Gå til innhold

Bemanning i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Jeg meldte meg selv. Og jeg lurte jo på om bhg til ts jobbet for å få tak i vikarer, eller om det er som her. For her i kommunen melder de ikke fra om behovet de fleste dager, de bare klager på lite folk og lite penger. Ingen skriver avvik. Mens helse skaffer haugevis av vikarer inn på vakter hver eneste dag… 

Anonymkode: 805f3...ff8

De fleste kommunale barnehager er bundet til avtaler med bemanningsbyråer som Adecco, Personalhuset m.fl. De får ikke bruke ringevikarer utenom det pga økonomiske grunnen. 

På generelt grunnlag blir dyktige vikarer plukket opp veldig fort og går sjelden dager uten oppdrag er min erfaring. 

Anonymkode: 52421...1a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke de ansatte sin feil. De står på som bare det! Jeg er full av beundring ovenfor de fantastiske damene som jobber på min sønns avdeling. Men skal jeg betale full pris for et tilbud som jeg ikke får benytte meg av? Det blir feil. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan ikke sammenlignes. Helse får mer midler enn barnehage. 

Jeg ser du skriver gang på gang at ingen gir beskjed om at ting ikke fungerer. Og du tar feil. Det har vært streik, barnehageopprør, barnehageansatte har kjempet i alle år for å få bedre bemanning. Det nytter ikke å sende inn avviksmeldinger å tro at kommunen gir mer penger til barnehagen. Det må skje høyere opp i systemet.

Anonymkode: 7c048...572

Men løsningen er hvert fall ikke å ikke sende avvik, og heller angripe foreldre som er irritert fordi barnehagen ikke klarer gi barna et forsvarlig tilbud. 

Jeg tror du undervurderer lokalpolitikken. Greit at hele landet har dårlig bemanningsnorm, men dette problemet nevnt av ts gjelder jo kun enkelte barnehager. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste kommunale barnehager er bundet til avtaler med bemanningsbyråer som Adecco, Personalhuset m.fl. De får ikke bruke ringevikarer utenom det pga økonomiske grunnen. 

På generelt grunnlag blir dyktige vikarer plukket opp veldig fort og går sjelden dager uten oppdrag er min erfaring. 

Anonymkode: 52421...1a7

Ingen bemanningsbyrå her i kommunen. Veldig så opptatt dere var av å snakke meg ned her😂 Jeg hadde visst det om det var lagt ut ledige vakter i barnehagene, tro meg😉 Men de prioriterer det ikke. Ikke her. 

• Liker 1
Skrevet

Enn at det er så fælt å ha barnet hjemme når du har turnusfri da ts. stakkar deg. Du er vel en sånn som leverer 7.31 når du startet på jobb 14.00. Du betaler jo for det. Hele 1/4 av det plassen koster. Så klart du må få lov å bruke alle de timene. Og om barnet ikke er 9 timer i barnehagen blir det nok fratatt sitt sosiale liv ja ….
Skulle kun vært lov å ha ungene i barenhagen når man faktisk jobber/kjernetid for sosialisering ellers. 

Anonymkode: ba006...411

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men løsningen er hvert fall ikke å ikke sende avvik, og heller angripe foreldre som er irritert fordi barnehagen ikke klarer gi barna et forsvarlig tilbud. 

Jeg tror du undervurderer lokalpolitikken. Greit at hele landet har dårlig bemanningsnorm, men dette problemet nevnt av ts gjelder jo kun enkelte barnehager. 

🤣🤣🤣

Jeg orker ikke gå inn på dette med folk som tror de vet best og som er overbevist om at barnehageansatte ikke gjør noe for å endre de ufattelig dårlige forholdene i barnehagene.

Anonymkode: 40749...36a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🤣🤣🤣

Jeg orker ikke gå inn på dette med folk som tror de vet best og som er overbevist om at barnehageansatte ikke gjør noe for å endre de ufattelig dårlige forholdene i barnehagene.

Ja bare le, og fortsett i samme spor🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja bare le, og fortsett i samme spor🙂 

Du vet ikke hva du snakker om, men har sterke meninger likevel. Derfor setter jeg strek her.

• Liker 2
Skrevet
Skrive feil skrev (3 timer siden):

Tenker at Nav kunne hatt et prosjekt hvor kvalifiserte arbeidsledige kunne fått en mulighet her. Selv om dette kanskje er kortvarige kontrakter og varierende behov for arbeidstakere, er jeg sikker på at det ville vært mer motiverende å få arbeidserfaring, referanser, mulighet for videre arbeid og mer lønn enn for eksempel å stå utenfor arbeid eller bare motta tiltakspenger/arbeidsavklaringspenger. 

Nå er det ikke bare å sette hvem som helst inn i en bhg da. Det blir ikke noe hjelp dersom de faste hele tiden må mase og si i fra om det som skal gjøres, da er det enklere å gjøre det selv. I tillegg er det strenge regler med tanke på å ha vært involvert med politiet bla.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ingen bemanningsbyrå her i kommunen. Veldig så opptatt dere var av å snakke meg ned her😂 Jeg hadde visst det om det var lagt ut ledige vakter i barnehagene, tro meg😉 Men de prioriterer det ikke. Ikke her. 

Jammen bhg har ikke penger til vikar! Hvor mange ganger må det nevnes?

Anonymkode: 22944...70d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Jeg meldte meg selv. Og jeg lurte jo på om bhg til ts jobbet for å få tak i vikarer, eller om det er som her. For her i kommunen melder de ikke fra om behovet de fleste dager, de bare klager på lite folk og lite penger. Ingen skriver avvik. Mens helse skaffer haugevis av vikarer inn på vakter hver eneste dag… 

Mange barnehager bruker både vikarer fra byråer og sine egne ringevikar, dvs vikarer  som ikke er tilkoblet et byrå/kommunen. Noen er ringevikarer utenom dette, så det er meget sannsynlig at denne barnehagen du snakker om har sine egne ringevikarer som de kan ringe og derfor blir ikke det noe meldinger om behov for vikar i dette systemet du snakker om.

Anonymkode: cfac4...65d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet ikke hva du snakker om, men har sterke meninger likevel. Derfor setter jeg strek her.

Litt usikker på hva mine sterke meninger er, men strek er fint… jeg stakk først og fremst innom for å si meg enig i frustrasjonen til ts. Foreslår at ts deler sin frustrasjonen med noen litt høyere opp i kommunen enn styreren i bhg👍  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå er det ikke bare å sette hvem som helst inn i en bhg da. Det blir ikke noe hjelp dersom de faste hele tiden må mase og si i fra om det som skal gjøres, da er det enklere å gjøre det selv. I tillegg er det strenge regler med tanke på å ha vært involvert med politiet bla.

Jammen bhg har ikke penger til vikar! Hvor mange ganger må det nevnes?

Anonymkode: 22944...70d

Det er ikke snakk om hvem som helst. Det er de som er kvalifiserte til å jobbe i en barnehage. Opplæring må alle ha uansett hvor du jobber. Vet ikke hvor strengt det er med å innhente politiattester, men det ville vært rart om barnehager ikke krevde dette ved ansettelse. 

Endret av Skrive feil
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange barnehager bruker både vikarer fra byråer og sine egne ringevikar, dvs vikarer  som ikke er tilkoblet et byrå/kommunen. Noen er ringevikarer utenom dette, så det er meget sannsynlig at denne barnehagen du snakker om har sine egne ringevikarer som de kan ringe og derfor blir ikke det noe meldinger om behov for vikar i dette systemet du snakker om.

Her er alle vikarer i bemanningssentralen, og bhg har mulighet til å legge ut ledige vakter slik at alle ser. Alle vaktene jeg har fått har jeg fått via dette data-og tekstmeldingssystemet i et helt år. Jeg har og blitt ringt etter på morgenen, da av ansatt i bemanningssentralen. 
Er noen syke har vi instruks både i helse og undervisning om å ringe  bemanningssentralen, om ikke vi har lyst til å bruke tid på ringinga selv da, så klart.. men når bhg velger å ikke melde fra om behov til bemanningssentralen, som er der de lettest når ut til flest folk, kan de ikke forvente så mye respons heller.. og det er ikke sånn at selvom man takker ja til en vakt så får man den, det må godkjennes.. (til alle som skriver at bhg ikke vil ha meg siden de ikke ringer😂) Men som min ped.leder-venninne også sier. De er presset til å skulle spare, så det blir ikke satt inn vikarer, de må trikse og mikse med det de har..og uten jobb gidder ikke vikarene å bli heller.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Her er alle vikarer i bemanningssentralen, og bhg har mulighet til å legge ut ledige vakter slik at alle ser. Alle vaktene jeg har fått har jeg fått via dette data-og tekstmeldingssystemet i et helt år. Jeg har og blitt ringt etter på morgenen, da av ansatt i bemanningssentralen. 
Er noen syke har vi instruks både i helse og undervisning om å ringe  bemanningssentralen, om ikke vi har lyst til å bruke tid på ringinga selv da, så klart.. men når bhg velger å ikke melde fra om behov til bemanningssentralen, som er der de lettest når ut til flest folk, kan de ikke forvente så mye respons heller.. og det er ikke sånn at selvom man takker ja til en vakt så får man den, det må godkjennes.. (til alle som skriver at bhg ikke vil ha meg siden de ikke ringer😂) Men som min ped.leder-venninne også sier. De er presset til å skulle spare, så det blir ikke satt inn vikarer, de må trikse og mikse med det de har..og uten jobb gidder ikke vikarene å bli heller.. 

Det tror jeg ikke på, at ikke barnehagene også bruker sine egne ringevikarer utenom bemanningsbyrå. Merkelig at alle barnehager over hele landet har slike ringevikarer, men ikke dere..neeeida.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig, noe må gjøres! 

Bemanningskrisen må tas på alvor og i stede for å legge skyld på barnehagen må det løftes opp til de som lager problemene :)

I min kommune har vi fått beskjed om at det SKAL settes inn vikarer for å sikre forsvarlig drift og det kan ikke nektes vikarbruk selv om barnehagens budsjett er tomt. Fint det. Hadde de bare i samme sleng funnet disse vikarene! Vikarbyråene er tomme mange dager i forveien, ringevikarene vi henter inn internt i barnehagen er daglig i drift allerede. Og som svar til at alle kan jobbe i barnehage, NEI! Jeg har jobbet med så mye udugelige folk at jeg blir gærn! Snakker om voksne mennesker som glemmer igjen barn eller mister de! Som ikke passer på barn med div utfordringer eller spesielle behov selv etter grundig opplæring og veiledning! En gang måtte jeg inn til styrerne og si at hvis ene vikaren fikk fornyet vikariatet sitt så kom jeg til å slutte, for jeg kunne ikke være tilskuer til at en person ikke ivaretok sikkerheten til barna. 

Å spørre om tidlig henting eller å holde barna hjemme er siste utvei for oss før vi evt må stenge ned avdelinger eller redusere åpningstiden. Er det ikke da bedre at Kari som er hjemme i permisjon tilbyr å holde Ola hjemme, slik at resten av foreldregruppa kan ha vanlig åpningstid og ha tid til sin jobb? 

Her snur vi virkelig på krona og gjør alt vi kan for å holde åpent og tilby barna en trygg hverdag, men noen ganger går det ikke. For å kunne holde åpent så må vi ivareta barnas sikkerhet og passe på blant annet at Elias med diabetes eller Kari med autisme får den hjelpen de trenger. Vi må sørge for at Maja har en ansatt som kan følge henne på do når hun glemmer seg bort i leken og at Truls får ny bleie. 

Hva er belønningen? Jo, utslitte ansatte, sinte foreldre, FHI som ønsker å frita oss fra jobbkarantene (hurra, her kan vi jo utløse den ene fritidskarantenen etter den andre slik at vi blir låst til hjemmet over lengre tid) og sjeldent et eneste takk. Heldigvis ser jeg det er mange i kommentarfeltet her som tar barnehageansattes parti, TAKK! 

Anonymkode: 6daa8...f9a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bemanningskrisen må tas på alvor og i stede for å legge skyld på barnehagen må det løftes opp til de som lager problemene :)

I min kommune har vi fått beskjed om at det SKAL settes inn vikarer for å sikre forsvarlig drift og det kan ikke nektes vikarbruk selv om barnehagens budsjett er tomt. Fint det. Hadde de bare i samme sleng funnet disse vikarene! Vikarbyråene er tomme mange dager i forveien, ringevikarene vi henter inn internt i barnehagen er daglig i drift allerede. Og som svar til at alle kan jobbe i barnehage, NEI! Jeg har jobbet med så mye udugelige folk at jeg blir gærn! Snakker om voksne mennesker som glemmer igjen barn eller mister de! Som ikke passer på barn med div utfordringer eller spesielle behov selv etter grundig opplæring og veiledning! En gang måtte jeg inn til styrerne og si at hvis ene vikaren fikk fornyet vikariatet sitt så kom jeg til å slutte, for jeg kunne ikke være tilskuer til at en person ikke ivaretok sikkerheten til barna. 

Å spørre om tidlig henting eller å holde barna hjemme er siste utvei for oss før vi evt må stenge ned avdelinger eller redusere åpningstiden. Er det ikke da bedre at Kari som er hjemme i permisjon tilbyr å holde Ola hjemme, slik at resten av foreldregruppa kan ha vanlig åpningstid og ha tid til sin jobb? 

Her snur vi virkelig på krona og gjør alt vi kan for å holde åpent og tilby barna en trygg hverdag, men noen ganger går det ikke. For å kunne holde åpent så må vi ivareta barnas sikkerhet og passe på blant annet at Elias med diabetes eller Kari med autisme får den hjelpen de trenger. Vi må sørge for at Maja har en ansatt som kan følge henne på do når hun glemmer seg bort i leken og at Truls får ny bleie. 

Hva er belønningen? Jo, utslitte ansatte, sinte foreldre, FHI som ønsker å frita oss fra jobbkarantene (hurra, her kan vi jo utløse den ene fritidskarantenen etter den andre slik at vi blir låst til hjemmet over lengre tid) og sjeldent et eneste takk. Heldigvis ser jeg det er mange i kommentarfeltet her som tar barnehageansattes parti, TAKK! 

Hvis myndighetene mener jeg skal ha fritak fra karantene på jobb, så tar jeg det som et generelt fritak. :)

Ellers blir det litt som å være i fangeleir, hvor du enten jobber eller er sperret inne.

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

1. ingen er imot de barnehageansatte eller klager på de barnehageansatte, det er jo helt tydlig at det er ledelse og hvordan bhg styres som er problemet.

2. Svar på første uthevet avsnitt: Er det egentlig bedre? For meg virker det bedre å stenge slik at foreldrene ikke må betale for plassen og de som styrer ser hvor ille det er. Hvorfor skal foreldrene dekke opp for elendig politisk fordeling av penger eller private bhg-eiere som tar overskudd til egen lomme mens barnehagen går uten bemanning? 

Anonymkode: e3327...6f9

• Liker 2
Skrevet

Vet at barnehager her ved uplanlagt fravær ofte har ringt opp til tre vikarbyrå uten å få tak i folk. Faste vikarer jobber gjerne hver dag allerede. 

Lurer på om studenter og andre er redd for å være vikarer i barnehage, da man er så ubeskyttet. Eller fordi det er slitsomt. Jeg vet ikke, men svært vanskelig å få tak i vikar virker det som 

Anonymkode: 690c5...4f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det tror jeg ikke på, at ikke barnehagene også bruker sine egne ringevikarer utenom bemanningsbyrå. Merkelig at alle barnehager over hele landet har slike ringevikarer, men ikke dere..neeeida.

Alle vikarer i kommunale bhg er ansatt i bemanningssenteret. Det tilhører kommunen. Det er derfor ikke mulig å ha sine egne utenom.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle vikarer i kommunale bhg er ansatt i bemanningssenteret. Det tilhører kommunen. Det er derfor ikke mulig å ha sine egne utenom.  

Du får fortelle det til alle de kommunale barnehagene jeg har jobbet i da.. jeg har vært fra bemanningsbyrå, mens flere av de andre vikarene jeg har møtt på i ulike barneahger er  barnehagens egne ringevikarer (som studenter osv).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...