Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Gjest Storebror
ltfutt skrev (6 minutter siden):

Det er vel akkurat som luftvern på en måte.. Man går ikke i krig med det. Bare beskytter seg med det når fienden kommer.

Skjønner, men det er jo ikke bare beskyttelse. Panservern er jo også for å ta ut fienden. Lurer på om dette med "defensivt våpensystem" er for å hule ut forbudet mot våpeneksport til krigførende parter. I så fall er det jo bare bra og så mye som mulig bør stemples som "defensivt våpensystem". "Jagerfly er der jo kun for å beskytte seg når fienden kommer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Liese Braun skrev (8 minutter siden):

men altså, vet dere hva.. dette KAN jo bare ende med at "noen" fjerner han fra makten. Tror dere ikke det? Tross alt bedre å eliminere ett menneskeliv enn én million? 

Det er nok bare en ønsketenkning. Menneskene rundt Putin er hjernevasket og de som ikke er det er alt for redde han. Og selvom en stor andel av folket ikke er fornøyd med Putin så er mange russere også hjernevasket av propaganda og tror dermed på alt Putin sier. Det er nok svært lite sannsynlig at noen fjerner han på noen som helst måte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (1 minutt siden):

Det er nok bare en ønsketenkning. Menneskene rundt Putin er hjernevasket og de som ikke er det er alt for redde han. Og selvom en stor andel av folket ikke er fornøyd med Putin så er mange russere også hjernevasket av propaganda og tror dermed på alt Putin sier. Det er nok svært lite sannsynlig at noen fjerner han på noen som helst måte. 

FSB er kanskje hjernevasket, men de har også reell informasjon og denne kan skitne til deres vaskede hjerner såpass alvorlig at Putin er i stor, stor fare.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (2 minutter siden):

om om noen mot firmodning skulle prøve, vil det nok være veldig vanskelig. Han har sikkert en armada av sikkerhetsvakter, bodyguards, masse security ting hjemme, på jobb, overalt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (1 minutt siden):

Skjønner, men det er jo ikke bare beskyttelse. Panservern er jo også for å ta ut fienden. Lurer på om dette med "defensivt våpensystem" er for å hule ut forbudet mot våpeneksport til krigførende parter. I så fall er det jo bare bra og så mye som mulig bør stemples som "defensivt våpensystem". "Jagerfly er der jo kun for å beskytte seg når fienden kommer". 

Dette er håndholdte våpen.. -Man ligger i forsvarsposisjon og venter på fienden, ellers har man lite å stille opp med. .Men jeg er jo enig. Alle våpen kan jo være "defensive" på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt redd nå for å være ærlig... for oss vanlig, som ikke har dyp inngående kunnskap, hvor reell er faren for at Norge blir rammet av denne krigen? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er så forskrekket av at vi bistår. Dere må jo se å skjønne at mannen Putin må fjernes nå, og ikke noen man kan bøye seg for. Russland må reformeres da de truer hele verdensfreden. Om det så må et atomangrep til så får det bare bli. Å leve med den trusselen Putin viser at han er, kan ikke fortsette

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (12 minutter siden):

Hva mener du alternativet er da? Se på at Putin feller regjeringa og overtar Ukraina? Hva tror du hadde skjedd da?

Ny regjering som anerkjenner utbyterrpublikkene og Krim som selvstendige og Ukraina som buffer mellom NATO og Russland?

Litt som før kuppet i 2014 tenker jeg...

Sitat

Putin told Macron that Russia is open to negotiations with representatives of Ukraine

He also added that a settlement in Ukraine is possible with its demilitarization and denazification, neutral status and recognition of Crimea, the Kremlin reports.

At hele Europa nå sender våpen er galskap. Er det ikke et eller annet ordtak om å ikke presse en såret løve inn i et hjørne? Noe slikt?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (3 minutter siden):

Dere som er så forskrekket av at vi bistår. Dere må jo se å skjønne at mannen Putin må fjernes nå, og ikke noen man kan bøye seg for. Russland må reformeres da de truer hele verdensfreden. Om det så må et atomangrep til så får det bare bli. Å leve med den trusselen Putin viser at han er, kan ikke fortsette

et atom angrep? Nei det kommer til å bli mange..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, likestilling said:

Er det ikke et eller annet ordtak om å ikke presse en såret løve inn i et hjørne? Noe slikt?

Jeg har nevnt det flere ganger. 

«Never back a wild animal into a corner». Her har vi med en russisk bjørn å gjøre. 

Endret av Peanut
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (10 minutter siden):

At hele Europa nå sender våpen er galskap. Er det ikke et eller annet ordtak om å ikke presse en såret løve inn i et hjørne? Noe slikt?

Nei det er ikke galskap. Russland har invadert ett land i Europa uten grunn. Har sett grusomme videoer/bilder av bombing der nede. Burde man ikke hjelpe venner i nød? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (8 minutter siden):

Begynner å bli litt redd nå for å være ærlig... for oss vanlig, som ikke har dyp inngående kunnskap, hvor reell er faren for at Norge blir rammet av denne krigen? 

Jeg hopper til konklusjonen at "blir rammet" mener du store mennesklige tap. 

I utgangspunktet, svært liten. Jeg tror jeg har telt 5 strategiske viktige mål, og så har vi et område som er nærme Russiske strategiske områder som kan bli solbrent.  

Vi har et relativt ubetydelig strategisk forsvar; er de 5 punktene uskadeliggjort, handler resten om heimevernsforsvar, og Norge har ingenting å okkupere lenger. 

Så totalt sett, selv ved atomkrig, er vi relativt skjermet. 

Så spørsmålet er faktisk bare hvor total krigen blir, og hvem som i praksis geopolitisk seirer.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos russisk bamse:

Thwarting a bear does not turn the beast into a lamb. It mostly creates an angrier and more unpredictable bear.

Tatt fra en artikkel fra 2014. Relevant i dag og: https://www.foxnews.com/opinion/putin-pushes-back-beware-the-wounded-russian-bear.amp

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (5 minutter siden):

Seriøst, dette begynner å bli ganske ubehagelig.... Hva gjør vi om dette smeller skikkelig? Hvor drar vi?

vekk fra den nordlige halvkule. Jeg vil tro at de tryggeste landene blir et sted i Afrika eller Sør Amerika. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
likestilling skrev (17 minutter siden):

Nå er atom-krig mot vesten en meget dårlig strategi.. Det eneste man garantert oppnår med dette er selvutslettelse. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, ops2 said:

Harde sanksjoner kan få befolkningen til å reise seg mot Putin.

Men de kan også ha motsatt effekt – noe som gjør det mulig for Putin å øke Russlands motvilje mot vesten og hisse opp enda mer russisk nasjonalisme.

De tøffeste tiltakene vil få den gjennomsnittlige russeren til å betale høyere priser for mat og klær og devaluere pensjoner og sparekontoer på grunn av et krasj i rubelen eller det russiske aksjemarkedet. Den vanlige russer som ser på nasjonalt fjernsyn, som bare bryr seg om å jobbe og forsørge familien, kan se på dette som et bevis for vestlig aggresjon. Det kan samle russerne rundt Putin.

Ja, det kan faktisk gi seg utslag i samme mekanismer som i mellomkrigs tidens Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (9 minutter siden):

Hvor drar vi?

Hvis Putin så mye som fiser mot Norge, tar jeg på meg uniform og stiller meg opp på fronten! 

Jeg merker at jeg bare blir mer og mer forbanna! Han kan faen steike meg bare prøve seg 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den internasjonale straffedomstolen åpner etterforskning av situasjonen i Ukraina

Den internasjonale straffedomstolen i Haag åpner etterforskning av situasjonen i Ukraina. Det opplyser domstolen selv i en uttalelse fra aktor i domstolen, Karim A.A. Khan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...