askefast Skrevet 3. mars 2022 #3621 Skrevet 3. mars 2022 kar90 skrev (14 minutter siden): Denne nyheten er fra pentagon i går og ble direktesendt på vg, og har ingenting med Lavrovs uttalelse å gjøre. Han bør for lengst ha fått med seg den, så USA er som vanlig langt foran Russland i å aveskalere, mens Russland vrir og vender på alt og spiller paranoide for å legge mer press på vesten. Ok. Det visste jeg ikke. Ja, de er paranoide. Jeg tenker at man da bør trå litt forsiktig, og ikke la de få " bekreftelse " på det de ser. Paranoide mennesker ser det de tror de ser. Og slik er virkeligheten deres. Skummelt, skummelt.
kar90 Skrevet 3. mars 2022 #3622 Skrevet 3. mars 2022 Trampstamped skrev (1 minutt siden): Trenger da faen ikke trykke 30 000 soldater opp i Russlands grense, etter å ha bidratt med våpen i Ukraina! Alle parter må ta å gi, for at det ikke skal bli enda verre! VI trenger vel ikke heise Norske flagg heller, siden vi er like ved Russlands grense. Det dummeste vi gjør nå er å vise Russland at det de gjør fungerer, og at vi backer unna når de rykker fram. Det skulle tatt seg ut om Russland ville gått til krig på to fronter når så mye av deres militære beredskap er i Ukraina nå. 1 1
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3623 Skrevet 3. mars 2022 (endret) kar90 skrev (3 minutter siden): VI trenger vel ikke heise Norske flagg heller, siden vi er like ved Russlands grense. Det dummeste vi gjør nå er å vise Russland at det de gjør fungerer, og at vi backer unna når de rykker fram. Det skulle tatt seg ut om Russland ville gått til krig på to fronter når så mye av deres militære beredskap er i Ukraina nå. Vi bør nok snarest mulig heise russiske flagg, feire 17 mai med russiske flagg. Det er best å vise sin støtte til Putin nå. Det må vi forstå Endret 3. mars 2022 av Elhaym * 2
Druid Skrevet 3. mars 2022 #3624 Skrevet 3. mars 2022 Trampstamped skrev (37 minutter siden): Tror ikke den er før til vinteren, men det er en kjempestor øvelse som Russland ikke liker. Man må gi og ta. Fordi signaliseringen er feil. Dette er en øvelse Russerene er trygge på; og som de forventer. De har allerede gjordt klar de offisielle klagene og sutringene. ; de blir skuffet om vi ikke har den. Og å ta den ned, sier at vi faktisk ER villig til å ofre eksisterende samarbeidsrom på denne saken. Og det skal vi ikke gjøre. 3 1
Trampstamped Skrevet 3. mars 2022 #3625 Skrevet 3. mars 2022 (endret) Druid skrev (3 minutter siden): Fordi signaliseringen er feil. Dette er en øvelse Russerene er trygge på; og som de forventer. De har allerede gjordt klar de offisielle klagene og sutringene. ; de blir skuffet om vi ikke har den. Og å ta den ned, sier at vi faktisk ER villig til å ofre eksisterende samarbeidsrom på denne saken. Og det skal vi ikke gjøre. Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Kan du forklare litt mer "for dummies" hvorfor det er positivt å ha den? Endret 3. mars 2022 av Trampstamped
sicario Skrevet 3. mars 2022 #3626 Skrevet 3. mars 2022 Heftig patruljering av svenske SAAB fly nå. 2
sicario Skrevet 3. mars 2022 #3627 Skrevet 3. mars 2022 Amerikanske delegater fra Justisdept med overflyving i Norge fra Polen i dag. 2
matsats Skrevet 3. mars 2022 #3628 Skrevet 3. mars 2022 50 minutter siden, Elhaym said: Nei vettu hva, en planlagt øvelse får Russland tåle når de kjører en ulovlig krig. Herre min hatt. Og om de ikke tåler det? Det virker som mange ikke forstår forskjellen på er og bør. Hva Russland bør gjøre er helt uinteressant. Hva som betyr noe er hva Russland faktisk gjør. Å provosere frem militær konflikt mellom NATO og Russland er kanskje det mest hinsides idiotiske noen har noensinne kokt opp. Sannsynligheten for atomkrig er selvfølgelig lav, uansett hva som skjer, men konsekvensene vil være at "alle" dør. Risikoen er dermed helt enorm høy. 2
sicario Skrevet 3. mars 2022 #3629 Skrevet 3. mars 2022 Her er Herculesen tidligere i dag. Denne er nå på vei til Polen med 2000 M72 i lasterommet. 2 1
Utsiden Skrevet 3. mars 2022 #3630 Skrevet 3. mars 2022 1 minutt siden, sicario said: Amerikanske delegater fra Justisdept med overflyving i Norge fra Polen i dag. Skjønner ikke hva vi skal få ut av disse kartene akkurat nå. Jeg har aldri før sett på slike kart, så jeg aner ikke hva jeg sammenligner med. At det svenske luftforsvaret, som jeg heller ikke vet stort om, er i høyere beredskap og flyr litt ekstra er vel ikke så rart? 1
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3631 Skrevet 3. mars 2022 matsats skrev (1 minutt siden): Og om de ikke tåler det? Det virker som mange ikke forstår forskjellen på er og bør. Hva Russland bør gjøre er helt uinteressant. Hva som betyr noe er hva Russland faktisk gjør. Å provosere frem militær konflikt mellom NATO og Russland er kanskje det mest hinsides idiotiske noen har noensinne kokt opp. Sannsynligheten for atomkrig er selvfølgelig lav, uansett hva som skjer, men konsekvensene vil være at "alle" dør. Risikoen er dermed helt enorm høy. Tenker at med så stor natostyrke med våpen på øvelse så kan jo Russland begå sitt eget selvmord om de gjør noe mot denne øvelsen Da åpner han to tapende fronter, hei hitler! 2 1
matsats Skrevet 3. mars 2022 #3632 Skrevet 3. mars 2022 (endret) 2 minutter siden, Elhaym said: Tenker at med så stor natostyrke med våpen på øvelse så kan jo Russland begå sitt eget selvmord om de gjør noe mot denne øvelsen Da åpner han to tapende fronter, hei hitler! Hva du, og andre som deg, "tenker" er irrelevant. Dette handler ikke kom konvensjonelle styrker. Selvfølgelig er NATO sterkere enn Russland, men væpnede konflikter kan raskt komme ut av kontroll. Da kan det bli kaos, og plutselig benyttes atomvåpen - i f.eks. mindre skala (taktiske atomvåpen) mot militære mål. Hvis det skjer er det helt umulig å forutse hva som skjer videre. Du mener det er verdt å risikere total utslettelse av menneskelig sivilisasjon for å "tøffe seg mot Putin"? Sovjetunionen hadde f.eks. en rekke stående planer for bruk av mindre, taktiske atomvåpen mot militære NATO-mål. Endret 3. mars 2022 av matsats 2
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3633 Skrevet 3. mars 2022 matsats skrev (Akkurat nå): Hva du, og andre som deg, "tenker" er irrelevant. Dette handler ikke kom konvensjonelle styrker. Selvfølgelig er NATO sterkere enn Russland, men væpnede konflikter kan raskt komme ut av kontroll. Da kan det bli kaos, og plutselig benyttes atomvåpen - i f.eks. mindre skala (taktiske atomvåpen) mot militære mål. Hvis det skjer er det helt umulig å forutse hva som skjer videre. Du mener det er verdt å risikere total utslettelse av menneskelig sivilisasjon for å "tøffe seg mot Putin"? Sovjetunionen hadde f.eks. en rekke stående planer for bruk av mindre, taktiske atomvåpen mot militære NATO-mål. Det er ingen som tøffer seg for Putin, forstår du ikke det? Man kan ikke gjøre noe fra eller til. Denne øvelsen er planlagt, det er større sjanse for at det ses på som en provokasjon å ikke gjennomføre den. 2 1
sicario Skrevet 3. mars 2022 #3634 Skrevet 3. mars 2022 Utsiden skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke hva vi skal få ut av disse kartene akkurat nå. Jeg har aldri før sett på slike kart, så jeg aner ikke hva jeg sammenligner med. At det svenske luftforsvaret, som jeg heller ikke vet stort om, er i høyere beredskap og flyr litt ekstra er vel ikke så rart? Kartene illustrer den vanvittige aktiviteten som er nå. I dag har jeg sett 2 amerikanske stratotankere, 2 amerikanske militærfly uten callsign/destinasjon osv, men svære militære fraktfly sannsynligvis med våpen. 2 svære engelske militærefraktfly med eskorte av to Eurofightere. Alt midt i hjerte av Europa. Selvfølgelig ikke rart at svenskene deployerer fly, men svært sjelden med den aktiviteten vi ser nå. 2 1
Druid Skrevet 3. mars 2022 #3635 Skrevet 3. mars 2022 Trampstamped skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Kan du forklare litt mer "for dummies" hvorfor det er positivt å ha den? Disse øvelsene er bygd på vår relasjon til Russland, og vi har inngått en del kompromiss for å få dem her. En av dem er at vi inviterer dem til å se på. Dette er den typen relasjon Vesten bygger til Russland for å sikre tillit og trygghet. Vi skal vise ovenfor Russland at det som er problemet, ikke er den samlede sikkerheten til Russland, men akkurat situasjonen i Ukraina. Denne konflikten bygger på Jaltalinjene , de samme grenseoppgangene Russerene bruker til å problematisere de baltiske statene, ukraina og georgia, og den samme grunnen til at Norge og Finland i utgangspunktet er utenfor konflikten. Vi skal forplikte Russland til å forholde seg til sin egen problemforståelse, at det er jalta linjene som de sliter med, og ikke alt som skjer i Vesten. Det er samme grunnen til at svenskene ikke lagde unødvendig bråk om overflygningen til russerene ; dette er det "Normale forholdet i Nord", som vi lar være på et lavt støynivå. Vi trakaserer, de sutrer, og de trakaserer og vi sutrer. Business som vanlig. All endring i Nord, knytter konflikten nærmere en helhetlig øst-vest situasjon, istedet for et spesifikt konfliktområde. Det å gjøre endringer på en avklart øvelse, vil være å utvide konfliktssfæren og øke spenningene, istedet for å senke den. 1 2
lady90 Skrevet 3. mars 2022 #3636 Skrevet 3. mars 2022 matsats skrev (5 minutter siden): Da kan det bli kaos, og plutselig benyttes atomvåpen - i f.eks. mindre skala (taktiske atomvåpen) mot militære mål Hva er militære mål i Norge? Og hvorfor tror du de ville brukt taktiske og ikke strategiske atomvåpen?
matsats Skrevet 3. mars 2022 #3637 Skrevet 3. mars 2022 Just now, lady90 said: Hva er militære mål i Norge? Og hvorfor tror du de ville brukt taktiske og ikke strategiske atomvåpen? Det spiller ingen rolle hva jeg tror. Poenget er at Russland har 6000 (2000 kampklare) kjernefysiske stridshoder. Hvis det blir krig mellom NATO og Russland, så er det helt umulig å forutsi hva som vil skje. Å gamble med mulig atomkrig er så hinsides idiotisk at jeg lurer på om enkelte ikke forstår helt enkel statistikk og risikovurderinger. 4
Gjest malifika Skrevet 3. mars 2022 #3638 Skrevet 3. mars 2022 Elhaym skrev (1 time siden): Vi bør nok snarest mulig heise russiske flagg, feire 17 mai med russiske flagg. Det er best å vise sin støtte til Putin nå. Det må vi forstå Ja, ikke sant. Han blir jo så sint når han ikke får viljen sin han vet du. Alle må jo danse etter hans pipe må vite!
Druid Skrevet 3. mars 2022 #3639 Skrevet 3. mars 2022 lady90 skrev (2 minutter siden): Hva er militære mål i Norge? Og hvorfor tror du de ville brukt taktiske og ikke strategiske atomvåpen? Norge har stort sett taktiske mål, for eksempel Vardø og Andenes og Evenes. Ingen av dem er av typen der Russerene ønsker å bruke atomvåpen. Det er enklere , og mindre problematisk å bruke ballistiske våpen, og dette er områder som er enkle å ødelegge. Andenes er vel det som representerer størst utfordring, siden det er så stort, men gitt den egentlig er nedlagt, betyr det at den antagelig ikke er et stort problem. Jeg vet ikke hvor nedbygd Bodø er pr i dag. Men den også er ganske enkel å rydde vekk taktisk. Ut over dette har vi ubetydelige taktisk og strategisk betydning. 1
likestilling Skrevet 3. mars 2022 #3640 Skrevet 3. mars 2022 matsats skrev (16 minutter siden): Og om de ikke tåler det? Det virker som mange ikke forstår forskjellen på er og bør. Hva Russland bør gjøre er helt uinteressant. Hva som betyr noe er hva Russland faktisk gjør. Å provosere frem militær konflikt mellom NATO og Russland er kanskje det mest hinsides idiotiske noen har noensinne kokt opp. Sannsynligheten for atomkrig er selvfølgelig lav, uansett hva som skjer, men konsekvensene vil være at "alle" dør. Risikoen er dermed helt enorm høy. Ja, dette er noe mange ikke ser ut til å forstå. NATO (og vesten) bør være veldig forsiktige nå. Dette er ikke tiden for å hevde sin rett, bare fordi vi kan. Krigen i Ukraina har blitt trappet opp og ser ut til å være i en annen fase nå, og likevel er det ingen tegn til nedtrapping. Russland mener åpenbart alvor. Her er noe fra Lavrov tidligere i dag, jeg tror det var delvis i forbindelse med meklingen som skal skje: Sitat 1. The operation in Ukraine will be carried through by Russia to the end. 2. Russia's requirements are minimum. 3. Russia will not submit to the dictates of the West Siden alternativet ser ut til å bli en fullskala atomkrig/verdenskrig på dette tidspunktet er det kanskje lurt å være litt tilbakeholdne med en veldig idealistisk tilnærming der alle skal få gjøre det de vil fordi de burde kunne gjøre det. Uten kraftig militær støtte utenfra er Ukraina i realiteten tapt, og videre kamper nå vil bare føre til store sivile tap. Den delen må selvfølgelig være opp til dem som bor der, men det er nok realiteten, og Russland har begynt å bruke sterkere skyts enn i begynnelsen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå