Gå til innhold

Greit å gi gjenbrukte ting i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det syns jeg bare er bra :)

Selv har jeg gjort det et par ganger til venner som også er for gjenbruk, og gjør det gjerne igjen.

Anonymkode: dd1cb...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at man ikke skal gi bort ræl man ikke vil ha selv. Jeg har bare problemer med å forstå at det er bedre at jeg kjøpe noe billig ræl fra Nille eller Europris og gir deg det, enn om jeg gir deg en fin kvalitetsting du har ønsket deg og du ikke kan se at er brukt. Kan du forklare meg dette? 

Men nå er det jo sånn at en kvalitetsting noen har eid i noen måneder og knapt brukt, har mye lenger brukstid igjen, enn en billig ræleting 🙄

Anonymkode: c5a18...d23

Nå ønsker jeg meg alltid bruksting, som håndklær, sengetøy, kjøkkenutstyr, pysj  osv i gave, og dette foretrekker jeg skal være nytt, og ha full brukstid.

Jeg gjentar, jeg vil heller ha et nytt billig håndkle, enn en dyr brukt kjøkkenmaskin i gave.

Anonymkode: 1673e...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (20 minutter siden):

Ønsker meg ikke noe som helst brukt.

Kom til å tenke på det nå, fysiske kontanter er brukt det også 😅

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Liker barnet det?

Anonymkode: f4a4a...915

Barnet er ikke så stort ennå, så det har ikke vært noe problem til nå. Gavene har ikke helt slått ann.

Etter sist bursdag ble det en del skuffelse over at vi ikke kunne reparere, så vi må vurdere om vi skal forsvinne gaven etter jul. Jeg tror leker har begynt å få følelser.

Anonymkode: 70b26...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så rar at jeg ofte ønsker meg brukte ting, og har gjerne fått det også. Glad har jeg blitt og, for jeg synes mye av det som er gammelt er finere enn det som er nytt.

I denne tråden ser det ut som folk tror at brukt er det samme som billig dritt som synger på siste verset, men sånn er det jo ikke. Brukt er ikke det samme som de litt kjipe tingene som ble solgt på Lindex eller Ikea for 5 år siden. Brukt kan like gjerne være designklassikere som selges for store summer. Brukt kan være stilige ting fra midten av forrige århundre som er ikoniske nå, og som man i enkelte tilfeller har begynt nyproduksjon av fordi etterspørselen har blitt så stor. 

Store deler av garderoben min består av brukte klær, majoriteten av interiøret er brukt, men ikke noe av det er billig dritt som snart går i stykker. Det er ting av god kvalitet, av gode materialer og med fin design, som fortsatt kan brukes i mange år. 

Endret av Skogkatten
Endret dårlig formulering
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hadde blitt forbanna og gitt deg noe skikkelig ræl neste år. For jeg handler nesten aldri brukte ting. Det er ekkelt. Dersom du avklarer med mottager på forhånd og denne synes det er en god ide- kjør på.

Anonymkode: fa9b0...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, hadde blitt forbanna og gitt deg noe skikkelig ræl neste år. For jeg handler nesten aldri brukte ting. Det er ekkelt. Dersom du avklarer med mottager på forhånd og denne synes det er en god ide- kjør på.

Anonymkode: fa9b0...937

Ekkelt? :klo:

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid gaver etter ønskeliste og finner jeg et bruktkupp så slår jeg selvsagt til og gir bort det. Og er ikke det bra nok så får du ikke gave fra meg neste år. 

Anonymkode: 5c7cf...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kom til å tenke på det nå, fysiske kontanter er brukt det også 😅

Anonymkode: f4a4a...915

Bruker aldri kontanter. Tror det må være 10 år siden jeg brukte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Bruker aldri kontanter. Tror det må være 10 år siden jeg brukte det.

Vipps som er tingen nå

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (44 minutter siden):

Ønsker meg ikke noe som helst brukt.

Hva er galt med noe som er brukt? Forstår bare ikke :)

Tar du imot arvegods fra familie?

Anonymkode: dd1cb...2f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med noe som er brukt? Forstår bare ikke :)

Tar du imot arvegods fra familie?

Anonymkode: dd1cb...2f1

Det er ekkelt og det lukter. Tar heller aldri imot arvegods da jeg ikke har bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Det er ekkelt og det lukter. Tar heller aldri imot arvegods da jeg ikke har bruk for det.

Ok, så om jeg gir deg et helt rent og pent bestikksett som aldri har vært brukt, men er nyvasket, så ville du ikke tatt imot? :)

Om jeg kjøpte et klesplagg fra Tise du ønsket deg og vasket det først hadde du gitt det videre?

Det jeg har kjøpt brukt lukter ikke vondt. Det er noen bruktbutikker som har den lukten ja, men det ordnes med å vaske det. Aldri opplevd dårlig lukt f.eks ved Finn, fb, eller Tise.

Jeg er bare nysgjerrig altså, fordi lukt er noe man lett kan unngå. Du trenger ikke svare om du ikke vil :)

Anonymkode: dd1cb...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det ikke alle som ønsker gjenbruk i gave slikt må avtales på forhånd. 

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Honey Dew said:

Det er ekkelt og det lukter. Tar heller aldri imot arvegods da jeg ikke har bruk for det.

Gullsmykker arvet fra eldre slektninger ville blitt smeltet om?

Anonymkode: a6f2f...94c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Athena79 skrev (3 minutter siden):

Det ikke alle som ønsker gjenbruk i gave slikt på avtales på forhånd. 

Hva mener du?

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gullsmykker arvet fra eldre slektninger ville blitt smeltet om?

Anonymkode: a6f2f...94c

Tar ikke imot det. Hvis søsken vil ha det, er det bare værsågod. Jeg trenger ikke disse smykkene da jeg har nok selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva det er. Om det er porselen fra et sett jeg samler som ikke produseres lengre, en skikkelig stilig lampe, et eller annet designerskjerf, eller lignende, så absolutt!

Men dersom jeg fikk a la Nille greier fra bruktbutikk (altså gaver som man gjerne gir uten så mye tanke bak) som gamle kakebokser eller pyntegjenstander (f.eks. porselensfiguren av en gutt og jente som klemmer..) så ville jeg tenkt at vedkommende bare prøvde å spare tid og penger. 

Anonymkode: a3584...98e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (9 minutter siden):

Tar ikke imot det. Hvis søsken vil ha det, er det bare værsågod. Jeg trenger ikke disse smykkene da jeg har nok selv.

Men, benytter du ingen form for deling? Låner du aldri bøker på biblioteket for eksempel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...