Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trampstamped skrev (1 minutt siden):

Det må du gjerne mene, men jeg mener at kongen bør overstyre denne beslutningen i statsråd i kveld.

Det er nok heldigvis kongen uenig med deg i. I den situasjonen som har oppstått, så var dette det riktige å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (3 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men jeg mener at kongen bør overstyre denne beslutningen i statsråd i kveld.

.

Endret av Bellalala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (4 minutter siden):

fantastisk bra at Finland og Sverige ønsker nato medlemskap. 

Egentlig ikke.

Finland er antagelig ikke det største problemet, men Sverige er et av få gjenværende nøytrale land. Og vi trenger flere av dem, ikke færre.  

Vi vet ikke hvem som kommer etter Putin, og det er slett ikke sikkert at han vil være noe bedre sikkerhetspolitisk.

Han bør ikke arve en situasjon der Nordflanken er mye mer risikomessig enn i dag. Da går Norge fra å være litt uinteressant, med noen ubetydelige mål, til å bli strategisk interessant som bombemål for teppebombing.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke NATO medlemskap for Sverige og Finland bli sett på som en stor provokasjon? Ihvertall hvis Finland går inn i NATO. De har jo en betraktelig grense med Russland 

Det forstår jeg ikke faktisk at de tør gjøre i denne situasjonen. Søke om medlemskap mener jeg. 

De to landene er jo allerede såkalte Partnerland med NATO, er de ikke det? 

Endret av Anne Liese Braun
Redigering pga skriveleifer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storebror
Anne Liese Braun skrev (1 minutt siden):

vil ikke NATO medlemskap for Sverige og Finnland bli sett på som en stor provokasjon? Ihvertall hvis Finland går inn i NATO. De har jo en betraktelig grense med Russland 

Det forstår jeg ikke faktisk at de tør gjøre i denne situasjonen. Søke om medlemskap mener jeg. 

Det skjønner ikke jeg heller. Men et hastemedlemskap nå kunne kanskje vært tingen. Russland har neppe kapasitet til å krige mot Ukraina, Sverige og Finland samtidig. De sliter nok som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (2 minutter siden):

vil ikke NATO medlemskap for Sverige og Finnland bli sett på som en stor provokasjon? Ihvertall hvis Finland går inn i NATO. De har jo en betraktelig grense med Russland 

Det er vel nettopp det som skjer nå som gjør at de innser at det ikke er så trygt som de har trodd å være nøytrale. Ukraina har vært relativt nøytralt og hatt lite forsvar, og da tør Putin å invadere. Putin forholder seg tydeligvis bare til styrke. Og da er faktisk Sverige og Finland tryggere i Nato enn utenfor.

Denne situasjonen har Putin kun seg selv å takke for. Han viser alle naboene at nøytralitet ikke er nok. Jeg skjønner ikke at han ikke later til å forstå selv at han skremmer folk rett i armene på Nato slik han prøver å ta seg til rette.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da trykker han på knappen fortere enn vi klarer å stave atombombe 

Endret av Anne Liese Braun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (5 minutter siden):

Det er jo Russland som presser dem in i NATO. Når de tar Ukraina dom gissel på denne måten så viser de jo til helle Europa hvor viktig NATO er.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (1 minutt siden):

Det skjønner ikke jeg heller. Men et hastemedlemskap nå kunne kanskje vært tingen. Russland har neppe kapasitet til å krige mot Ukraina, Sverige og Finland samtidig. De sliter nok som det er. 

Det er jo derfor det blir en provokasjon; for øyeblikket er ikke Nordflanken en trussel for Russland; det er den først når amerikanere kommer til unnsetning til Norge, og det har de TID på.

Så enhver hasteinnmeldelse  av NATO land, vil ansees som ytterligere provokasjon til å gjøre noe overilt. 

Fyren er gal nok som det holder, la oss se om vi kan kvele problemet istedet for å starte en motbrann.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (7 minutter siden):

På ingen måter, Russland er det ingen som har respekt til, vis rumpa til dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg tror han blir tatt av FSB eller sine egne livvakter. Noen av disse vil gjøre hva  som helst for å unngå atomkrig.

Håper det, men må si det også kan være bekymringsfullt

Dette  er en hypotese, og jeg håper han tar feil. Synspunkter?

- Dette systemet gir en ekstra beskyttelse. Et eksempel er at når denne prosedyren er ferdigstilt - selv om en dreper eller angriper presidenten, eller all kommunikasjon blir ødelagt eller forstyrret - kan dette systemet sørge for en gjengjeldelse med kjernevåpen. Det vil ikke kunne hindre russiske strategiske kjernevåpenstyrker fra å iverksette et angrep. Det er et viktig trekk, sier han.

https://www.nettavisen.no/nyheter/n-av-verdens-fremste-eksperter-pa-russlands-kjernevapenstyrker-snakker-ut-om-faren-for-atomkrig-dypt-bekymringsfullt/s/12-95-3424250428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Druid skrev (1 minutt siden):

Det er jo derfor det blir en provokasjon; for øyeblikket er ikke Nordflanken en trussel for Russland; det er den først når amerikanere kommer til unnsetning til Norge, og det har de TID på.

Så enhver hasteinnmeldelse  av NATO land, vil ansees som ytterligere provokasjon til å gjøre noe overilt. 

Fyren er gal nok som det holder, la oss se om vi kan kvele problemet istedet for å starte en motbrann.  

Godt mulig. Hadde jeg vært Finland så hadde jeg vel ikke turt å ta sjansen på et NATO-medlemskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Egenskap skrev (Akkurat nå):

På ingen måter, Russland er det ingen som har respekt til, vis rumpa til dem.

Vel, det er det vi har gjort, derfor står vi i denne situasjonen. 

Det hverken forsvarer eller forklarer hva som har skjedd ETTER 20 februar. Men det forklarte hvorfor vi var i en situasjon der 21 februar idet hele tatt var mulig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (2 minutter siden):

Godt mulig. Hadde jeg vært Finland så hadde jeg vel ikke turt å ta sjansen på et NATO-medlemskap.

Hadde jeg vært Finland hadde jeg ikke turt å la være.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at folk som kritiserer NATO og EU, det være seg Russland eller de som ønsker hardere reaksjoner, skal forstå hva NATO har som oppgave. De er en "Cooler" ; de er ikke der for å lage trøbbel, de er der for å hindre at trøbbel oppstår :

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...