalet i februar i fjor. Fikk svar etter 16 dager. Prøven ble sendt til Sverige.

Anonymkode: 27f72...5d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...