Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Druid skrev (34 minutter siden):

Disse øvelsene er bygd på vår relasjon til Russland, og vi har inngått en del kompromiss for å få dem her. En av dem er at vi inviterer dem til å se på. Dette er den typen relasjon Vesten bygger til Russland for å sikre tillit og trygghet.  Vi skal  vise ovenfor Russland at det som er problemet, ikke er den samlede sikkerheten til Russland, men akkurat situasjonen i Ukraina. 

Denne konflikten bygger på Jaltalinjene , de samme grenseoppgangene Russerene bruker til å problematisere de baltiske statene,  ukraina og georgia, og den samme grunnen til at Norge og Finland i utgangspunktet er utenfor konflikten. 

Vi skal forplikte Russland til å forholde seg til sin egen problemforståelse, at det er jalta linjene som de sliter med, og ikke alt som skjer i Vesten. Det er samme grunnen til at svenskene ikke lagde unødvendig bråk om overflygningen til russerene ; dette er det "Normale forholdet i Nord", som vi lar være på et lavt støynivå.  Vi trakaserer, de sutrer, og de trakaserer og vi sutrer. Business som vanlig. 

All endring i Nord, knytter konflikten nærmere en helhetlig øst-vest situasjon, istedet for et spesifikt konfliktområde. Det å gjøre endringer på en avklart øvelse, vil være å utvide konfliktssfæren og øke spenningene, istedet for å senke den. 

Ok, det høres jo relativt logisk ut men er det ikke av betydning at Russland nå har stilt seg under én fane om at Russland står for løgn, manipulasjon, vold, irrasjonalitet, inhumanitet, overgrep mot egen og andres befolkninger og er blottet for tanker om etikk, moral, avtaler og driter i alle lovverk. Hvordan kan man stole på at de noensinne vil oppføre seg som man forventer igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skipet var uansett registrert i Panama og seilte under det flagget, så jeg kan ikke tenke meg at det kan være noe "casus belli" for å starte WWIII?

Apropos...

Dette ble rapportert for et døgn siden, et brennende skip utenfor Odessa og dette "Helt" var det eneste med tracker i farvannet (?) og det ble spekulert i at det var det.

Gjest Storebror
Skrevet (endret)
askefast skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er jo om dette er helt tilfeldig. At dette skulle skje nå, akkurat den siste uken når det er krig. 

Kan Putin ha ubåter der? 

Det er ikke tilfeldig, minene er der pga krigen. 

Putin har sikkert ubåter der. 

Endret av Storebror
Skrevet
askefast skrev (23 minutter siden):

Ser dette... 

Kan dette tolkes som ett krigangrep? 

Da blir det vel ett angrep på ett NATO land....? 

Faen... Jeg synes det begynner å bli ubehagelig nå! Føler alt skalerer fra time til time.. 

Det skjer i en krigssone utenfor nato så det vil det ikke. Men det viser hvor motbydelig Russland er som legger ut miner på aktive handelslinjer.

• Liker 2
Skrevet
Trampstamped skrev (7 minutter siden):

Russland står for løgn, manipulasjon, vold, irrasjonalitet, inhumanitet, overgrep mot egen og andres befolkninger og er blottet for tanker om etikk, moral, avtaler og driter i alle lovverk. Hvordan kan man stole på at de noensinne vil oppføre seg som man forventer igjen?

Vi stoler på USA. Vi vinner ingenting på å tenke noe på disse aspektene , når vi handler med Israel, England, Saudi Arabia, Kina, Iran , Nord-korea , Tyrkia .... listen går bare videre og videre. 

I maktspill , stiller alle under denne fanen. Vi er nødt å sette noen streker og sette noen regler for DENNE konflikten  og ignorere alt utenfor. 

Ellers kommer vi aldri videre. Og ellers vil vi alltid være redde. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
kar90 skrev (18 minutter siden):

Det skjer i en krigssone utenfor nato så det vil det ikke. Men det viser hvor motbydelig Russland er som legger ut miner på aktive handelslinjer.

Ok, håper du har rett angående NATO. 

Ser en Putin-ekspert sier at Putin er villig til å bruke atomvåpen.... Hun er mest bekymret for hans emosjonelle endring. 

Skrevet
17 minutter siden, askefast said:

Ok, håper du har rett angående NATO. 

Ser en Putin-ekspert sier at Putin er villig til å bruke atomvåpen.... Hun er mest bekymret for hans emosjonelle endring. 

Jeg skal ikke påberope meg å vite mye om Putin, men jeg er veldig opptatt av kroppsspråk. Jeg opplevde at det var en veldig stor endring i kroppsspråket hans da han holdt talen om atomvåpen i helgen. Han blunker gjennom nesten hele talen. Det har han aldri gjort før. Vanligvis har han et rolig og sikkert blikk. Så kan man jo bare spekulere i hva det betyr. En naturlig tanke er at det betyr at han er stresset eller nervøs på noe vis. Det viser i hvert fall en endring. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis Putin, eller noen, bestemmer seg for å angripe med atomvåpen. Skjer det bare sånn BANG. Eller får man forvarsel?

Skrevet (endret)
Druid skrev (1 time siden):

Ukraina : ikke tale om. Det er å pisse i motvind. 

Det ligger også en utfordring at ukraina er matvarelagret i Europa. 

Tilfeldig NATO land. Ekstremt lite sannsynlig. 

Russerne kommer ikke til å bruke atomvåpen før de kan aktivt arbeide rundt USA. 

Håper noen angriper Putin og hans regime snart. 

Endret av Egenskap
  • Liker 4
Skrevet
kar90 skrev (47 minutter siden):

Kilde på at det var en russisk mine?

• Liker 1
Gjest malifika
Skrevet
Elhaym skrev (1 time siden):

Jeg håper de fleste i denne tråden oppdrar sine barn bedre enn de unngår å oppdra desputin

👍

Skrevet

Jeg lurer på flere ting med sanksjonene og lurte på om noen kan forklare meg noen forhold rundt det om man vet: er sanksjonene kun ment for å strupe finasieringen av Putins krig, akutt, eller trekker de fleste seg ut av Russland for godt? Hvilke følger har dette for russisk økonomi på kort og lang sikt? Tenker aller mest på hvilke konsekvenser det har for hver enkelt russer, utover at det ikke blir middag på Ikea med det første, og både hvilke konsekvenser det har i dag og kan få på lengre sikt.

Gjest Peanut
Skrevet

Nå har jeg ikke lest gjennom sidene siden sist jeg sa noe, om linken er postet før, beklager!

https://www.tv2.no/nyheter/14616672/

– Saken med Putin, er at hvis han har et redskap, så vil han bruke det. Hvorfor ha det hvis du ikke kan bruke det?

(^ Kjekt å ha? 🤔) 

Skrevet

Finland og Sverige bør virkelig få ut fingeren å søke Natomedlemskap nå. Russland har ikke råd til å gå til angrep på dem nå

Skrevet
kar90 skrev (7 minutter siden):

Finland og Sverige bør virkelig få ut fingeren å søke Natomedlemskap nå. Russland har ikke råd til å gå til angrep på dem nå

Russland er ferdig som nasjon. 

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)
Trampstamped skrev (32 minutter siden):

Linker opp en lang artikkel fra CNN som går inn på situasjonen innad i Russland, hvilken informasjon de får, reaksjoner osv. https://edition.cnn.com/2022/03/03/europe/russia-reaction-war-ukraine-dougherty-intl-hnk/index.html

Det virker som endel russere vet hva som egentlig foregår, men at det samtidig er et skille mellom den yngre generasjonen og den eldre. Ikke alltid selvfølgelig for ser for eksempel at pensjonister også blir arrestert, men sånn generelt.

Jeg leste også et sted at de sanksjonene vesten har mot Russland kan være en metode for å forsterke bildet av vesten som en fiende som er ute etter å ta Russland.

Så det å innføre sanksjonene som sikkert den vanlige borger vil merke ganske godt kan kanskje gjøre ting vondt verre på enkelte områder.

Jeg håper i hvert fall at flere og flere i Russland våkner, men kanskje ikke så lett om mange kun henter informasjon fra de statlige mediene.

Endret av AprilRyan
Skrevet

Det er så trist at Kyiv blir beleiret og okkupert av russerne nå😢 hva sier Zelenskyj, må han overgi seg eller hva kommer til å skje. Er så dårlig gjort av Russland

Skrevet
heavyheart skrev (Akkurat nå):

Det er så trist at Kyiv blir beleiret og okkupert av russerne nå😢 hva sier Zelenskyj, må han overgi seg eller hva kommer til å skje. Er så dårlig gjort av Russland

Jeg håper Putin og regimet blir henrettet på et tidspunkt. 

USA kommer til å hente Zeleskyj om han skulle bli presset rundt av soldater. De har full ørneblikk over alt som skjer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...