Egenskap Skrevet 3. mars 2022 #3561 Del Skrevet 3. mars 2022 hvordan få fjernet ministrene i Russland samt diktatoren? det dem har stelt i stand er farlig, og hvorfor har ikke stor samfunnet reagert før selv om de har visst mekanismene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 3. mars 2022 #3562 Del Skrevet 3. mars 2022 Storebror skrev (3 minutter siden): Jeg tror denne trusselen var mest symbolpolitikk for Putin. Ukraina ville jo aldri angrepet Russland. Og om amerikanerne ønsker å plassere atomvåpen nærme Russland så er det jo bare å plassere dem i de baltiske landene, komme med skip/ubåt, osv. Det er ikke som om Ukraina utgjør en reell forskjell når det kommer til Russlands evne til å forsvare seg mot NATO. Jeg vet selvsagt ikke hva som er i hodet på Putin. Men synes som sagt at Russland har betalt en enorm pris for noe som gir dem svært lite. Ja, jeg skjønner hvor du vil, men Putin er nok mindre gal enn folk skal ha det til. Han må ha skjønt de potensielle konsekvensene her, og likevel ble det gjort. Hva han/de ender opp med å få ut av det er ikke godt å si, og sannsynligvis sier Zelensky uansett nei... Russland har veldig god etteretning, så det må ha vært en grunn som gjorde det verdt risikoen... Putin is NOT crazy and the Russian invasion is NOT failing, writes military analyst BILL ROGGIO | Daily Mail Online Jeg leste denne tidligere, jeg tror det er en god analyse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Storebror Skrevet 3. mars 2022 #3563 Del Skrevet 3. mars 2022 likestilling skrev (Akkurat nå): Ja, jeg skjønner hvor du vil, men Putin er nok mindre gal enn folk skal ha det til. Han må ha skjønt de potensielle konsekvensene her, og likevel ble det gjort. Hva han/de ender opp med å få ut av det er ikke godt å si, og sannsynligvis sier Zelensky uansett nei... Russland har veldig god etteretning, så det må ha vært en grunn som gjorde det verdt risikoen... Putin is NOT crazy and the Russian invasion is NOT failing, writes military analyst BILL ROGGIO | Daily Mail Online Jeg leste denne tidligere, jeg tror det er en god analyse. Putin vet helt kart mer om Russlands sikkerhetssituasjon enn meg. Men nei det er ikke lett å se hvordan dette var en krig som Russland tjente på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. mars 2022 #3564 Del Skrevet 3. mars 2022 I Grosny skrev (4 timer siden): Putin klarer ikke å tette igjen. Det lekker informasjon inn til folk hele tiden. Blant annet gjennom telefoner. Jeg er enig i det med undervurdering. Putin hadde ikke regnet med at militærkolonnen skulle stoppe fordi soldatene klarte å virkelighetsorientere seg. Putin undervurder nok styrken i den hjemlige opposisjon også. Jeg tror Putin har en svakhet til , at han sannsynligvis omgir seg med folk som ikke tør å uttale seg mer presist enn de tror Putin kan like. Grunnen til at jeg tror han faktisk er syk, er at ingen av disse tingene er sannsynlig. Putin er fullt mulig isolert fra folk som sier imot, men han ER etterretningsoffiser, og han HAR vestlige nyheter. Der er ingen som kommer til han og sier «Folket er lykkelig og har tillit til deg» og overlever. Vi ville sett det, for da ville propaganda og sensur være uinteressant. Dette var mannen som nettopp fengslet sin politiske motstander, etter han hadde forgiftet han: dette er ikke en mann som ikke opptil veldig nylig hadde fingerspitzgefuel på hva han kunne slippe unna med! Han kunne kansje feilvurdert soldatenes motivasjon, men ikke f*** om han undervurderte motstanden. Herregud: argumentet han trekker fram for invasjon, er jo nettopp denne motstanden!. Nei, opptil et nivå her, hadde han en klar og antagelig funksjonell plan. Og så sa noe «klikk». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 3. mars 2022 #3565 Del Skrevet 3. mars 2022 Diktatoren forteller i statelig tv stasjoner i Russland at det ikke er bombing i Kiev. Men viser fine bilder. En syk jævel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 3. mars 2022 #3566 Del Skrevet 3. mars 2022 Egenskap skrev (38 minutter siden): Diktatoren forteller i statelig tv stasjoner i Russland at det ikke er bombing i Kiev. Men viser fine bilder. En syk jævel. Godt vi lever i 2022 da hvor folk har alt fra sosiale medier til tilgang til andre media enn sin egen statskanal. Helt utrolig egentlig at han fortsatt tror at krig kan kjempes likt som på 1940 tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 3. mars 2022 #3567 Del Skrevet 3. mars 2022 lillemy02 skrev (42 minutter siden): Godt vi lever i 2022 da hvor folk har alt fra sosiale medier til tilgang til andre media enn sin egen statskanal. Helt utrolig egentlig at han fortsatt tror at krig kan kjempes likt som på 1940 tallet. ja, sant, men Russland blokkerer også en del internett kanaler og begrenser mye informasjon til de som bor der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 3. mars 2022 #3568 Del Skrevet 3. mars 2022 Egenskap skrev (21 minutter siden): ja, sant, men Russland blokkerer også en del internett kanaler og begrenser mye informasjon til de som bor der. De har allikevel mange bekjente og venner i Ukraina, og ting vil alltid spre seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 3. mars 2022 #3569 Del Skrevet 3. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): De har allikevel mange bekjente og venner i Ukraina, og ting vil alltid spre seg For Russland blokkert at Russiske telefonnumre kan ringe til ukrainske numre. Og motsatt. Det er galskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 3. mars 2022 #3570 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) malifika skrev (4 timer siden): Javel. Jeg syntes at et land skal bestå med sine grenser uansett hva folket vil. Det folket som ikke måtte ønske å bo i et land som ikke het det de ville, kan godt flytte hjem igjen til sitt eget land. Ikke prøve å stjele andres. Ukraina er problematisk. Det er for mye reellt russerhat i Vest-Ukraina. Ved kuppet i 2014 ble maktbalansen veldig forskjøvet da store øst-ukrainske partier ble forbudt og najonalistpartier som Svoboda fikk uforholdsmessig stor andel. Det mer eller mindre nazistiske og voldelige Pravy Sector kom med i styre og stell, og i armeen. Kuppradaen ble så fiendlig at østfolkets morsmål ble forbudt som administrasjonsspråk. Ukraina er egentlig delt språklig, og en forutsetning for at to nasjonaliteter skal administreres og leve godt sammen er at begge respekterer hverandres etnisitet , kultur og språk, Krigen gjør alt verre, og særlig russerhatet. En ugreihet med å skille ut 4 millioner russerukrainere fra Ukraina er at russerukrainerene som er igjen kan bli undertrykt og komme dårlig ut. Hvis russerhatende nasjonalister skal styre Donbass med våpenmakt så er det problematisk. Et regime som ikke klarer å styre hele landet med kjærlighet fortjener ikke hele landet, og en region fortjener et regime som er glad i dem og respekterer dem. Jeg vet ikke hva som ligger bak russerhatet i vest, men stiller spørsmål ved om en korrupt og grådig Janukovich kan ha styrt respektløst og kastet bensin på bålet. Er Ukraina egentlig to nasjoner (under ett styre) som ikke er glad i hverandre? Ligner Ukraina på Yugoslavia? Yugoslavia fungerte under Tito, men ble ødelagt av nasjonalister og utenlandske interesser/krigsmakter. Serbere og Kroater både hatet og elsket hverandre. Ekte yugoslaver hatet nasjonalister på begge sider som ødela landet deres. Hvor stort problem er etnisk hat i Ukraina? Hvor mye har Putin forstørret problemet? Hadde Zelensky klart å dempe det litt før Putin lagde krigshelvete? Hva skal til for å erstatte hatet med respekt og kjærlighet? Anbefaler vi de to Ukrainske folkeslagene ekteskapsrådgivning eller skilsmisse? Hva skal til for at barna skal ha det bra? Endret 3. mars 2022 av I Grosny 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 3. mars 2022 #3571 Del Skrevet 3. mars 2022 Egenskap skrev (10 minutter siden): For Russland blokkert at Russiske telefonnumre kan ringe til ukrainske numre. Og motsatt. Det er galskap. Det er ikke helt tett, Russland har ikke blokkert Norge enda, og det har heller ikke Ukraina gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 3. mars 2022 #3572 Del Skrevet 3. mars 2022 Storebror skrev (8 timer siden): Hvilke krav mener du Ukraina kan gå med på? For de er det vel egentlig utenkelig å fire på noen krav. De er en selvstendig stat som blir angrepet av nabolandet, fullstendig uten å ha vist noe militær aggresjon eller gjort noe for å provosere det fram. Hva de kanskje burde gå med på er å la Russland få Krim, men selvfølgelig aldri gå med på å ikke kunne bli medlem i Nato. Da kan de like gjerne bli en del av Russland, da det ikke er noen poeng å være en nasjon som ikke har selvbestemmelsesrett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 3. mars 2022 #3573 Del Skrevet 3. mars 2022 Forøvrig har vox en veldig god oppsummering av Russland og Ukrainas historie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. mars 2022 #3574 Del Skrevet 3. mars 2022 likestilling skrev (8 timer siden): Ukraina og Russland var samme land frem til 1990 Nei, det var det ikke. De var delrepublikker i en union. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 3. mars 2022 #3575 Del Skrevet 3. mars 2022 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/EaglGa/det-er-mulig-at-du-ikke-har-forstaatt-det-ennaa-men-russland-har-allere 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3576 Del Skrevet 3. mars 2022 Jegern Puahate skrev (39 minutter siden): https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/EaglGa/det-er-mulig-at-du-ikke-har-forstaatt-det-ennaa-men-russland-har-allere Denne er også viktig https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/EagRWG/putin-er-ikke-russland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3577 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Det er så utrolig mange i denne tråden med meninger som skremmer meg. Selv kommer jeg fra Titos Yugoslavia, kroatia. Jeg er innvandret hit under bombingen av Dubrovnik av despoten Milosevic. Min mor er norsk. Dere som sitter og sier kan ikke Ukraina bare gjøre sånn, gi fra seg sånn, hvorfor bryr vi oss nå? Er dere seriøse eller seriøst dumme? Dere tok imot oss med stor velvilje på nittitallet og støttet oss. Dere som fungerer som Putins marionetter i denne tråden med å skremme.. forstår dere ikke at regimet i Kreml faller som det korthuset det er? Ser dere ikke hvor forent verden er mot diktatoren i Kreml? Dere vil at Ukraina skal gi seg og gi en lillefinger eller fem så DERE kan føle dere trygge, men så lenge Putin og hans junta styrer et udemokratisk diktatur - så er dere ikke trygge. Ikke idag. Ikke imorgen. Neste gang er det Finland. Eller kanskje litt hissing fra Kola-halvøya, greit å bare gi seg? Gi hele vesten kanskje? Skjerp dere, deres frykt dreper fremtiden. Slutt og kall Putin en president. Han er en diktator og vi må slutte å bruke ordet president. Slutt og gi etter for mannen som vil ødelegge og destabilisere alt som er normalt. Ukraina skal ikke gi en centimeter fordi mamma1995 sitter på Kvinneguiden og har bunkret opp jod og katastrofetanker. Dere er i beste fall historieløse men i verste fall usolidariske og egoistiske. Om Putin kjører taktilt med atomvåpen så kjenner jeg at det er bedre enn å leve i en verden hvor vi skal gi etter for Mr KGB på 170 med innleggssåler. Endret 3. mars 2022 av Elhaym Titos* 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 3. mars 2022 #3578 Del Skrevet 3. mars 2022 Når man hører Lavrov prate nå så bør mange av disse som er så innbitt på å forstå Russland få seg et tankekors. Det er så tydelig at Russland ser på alle andre europeiske nasjoner som USA. Norge er USA, Tyskland er USA, Det er USA som har bestemt seg for å ødelegge nordstream2 osv, og at det er en forskjellsbehandling av USA og Russland. USA har rett til å ekspandere å ta territorium, mens Russland ikke har det. At vi andre er nasjoner som selv har valgt demokrati og ønsker å leve i en alianse med andre vestlige demokrati er ikke så nøye for dem, for det er urettferdig at USA kan påvirke å ha allierte, mens Russland ikke kan ekspandere, selv om de gjør det med militærmakt og undertrykking av folket sitt. Lavrov sier klart og tydelig at det er to interesser som gjelder, og det er USA og Russland, og at vi derfor ikke burde ha sånn hysteri over at Russland tar Ukraina siden USA har jo tatt masse av gamle sovjet. Det er så spinnvilt å høre denne tankegangen, for nasjonenes selvstendige ønsker er totalt underminert, akkurat som de også blåser totalt i hva Ukraina vil. Og dette mener de i grunn om alle nasjoner som ikke er USA. Jeg understreker igjen at dette bør være et tankekors for alle de som prøver å forstå Russland og rettferdiggjøre deres posisjon. For hvis man tar utgangspunkt i at vi andre Europeiske nasjoner er frie, folkevalgte demokrati, som vil leve i fred så er altså Russland hevde at vi bare er USA territorium som er strukket for langt over på deler av Russland/sovjet territorium. Det er galskap. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 3. mars 2022 #3579 Del Skrevet 3. mars 2022 kar90 skrev (5 minutter siden): Når man hører Lavrov prate nå så bør mange av disse som er så innbitt på å forstå Russland få seg et tankekors. Det er så tydelig at Russland ser på alle andre europeiske nasjoner som USA. Norge er USA, Tyskland er USA, Det er USA som har bestemt seg for å ødelegge nordstream2 osv, og at det er en forskjellsbehandling av USA og Russland. USA har rett til å ekspandere å ta territorium, mens Russland ikke har det. At vi andre er nasjoner som selv har valgt demokrati og ønsker å leve i en alianse med andre vestlige demokrati er ikke så nøye for dem, for det er urettferdig at USA kan påvirke å ha allierte, mens Russland ikke kan ekspandere, selv om de gjør det med militærmakt og undertrykking av folket sitt. Lavrov sier klart og tydelig at det er to interesser som gjelder, og det er USA og Russland, og at vi derfor ikke burde ha sånn hysteri over at Russland tar Ukraina siden USA har jo tatt masse av gamle sovjet. Det er så spinnvilt å høre denne tankegangen, for nasjonenes selvstendige ønsker er totalt underminert, akkurat som de også blåser totalt i hva Ukraina vil. Og dette mener de i grunn om alle nasjoner som ikke er USA. Jeg understreker igjen at dette bør være et tankekors for alle de som prøver å forstå Russland og rettferdiggjøre deres posisjon. For hvis man tar utgangspunkt i at vi andre Europeiske nasjoner er frie, folkevalgte demokrati, som vil leve i fred så er altså Russland hevde at vi bare er USA territorium som er strukket for langt over på deler av Russland/sovjet territorium. Det er galskap. Lavrov blir galere og galere. Uttalelsene fra Kreml gir ikke mening lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 3. mars 2022 #3580 Del Skrevet 3. mars 2022 Jeg tror ikke vi har sett alt fra Russland. Jeg tror han sender " de dårligste", de yngste først, for å la Ukraina tro at dette er alt..Herremin det er jo flere millioner aktive soldater i Russland! Man sender ikke sine beste soldater først. Blir ikke det litt som håndbak- konkurranse? Eller tar jeg feil her? Jeg ser for meg en taktikk med å trøtte ut folket,( Ukraina altså) for så å sende de beste etterpå. Putin er en diktator ja, en grusomt person antagelig, men han er ikke dum. Det kommer mer. Og jeg er livredd. Om ikke alt dette er en cover for noe annet da? Som tryllekunstnere gjør.. " Se her!" * Gjøre noe annet i bakgrunnen som ingen ser fordi øynene er på noe annet* Tvilsomt at Putin som hater å tape innrømmer tap pga de 2 hundre tusen stakkars unge guttene han sendte først. Uten å ta frem hva han tenker er Esset i ermet. Hvis vi tror han er så dum, tror jeg vi får sjokk. Heier stort på Europa, altså. Ikke Russland. Men føler for det russiske folket. Lei meg på vegne av dem og alle andre det går ut over. For det er ikke Putin og Co som har det verst. Det vil nok aldri skje. Det er folket. 😥 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå