Gå til innhold

Greit å gi gjenbrukte ting i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Wow, for noen merkelig innlegg :)

Anonymkode: 35308...409

Kom fra rette munn :ler:

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte er jeg bortskjemt?

Anonymkode: 1673e...116

Ser du ikke selv?

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kom fra rette munn :ler:

Ser du ikke selv?

Anonymkode: f4a4a...915

Okay..

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okay..

Anonymkode: 35308...409

Tanken som teller, det som er det viktigste ☺️

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke liker gjenbruk, hva om dere fikk noe hjemmelaget?

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som ikke liker gjenbruk, hva om dere fikk noe hjemmelaget?

Anonymkode: f4a4a...915

Tanke på hvordan du svarer i tråden tviler jeg på om du får mer svar.

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tanke på hvordan du svarer i tråden tviler jeg på om du får mer svar.

Anonymkode: 35308...409

Tråden handler ikke om meg så 😺 Jeg synes at man skal være takknemlig for det man får, er tanken som teller ☺️  

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beggars cant be choosers

 

Heller ingenting?

Anonymkode: f4a4a...915

Gaver som ikke er brukt er så mye bedre. Hvem gir bort brukte ting i julegave?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Ser du ikke selv?

Anonymkode: f4a4a...915

Nei, jeg kan ikke se at jeg er bortskjemt fordi jeg heller vil ha et nytt billig håndkle, enn en dyr brukt kjøkkenmaskin. 

Men jeg ser at du er trådstarter som først later som om du lurer hva vi mener om brukte gaver, for så å ķomme med negative personkarakteristikker når noen kommer med et svar du ikke liker.

Det er uredelig!

Du kjenner meg ikke, du kjenner ikke til mitt forbruksmønster. Du vet ingenting om hvilken type gaver jeg ønsker meg og hvor mange gaver jeg får.  Du vet ingenting annet om meg enn at jeg ikke ønsker noe med forkortet levetid i gave, og ut i fra det konkluderer du med at jeg er bortskjemt. 

I dine øyne er jeg kanskje det, men i mine øyne er du fordomsfull. 

Ha en fin dag :)

 

Anonymkode: 1673e...116

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo absolutt individuelt hva man syntes her. Selv sendte jeg faktisk ønskeliste fra Finn en gang, men familien skulle så absolutt kjøpe brukt bortsett fra en tante som kjøpte et nydelig kaffeservise. Hadde jeg ikke selv lagt den på ønskelisten hadde jeg ikke visst den var brukt/«gammel». Så se gjerne på hvor godt stand alt er.

Anonymkode: 6014d...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Gaver som ikke er brukt er så mye bedre. Hvem gir bort brukte ting i julegave?

Ikke alle som har så god råd og hvis det man gir er noe fint og som man kan bruke så er det bare bra synes jeg :)

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Gaver som ikke er brukt er så mye bedre. Hvem gir bort brukte ting i julegave?

Helt enig :) Men denne tråden ble bare rar og merkelig,så jeg trekker meg.

Anonymkode: 35308...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig :) Men denne tråden ble bare rar og merkelig,så jeg trekker meg.

Anonymkode: 35308...409

Altså hadde du ikke holdt på sånn som du holder på så hadde den vært helt grei…

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tråden handler ikke om meg så 😺 Jeg synes at man skal være takknemlig for det man får, er tanken som teller ☺️  

Anonymkode: f4a4a...915

Dersom tanken bak er “Jeg vil rydde i boden, men får dårlig samvittighet av å kaste denne redselsfulle vasen i søpla. Dersom jeg gir den i gave til en tilfeldig person i omgangskretsen, sparer jeg penger og slipper å stresse med julehandel» er ikke det en tanke jeg synes det er verdt å applaudere. 

Anonymkode: 3dcfe...0e1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom tanken bak er “Jeg vil rydde i boden, men får dårlig samvittighet av å kaste denne redselsfulle vasen i søpla. Dersom jeg gir den i gave til en tilfeldig person i omgangskretsen, sparer jeg penger og slipper å stresse med julehandel» er ikke det en tanke jeg synes det er verdt å applaudere. 

Anonymkode: 3dcfe...0e1

Jeg ville selv aldri gitt en gave jeg ikke trodde de ville like, om jeg først ga vekk noe brukt

Anonymkode: f4a4a...915

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som ikke liker gjenbruk, hva om dere fikk noe hjemmelaget?

Anonymkode: f4a4a...915

Jeg synes det er flott å få noe hjemmelaget, men jeg synes man bør tenke på mottakeren uansett om man gir noe nytt, brukt eller hjemmelaget. Man bør prøve å gi en gave som vedkommende trenger eller ønsker seg, og som har stor sannsynlighet for å ikke bli kastet eller gitt bort eller dyttet nedi en skuff for aldri å bli tatt fram igjen.

Jeg er selvsagt takknemlig for alt jeg får, og det er tanken som teller. Men generelt ønsker jeg ikke fylle opp huset med ting jeg ikke ønsker meg eller trenger. 

Nye, kjøpte ting ting har den ene store fordelen at de som oftest kan byttes. Får man noe som ikke treffer, kan man bytte i noe som passer bedre. Det kan man ikke med brukte og hjemmelagede. Jeg synes dog hjemmelagede ofte fungerer «bedre» og det er mindre risiko for helbom. Hjemmelagde gaver er jo oftr spiselige/oppbrukbare - så det synes jeg er gull. Strikk synes jeg er kjempeflott å få, men du bør jo vite at personen faktisk bruker strikk, og velge farger som vedkommende liker osv. På den andre siden du bør være rimelig sikker på at vedkommende vil bli glad for en brodert juleduk før du setter i gang. 

Gaver handler jo først og fremt om å glede mottakeren. Å finne noe vedkommende oppriktig blir glad for og vil bruke. 

Anonymkode: 947da...b06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke se at jeg er bortskjemt fordi jeg heller vil ha et nytt billig håndkle, enn en dyr brukt kjøkkenmaskin. 

Men jeg ser at du er trådstarter som først later som om du lurer hva vi mener om brukte gaver, for så å ķomme med negative personkarakteristikker når noen kommer med et svar du ikke liker.

Det er uredelig!

Du kjenner meg ikke, du kjenner ikke til mitt forbruksmønster. Du vet ingenting om hvilken type gaver jeg ønsker meg og hvor mange gaver jeg får.  Du vet ingenting annet om meg enn at jeg ikke ønsker noe med forkortet levetid i gave, og ut i fra det konkluderer du med at jeg er bortskjemt. 

I dine øyne er jeg kanskje det, men i mine øyne er du fordomsfull. 

Ha en fin dag :)

 

Anonymkode: 1673e...116

Beklager at jeg kalte deg bortskjemt 

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er fine ting av god kvalitet som passer til mottaker ser jeg ikke noe problem.

Mitt barn har en oldemor som gir bort slitte plastleker som passer feil aldersgruppe. Den er litt kjip. Hun er dement da, så vi sier ingenting. Vi bare lar barnet herje med lekene en stund, før vi tar dem med til avfallsmottaket.

Anonymkode: 70b26...058

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke se at jeg er bortskjemt fordi jeg heller vil ha et nytt billig håndkle, enn en dyr brukt kjøkkenmaskin. 

Men jeg ser at du er trådstarter som først later som om du lurer hva vi mener om brukte gaver, for så å ķomme med negative personkarakteristikker når noen kommer med et svar du ikke liker.

Det er uredelig!

Du kjenner meg ikke, du kjenner ikke til mitt forbruksmønster. Du vet ingenting om hvilken type gaver jeg ønsker meg og hvor mange gaver jeg får.  Du vet ingenting annet om meg enn at jeg ikke ønsker noe med forkortet levetid i gave, og ut i fra det konkluderer du med at jeg er bortskjemt. 

I dine øyne er jeg kanskje det, men i mine øyne er du fordomsfull. 

Ha en fin dag :)

 

Anonymkode: 1673e...116

Er ikke det, bare lurer på hvorfor de ikke liker det. Men beklager om du føler jeg var frekk :) 

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er fine ting av god kvalitet som passer til mottaker ser jeg ikke noe problem.

Mitt barn har en oldemor som gir bort slitte plastleker som passer feil aldersgruppe. Den er litt kjip. Hun er dement da, så vi sier ingenting. Vi bare lar barnet herje med lekene en stund, før vi tar dem med til avfallsmottaket.

Anonymkode: 70b26...058

Liker barnet det?

Anonymkode: f4a4a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis mottaker er informert om at det er gjenbruk, og gjenstanden er hel, ren, og i veldig god stand er jeg ikke negativ til det, men å gi noe med vesentlig forkortet levetid i gave er jeg ikke udelt positiv til.

Jeg er selv en person som liker å ha en gjenstand gjennom hele livsløpet, fra ny til ubrukelig, og ville av den grunn heller hatt noe billig kjøpt nytt, enn noe dyrt kjøpt brukt.

Anonymkode: 1673e...116

Hvorfor ønsker du å bli informert om at det er gjenbruk? Hvis gjenstanden ser så fin ut at man ikke kan se at den er brukt,  hva er problemet? 

Man gir selvsagt ikke vekk noe søppel i gave, men veldig mye nytt man kjøper i butikkene er jo søppel. 

Jeg kan komme på mange flotte ting jeg kunne tenkt meg å få brukt. Brukt bil, pent brukt sykkel, pent brukte ski… Salen jeg ønsker meg til hesten min koster ca 20 000 brukt, mot 30 000 ny, en brukt sånn en hadde vært helt fantastisk. I fjor fikk jeg en råfin skalljakke jeg har ønsket meg lenge, den ble kjøpt på finn. Kan ikke se på den at den er brukt. 

Ungen her har fått mye brukte gaver, men gjennomgående er at man kan ikke se at tingene er brukt. Skiutstyr, skøyter, boblejakke, kjole, ullpysj, dyr sykkel… 

Vil duv virkelig heller ha en kjip svintung sykkel uten gir til ungen, så lenge den er ny, enn en pent brukt, lett og god brukt sykkel med mange gir?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg synes ikke det.

Det kan være okay hvis det er en person som gir dritt gaver og du ikke har noe særlig forhold til enn at du gir gaver til jul.

Anonymkode: 35308...409

🤣

Anonymkode: c5a18...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...