Gå til innhold

Bemanning i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Skrive feil skrev (1 minutt siden):

Tenker at Nav kunne hatt et prosjekt hvor kvalifiserte arbeidsledige kunne fått en mulighet her. Selv om dette kanskje er kortvarige kontrakter og varierende behov for arbeidstakere, er jeg sikker på at det ville vært mer motiverende å få arbeidserfaring, referanser, mulighet for videre arbeid og mer lønn enn for eksempel å stå utenfor arbeid eller bare motta tiltakspenger/arbeidsavklaringspenger. 

Nei, bare nei. Hvem som helst kan ikke kobbe i bhg

Anonymkode: f4d70...b75

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tatt ut en uke ekstra ferie på våre barn nå, for å prøve å bidra i dugnaden. 

Anonymkode: b964b...f32

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det begynner å gå meg grundig på nervene, flere ganger i uken får vi meldinger om folk har mulighet til å holde barna hjemme, da de ikke klarer å ha nok folk på jobb… dersom ikke noen har mulighet må de stenge avdelinger, dette pluss at de legger mye vekt i meldingene på at barna vil møte mange fremmede fjes. Virker litt som at det skal gi oss dårlig samvittighet ovenfor å sende dem. Jeg jobber turnus så har dem hjemme når jeg kan det, men vi betaler jo for det første for full plass, som vi da ikke bruker, pluss matpenger for full plass. Jeg skjønner at de sliter med bemanningen, men det gjør alle nå, og det må jo bare løses. Det rammer veldig mange at de ikke kan ha alle ungene i barnehagen og da flyttes jo bare problemet videre til en annen arbeidsplass. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at de ikke tar inn hvem som helst til å passe ungene, men dette burde de tatt høyde for for veldig lenge siden. Slik som dette har det vært stort sett hele pandemien, og arbeidet med å ta inn vikarer burde vært gjort for lenge lenge siden.  Når jeg holder dem hjemme føler jeg også at jeg fratar dem deres sosiale liv, de har planlagt å leke noe med noen dagen etter, men så får de ikke komme likevel…

Er sikkert ikke bare vår barnehage dette gjelder, men det er fryktelig irriterende. 

Anonymkode: 3d066...e8a

Du dreit du deg heftig ut ts.

Anonymkode: 506a3...e79

• Liker 4
Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men jeg forstår godt meldingene hvis alternativet er å stenge alle avdelingene. 

Det er jo en del som faktisk har muligheten til å holde ungene hjemme om det er krise, jeg skriver f.eks. masteroppgave nå og er da «min egen sjef» og kan da også ha minsten hjemme om det hadde vært krise i barnehagen.

Anonymkode: 8359c...f6b

• Liker 3
Skrevet

Dette er på en måte en varslet krise som har blitt forsterket og tydelig nå i pandemien. Grunnbemanningen i bhg har ikke endret seg siden jeg startet å jobbe som assistent i 1994, lenge før bhgen fikk rammeplan og høye krav til innhold. Åpningstidene blitt lenger, barna starter stadig yngre og nå som over 90% av alle norske barn går i bhg er behovene for tilpasset omsorg stort.

Den blå regjeringen skrøt på seg en god bemanningsnorm, men sannheten er at den er syltynn og langt fra god nok. Dette har vi pedagoger og fagfolk varslet om lenge, men måtte altså en pandemi til for at politikere - og foreldre skjønte hvor dårlig det står til. Jeg frykter for barnehagens fremtid for å være ærlig, dette går ikke lenger. Jeg jobbet som ped.leder i 23 år før jeg kastet inn håndkle i høst, visste at om jeg ikke sluttet da ville jeg havnet i sykemeldingshaugen for første gang jeg også og det ønsket jeg ikke. 

Å be foreldre holde barn hjemme eller begrense åpningstid er noe ingen barnehage jeg noen gang har vært i har gjort før covid, men nå finnes ingen andre løsninger. Markedet, i alle fall her på Østlandet er støvesugd for vikarer, byråene er helt tomme.  Forstår at det frustrerende for foreldre som brukere og betalende kunder, men hva er alternativet? La uerfarne vikarer fra andre bransjer som barna ikke kjenner drive barneoppsyn? 

Som sagt tror jeg stadig flere foreldre vil oppleve dette og hvordan det kan snu, hvem vet!? 

Anonymkode: 52421...1a7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig skulle jeg heller vært ubeskyttet enn fullt pakket inn i munnbind, visir og plastfrakk 12 timer om dagen. Det er grusomt! Men godtar selvfølgelig det for pasientene og samfunnets del. 
Skjønner at det er skremmende å være utsatt, det er godt at ansatte i skole og barnehager også skal prioriteres til dose 3 nå.

Anonymkode: 2d190...736

Hjelper ikke noe å være prioritert nå når vi kom "sist" i køen med forrige regjering. Er lærer og må fortsatt vente før jeg kan ta dose 3 siden jeg ikke fikk dose 2 før i høst.

Anonymkode: 92457...0c1

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ganske enig med ts! 
Det snakkes mye om å gi ansatte et pust i bakken og ro frem mot ferien. Men så er det andre grupper som er vel så preget av situasjonen vi står oppi, som ikke en gang har mulighet til ferie, som har fått ferier inndratt og som jobber til alle døgnets tider. For dem blir det enda en ekstra belasting om barnehagen ikke er tilgjengelig. 

Det som ofte er leit i sånne diskusjoner som dette er at det alltid er et par stykker som fremstår som veldig uprofesjonelle og sytete, og dessverre setter barnehageansatte i et dårlig lys. Det ødelegger for en god og viktig debatt.

Anonymkode: 2d190...736

Nemlig! Det er IKKE bare bhg-ansatte og lærere som er slitne. Vi andre har også en jobb, og ikke for morro skyld, og hverdagen er et helvete og få til å gå opp nå.

Anonymkode: 274ce...86e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har tatt ut en uke ekstra ferie på våre barn nå, for å prøve å bidra i dugnaden. 

Anonymkode: b964b...f32

Det.er.ikke.en.dugnad!

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger blir jeg skikkelig oppgitt kjenner jeg.

Kjeft får vi uansett, lar vi være å si fra om lite bemanning får vi kjeft og beskjed om st vi burde sagt fra, sier vi fra er det også galt for da presser vi foreldre 🙄

• Liker 7
Skrevet

Men kjære deg, kan du ikke, så kan du ikke. Er det noe å gråte for? Skal du på jobb og ikke får fri ja så har du ikke noe valg. 
Men har derimot hjemme kontor eller fri, så burde du virkelig ta deg en bolle.

Anonymkode: d31d4...1cc

Ja, man får jo gjort så innmari mye på hjemmekontor med en på 1,5 år når man skal snakke med kunder osv..

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei! Hvem som helst KAN IKKE jobbe i barnehage! 

Anonymkode: 6c746...85b

Joda, hvem som helst gjør det allerede. 1/3 av de ansatte er unge jenter uten noe som helst utdannelse.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Joda, hvem som helst gjør det allerede. 1/3 av de ansatte er unge jenter uten noe som helst utdannelse.

Nei, skjerp deg

• Liker 7
Skrevet

Har du hørt om noe som heter personlighet?

Det er ikke kjønn, alder eller utdannelsesnivå som er hovedutfordringen her.

Anonymkode: 7fc98...b01

• Liker 5
Skrevet

I alle barnehager eller ditt barns bhg? Barnehagen jeg jobbet i frem til i august i år, og overgang til skolen har 50% barnehagelærere som alle har stillingsbetegnelsen pedagogisk leder, resten av de ansatte har fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere. Uten utdannelse vil du slite med å få jobb i barnehage. Men klart, etter pandemien kan jo flukten av fagfolk øke, og åpne muligheter?! 

Anonymkode: 52421...1a7

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Og, kom igjen. Unge jenter går i barnehagen. Unge damer (evt voksne jenter) kan jobbe der.

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Og for det tredje; utrolig harry at du illustrerer "hvem som helst" med "unge jenter uten noe som helst utdannelse".

• Liker 6
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvem som helst kan jobbe i barnehage. Det er ikke snakk om at de skal lage det pedagogiske opplegget. Såfremt de er nogen lunde oppegående greit. Politiattest burde man kunne få umiddelbart.

Og det er ikke fabrikkarbeidere som er permittert. Det er servitører og kulturarbeidere. Passer bra for barnehager.

Det er jo nettopp det de ikke kan. Jeg har hatt flere ubrukelige vikarer på avdelingen det siste halvåret. En middelaldrende mann som bare satt å drakk kaffe, pratet stygt om barna og ble betatt av en forelder. En muslim som måtte be flere ganger om dagen, som prøvde å få barna til å tro på Allah, og som plutselig forsvant iløpet av dagen før vakten var ferdig. Jeg har hatt ungdommer som sitter på telefonen, er helt passive, bare vandrer rundt på avdelingen som noen hodeløse høns, og som ikke klarer å leke, rydde av bordet eller ta ut av oppvaskmaskinen. 

Å jobbe i barnehage er ingen enkel sak. Barn med spesielle behov og barn med utfordringer hjemme kan bli ødelagt av udugelige vikarer som følger sitt eget opplegg. 

Egentlig ganske enig med trådstarter, det er ikke foreldrene sin skyld at ikke bhg klarer å gi et tilfredsstillende tilbud. Man betaler for en tjeneste man ikke får, så ganske sært av bhg-ansatte å bli irritert fordi en forelder klager. 
Ved for lav bemanning må bhg skrive avvik, gjør de det? Og blir det i det hele tatt forsøkt å få tak i vikarer? Her i kommunen mases det om for lite ansatte også, og jeg er kun vikar i 1 barnehage, men det er svært sjelden det lyses ut ledig vakter. MAKS et par ganger i måneden.

Anonymkode: 805f3...ff8

Denne kommentaren skriker ekstremt uvitenhet. Barnehageansatte (og foreldre) har kjempet i årevis for å få bedre bemanning. Politikerne og store deler av samfunnet bryr seg ikke om barnehageansatte. 

De fleste kommunene har et stramt vikarbudsjett å forholde seg til. Vi får ikke bruke vikarer når noen er syk alltid, for det er ikke penger igjen. Ingen jobber gratis som vikar. 

At du ikke blir oppringt kan også bety at du er ubrukelig. 

Fordi jeg nettopp er vikar blant annet i barnehage og det aldri lyses ut vakter😂 

da er det sært å si at det aldri er vikarer å oppdrive. blir jo ikke spurt..

Anonymkode: 805f3...ff8

Hvis det er behov for vikarer og du ikke blir ringt er det jo gjerne for du enten ikke er egnet for å jobbe i barnehagen eller at de har andre vikarer som er mer dyktig enn deg.

Nå er jeg barnehageansatt selv, og skal innrømme at jeg stusser over alle sykemeldinger som kommer inn. Veldig mange assistenter sykemelder seg flere ganger i året.

Jeg opplever selv at mange leger tilbyr sykemeldinger så fort jeg sier jeg jobber i barnehagen, da de nok mener det er veldig belastende. 

Anonymkode: 7c048...572

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og for det tredje; utrolig harry at du illustrerer "hvem som helst" med "unge jenter uten noe som helst utdannelse".

Hva er harry med det. Det illustrerer bare den vanligste gruppen av ufaglærte som jobber i barnehage. Tidligere ble også en del unge menn som hadde siviltjeneste satt i barnehager, men siviltjeneste er det vel slutt på.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fy søren så ekkel du er.ryggsmerter er vanlig i bhg

Ja, sykemelding for ryggsmerter er vanlig i mange yrker, men de er ikke relevant for "situasjonen nå", eller Covid, det var poenget. 

Anonymkode: 1caab...f42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...