Gå til innhold

Greit å gi gjenbrukte ting i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva hadde du tenkt om noen ga deg noe gjenbrukt i julegave? Så på det i reklame hvor de gjenbruker alt mulig og gir vekk

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis mottaker er informert om at det er gjenbruk, og gjenstanden er hel, ren, og i veldig god stand er jeg ikke negativ til det, men å gi noe med vesentlig forkortet levetid i gave er jeg ikke udelt positiv til.

Jeg er selv en person som liker å ha en gjenstand gjennom hele livsløpet, fra ny til ubrukelig, og ville av den grunn heller hatt noe billig kjøpt nytt, enn noe dyrt kjøpt brukt.

Anonymkode: 1673e...116

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis mottaker er informert om at det er gjenbruk, og gjenstanden er hel, ren, og i veldig god stand er jeg ikke negativ til det, men å gi noe med vesentlig forkortet levetid i gave er jeg ikke udelt positiv til.

Jeg er selv en person som liker å ha en gjenstand gjennom hele livsløpet, fra ny til ubrukelig, og ville av den grunn heller hatt noe billig kjøpt nytt, enn noe dyrt kjøpt brukt.

Anonymkode: 1673e...116

Snakk om å være bortskjemt

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det.

Det kan være okay hvis det er en person som gir dritt gaver og du ikke har noe særlig forhold til enn at du gir gaver til jul.

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det greit! Man gir ikke ødelagte ting så klart, men en bok man har lest selv, leker barna har vokst fra eller noe pent kjøpt på en bruktbutikk er da bare hyggelig både å gi og få.

Anonymkode: 19fd6...58d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det.

Det kan være okay hvis det er en person som gir dritt gaver og du ikke har noe særlig forhold til enn at du gir gaver til jul.

Anonymkode: 35308...409

Bortskjemt 

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bortskjemt 

Anonymkode: f4a4a...915

Det må du gjerne mene, men jeg vil heller ha noe jeg ønsker meg enn noe som bare blir kastet eller lagt i en skuff.

Her hadde den nok blitt kastet da jeg bor i en liten leilighet.

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva det er da. Og om man har snakket om det på forhånd. 

Anonymkode: 32a64...5a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men jeg vil heller ha noe jeg ønsker meg enn noe som bare blir kastet eller lagt i en skuff.

Her hadde den nok blitt kastet da jeg bor i en liten leilighet.

Anonymkode: 35308...409

Er det slik at du får noe du virkelig ønsker deg i hver eneste gave? Slutt opp a. 

Gjenbruk er en fin ting å gjøre for miljøet! Selvsagt kan det ikke være en ting som er i ferd med å falle fra hverandre, men er gjenstanden i pen tilstand så ser jeg ikke problemet 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er undertøy eller skrapelodd som allerede er skrapt så er det fint med brukte julegaver.

Servise, kjeler/panner, bøker el.l. hadde vært fint å få i julegave som funker som brukte ting også - så lenge det er helt og rent. 

Jeg kvier meg allikevel litt for å gi bort noe brukt til andre. (Nå har jeg en bod fullt av nytt og ubrukt Tupperware som jeg gir bort i julegave og føler litt på det til og med... bare fordi jeg ikke har kjøpt det med tanke på den personen jeg gir det til...)

Så. Jeg blir glad for å få det, men sliter litt med å gi blir min konklusjon. 

Anonymkode: c0184...e9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde kjøpt en flott lampe eller vase som er gjenbruk og passer hos meg hadde det vært helt supert. 

Hvis de kjøper noe gjenbruksræl for selv å spare penger blir jeg nok ikke like imponert. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på gjenstanden. Jeg ønsker meg gave med en tanke bak, enten den er ny eller brukt.

Anonymkode: 3dcfe...0e1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lacuna skrev (10 minutter siden):

Er det slik at du får noe du virkelig ønsker deg i hver eneste gave? Slutt opp a. 

Gjenbruk er en fin ting å gjøre for miljøet! Selvsagt kan det ikke være en ting som er i ferd med å falle fra hverandre, men er gjenstanden i pen tilstand så ser jeg ikke problemet 

Ikke hvis det går i søppla.

Gi da heller noe som kan byttes, det er det som er bra for miljøet.

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot brukte gaver i det hele tatt, men man bør jo tenke seg litt om. At det er noe helt og fint tar jeg som en selvfølge.

Men man kan jo da ikke bytte gaven, og det er ekstra kjedelig om man får noe man har fra før eller som man virkelig ikke kommer til å få bruk for. Selv om brukt er bra for miljøet, så hjelper det ikke mye å gi videre noe du selv ikke vil ha eller har kjøpt brukt, bare for at den nye mottakeren skal kaste det, gi det videre eller dytte det innerst i et skap. Så man bør jo være ganske sikker på å «treffe».

Det viktigste er jo at man legger til rette for at gaven både er noe mottaker trenger eller ønsker seg, og at man gir noe som faktisk blir brukt og beholdt over tid. Uavhengig om det er brukt eller nytt. 

 

Anonymkode: 947da...b06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men jeg vil heller ha noe jeg ønsker meg enn noe som bare blir kastet eller lagt i en skuff.

Her hadde den nok blitt kastet da jeg bor i en liten leilighet.

Anonymkode: 35308...409

Beggars cant be choosers

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke hvis det går i søppla.

Gi da heller noe som kan byttes, det er det som er bra for miljøet.

Anonymkode: 35308...409

 

Honey Dew skrev (14 minutter siden):

Nei, det er ikke greit.

Heller ingenting?

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beggars cant be choosers

 

Heller ingenting?

Anonymkode: f4a4a...915

Wow, for noen merkelig innlegg :)

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Snakk om å være bortskjemt

Anonymkode: f4a4a...915

På hvilken måte er jeg bortskjemt?

Anonymkode: 1673e...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...