Gå til innhold

Greit å gi gjenbrukte ting i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den IKEA reklamen hvor folk har funnet møbler benker osv og restaurert det. Hadde dere likt å få ?

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva hadde du tenkt om noen ga deg noe gjenbrukt i julegave? Så på det i reklame hvor de gjenbruker alt mulig og gir vekk

Anonymkode: f4a4a...915

Hadde ikke tenkt over det engang. Gjenbruk er bra for både lommeboka og MILJØET. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er jo pris forhåndsbestemt slik at ikke den ene parten betaler mye mer enn den andre. Da blir det feil hvis man gir bort ting man har skaffet seg gratis.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør tenke gjennom hva det er og hvem man gir det til. Mange ting hadde jeg gjerne tatt imot som pent brukt, og jeg kjøper gjerne noen ting brukt. Gaven bør uansett være gjennomtenkt.

Anonymkode: 1601a...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Den IKEA reklamen hvor folk har funnet møbler benker osv og restaurert det. Hadde dere likt å få ?

Anonymkode: f4a4a...915

Tenkte umiddelbart at det hadde jeg likt, men da måtte det jo vært noe jeg hadde bruk for. Møbler er nok enklest å kjøpe selv. Men jeg hadde utvilsomt gjerne kjøpt sånt.

Anonymkode: 1601a...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte umiddelbart at det hadde jeg likt, men da måtte det jo vært noe jeg hadde bruk for. Møbler er nok enklest å kjøpe selv. Men jeg hadde utvilsomt gjerne kjøpt sånt.

Anonymkode: 1601a...49b

Hadde håpt at de hadde rengjort den da

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man avtaler at i år er det gjenbruksgaver tror jeg det kunne være fint. En god bok eller LP plate er en glimrende gjenbruksgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 25.11.2021 den 21.46):

Ofte er jo pris forhåndsbestemt slik at ikke den ene parten betaler mye mer enn den andre. Da blir det feil hvis man gir bort ting man har skaffet seg gratis.

Jeg har aldri vært med på å forhåndsbestemme pris, men å gi bort  noe man har skaffet gratis er da noe annet enn brukte gaver 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (39 minutter siden):

Jeg har aldri vært med på å forhåndsbestemme pris, men å gi bort  noe man har skaffet gratis er da noe annet enn brukte gaver 

Som hvis man ga bort en drikkeflaske 😝

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler på noen dessertskåler som ikke produseres lengre. Har fått slike i gave, som giverne har kjøpt på bruktbutikk eller Finn/Facebookgrupper. Helt suverent! 

Vi har ikke veldig tradisjon for å gi brukte ting i gave i min familie, men jeg syns det kan være fint i noen tilfeller (men da bør man ha avklart at mottaker også syns den tanken er ok). Eneste jeg kommer på jeg selv har gitt i gave som var brukt, var brukte sølvskjeer kjøpt gjennom gullsmedbutikk. De var polerte og fine, jeg pusset dem og la dem i eske. Kostet ca 1/4 av nypris, og var i mønster mottaker samler på.  

Anonymkode: c49c7...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er helt og rent og noe mottaker kan ha nytte/glede av. 

Jeg synes ikke det er ok å gi bort noe "ræl" man selv ikke vil ha, om man ikke vet at dette er noe mottaker vil ha glede av. 

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 10.20):

Så lenge det ikke er undertøy eller skrapelodd som allerede er skrapt så er det fint med brukte julegaver.

Servise, kjeler/panner, bøker el.l. hadde vært fint å få i julegave som funker som brukte ting også - så lenge det er helt og rent. 

Jeg kvier meg allikevel litt for å gi bort noe brukt til andre. (Nå har jeg en bod fullt av nytt og ubrukt Tupperware som jeg gir bort i julegave og føler litt på det til og med... bare fordi jeg ikke har kjøpt det med tanke på den personen jeg gir det til...)

Så. Jeg blir glad for å få det, men sliter litt med å gi blir min konklusjon. 

Anonymkode: c0184...e9c

Servise, kjeler og panner bør man ikke gi om ikke folk trenger det. Det tar mye plass i skapet.

Ellers ville jeg også blitt glad for å få det, om det var noe jeg likte eller trengte, men sliter også litt med å gi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har fått hudprodukter som jeg har for mye av og gitt til andre. 

Anonymkode: 6a7ea...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 9.47):

Hvis mottaker er informert om at det er gjenbruk, og gjenstanden er hel, ren, og i veldig god stand er jeg ikke negativ til det, men å gi noe med vesentlig forkortet levetid i gave er jeg ikke udelt positiv til.

Jeg er selv en person som liker å ha en gjenstand gjennom hele livsløpet, fra ny til ubrukelig, og ville av den grunn heller hatt noe billig kjøpt nytt, enn noe dyrt kjøpt brukt.

Anonymkode: 1673e...116

Så du vil heller kjøpe noe billig nytt, som sannsynligvis ikke varer så veldig lenge, enn å kjøpe en dyrere vare, (som mest sannsynlig er av bedre kvalitet og varer lenger) brukt🤦🤦🤦

Det er jo utrolig smart både med tanke på økonomi og miljø. Good thinking👍

Anonymkode: 47dd2...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 9.43):

Hva hadde du tenkt om noen ga deg noe gjenbrukt i julegave? Så på det i reklame hvor de gjenbruker alt mulig og gir vekk

Anonymkode: f4a4a...915

kommer veldig an på hva det er. For et par år siden fikk jeg noen kuverter med et vintage Figgjoservise som jeg ikke samler på, men de var helt nydelige, så jeg har supplert litt selv. Så det var innertier.

Jeg har kjøpt brukt til julegaver til barna - særlig lego til minstemann. Han er vant til å handle lego på finn.no, så det er ikke problem. Det er like naturlig for ham å handle på finn som på lekebutikk, så det er jo greitt å gjøre siden det er avklart.

Ellers er det jo slik på finn.no at mange selger ting som ikke er brukt, eller bare brukt en gang eller to. Kjøper man dette kan man gjøre et skikkelig kupp, og jeg har kjøpt mye til meg selv og barna som knapt er brukt. Men det er jo nye ting, så jeg vet ikke hvor greitt det er som gaver egentlig. 

Jeg heller nok mot at jeg tenker det som egner seg best som brukte gaver til voksne er ting som er litt unike, retro, vintage, eller antikviteter. Evt designerting og smykker som man ellers ikke vil hatt råd til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...