Gå til innhold

Greit å gi gjenbrukte ting i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lacuna skrev (Akkurat nå):

Men, benytter du ingen form for deling? Låner du aldri bøker på biblioteket for eksempel? 

Hehe, det er morsomt hvor mange tilsynelatende uskyldige og undrende spørsmål man må svare på når man har en mening andre er uenig i. Sealioning er helt klart en ting. 

Anonymkode: 4d358...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lacuna skrev (4 minutter siden):

Men, benytter du ingen form for deling? Låner du aldri bøker på biblioteket for eksempel? 

Nei, kjøper bøkene.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste gave jeg noen gang har gitt bort var gjenbruk. Av typen kalt antikvitet. 😊

Ja gjenbruk er absolutt innafor tenker jeg. Ikke bare antikviteter. Mine sønn fikk pent brukte slalomski i fjor. Det er ikke første gang, og slike ting kjøper jeg generelt helst brukt. Barna synes det er veldig bra, for da får de mye bedre utstyr. 

Jeg har forsåvidt sagt at når de er utvokst skulle de få nytt sett, siden det ville beholdes i mange år. Da min sønn krevde et spesielt merke, med horribel pris, ble det likevel "Glem det, da blir det brukt nå også. " Det var helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe, det er morsomt hvor mange tilsynelatende uskyldige og undrende spørsmål man må svare på når man har en mening andre er uenig i. Sealioning er helt klart en ting. 

Anonymkode: 4d358...681

Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig? Å kalle det Seallioning synes jeg det er å dra det langt. Ikke noen annen grunn enn at jeg var nysgjerrig. Selv om jeg er uenig med Honey Dew så respekterer jeg jo likevel vedkommendes måte å leve på. 

Endret av Lacuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ekkelt? :klo:

Anonymkode: f4a4a...915

Ja ekkelt. Vanskelig å forstå at noen kan synes det?

Anonymkode: fa9b0...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (14 minutter siden):

Nei, kjøper bøkene.

Enig. Æsj låne bøker som hvem som helst har hatt hjemme hos seg. Kanskje sittet på dass og lest i dem. Klødd seg på balla osv. Nei, ellers takk.

Anonymkode: fa9b0...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Æsj låne bøker som hvem som helst har hatt hjemme hos seg. Kanskje sittet på dass og lest i dem. Klødd seg på balla osv. Nei, ellers takk.

Anonymkode: fa9b0...937

Ja, de bøkene er ikke lite uhygieniske :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både gitt bort og fått ting som jeg/noen andre har fått i gave tidligere, men som ikke er blitt brukt. Det synes jeg er null problem. 

Ting som faktisk er brukt blir noe annet. Da må de være veldig pent brukte i så fall, og det bør være litt mer kvalitetsting, ikke en utvaska genser fra H&M, liksom.

Man bør også forsikre seg om at den man skal gi gave til faktisk ønsker seg brukte ting. Flott å være for gjenbruk og alt det der, men ikke alle ønsker seg brukte ting. Da er det bedre å avtale at man ikke gir hverandre gave i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva hadde du tenkt om noen ga deg noe gjenbrukt i julegave? Så på det i reklame hvor de gjenbruker alt mulig og gir vekk

Anonymkode: f4a4a...915

Får jeg en to år gammel bil så bryr jeg meg ikke om at det er gjenbruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha gitt bort gjenbrukte ting uten å ha avklart det med mottaker først. 

Hvis mottaker ønsker seg noe spesifikt brukt, er det selvsagt helt i orden å gi det. Det kan være samleobjekter eller designmøbler som ikke er i salg lenger. Mange instrumenter f.eks er bedre når de har vært brukt en stund.

Så det er ikke noen fasit på dette. Å gi bort et brukt designmøbel som mottaker ønsker seg og som man har kjøpt spesifikt for å gi til vedkommende, kan ikke sidestilles med å gi bort en vinterjakke fra -97 som man fant på loftet og tenkte man kunne spare penger på å gi den bort. Begge deler er gjenbruk, men er ikke det samme likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ikke ha gitt bort gjenbrukte ting uten å ha avklart det med mottaker først. 

Hvis mottaker ønsker seg noe spesifikt brukt, er det selvsagt helt i orden å gi det. Det kan være samleobjekter eller designmøbler som ikke er i salg lenger. Mange instrumenter f.eks er bedre når de har vært brukt en stund.

Så det er ikke noen fasit på dette. Å gi bort et brukt designmøbel som mottaker ønsker seg og som man har kjøpt spesifikt for å gi til vedkommende, kan ikke sidestilles med å gi bort en vinterjakke fra -97 som man fant på loftet og tenkte man kunne spare penger på å gi den bort. Begge deler er gjenbruk, men er ikke det samme likevel.

Nemlig, og det er ikke prisen det handler om som en annen ab nevner.

Anonymkode: 35308...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (12 minutter siden):

Jeg ville ikke ha gitt bort gjenbrukte ting uten å ha avklart det med mottaker først. 

Hvis mottaker ønsker seg noe spesifikt brukt, er det selvsagt helt i orden å gi det. Det kan være samleobjekter eller designmøbler som ikke er i salg lenger. Mange instrumenter f.eks er bedre når de har vært brukt en stund.

Så det er ikke noen fasit på dette. Å gi bort et brukt designmøbel som mottaker ønsker seg og som man har kjøpt spesifikt for å gi til vedkommende, kan ikke sidestilles med å gi bort en vinterjakke fra -97 som man fant på loftet og tenkte man kunne spare penger på å gi den bort. Begge deler er gjenbruk, men er ikke det samme likevel.

Jeg er forsåvidt helt enig i dette. 

Nå gir ikke jeg julegaver til andre enn nær familie, som jeg vet at ikke har problemer med gjenbruk, men jeg hadde aldri gitt noe brukt til andre, uten å avklare slikt på forhånd. Jeg har aldri gitt bort brukte ting som vertinnegave, fødselsdagensgaver, bryllupsgave eller ellers. Da måtte det være et klart ønske i forkant, for å vurdere det.

Det jeg har gitt til familie, brukt, har også vært avklart på forhånd. Bortsett fra tidligere nevnte antikvitet. Det var en overraskelse, men noe spesielt jeg visste at vedkommende ville sette stor pris på. Antikviteter får man heller ikke som nytt og ubrukt. Det sier seg selv. 

Jeg gir bort bøker, klær og utstyr jeg skal kvitte meg med, men da ikke som gave, og mottaker får spørsmål om de vil overta det. Det er helt vanlig i min krets å gi videre ting. Jeg både mottar og gir slikt, men da er det avtalt, og ikke gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe, det er morsomt hvor mange tilsynelatende uskyldige og undrende spørsmål man må svare på når man har en mening andre er uenig i. Sealioning er helt klart en ting. 

Anonymkode: 4d358...681

Hvis man ikke vil diskutere så er ikke et forum plassen å være på :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja ekkelt. Vanskelig å forstå at noen kan synes det?

Anonymkode: fa9b0...937

Ja egentlig 

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bortskjemt 

Anonymkode: f4a4a...915

Føler du at innleggene dine bidrar til mye?

Anonymkode: 8814e...2b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler du at innleggene dine bidrar til mye?

Anonymkode: 8814e...2b7

Fikk flere likes så 

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk flere likes så 

Anonymkode: f4a4a...915

Å det varbevis på at innleggene var meningsfulle?

Anonymkode: 8814e...2b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er noe jeg trenger eller ønsker meg, så bryr jeg meg ikke noe om det er brukt.

Gjenbruket står jeg i så fall for selv.

Anonymkode: 2e749...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å det varbevis på at innleggene var meningsfulle?

Anonymkode: 8814e...2b7

Mer at folk var enige men jeg angrer på at jeg skrev bortskjemt til de to ab-ene, men kan ikke slette den nå 

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...