Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Nå skal jeg være grotesk. Det er ikke min mening, men ment å si noe om demokratisk utvikling :

Flyktet du fra Tito, eller flyktet du fra konsekvensen av fraværet av Tito? 

En god del ser neste situasjon :  I mange år etter sammenbruddet av Sovjetunionen, var mange redd hva som kom til å skje med atomvåpen lagrene; Putins inntreden ble ansett som en stabilisering.  Ingen demokratisk utvikling, men man forventet at en evt demokratisk utvikling ville ta tid  og kreve mye av  samfunnet, og trygghet på at atomvåpen lagrene faktisk ble forvaltet, var viktigere enn russlands utvikling mot liberale menneskerettigheter og demokrati.   

Det vi ser nå, er at vestlige liberale verdier er i tilbakegang : Vi ser økende fokus på nasjonalisme og suverenitet, demokratisk politikk er i forfall, gjennom at populistiske politikere vinner fram, som Trump , Erdogan, Bolsanero, Marcon osv osv osv. Ser vi mot tidligere østblokk land , ser vi en økende angrep på grunnleggende menneskerettigheter. 

Vi ser ikke grunnlaget for fungerende utvikling. Det vi ser, er et verdenssamfunn i forfall og konturene av et sammenbrudd i Russland  tilsvarende Yugoslavia.   Hva vi ser, er Tjetjenske terrorister med atomvåpen, Hviterussland med STYRENDE Lukasjonko med atomvåpen. Og et russisk samfunn med samme utgangspunkt som krigen på Balkan, en krig veldig få vestlige forsto hvordan de skulle forholde seg til, og trengte et "rå makt" - fokusert USA til å ta kontroll. 

Jeg tror på det vestlige liberale prosjektet; jeg ser ikke de anti-liberale strømninger som noe annet enn bølger; ALL utvikling gjennom ALL tid, har vært drevet av liberale verdier; man kan ikke komme opp og fram , når man hegner om fortiden.

Men jeg tror også på pragmatikk. Putin er på vei ut. Han har gått på en mine. Det som er viktig nå, er at hans forfall skjer i et tempo som sikrer morgendagen.  

Jeg flyktet ikke fra Josip Broz. Han døde tross alt før jeg ble født og hele Jugoslavia var i oppløsning etter han. 

Jeg ble med min mor hit fordi min far måtte krige mot YNA. Vi dro da Dubrovnik falt.

Resten av det du skriver har jeg ikke ork til å diskutere, jeg mente aldri å diskutere heller. Men det slår meg at mange paranoide i denne tråden ikke har opplevd krig og flyalarmer på ekte. Fordi de er født inn i et vestlig, fritt demokrati. Jeg har slektninger i Kyiv. Jeg har venner i Russland. De er ganske forent i hva de mener. Uansett hva som skjer nå er Putin ferdig. Han kan ikke vinne.

Det jeg derimot ser er at Vesten i for lang tid har latt disse to diktatorene i Soviet kjøre sitt løp. Det er vår feil og ansvar. Vi har latt de styre og strøket de med hårene. Og nå får vi takken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fulgt med på Flightradar24 siste uke, aldri sett så mye aktivitet i Europa som i dag. Bare i Sverige er har jeg telt 12 fly på kort tid. (Swedish army)

Finner også fly fra Nato, us army, british army, osv. Er det en grunn til dette i dag?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Nimbus2000 said:

Fred er i tillegg selvsagt verdt det selv om Putin skulle bli sittende. Det viktigste av alt er å få slutt på krigen. Hvem som er president i Russland er langt mindre viktig. 

Helt enig. Men så mange broer som Russland har brent i denne konflikten tror jeg ikke normalisering og forbedring av forholdene for Russere er mulig uten et skifte. Som foråpentligvis vil foregå fredelig. 

Et kupp i en krig i en atomstat.  Jøye meg..

Endret av Utsiden
Skrevet
Jajajane skrev (4 minutter siden):

Klarer dessverre ikke å ta dette så veldig seriøst når man kaller andre dumme og marionetter for Putin. Blir lavmål. 

At folk snakker sammen, men forskjellige meninger, er ikke rart. Vi har vel aldri vært i en lignende situasjon før. Mange kan historien om Russland og Ukraina godt. Og setter derfor spørsmål rundt mye av det som nå pågår. Mye propaganda fra begge hold hjelper heller ikke på forståelsen fra den enkelte. 

For å få en løsning på dette, må man snakke sammen. Nå er det ikke hverken du eller jeg som skal ta avkjørselen, heldigvis. Men landet vårt er under en stor trussel, som resten av verden. Aldri før har vi «bidratt» i en krig på denne måten, og mange reagerer på at det skjedde så raskt. Det kan tolkes som en svak ledelse fra norske myndigheter. 

Beklager, dette ble dobbeltpostet.

Skrevet
Jajajane skrev (2 minutter siden):

Jeg har fulgt med på Flightradar24 siste uke, aldri sett så mye aktivitet i Europa som i dag. Bare i Sverige er har jeg telt 12 fly på kort tid. (Swedish army)

Finner også fly fra Nato, us army, british army, osv. Er det en grunn til dette i dag?

De har vært der i helgen og. Hellas også. Det meste er militært cargo. LAGR-flyene 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (7 minutter siden):

Det er vel det som er poenget. Putin hadde ikke nok gode soldater til denne invasjonen så han måtte sende inn 18 åringer i førstegangstjenesten. 

Les gjerne:

Vi får nå se! Om han gjør det på den måten så har vi ingenting å frykte der iallefall .. da har han ingenting å stille opp med. Vi får se. Hadde vært veldig bra om du hadde rett altså ☺️

Skrevet
Jajajane skrev (1 minutt siden):

Beklager, dette ble dobbeltpostet.

Det kan jeg overleve. Jeg trodde du bare ville si det en gang til og kanskje vil du jo egentlig det og. Det forstår jeg jo hvis det er meningen din:)

Gjest Nimbus2000
Skrevet
Utsiden skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Men så mange broer som Russland har brent i denne konflikten tror jeg ikke normalisering og forbedring av forholdene for Russere er mulig uten et skifte. Som foråpentligvis vil foregå fredelig. 

Ukraina kommer aldri til å tilgi Putin. Det er klart. Men som både du og jeg er enig så er det viktigste å få slutt på krigen. Bedre at krigen tar slutt i dag og Putin fortsetter som president enn at krigen drar ut i evigheter og Putin til slutt må gå av. 

Skrevet

Ja, nå ser vi at USA dropper testing av en ny type rakett! De gjør dette for å ikke skape missforståelser. Samt å ikke eskalere konflikten! 

Dette var viktig! Russisk utenriksminister har nettopp uttalt at de tror USA planlegger å gå til krig mot Russland. 

Tenk hvor fatalt det kunne blitt, om Russland trodde de hadde begynt å teste våpen for å angripe Russland? 

Utøver herved en stor takk til USA, for å ikke bidra til at dette ender opp i en enda større tragedie! 

• Liker 6
Skrevet
Trampstamped skrev (2 minutter siden):

Endelig noen som tar til vett og forsøker roe spenningen..

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=48902

Norge bør følge om USA med å utsette eller avlyse Cold Response. Utrolig unødvendig å la denne øvelsen gå som normalt.

Jeg er helt enig!! 

Dette handler om sikkerhet og fred! Hvor viktig må det være å ta denne øvelsen nå?? Når vi vet at dette kanskje vil gjøre Russland enda mer redde og paranoide? 

• Liker 4
Skrevet
Elhaym skrev (12 minutter siden):

Fordi de er født inn i et vestlig, fritt demokrati. Jeg har slektninger i Kyiv. Jeg har venner i Russland. De er ganske forent i hva de mener. Uansett hva som skjer nå er Putin ferdig. Han kan ikke vinne.

Alle var klar over at Putin ikke kunne vinne. Det var derfor ingen trodde han ville angripe slik han har gjordt nå. 

Det er dette som er utfordringen : Vi ser Putins fall i slow motion, og det kan bli like grotesk som balkankrigen hvis vi ikke gir han en fungeren exit plan.

Han kommer til å falle til bunn uansett hva som skjer, men spørsmålet er hvor mange uskyldige mennesker han tar med seg i fallet.  

• Liker 4
Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Alle var klar over at Putin ikke kunne vinne. Det var derfor ingen trodde han ville angripe slik han har gjordt nå. 

Det er dette som er utfordringen : Vi ser Putins fall i slow motion, og det kan bli like grotesk som balkankrigen hvis vi ikke gir han en fungeren exit plan.

Han kommer til å falle til bunn uansett hva som skjer, men spørsmålet er hvor mange uskyldige mennesker han tar med seg i fallet.  

Ja, og det er faktisk en stor frykt. Etterretningen sier han har isolert seg(enda mer) og har sinneutbrudd. Dette er ikke rasjonelt. Det som skjer nå er ikke rasjonelt og det spørs hva han vil gjøre med det.

Vi kan håpe han tar ut seg selv, men som tidligere uttalt - hva trenger man en verden for om russland ikke er i den-. 

Hvis vi tar Balkan-krigen(e) som utgangspunkt er fallet til Putin enormt, og det vil bli en masseslakt på begge sider. Man får dessverre bare se. Vi ser jo at uttalelsene blir stadig mer desperate, alt fra å true med atomvåpen, til å si vesten truer med det osv. Vi vet at hans ypperste og innerste sirkel er enda mer harde enn ham i bruk av våpen, så hvem kan stoppe ham? Vi vet det vil skje. Dette er nok Russlands siste diktator. Men når klapper det sammen? Idag? En uke? Hvordan?

• Nyttig 1
Skrevet
askefast skrev (17 minutter siden):

Jeg er helt enig!! 

Dette handler om sikkerhet og fred! Hvor viktig må det være å ta denne øvelsen nå?? Når vi vet at dette kanskje vil gjøre Russland enda mer redde og paranoide? 

Tror ikke den er før til vinteren, men det er en kjempestor øvelse som Russland ikke liker. Man må gi og ta. 

Skrevet

Den er allerede nå 10.mars

Helt galematias! Finnes det noen som kan snakke vett? Russerne er helt på styr nå, sier vi vil angripe Moskva. Dette er sykt 

• Liker 2
Skrevet
askefast skrev (31 minutter siden):

Ja, nå ser vi at USA dropper testing av en ny type rakett! De gjør dette for å ikke skape missforståelser. Samt å ikke eskalere konflikten! 

Dette var viktig! Russisk utenriksminister har nettopp uttalt at de tror USA planlegger å gå til krig mot Russland. 

Tenk hvor fatalt det kunne blitt, om Russland trodde de hadde begynt å teste våpen for å angripe Russland? 

Utøver herved en stor takk til USA, for å ikke bidra til at dette ender opp i en enda større tragedie! 

Denne nyheten er fra pentagon i går og ble direktesendt på vg, og har ingenting med Lavrovs uttalelse å gjøre. Han bør for lengst ha fått med seg den, så USA er som vanlig langt foran Russland i å aveskalere, mens Russland vrir og vender på alt og spiller paranoide for å legge mer press på vesten.

• Liker 2
Skrevet
Lunarstone skrev (9 minutter siden):

Den er allerede nå 10.mars

Helt galematias! Finnes det noen som kan snakke vett? Russerne er helt på styr nå, sier vi vil angripe Moskva. Dette er sykt 

Russland er invitert som observatør som vanlig. Hva er galskap med å ha en årlig militærøvelse? Det som er galskap er at Russland angriper Ukraina

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
kar90 skrev (7 minutter siden):

Russland er invitert som observatør som vanlig. Hva er galskap med å ha en årlig militærøvelse? Det som er galskap er at Russland angriper Ukraina

Den kan "irritere og provosere" Putintin, og derfor bør den avlyses. Ellernoe. Det er helt sykt å lese alt man vil gjøre for å tekkes russland som eskalerer daglig. 

• Nyttig 1
Skrevet
kar90 skrev (7 minutter siden):

Trenger da faen ikke trykke 30 000 soldater opp i Russlands grense, etter å ha bidratt med våpen i Ukraina! Alle parter må ta å gi, for at det ikke skal bli enda verre!

• Liker 6
Skrevet
Trampstamped skrev (2 minutter siden):

Trenger da faen ikke trykke 30 000 soldater opp i Russlands grense, etter å ha bidratt med våpen i Ukraina! Alle parter må ta å gi, for at det ikke skal bli enda verre!

Nei vettu hva, en planlagt øvelse får Russland tåle når de kjører en ulovlig krig. Herre min hatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...