Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Elhaym skrev (19 minutter siden):

Det er så utrolig mange i denne tråden med meninger som skremmer meg. Selv kommer jeg fra Titos Yugoslavia, kroatia. Jeg er innvandret hit under bombingen av Dubrovnik av despoten Milosevic. Min mor er norsk.

Dere som sitter og sier kan ikke Ukraina bare gjøre sånn, gi fra seg sånn, hvorfor bryr vi oss nå? Er dere seriøse eller seriøst dumme? Dere tok imot oss med stor velvilje på nittitallet og støttet oss. Dere som fungerer som Putins marionetter i denne tråden med å skremme.. forstår dere ikke at regimet i Kreml faller som det korthuset det er? 

Ser dere ikke hvor forent verden er mot diktatoren i Kreml? Dere vil at Ukraina skal gi seg og gi en lillefinger eller fem så DERE kan føle dere trygge, men så lenge Putin og hans junta styrer et udemokratisk diktatur - så er dere ikke trygge. Ikke idag. Ikke imorgen. Neste gang er det Finland. Eller kanskje litt hissing fra Kola-halvøya, greit å bare gi seg? Gi hele vesten kanskje? 

Skjerp dere, deres frykt dreper fremtiden. Slutt og kall Putin en president. Han er en diktator og vi må slutte å bruke ordet president. Slutt og gi etter for mannen som vil ødelegge og destabilisere alt som er normalt. 

Ukraina skal ikke gi en centimeter fordi mamma1995 sitter på Kvinneguiden og har bunkret opp jod og katastrofetanker. Dere er i beste fall historieløse men i verste fall usolidariske og egoistiske. Om Putin kjører taktilt med atomvåpen så kjenner jeg at det er bedre enn å leve i en verden hvor vi skal gi etter for Mr KGB på 170 med innleggssåler.

Klarer dessverre ikke å ta dette så veldig seriøst når man kaller andre dumme og marionetter for Putin. Blir lavmål. 

At folk snakker sammen, men forskjellige meninger, er ikke rart. Vi har vel aldri vært i en lignende situasjon før. Mange kan historien om Russland og Ukraina godt. Og setter derfor spørsmål rundt mye av det som nå pågår. Mye propaganda fra begge hold hjelper heller ikke på forståelsen fra den enkelte. 

For å få en løsning på dette, må man snakke sammen. Nå er det ikke hverken du eller jeg som skal ta avkjørselen, heldigvis. Men landet vårt er under en stor trussel, som resten av verden. Aldri før har vi «bidratt» i en krig på denne måten, og mange reagerer på at det skjedde så raskt. Det kan tolkes som en svak ledelse fra norske myndigheter. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Elhaym skrev (21 minutter siden):

Ukraina skal ikke gi en centimeter fordi mamma1995 sitter på Kvinneguiden og har bunkret opp jod og katastrofetanker. Dere er i beste fall historieløse men i verste fall usolidariske og egoistiske. Om Putin kjører taktilt med atomvåpen så kjenner jeg at det er bedre enn å leve i en verden hvor vi skal gi etter for Mr KGB på 170 med innleggssåler.

Jeg vil ikke at Ukraina skal gi opp for min del. Jeg vil at Ukraina skal gi opp for deres del. Få slut på lidelsene.  Jeg vil egentlig hevde at det som er usolidarisk er å være villig til at Ukraina blir atombombet kun for at Putin ikke skal få en seier. Det er jo Ukraina du ofrer, ikke ditt liv. 

Skrevet
Perfume skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke vi har sett alt fra Russland. Jeg tror han sender " de dårligste", de yngste først, for å la Ukraina tro at dette er alt..Herremin det er jo flere millioner aktive soldater i Russland! Man sender ikke sine beste soldater først. Blir ikke det litt som håndbak- konkurranse? Eller tar jeg feil her? 

Jeg ser for meg en taktikk med å trøtte ut folket,( Ukraina altså) for så å sende de beste etterpå. Putin er en diktator ja, en grusomt person antagelig, men han er ikke dum. Det kommer mer. Og jeg er livredd.

Om ikke alt dette er en cover for noe annet da? Som tryllekunstnere gjør.. " Se her!" * Gjøre noe annet i bakgrunnen som ingen ser fordi øynene er på noe annet* 

Tvilsomt at Putin som hater å tape innrømmer tap pga de 2 hundre tusen stakkars unge guttene han sendte først. Uten å ta frem hva han tenker er Esset i ermet. Hvis vi tror han er så dum, tror jeg vi får sjokk. 

Heier stort på Europa, altså. Ikke Russland. Men føler for det russiske folket. Lei meg på vegne av dem og alle andre det går ut over. For det er ikke Putin og Co som har det verst. Det vil nok aldri skje. Det er folket. 😥

Selvsagt gjør han det. Det er slik folk som han gjør. De svakeste og utrente først, for å justifisere dødstall og nye angrep. Han har sendt sine dårligste yngste menn med løgner inn i et naboland. De sulter og har ikke varme. Dette er taktikken til _alle_ despoter.

• Liker 1
Skrevet
Nimbus2000 skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke at Ukraina skal gi opp for min del. Jeg vil at Ukraina skal gi opp for deres del. Få slut på lidelsene.  Jeg vil egentlig hevde at det som er usolidarisk er å være villig til at Ukraina blir atombombet kun for at Putin ikke skal få en seier. Det er jo Ukraina du ofrer, ikke ditt liv. 

Ukraina gi opp for Ukrainas egen del? Er du seriøs? 

Det er dere som ofrer Ukraina ved å be de gi opp. Mon tro pipa fikk en annen lyd om det var Norge under angrep?

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (Akkurat nå):

Selvsagt gjør han det. Det er slik folk som han gjør. De svakeste og utrente først, for å justifisere dødstall og nye angrep. Han har sendt sine dårligste yngste menn med løgner inn i et naboland. De sulter og har ikke varme. Dette er taktikken til _alle_ despoter.

Tenkte meg det ja... Så... Hva kommer nå 😳😥

Gjest Nimbus2000
Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke vi har sett alt fra Russland. Jeg tror han sender " de dårligste", de yngste først, for å la Ukraina tro at dette er alt..Herremin det er jo flere millioner aktive soldater i Russland! Man sender ikke sine beste soldater først. Blir ikke det litt som håndbak- konkurranse? Eller tar jeg feil her? 

Man sender vel sine beste først. Å sende sine dårligste soldater først er å sørge for at en selv taper flest mulig menneskeliv og at konflikten tar lengst mulig tid. 

Skrevet
Jajajane skrev (2 minutter siden):

Klarer dessverre ikke å ta dette så veldig seriøst når man kaller andre dumme og marionetter for Putin. Blir lavmål. 

At folk snakker sammen, men forskjellige meninger, er ikke rart. Vi har vel aldri vært i en lignende situasjon før. Mange kan historien om Russland og Ukraina godt. Og setter derfor spørsmål rundt mye av det som nå pågår. Mye propaganda fra begge hold hjelper heller ikke på forståelsen fra den enkelte. 

For å få en løsning på dette, må man snakke sammen. Nå er det ikke hverken du eller jeg som skal ta avkjørselen, heldigvis. Men landet vårt er under en stor trussel, som resten av verden. Aldri før har vi «bidratt» i en krig på denne måten, og mange reagerer på at det skjedde så raskt. Det kan tolkes som en svak ledelse fra norske myndigheter. 

Har du enda ikke forstått det at man har prøvd å prate med de, og de vil ikke prate? Du snakker som om det er andre enn Russland som eskalerer her, men det er det ikke.

• Liker 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Elhaym skrev (1 minutt siden):

Ukraina gi opp for Ukrainas egen del? Er du seriøs? 

Det er dere som ofrer Ukraina ved å be de gi opp. Mon tro pipa fikk en annen lyd om det var Norge under angrep?

Jeg har tidligere skrevet i denne tråden at jeg er svært glad for at Norge ga seg nærmest uten kamp under andre verdenskrig. Jeg hadde aldri levd om Norge nektet å gi seg. 

Skrevet
Perfume skrev (Akkurat nå):

Tenkte meg det ja... Så... Hva kommer nå 😳😥

Jeg tenker at det viktige er at man må se at keiseren er naken. Hans våpen er gammel, hans soldater er slitne. Han er avkledd av alle. Forhåpentligvis ender det godt. Kanskje tar han Kyiv, om de får tanket konvoien da. Men han kan ikke holde det. Jeg vil tro diktatoren som har gjemt seg i Kreml kan foreta seg hva som helst nå, men han har alt å tape. Europa og Ukraina vil vinne. 

• Hjerte 1
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Har du enda ikke forstått det at man har prøvd å prate med de, og de vil ikke prate? Du snakker som om det er andre enn Russland som eskalerer her, men det er det ikke.

Noen er vel mer mottakelig for propagandaen til Kreml enn andre. Putin og Putin alene eskalerer dette hver eneste dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nimbus2000 skrev (6 minutter siden):

Man sender vel sine beste først. Å sende sine dårligste soldater først er å sørge for at en selv taper flest mulig menneskeliv og at konflikten tar lengst mulig tid. 

Nei det er ikke bra taktikk. I verken krig eller annet! Og tror du Putin tenker på å spare mennesker og å få konflikt bort fort?? Han startet jo denne konflikten. Han ønsker å vinne. Ikke bli ferdig på en uke. Sånne kriger kan ta måneder og år. Såklart han må sende de dårligste først. Da tror jo fienden at de har vunnet, " er dette alt du har" typ... 

Endret av Perfume
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, kar90 said:

Når man hører Lavrov prate nå så bør mange av disse som er så innbitt på å forstå Russland få seg et tankekors. Det er så tydelig at Russland ser på alle andre europeiske nasjoner som USA. Norge er USA, Tyskland er USA, Det er USA som har bestemt seg for å ødelegge nordstream2 osv, og at det er en forskjellsbehandling av USA og Russland. USA har rett til å ekspandere å ta territorium, mens Russland ikke har det. At vi andre er nasjoner som selv har valgt demokrati og ønsker å leve i en alianse med andre vestlige demokrati er ikke så nøye for dem, for det er urettferdig at USA kan påvirke å ha allierte, mens Russland ikke kan ekspandere, selv om de gjør det med militærmakt og undertrykking av folket sitt.

Lavrov sier klart og tydelig at det er to interesser som gjelder, og det er USA og Russland,  og at vi derfor ikke burde ha sånn hysteri over at Russland tar Ukraina siden USA har jo tatt masse av gamle sovjet. Det er så spinnvilt å høre denne tankegangen, for nasjonenes selvstendige ønsker er totalt underminert, akkurat som de også blåser totalt i hva Ukraina vil. Og dette mener de i grunn om alle nasjoner som ikke er USA.

Jeg understreker igjen at dette bør være et tankekors for alle de som prøver å forstå Russland og rettferdiggjøre deres posisjon. For hvis man tar utgangspunkt i at vi andre Europeiske nasjoner er frie, folkevalgte demokrati, som vil leve i fred så er altså Russland hevde at vi bare er USA territorium som er strukket for langt over på deler av Russland/sovjet territorium.

Det er galskap.

6 minutter siden, Elhaym said:

Lavrov blir galere og galere. Uttalelsene fra Kreml gir ikke mening lenger. 

Først ble Putin gal, så ble Lavrov gal. Joda, kanskje dere har rett en må være gal om som følger Putin i denne sinnsyke krigen. 

Men jeg har ikke sett noen ennå rettferdigjøre invasjonen, jeg har lest flere som prøver å forklare hvorfor vi er hvor vi er, men det langt fra det til å støtte krigen.  

Som jeg har sagt tidligere hvis en ønsker å lukke rommet for å problematisere/diskutere egen (vestens) rolle i konflikten så er man kanskje ideologisk nærmere Putin enn en liker å tro. 

Kan dere vise meg hvor noen har rettferdigjort invasjonen?

• Liker 3
Skrevet
Utsiden skrev (Akkurat nå):

Først ble Putin gal, så ble Lavrov gal. Joda, kanskje dere har rett en må være gal om som følger Putin i denne sinnsyke krigen. 

Men jeg har ikke sett noen ennå rettferdigjøre invasjonen, jeg har lest flere som prøver å forklare hvorfor vi er hvor vi er, men det langt fra det til å støtte krigen.  

Som jeg har sagt tidligere hvis en ønsker å lukke rommet for å problematisere/diskutere egen (vestens) rolle i konflikten så er man kanskje ideologisk nærmere Putin enn en liker å tro. 

Kan dere vise meg hvor noen har rettferdigjort invasjonen?

Ved å be Ukraina gi opp, så rettferdiggjør man invasjonen. En i tråden skrev faktisk at det ikke er så viktig å redde Ukraina. Behøver du at de bruker de eksakte ordene for å se at det er det de mellom linjene sier?

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke bra taktikk. I verken krig eller annet! Og tror du Putin tenker på å spare mennesker og å få konflikt bort fort?? Han startet jo denne konflikten. Han ønsker å vinne. Ikke bli ferdig på en uke. Sånne kriger kan ta måneder og år. Såklart han må sende de dårligste først. Da tror jo fienden at de har vunnet, " er dette alt du har" typ... 

Det er galskap å sende de dårligste soldatene først. Og det skjer aldri. Se på andre verdenskrig. Tyskerne startet med å vinne med elitesoldater og på slutten så var det små utrente barn som måtte kjempe for fedrelandet. Tyskland startet ikke med å sende utrente barn for å kjempe for så å spare elitesoldatene til slutt. 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (5 minutter siden):

Det er galskap å sende de dårligste soldatene først. Og det skjer aldri. Se på andre verdenskrig. Tyskerne startet med å vinne med elitesoldater og på slutten så var det små utrente barn som måtte kjempe for fedrelandet. Tyskland startet ikke med å sende utrente barn for å kjempe for så å spare elitesoldatene til slutt. 

Tvilsomt at han er så dum. Og hvis 18-19 åringene som nå kriger der( det kan man se på klippene) er de beste han har.... Ja da har han ikke mye bra soldater! Og det vet hele verden at han har. 

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (4 minutter siden):

Det er så utrolig mange i denne tråden med meninger som skremmer meg. Selv kommer jeg fra titos Yugoslavia, kroatia. Jeg er innvandret hit under bombingen av Dubrovnik av despoten Milosevic. Min mor er norsk.

Dere som sitter og sier kan ikke Ukraina bare gjøre sånn, gi fra seg sånn, hvorfor bryr vi oss nå? Er dere seriøse eller seriøst dumme? Dere tok imot oss med stor velvilje på nittitallet og støttet oss. Dere som fungerer som Putins marionetter i denne tråden med å skremme.. forstår dere ikke at regimet i Kreml faller som det korthuset det er? 

Ser dere ikke hvor forent verden er mot diktatoren i Kreml? Dere vil at Ukraina skal gi seg og gi en lillefinger eller fem så DERE kan føle dere trygge, men så lenge Putin og hans junta styrer et udemokratisk diktatur - så er dere ikke trygge. Ikke idag. Ikke imorgen. Neste gang er det Finland. Eller kanskje litt hissing fra Kola-halvøya, greit å bare gi seg? Gi hele vesten kanskje? 

Skjerp dere, deres frykt dreper fremtiden. Slutt og kall Putin en president. Han er en diktator og vi må slutte å bruke ordet president. Slutt og gi etter for mannen som vil ødelegge og destabilisere alt som er normalt. 

Nå skal jeg være grotesk. Det er ikke min mening, men ment å si noe om demokratisk utvikling :

Flyktet du fra Tito, eller flyktet du fra konsekvensen av fraværet av Tito? 

En god del ser neste situasjon :  I mange år etter sammenbruddet av Sovjetunionen, var mange redd hva som kom til å skje med atomvåpen lagrene; Putins inntreden ble ansett som en stabilisering.  Ingen demokratisk utvikling, men man forventet at en evt demokratisk utvikling ville ta tid  og kreve mye av  samfunnet, og trygghet på at atomvåpen lagrene faktisk ble forvaltet, var viktigere enn russlands utvikling mot liberale menneskerettigheter og demokrati.   

Det vi ser nå, er at vestlige liberale verdier er i tilbakegang : Vi ser økende fokus på nasjonalisme og suverenitet, demokratisk politikk er i forfall, gjennom at populistiske politikere vinner fram, som Trump , Erdogan, Bolsanero, Marcon osv osv osv. Ser vi mot tidligere østblokk land , ser vi en økende angrep på grunnleggende menneskerettigheter. 

Vi ser ikke grunnlaget for fungerende utvikling. Det vi ser, er et verdenssamfunn i forfall og konturene av et sammenbrudd i Russland  tilsvarende Yugoslavia.   Hva vi ser, er Tjetjenske terrorister med atomvåpen, Hviterussland med STYRENDE Lukasjonko med atomvåpen. Og et russisk samfunn med samme utgangspunkt som krigen på Balkan, en krig veldig få vestlige forsto hvordan de skulle forholde seg til, og trengte et "rå makt" - fokusert USA til å ta kontroll. 

Jeg tror på det vestlige liberale prosjektet; jeg ser ikke de anti-liberale strømninger som noe annet enn bølger; ALL utvikling gjennom ALL tid, har vært drevet av liberale verdier; man kan ikke komme opp og fram , når man hegner om fortiden.

Men jeg tror også på pragmatikk. Putin er på vei ut. Han har gått på en mine. Det som er viktig nå, er at hans forfall skjer i et tempo som sikrer morgendagen.  

• Liker 1
Skrevet
Just now, Elhaym said:

Ved å be Ukraina gi opp, så rettferdiggjør man invasjonen. En i tråden skrev faktisk at det ikke er så viktig å redde Ukraina. Behøver du at de bruker de eksakte ordene for å se at det er det de mellom linjene sier?

Har ikke lest hele tråden men det er fortsatt ikke en støtte til Russland. At det vil hjelpe Russland at Ukraina bare hadde gitt opp er det ingen tvil om. Men det er fortsatt ikke det samme.

Fred som begge nasjoner kan leve med bør være målet nå.

Kanskje jeg tenker helt feil, men jeg tror med min enkle forståelse, at fred er en forutsetning nå for at vi skal bli kvitt Putin. 

• Liker 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Perfume skrev (4 minutter siden):

Tvilsomt at han er så dum. Og hvis 18-19 åringene som nå kriger der( det kan man se på klippene) er de beste han har.... Ja da har han ikke mye bra soldater! Og det vet hele verden at han har. 

Det er vel det som er poenget. Putin hadde ikke nok gode soldater til denne invasjonen så han måtte sende inn 18 åringer i førstegangstjenesten. 

Les gjerne:

Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Gjest Nimbus2000
Skrevet
Utsiden skrev (2 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden men det er fortsatt ikke en støtte til Russland. At det vil hjelpe Russland at Ukraina bare hadde gitt opp er det ingen tvil om. Men det er fortsatt ikke det samme.

Fred som begge nasjoner kan leve med bør være målet nå.

Kanskje jeg tenker helt feil, men jeg tror med min enkle forståelse, at fred er en forutsetning nå for at vi skal bli kvitt Putin. 

Fred er i tillegg selvsagt verdt det selv om Putin skulle bli sittende. Det viktigste av alt er å få slutt på krigen. Hvem som er president i Russland er langt mindre viktig. 

Skrevet
Elhaym skrev (49 minutter siden):

Det er så utrolig mange i denne tråden med meninger som skremmer meg. Selv kommer jeg fra Titos Yugoslavia, kroatia. Jeg er innvandret hit under bombingen av Dubrovnik av despoten Milosevic. Min mor er norsk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...