Gå til innhold

Bemanning i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en jobb som i aller høyeste grad er påvirket jo, over halvparten av alle mine kolleger er sykemeldt, den andre halvparten står på så de antagelig snart blir det, men til forskjell fra barnehagedrift så kan ikke bemanningsproblemene på min jobb løses med at foreldrene må holde de hjemme. Problemene blir jo bare flyttet videre til noen andre, som ikke har noe annet valg enn å fikse det. Og som noen over nevner, jeg halshugger ikke barnehageansatte, jeg ser de står på, men ledelsen har ikke gjort nok, ei heller politikerne. Det er mer enn nok folk som nå er permittert som burde melde seg til tjeneste, må være flere som kan være kompetente til det. Jeg må få lov til å syntes at det er irriterende.. det er ikke sånn at det på magisk vis kommer en til å fylle mine sko fordi jeg må være hjemme med barn, da kommer det en helt ufaglært ukjent.

Anonymkode: 3d066...e8a

Og det er bedre at det kommer en ufaglært ukjent i barnehagen enn på din egen jobb? Fy for en nedlatende holdning. Og barnehagen prøver ikke å gi noen dårlig samvittighet når de sender ungene. Dagens mødre er altså så hårsåre, mer opptatt av egne følelser en barnas. 

Anonymkode: cf044...e95

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og det er bedre at det kommer en ufaglært ukjent i barnehagen enn på din egen jobb? Fy for en nedlatende holdning. Og barnehagen prøver ikke å gi noen dårlig samvittighet når de sender ungene. Dagens mødre er altså så hårsåre, mer opptatt av egne følelser en barnas. 

Når de sender melding om at det blir mange ukjente fjes for ungene * (skulle det stå).

Skrevet
2 hours ago, Era Vulgaris said:

Uff, a meg, er det irriterende for deg, stakkar?!
Hvordan tror du det er for oss som jobber i barnehage, da? Folk er utslitt, syke og fortvilte over situasjonen vi står i. Kom gjerne med forslag til forsvarlig drift. Kanskje du ser løsninger vi ikke har tenkt på. 

Nå skal vi kanskje "belønnes" med karantenefritak også, så da blir nok situasjonen mye bedre!

Men hva slags situasjon står dere egentlig i? Barnehager her har hatt reduserte åpningstider i over 1,5 år. Dvs de gikk aldri til lengre åpningstider enn 8-16:30. Nå er de tilbake til enda mer reduserte tider enn før, nå er det 8:30 til 15. 

Hele høst har det vært færre barn i barnehagen fordi det var så mye RS-virus, forkjølelse, og rett og slett foreldrene som er redde smitte og holder ungene hjemme ved de minste symptomene. 

Allikevel er det mangel på personale og kontrast sytting om å ikke sende barna i barnehagen. Fordi mange ansatte er sykemeldte. Ikke relatert til Korona, eller sesongens influensa. Det er bare noen som har startet studier, noen som har byttet jobb, og mange - "ryggsmerter". Altså, slik jeg ser, det er dårlig ledelse og ikke Covid. 

Anonymkode: 1caab...f42

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi jeg nettopp er vikar blant annet i barnehage og det aldri lyses ut vakter😂 

da er det sært å si at det aldri er vikarer å oppdrive. blir jo ikke spurt..

Anonymkode: 805f3...ff8

Jeg har jobbet som vikar i barnehage for et vikarbyrå i hele høst, jeg har jobbet hver dag og vi får stadig ukentlig beskjed av vikarbyrået om at nå er det så presset, og nå har ikke byrået mer vikarer å sende ut til barnehager/skoler for nå er er alle sendt ut. 

Vet ikke hvor du bor, men enten bor du et lite sted i gokk hvor det er ikke er mye smitte eller så er du rett og slett ikke verken dyktig nok eller egnet nok til å jobbe med barn og blir derfor heller ikke spurt.

Anonymkode: cfac4...65d

• Liker 10
Skrevet

Åh! Sånn holder de på her også. Det er ekstremt tungt. Mannen min er stadig truet av permittering, hvis han ikke gir 200% på jobben, mister han den. Jeg møter 0 forståelse av min arbeidsgiver, skal jeg være hjemme med barna må det bli ulønnet, strenger barnehagen, så får jeg i hvert fall betalt. 

Daglig sendes det trusselbrev der barnehagen bedriver psykisk utpressing av foreldrene, jeg var helt gråtkvalt  da jeg leverte i barnehagen i dag, og de igjen spurte om jeg ikke kunne ha de hjemme i morgen, enda jeg har svart skriftlig at jeg ikke kan😭

Anonymkode: 86dd7...331

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva slags situasjon står dere egentlig i? Barnehager her har hatt reduserte åpningstider i over 1,5 år. Dvs de gikk aldri til lengre åpningstider enn 8-16:30. Nå er de tilbake til enda mer reduserte tider enn før, nå er det 8:30 til 15. 

Hele høst har det vært færre barn i barnehagen fordi det var så mye RS-virus, forkjølelse, og rett og slett foreldrene som er redde smitte og holder ungene hjemme ved de minste symptomene. 

Allikevel er det mangel på personale og kontrast sytting om å ikke sende barna i barnehagen. Fordi mange ansatte er sykemeldte. Ikke relatert til Korona, eller sesongens influensa. Det er bare noen som har startet studier, noen som har byttet jobb, og mange - "ryggsmerter". Altså, slik jeg ser, det er dårlig ledelse og ikke Covid. 

Fy søren så ekkel du er.ryggsmerter er vanlig i bhg

Anonymkode: f4d70...b75

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

. Men så er det andre grupper som er vel så preget av situasjonen vi står oppi, som ikke en gang har mulighet til ferie, som har fått ferier inndratt og som jobber til alle døgnets tider. For dem blir det enda en ekstra belasting om barnehagen ikke er tilgjengelig. 

Disse har et tilbud og det vil ikke forsvinne så det blir for dumt å trekke det frem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ringe ja, men ikke lyse ut vikarstiling. Lese det som står kanskje 

Morsom du er. Selvfølgelig har man tid til å lyse ut. Hadde de trengt folk kunne de sendt ut felles meldinger til mange vikarer. Om det tar en time eller to før noen kommer, eller om de bare har mulighet 5 timer i løpet av en dag, er det fortsatt hjelp. Og jeg regner ikke med meldingene ts forteller til kommer samme morgen som det er for lite folk på jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Morsom du er. Selvfølgelig har man tid til å lyse ut. Hadde de trengt folk kunne de sendt ut felles meldinger til mange vikarer. Om det tar en time eller to før noen kommer, eller om de bare har mulighet 5 timer i løpet av en dag, er det fortsatt hjelp. Og jeg regner ikke med meldingene ts forteller til kommer samme morgen som det er for lite folk på jobb. 

Du skjønner det fortsatt ikke du. Lyse ut stilling betyr en annonse 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bullshit. Det har vært i perioder. I hele høst har de aller fleste barnehager hatt normal åpningstid. 

Hvor du bor, er en sak. Men hele landet har hatt vanlige åpningstider siden høst.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner forøvrig få andre som er så lite beskyttet på jobb som ansatte i bhg og skole

Personlig skulle jeg heller vært ubeskyttet enn fullt pakket inn i munnbind, visir og plastfrakk 12 timer om dagen. Det er grusomt! Men godtar selvfølgelig det for pasientene og samfunnets del. 
Skjønner at det er skremmende å være utsatt, det er godt at ansatte i skole og barnehager også skal prioriteres til dose 3 nå.

Anonymkode: 2d190...736

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet som vikar i barnehage for et vikarbyrå i hele høst, jeg har jobbet hver dag og vi får stadig ukentlig beskjed av vikarbyrået om at nå er det så presset, og nå har ikke byrået mer vikarer å sende ut til barnehager/skoler for nå er er alle sendt ut. 

Vet ikke hvor du bor, men enten bor du et lite sted i gokk hvor det er ikke er mye smitte eller så er du rett og slett ikke verken dyktig nok eller egnet nok til å jobbe med barn og blir derfor heller ikke spurt.

Jeg er sykepleier og har jobbet mange år med barn, jeg tar vakter i bhg fordi jeg i år har tid til overs. Jeg er fullt brukanes og har blitt spurt om å ta vikariat også i andre bhg. Venninna mi er ped.leder i en annen bhg, hun sier de ofte ikke ringer for å spare penger pga press fra leder. De skriver heller ALDRI avvik. Hvordan kan man da sitte som ansatt i bhg å være sint på foreldre som er sure fordi de må ha barna hjemme? 
Og igjen, de kan ikke bare velge å ikke spørre noen når de lyser ut vakter i datasystemet. 

• Liker 3
Skrevet

Personlig skulle jeg heller vært ubeskyttet enn fullt pakket inn i munnbind, visir og plastfrakk 12 timer om dagen. Det er grusomt! Men godtar selvfølgelig det for pasientene og samfunnets del. 
Skjønner at det er skremmende å være utsatt, det er godt at ansatte i skole og barnehager også skal prioriteres til dose 3 nå.

Anonymkode: 2d190...736

Prioriteres sier de, ingen av oss på jobb har fått tilbud om den ennå

• Liker 1
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Redusert åpningstid hjelper egentlig veldig lite, for vi må uansett ha bemanning for full åpningstid med tanke på de med samfunnskritiske yrker (noe vi barnehageansatte ikke er, utrolig nok). Jeg kan ta min egen arbeidsplass som utgangspunkt, men tror mange opplever det samme som oss. Vi er 35 fast ansatte, de siste ukene har minst 1/3 del av de vært sykemeldt, legg til 2-3 på korttidsfravær, så er vi oppe i 12-13 stk som er borte fra jobb samtidig. Er vi heldige, får vi tak i fem vikarer. 

På gult nivå kan vi ikke samarbeide på tvers, så da blir man plutselig alene med 15-20 barn enten hele eller deler av dagen. Det er uforsvarlig, utmattende, og overhodet ikke greit på noe som helst nivå. Det er rovdrift på de ansatte, og barna har det i hvert fall ikke bra under sånne forhold. 

Det handler ikke om dårlig ledelse, men om elendig politisk styring, og en bransje som alltid taper. Vi roper om ressurser fordi vi i utgangspunktet har alt for dårlig bemanning, og når det blir sånn som nå, er det fullstendig krise. Jeg er oppriktig forundret over foreldre som ikke engasjerer seg mer over tilbudet barna deres får, samtidig som de legger skylden på oss som jobber der. Det er altså blodig urettferdig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bullshit. Det har vært i perioder. I hele høst har de aller fleste barnehager hatt normal åpningstid. 

Hvor du bor, er en sak. Men hele landet har hatt vanlige åpningstider siden høst.

Jupp, vi har 10,5 åpningstid, vært 3 av 4på jobb i mange mnd, vi har barn som bare gråter når vi har vikarer/ukjente 

Gjest Era Vulgaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Åh! Sånn holder de på her også. Det er ekstremt tungt. Mannen min er stadig truet av permittering, hvis han ikke gir 200% på jobben, mister han den. Jeg møter 0 forståelse av min arbeidsgiver, skal jeg være hjemme med barna må det bli ulønnet, strenger barnehagen, så får jeg i hvert fall betalt. 

Daglig sendes det trusselbrev der barnehagen bedriver psykisk utpressing av foreldrene, jeg var helt gråtkvalt  da jeg leverte i barnehagen i dag, og de igjen spurte om jeg ikke kunne ha de hjemme i morgen, enda jeg har svart skriftlig at jeg ikke kan😭

Trusselbrev og psykisk utpressing du liksom. Skjerp deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skjønner det fortsatt ikke du. Lyse ut stilling betyr en annonse 

Hva skjønner jeg ikke? At man lyser ut vakter? «Har lyst ut vakter», sier hvert fall stadig lederen min i helse😉 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sykepleier og har jobbet mange år med barn, jeg tar vakter i bhg fordi jeg i år har tid til overs. Jeg er fullt brukanes og har blitt spurt om å ta vikariat også i andre bhg. Venninna mi er ped.leder i en annen bhg, hun sier de ofte ikke ringer for å spare penger pga press fra leder. De skriver heller ALDRI avvik. Hvordan kan man da sitte som ansatt i bhg å være sint på foreldre som er sure fordi de må ha barna hjemme? 
Og igjen, de kan ikke bare velge å ikke spørre noen når de lyser ut vakter i datasystemet. 

Som sagt, hvor bor du? 

Jeg bor i en av de største byene, og her har presset på å få vikarer vært helt hinsides. 

Jeg har spurt barnehagene jeg har vært i, styrerene der - de sier de IKKE sparer på budsjettet i disse dager, de spyr ut penger på å få nok vikarer - DRIVE FORSVARLIG TRUMFER BUDSJETTET.  I tillegg så får de faktisk vikarbruken kompensert, så det står overhodet ikke på noe "spare på vikarbudsjettet" nå under korona !!!!

• Liker 2
Skrevet

Hva skjønner jeg ikke? At man lyser ut vakter? «Har lyst ut vakter», sier hvert fall stadig lederen min i helse😉 

Det er noe annet! Lyse ut betyr en stillingsannonse ! Selvsagt ringer man vikarer på morningen men det er ikke å lyse ut

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men kjære deg, kan du ikke, så kan du ikke. Er det noe å gråte for? Skal du på jobb og ikke får fri ja så har du ikke noe valg. 
Men har derimot hjemme kontor eller fri, så burde du virkelig ta deg en bolle.

Anonymkode: d31d4...1cc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...