AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #141 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Alle vikarer i kommunale bhg er ansatt i bemanningssenteret. Det tilhører kommunen. Det er derfor ikke mulig å ha sine egne utenom. Anonymkode: 805f3...ff8 Feil. Anonymkode: 40749...36a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #142 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Wow, for en gangs skyld blir ikke ansatte halshugget i en barnehagetråd på KG. Bortsett fra TS, som selvfølgelig sparker de som prøver å gjøre så godt de kan. Dette løses ene og alene politisk. Tror du de ansatte synes situasjonen er bedre enn det du synes? Å være alene med 18 unger og en ukjent vikar som man må drive opplæring på er ikke enkelt! Hører stadig om foreldre som blir slitne av 2 timer med barnebursdag med 8 unger én gang i året... Tenk om du skulle hatt pedagogisk opplegg for 18 unger i 8-9 timer daglig? Det er ikke akkurat mindre jobb enn å la barn løpe fritt et par timer i bursdag. "Så slutt i jobben hvis det er så ille da". Jo, det kommer nok mange til å gjøre etter Korona og det finnes andre jobber der ute. Folk kommer til å rømme yrket! De fleste kollegaene mine har søkt på mange andre jobber, men det er svært få utlyst nå. Så det blir å jobbe som ufaglært på sykehjem og der er det jo samme stressnivå og skyhøyt sykefravær. Lettere å velge pest når man har pest, enn å velge bort pest for kolera bare for å ikke ha akkurat samme sykdom hele tiden... Anonymkode: 40749...36a Denne er jeg helt enig i. Jeg valgte annet yrke allerede under utdanningen. Kan hende jeg hadde uflaks, men havnet ene dagen alene med 7 barn på 1 år og en for ungene totalt ukjent vikar. Trenger neppe si at ungene ikke taklet det veldig godt. Ganske ofte var det noen syke, men en fikk ikke nødvendigvis vikar. Ansatte som var sykemeldt, men ble spurt om de kunne jobbe overtid. Og det var før korona i det hele tatt var kommet, så tørr ikke tenke på hvordan det er nå. Anonymkode: 358ed...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #143 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle vikarer i kommunale bhg er ansatt i bemanningssenteret. Det tilhører kommunen. Det er derfor ikke mulig å ha sine egne utenom. Anonymkode: 805f3...ff8 Jo det er det og det har de her i kommunen Anonymkode: f4d70...b75
lillehammeren Skrevet 18. desember 2021 #144 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det begynner å gå meg grundig på nervene, flere ganger i uken får vi meldinger om folk har mulighet til å holde barna hjemme, da de ikke klarer å ha nok folk på jobb… dersom ikke noen har mulighet må de stenge avdelinger, dette pluss at de legger mye vekt i meldingene på at barna vil møte mange fremmede fjes. Virker litt som at det skal gi oss dårlig samvittighet ovenfor å sende dem. Jeg jobber turnus så har dem hjemme når jeg kan det, men vi betaler jo for det første for full plass, som vi da ikke bruker, pluss matpenger for full plass. Jeg skjønner at de sliter med bemanningen, men det gjør alle nå, og det må jo bare løses. Det rammer veldig mange at de ikke kan ha alle ungene i barnehagen og da flyttes jo bare problemet videre til en annen arbeidsplass. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at de ikke tar inn hvem som helst til å passe ungene, men dette burde de tatt høyde for for veldig lenge siden. Slik som dette har det vært stort sett hele pandemien, og arbeidet med å ta inn vikarer burde vært gjort for lenge lenge siden. Når jeg holder dem hjemme føler jeg også at jeg fratar dem deres sosiale liv, de har planlagt å leke noe med noen dagen etter, men så får de ikke komme likevel… Er sikkert ikke bare vår barnehage dette gjelder, men det er fryktelig irriterende. Anonymkode: 3d066...e8a Jeg jobber i ledelsen i barnehage og vi står midt i det du beskriver over her. Gidder ikke å gå inn i problematikken for den vil ikke du skjønne likevel. Jeg bare bemerker meg holdningen din og føler med de ansatte i barnehagen der barna dine går, for du er tydeligvis en av de mødrene… 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #145 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle vikarer i kommunale bhg er ansatt i bemanningssenteret. Det tilhører kommunen. Det er derfor ikke mulig å ha sine egne utenom. Anonymkode: 805f3...ff8 Høres veldig spesielt ut, og uprofesjonelt ut. Å bare legge ut vakter slik at mange forskjellige kan sette seg opp til vakter. Slik at hvem som helst av vikarer kan sette seg på forskjellige vakter. Plutselig har man fem ulike vikarer fem dager på rad. En barnehage med god kvalitet ringer den mest dyktige vikaren de har, og spør om den kan være vikar ei uke f.eks. Anonymkode: 7c048...572
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #146 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Høres veldig spesielt ut, og uprofesjonelt ut. Å bare legge ut vakter slik at mange forskjellige kan sette seg opp til vakter. Slik at hvem som helst av vikarer kan sette seg på forskjellige vakter. Plutselig har man fem ulike vikarer fem dager på rad. En barnehage med god kvalitet ringer den mest dyktige vikaren de har, og spør om den kan være vikar ei uke f.eks. Anonymkode: 7c048...572 Men herregud da.. vikarene har faste barnehager hver. Men jeg mottar beskjed om ledige vakter fra alle barnehagene jeg ønsker. Og igjen, det må godkjennes før du får vakta du har søkt på. Anonymkode: 805f3...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #147 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo det er det og det har de her i kommunen Anonymkode: f4d70...b75 Da får de ikke lønn fra kommunen her. Anonymkode: 805f3...ff8
Flamme Skrevet 18. desember 2021 #148 Skrevet 18. desember 2021 En ting jeg ikke forstår: Burde ikke dem som holder barna hjemme pga lav bemanning få billigere barnehageplass? Hvorfor betale fullpris for en plass man nesten ikke får brukt? 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #149 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Feil. Anonymkode: 40749...36a Ja for det vet du bedre enn meg som bor og jobber her.. «vikarer i undervisning blir ansatt i bemanningsenheten», sitat fra kommunens hjemmeside. Også tidligere vikarer ble plassert inn i denne ordningen når den startet. Anonymkode: 805f3...ff8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #150 Skrevet 18. desember 2021 Flamme skrev (2 minutter siden): En ting jeg ikke forstår: Burde ikke dem som holder barna hjemme pga lav bemanning få billigere barnehageplass? Hvorfor betale fullpris for en plass man nesten ikke får brukt? Mye i livet er urettferdig. Som at vi nordmenn nå betaler prisen for at våre myndigheter tjener seg søkkrike på å eksportere strømmen vår ut av landet. Småfolket betaler for at staten skal tjene på det. Barnefamiliene betaler for at bemanningen har vært dårlig lenge og nå er helt uholdbar. Anonymkode: 40749...36a
Flamme Skrevet 18. desember 2021 #151 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye i livet er urettferdig. Som at vi nordmenn nå betaler prisen for at våre myndigheter tjener seg søkkrike på å eksportere strømmen vår ut av landet. Småfolket betaler for at staten skal tjene på det. Barnefamiliene betaler for at bemanningen har vært dårlig lenge og nå er helt uholdbar. Anonymkode: 40749...36a Burde vært billigere pris for de som holdwr barna hjemme. Kjipt å betale for en vare man ikke får brukt og som overhodet ikke holder mål med tanke på bemanning. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #152 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da får de ikke lønn fra kommunen her. Anonymkode: 805f3...ff8 Da må du skrive at det gjelder det du bor Anonymkode: f4d70...b75
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #153 Skrevet 18. desember 2021 Flamme skrev (1 minutt siden): Burde vært billigere pris for de som holdwr barna hjemme. Kjipt å betale for en vare man ikke får brukt og som overhodet ikke holder mål med tanke på bemanning. Skjønner den! Regjeringen kaller det vel fortsatt "dugnad"? 🙄 Anonymkode: 40749...36a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #154 Skrevet 18. desember 2021 Flamme skrev (2 minutter siden): Burde vært billigere pris for de som holdwr barna hjemme. Kjipt å betale for en vare man ikke får brukt og som overhodet ikke holder mål med tanke på bemanning. Vel vi kan jo be staten slutte å sponse bhgregningen , for du vet du betaler i grunn svært lite av hva plassen egentlig koster Anonymkode: f4d70...b75 6
Flamme Skrevet 18. desember 2021 #155 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner den! Regjeringen kaller det vel fortsatt "dugnad"? 🙄 Anonymkode: 40749...36a Dugnad, ja...😅 Trodde dugnad var frivillig, ikke tvang.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #156 Skrevet 18. desember 2021 Flamme skrev (2 timer siden): En ting jeg ikke forstår: Burde ikke dem som holder barna hjemme pga lav bemanning få billigere barnehageplass? Hvorfor betale fullpris for en plass man nesten ikke får brukt? Du betaler kun for ca. 30% av det en barnehageplass koster i utgangspunktet, staten finansierer resten så selv om det oppleves som urettferdig så har vi allerede «billige» plasser i Norge. Anonymkode: 52421...1a7 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #157 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja for det vet du bedre enn meg som bor og jobber her.. «vikarer i undervisning blir ansatt i bemanningsenheten», sitat fra kommunens hjemmeside. Også tidligere vikarer ble plassert inn i denne ordningen når den startet. Anonymkode: 805f3...ff8 Da gjelder det DIN KOMMUNE. Ganske festlig at du påstår at barnehager ikke ringer inn vikarer ved behov for DIN kommune og at din erfaring tydeligvis gjelder HELE landet. Nå er det flere her som har tilbakevis deg på det, og at DIN kommune velger å bruke kun vikarer fra en egen bemanningsbyrå gjelder altså DIN kommune og ikke resten av landet som tydelig strever med å få tak i nok vikarer OG bruker både egne ringevikarer som ikke er tilknyttet noe byrå eller kommune, og vikarer fra bemanningsbyråer generelt. Med andre ord, DIN erfaring med DIN kommune gjelder kun deg og de barnehagene i DIN kommune. Så kanskje ta til deg det som andre skriver her i tillegg til hva det har stått i media i flere mnd nå ang tomt fot vikarer og barnehager som er desperate etter å få nok folk!! I stedet for å legge det ut her som om DIN erfaring med DIN kommune gjelder over hele landet. Altså, det blir bare for dumt. Anonymkode: cfac4...65d 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #158 Skrevet 18. desember 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei! Hvem som helst KAN IKKE jobbe i barnehage! Anonymkode: 6c746...85b Sier du at det kreves et fagbrev for å tjene 2kr i timen? Anonymkode: 6d963...7ae
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #159 Skrevet 18. desember 2021 Fra en barnehageansatts synspunkt: jeg forstår dødsgodt at det er frustrerende for dere foreldre at barnehagen må ha redusert åpningstid, har lite vikarer, spør om noen barn kan ha fri osv osv. nå har ikke barnehagen jeg jobber i kommet i den situasjonen at vi må be foreldre om det enda, heldigvis. Men tro meg, det er det absolutt siste kortet vi trekker. Vi vet godt at dere betaler for å ha barna hos oss. Vi vet godt at dere har behov for plassen. Vi vet det godt for de fleste som jobber i barnehage har barn selv, og kjenner på det samme presset selv. her i kommunen har vi ikke vikarbyrå, men faste vikarer i hver barnehage. Men disse vikarene er ofte vikarer flere andre steder også. Behovet er stort, og det er vanskelig å få dekket hele dagen. Ledelsen er på gulvet hele dagene. Dattera til den pedlederen er vikar. Bestemora til det barnet har blitt spurt. Vaskepersonalet hjelper oss når det er helt krise. Kona til sjefen er vikar når hun ikke jobber andre steder. Faren til det barnet er vikar de ukene han ikke er i nordsjøen. De to som ble pensjonert for 5 år siden ringes til og blir spurt. Vi spør ungdomsskoleelever som har hatt arbeidsuke hos oss. Naboer til barnehagen har tilbudt hjelp. Ansatte får ikke ferie som avtalt. At ansatte har 40 timers overtid i løpet av en måned er ikke uvanlig. At vi strekker oss langt for å få tak i noen som kan være vikarer er sikkert. baksida av at «hvem som helst» er vikarer er stor. Å komme inn på en avdeling som har flere ukjente vikarer merkes godt. Barna er under taket, de tester grenser, de finner på rampestreker, de krangler og slåss... den ene som er kjent må drive å slukke alle disse småbrannene samtidig som den skal gi opplæring til vikarene, informere om de ulike barna, informasjon om rutinene osv. alt vi prøver på er å få barna deres til å ha det trygt og godt i løpet av dagen. Vi passer på det mest dyrebare dere har. Når det er så mye vikarer så forsvinner alt det pedagogiske opplegget, og dagen går ut på å holde barna trygge og at de har det godt. Det er ingen av dere som ønsker telefon fra barnehagen om at barnet deres er blitt skadet, forsvunnet eller annet i barnehagen. Når barnehagen ber de som kan holde barna hjemme er det forsi at det rett og slett ikke er forsvarlig at alle kommer. Kapasiteten til å holde barna trygge er for liten. Barnehagen vet at alle har mye press fra jobb, og det er bare et ønske hvis noen har mulighet. De trenger hjelp av dere som foreldre til å holde barna deres trygge. Alternativet er jo at de må stenge. Ikke for å være vanskelige, men for at barnet deres faktisk da ikke har det trygt nok i barnehagen. Hilsen pedleder og småbarnsmor til 2 stk , som opplever både press fra jobb og som forelder. Anonymkode: 3479e...2aa 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #160 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fra en barnehageansatts synspunkt: jeg forstår dødsgodt at det er frustrerende for dere foreldre at barnehagen må ha redusert åpningstid, har lite vikarer, spør om noen barn kan ha fri osv osv. nå har ikke barnehagen jeg jobber i kommet i den situasjonen at vi må be foreldre om det enda, heldigvis. Men tro meg, det er det absolutt siste kortet vi trekker. Vi vet godt at dere betaler for å ha barna hos oss. Vi vet godt at dere har behov for plassen. Vi vet det godt for de fleste som jobber i barnehage har barn selv, og kjenner på det samme presset selv. her i kommunen har vi ikke vikarbyrå, men faste vikarer i hver barnehage. Men disse vikarene er ofte vikarer flere andre steder også. Behovet er stort, og det er vanskelig å få dekket hele dagen. Ledelsen er på gulvet hele dagene. Dattera til den pedlederen er vikar. Bestemora til det barnet har blitt spurt. Vaskepersonalet hjelper oss når det er helt krise. Kona til sjefen er vikar når hun ikke jobber andre steder. Faren til det barnet er vikar de ukene han ikke er i nordsjøen. De to som ble pensjonert for 5 år siden ringes til og blir spurt. Vi spør ungdomsskoleelever som har hatt arbeidsuke hos oss. Naboer til barnehagen har tilbudt hjelp. Ansatte får ikke ferie som avtalt. At ansatte har 40 timers overtid i løpet av en måned er ikke uvanlig. At vi strekker oss langt for å få tak i noen som kan være vikarer er sikkert. baksida av at «hvem som helst» er vikarer er stor. Å komme inn på en avdeling som har flere ukjente vikarer merkes godt. Barna er under taket, de tester grenser, de finner på rampestreker, de krangler og slåss... den ene som er kjent må drive å slukke alle disse småbrannene samtidig som den skal gi opplæring til vikarene, informere om de ulike barna, informasjon om rutinene osv. alt vi prøver på er å få barna deres til å ha det trygt og godt i løpet av dagen. Vi passer på det mest dyrebare dere har. Når det er så mye vikarer så forsvinner alt det pedagogiske opplegget, og dagen går ut på å holde barna trygge og at de har det godt. Det er ingen av dere som ønsker telefon fra barnehagen om at barnet deres er blitt skadet, forsvunnet eller annet i barnehagen. Når barnehagen ber de som kan holde barna hjemme er det forsi at det rett og slett ikke er forsvarlig at alle kommer. Kapasiteten til å holde barna trygge er for liten. Barnehagen vet at alle har mye press fra jobb, og det er bare et ønske hvis noen har mulighet. De trenger hjelp av dere som foreldre til å holde barna deres trygge. Alternativet er jo at de må stenge. Ikke for å være vanskelige, men for at barnet deres faktisk da ikke har det trygt nok i barnehagen. Hilsen pedleder og småbarnsmor til 2 stk , som opplever både press fra jobb og som forelder. Anonymkode: 3479e...2aa Flott innlegg. Slik er det. Anonymkode: cfac4...65d 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå