Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022

Lykkefrø

Anbefalte innlegg

@tørkestativ Så koselig at du også kjenner liv fra den lille hver dag nå. :rodmer: Det gjør det hele så mye mer virkelig! Jeg har også morkaken foran faktisk, og det er jo nesten litt rart siden jeg har kjent så mye liv så tidlig. Jordmor sa at det var først nå man pleide å kjenne liv som førstegangs, og enda senere om man hadde morkaken foran. Så vi er nok litt heldige med det, selv om det morkaken nok er en liten dempende pute for oss likevel. 

Så gøy med vognshopping! Vi var innom en tur etter ultralyden, og da prøvde vi litt forskjellig. Jeg anbefaler deg å prøve de før du bestemmer deg ja. For noen av mine toppvalg var bare helt utelukket så fort jeg prøvde de litt frem og tilbake der inne. Outdoor var en av de som før meg ikke passet i det hele tatt, mens den vanlig NXT90 virket mye bedre å trille. Men det er så forskjellig fra person til person, og hva man liker og ser etter. Kjempe gøy er det hvert fall å titte og prøve. Jeg skal tilbake igjen og prøve litt til, men pappaen her har allerede funnet sin favoritt. 😄 

Ang hva man har i vogna så tenkte jeg å bare bruke et teppe til å begynne med, også blir det jo fort kaldt når man får baby sent i juli. Knapt to måneder så begynner jo høstluften å komme. Tenkte å da bruke en liten dundyne og evt. ullpledd og om nødvendig kle på babyen mer klær under, også gå rett over til varm vognpose mot vinteren. Jeg ser liksom ikke for meg at vi kommer til å få brukt for en egen vår/høst pose, men det kommer jo an på hvor mye du tenker dere vil trille. Jeg har jo null erfaring også, så kanskje jeg bommer helt her. :ler: Håper noen erfarne mammaer her inne kan komme med noen tanker, for jeg vil gjerne høre de jeg også! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tørkestativ skrev (15 timer siden):

Så bra at alt var som det skulle🥰 her har jeg også begynt å kjenne daglig aktivitet, selvom morkaken ligger foran. Det er koselig💕 

skal ut å se på vogn til uka! Emmaljunga nxt90 outdoortrek er på tilbud. Syns den er råfin med brune skinndetaljer. Men har bare sett bilder, så den må prøves. Hva er best å ha i vogna i sommer egentlig? Vårpose? Dyne eller evnt tynt pledd på varme dager? Bor i rogaland så er ikke nødvendigvis alltid så heldige med verken vær eller temperatur. Det er ustabilt og vi kan jo oppleve alle årstider på en gang😂

Nå har ikke jeg hatt så liten baby på sommeren før. Mine er født på vinteren. Men jeg tror ikke du trenger noe annet enn et strikka teppe eller en dyne. Jeg kommer i hvertfall ikke til å gå for noe annet enn det. 

Februar ungen min hadde vinterpose i begynnelsen, så gikk vi for å ha dyne og et teppe om sommeren. Vår/høst pose begynte jeg med da han begynte med sportsdelen i vogna. Føler dyna dekker bedre når babyen er så liten :) 

Og lammeskin er fint å ligge på. Både sommer og vinter.

Jeg vurderer også babynest i vognbagen. Hadde det litt da jeg hadde bugaboo cameleon. Og ungen sov bedre om han lå litt tettere :) Så om man har stor vognbag er det også et alternativ :) 

Gøy med vogntitting. Er veldig fin den NXT90 synes jeg 😄 Men hørt den er litt tung :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (2 timer siden):

Nå har ikke jeg hatt så liten baby på sommeren før. Mine er født på vinteren. Men jeg tror ikke du trenger noe annet enn et strikka teppe eller en dyne. Jeg kommer i hvertfall ikke til å gå for noe annet enn det. 

Februar ungen min hadde vinterpose i begynnelsen, så gikk vi for å ha dyne og et teppe om sommeren. Vår/høst pose begynte jeg med da han begynte med sportsdelen i vogna. Føler dyna dekker bedre når babyen er så liten :) 

Og lammeskin er fint å ligge på. Både sommer og vinter.

Jeg vurderer også babynest i vognbagen. Hadde det litt da jeg hadde bugaboo cameleon. Og ungen sov bedre om han lå litt tettere :) Så om man har stor vognbag er det også et alternativ :) 

Gøy med vogntitting. Er veldig fin den NXT90 synes jeg 😄 Men hørt den er litt tung :vetikke:

Og @Lykkefrø; Takk for tips! Da blir det nok dyne/pledd og lammeskinn! Var i grunnen det jeg hadde tenkt til, men så ble jeg plutselig usikker… babynest skal jeg også ha i bakhodet. Tenker vi prøver uten først, men greit at du sa det, for jeg vet ikke om jeg hadde komt på å bruke babynestet i vogna😄

har også hørt at nxt90 er litt tung. Må nesten kjenne på den sammenlagt i butikken. Men den skal ikke bæres opp eller ned trapper verken her hjemme eller hos familiemedlemmer. Eneste er inn og ut av bilen da.. hva syns du var forskjellen på classic nxt90 og outdoor, @Lykkefrø?

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (6 minutter siden):

Og @Lykkefrø; Takk for tips! Da blir det nok dyne/pledd og lammeskinn! Var i grunnen det jeg hadde tenkt til, men så ble jeg plutselig usikker… babynest skal jeg også ha i bakhodet. Tenker vi prøver uten først, men greit at du sa det, for jeg vet ikke om jeg hadde komt på å bruke babynestet i vogna😄

har også hørt at nxt90 er litt tung. Må nesten kjenne på den sammenlagt i butikken. Men den skal ikke bæres opp eller ned trapper verken her hjemme eller hos familiemedlemmer. Eneste er inn og ut av bilen da.. hva syns du var forskjellen på classic nxt90 og outdoor, @Lykkefrø?

Veldig lurt å kjenne på den ja. Den er jo veldig fin. Ser mange selger den på Finn. Vet ikke om det er et godt tegn da :ler: 

Her vi bor er det mye bakker. Har en plan om å følge junior til skolen til høsten. Og da blir det 20-30 min med oppoverbakke hjem igjen. Jeg kommer jo til å få de lårmusklene og den sprettrumpa :ler: 

Men derfor vurderer jeg litt vekta på vogna. 
Man må jo bare prøve seg frem. Jeg hadde Bugaboo Cameleon til ungene sist. Elsket den til baby delen. Men ikke da ungen ble større. Er nok ikke uvanlig å ombestemme seg underveis.

Jeg liker aller best å trille trehjuling. Hadde en Bumbleride Indie sportsvogn. Den er nokså sjelden, men utrolig god å trille. Slo Babyjoggerene til venninnene mine. Men det kjipe er at ungen ikke sitter mot deg når de bytter til sportsdelen. Derfor går jeg nok for en lignende senere tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (4 minutter siden):

Veldig lurt å kjenne på den ja. Den er jo veldig fin. Ser mange selger den på Finn. Vet ikke om det er et godt tegn da :ler: 

Her vi bor er det mye bakker. Har en plan om å følge junior til skolen til høsten. Og da blir det 20-30 min med oppoverbakke hjem igjen. Jeg kommer jo til å få de lårmusklene og den sprettrumpa :ler: 

Men derfor vurderer jeg litt vekta på vogna. 
Man må jo bare prøve seg frem. Jeg hadde Bugaboo Cameleon til ungene sist. Elsket den til baby delen. Men ikke da ungen ble større. Er nok ikke uvanlig å ombestemme seg underveis.

Jeg liker aller best å trille trehjuling. Hadde en Bumbleride Indie sportsvogn. Den er nokså sjelden, men utrolig god å trille. Slo Babyjoggerene til venninnene mine. Men det kjipe er at ungen ikke sitter mot deg når de bytter til sportsdelen. Derfor går jeg nok for en lignende senere tenker jeg :) 

Ikke godt å si om det kan være et dårlig tegn🙈😂 skjønner at det er lurt å ta hensyn til vekt på vogna hvis man skal gå i mye bakker. Du får kjøpe en sånn cybex E-priam eller hva de heter. Koster ikke mer enn ca 20 lapper😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett for meg Emmajunga NXT90 før vi dro for å teste vogner i butikk. Men den slo vi kjapt i fra oss, nettopp pga. tyngden. Vi har også masse bakker her vi bor, og ser for meg at NXT90 blir svintung å trille 🙈 I tillegg tok den en del plass sammenlagt, og vi har behov for en vogn som får plass ved siden av hundeburet i bilen. 

Vi forelsket oss helt i Bugaboo Fox 3 da vi var i butik. Den var ekstremt lett å trille og hører mange skryter av den på all slags føre. I tillegg blir den liten sammenlagt. Vi har endt opp med å kjøpe Bugaboo Fox 2, da det kun er tekstilene, en lufteluke i bagdelen og noe bedre polstring på selene som er forskjellen mellom 2 og 3. Men flere tusen kr forskjell i pris. Spent på om vi har valgt riktig 😬🤞

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lianne skrev (4 timer siden):

Jeg hadde sett for meg Emmajunga NXT90 før vi dro for å teste vogner i butikk. Men den slo vi kjapt i fra oss, nettopp pga. tyngden. Vi har også masse bakker her vi bor, og ser for meg at NXT90 blir svintung å trille 🙈 I tillegg tok den en del plass sammenlagt, og vi har behov for en vogn som får plass ved siden av hundeburet i bilen. 

Vi forelsket oss helt i Bugaboo Fox 3 da vi var i butik. Den var ekstremt lett å trille og hører mange skryter av den på all slags føre. I tillegg blir den liten sammenlagt. Vi har endt opp med å kjøpe Bugaboo Fox 2, da det kun er tekstilene, en lufteluke i bagdelen og noe bedre polstring på selene som er forskjellen mellom 2 og 3. Men flere tusen kr forskjell i pris. Spent på om vi har valgt riktig 😬🤞

Greit å høre andres erfaringer med vogn😄 er åpen for andre vogner og men 9000-10 000 er maksprisen så jeg føler ikke jeg har så mye å velge mellom egentlig.. jeg har også hundebur i bilen men det blir det ikke plass til uansett hvilken vogn jeg velger så jeg er litt i stuss på hva jeg skal gjøre med det 😅 håper dere blir fornøyde med ny vogn i hvertfall!

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (7 timer siden):

Ikke godt å si om det kan være et dårlig tegn🙈😂 skjønner at det er lurt å ta hensyn til vekt på vogna hvis man skal gå i mye bakker. Du får kjøpe en sånn cybex E-priam eller hva de heter. Koster ikke mer enn ca 20 lapper😂

Haha ja.. Da får jeg montere på en elektrisk sparkesykkel også. Så kan jeg cruise rundt som bygdas dronning :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese at det går så bra med dere 🥰vognkjøp og babynest er liksom mye mer virkelig nå. 16 uker i morgen og magen poppet ut i dag😂har fått en liten kul nå😊feirer med ei bolle på cafe. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (20 timer siden):

Haha ja.. Da får jeg montere på en elektrisk sparkesykkel også. Så kan jeg cruise rundt som bygdas dronning :ler: 

Ja, ser det for meg 😂

Lilletrille79 skrev (7 timer siden):

Koselig å lese at det går så bra med dere 🥰vognkjøp og babynest er liksom mye mer virkelig nå. 16 uker i morgen og magen poppet ut i dag😂har fått en liten kul nå😊feirer med ei bolle på cafe. 

Hurra for 16 uker🎉

her ble det vognkjøp i dag! Må si jeg ble virkelig skuffet når vi kom i butikk og jeg skulle prøve emmaljungaen. Den var virkelig vond å trille!😳 falt ikke i smak i det hele tatt. Stor og tung. Fikk hjelp av en kjempeflink dame som forklarte forskjellen på både den ene og andre vogna og viste oss mye. Valget falt til slutt på yngri juva. I grå med brune skinndetaljer. Syns den var flott å se på, liten og nett, og ikke minst godt å trille. Dette er en vogn jeg egentlig ikke hadde hørt eller lest om før jeg kom i butikk, så litt overrasket over at det ble den faktisk😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 timer siden):

Ja, ser det for meg 😂

Hurra for 16 uker🎉

her ble det vognkjøp i dag! Må si jeg ble virkelig skuffet når vi kom i butikk og jeg skulle prøve emmaljungaen. Den var virkelig vond å trille!😳 falt ikke i smak i det hele tatt. Stor og tung. Fikk hjelp av en kjempeflink dame som forklarte forskjellen på både den ene og andre vogna og viste oss mye. Valget falt til slutt på yngri juva. I grå med brune skinndetaljer. Syns den var flott å se på, liten og nett, og ikke minst godt å trille. Dette er en vogn jeg egentlig ikke hadde hørt eller lest om før jeg kom i butikk, så litt overrasket over at det ble den faktisk😅

Vi har også kjøpt oss vogn nå, gøy! Vi kjøpte bugaboo fox 2. Vi prøvde den i butikk og elsket den! Veldig enkel å pakke sammen :) 

Nå er jeg 20+2. Tiden går altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (51 minutter siden):

Vi har også kjøpt oss vogn nå, gøy! Vi kjøpte bugaboo fox 2. Vi prøvde den i butikk og elsket den! Veldig enkel å pakke sammen :) 

Nå er jeg 20+2. Tiden går altså!

Gøy med vognkjøp. Blir litt mer virkelig da😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er som har kjøpt vogn allerede😊 Vurderer selv bugaboo fox 2 men tenkte vente litt lengre. Vi er nærmest ferdig med barnerommet da så litt har vi fått gjort da(eller egentlig mest mannen da😁). Ser mange av dere har kjent bevegelser allerede , det har ikke jeg. Er cirka 18 fullgåtte uker nå, men vet jeg hadde morkake foran i uke 12 og i 15 hadde den bevegd seg litt. Føler mer sånne vibrasjoner av og til men vet ikke om det er babyen eller noe annet. Gleder meg til å kjenne tydelige spark..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var OUL unnagjort her også, alt stod bra til med gutten 🥰 Hadde menstermin 6.8., ultralydtermin 10.8 i uke 10, og ble nå flyttet til 3.8. Så er litt i sjokk, ble jo flytta en hel uke egentlig.

Kjenner bevegelser daglig nå (er unge nr 2), alltid noen små spark når jeg legger meg i senga. "Natta mamma!" 😅 Husker første pleide å gjøre det samme og det gjorde at jeg alltid fikk sove godt. Har også fått noen protester om jeg bøyer meg fremover på jobb og det har blitt litt trangere inni magen.

Har ikke kjøpt vogn ennå men har prøvetrillet nxt90 og nxt90 outdoor og de er veldig gode! Likte ikke britax smile 2, den var for smal og "vinglete" spesielt på terreng. 

Endret av Elumi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (På 8.3.2022 den 18.25):

Gratulerer med vognkjøp! 🥰 Så gøy at det er i boks! Jeg likte heller ikke Emmaljunga outdoor. Jeg vet ikke helt hva jeg ikke likte egentlig, men den kjentes bare ikke så god ut å trille som de andre vi prøvde. Vi bare prøvde bare litt på egenhånd, så tenker å dra tilbake og få litt hjelp til å velge. Føler plutselig på det at vi har dårlig tid. Under fire måneder igjen til uke 37 og fullgått svangerskap! Hjelpes! 😱 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (24 minutter siden):

Gratulerer med vognkjøp! 🥰 Så gøy at det er i boks! Jeg likte heller ikke Emmaljunga outdoor. Jeg vet ikke helt hva jeg ikke likte egentlig, men den kjentes bare ikke så god ut å trille som de andre vi prøvde. Vi bare prøvde bare litt på egenhånd, så tenker å dra tilbake og få litt hjelp til å velge. Føler plutselig på det at vi har dårlig tid. Under fire måneder igjen til uke 37 og fullgått svangerskap! Hjelpes! 😱 

Takk! Deilig å ha det i boks. Veldig lurt å gå tilbake å få litt hjelp ja! Jeg spurte og maste på hun stakkars dama i butikken🙈 men det blir jo sånn når man egentlig ikke har peiling.

@Elumi så godt at alt stod bra til🥰 

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Elumi skrev (4 timer siden):

Da var OUL unnagjort her også, alt stod bra til med gutten 🥰 Hadde menstermin 6.8., ultralydtermin 10.8 i uke 10, og ble nå flyttet til 3.8. Så er litt i sjokk, ble jo flytta en hel uke egentlig.

Kjenner bevegelser daglig nå (er unge nr 2), alltid noen små spark når jeg legger meg i senga. "Natta mamma!" 😅 Husker første pleide å gjøre det samme og det gjorde at jeg alltid fikk sove godt. Har også fått noen protester om jeg bøyer meg fremover på jobb og det har blitt litt trangere inni magen.

Har ikke kjøpt vogn ennå men har prøvetrillet nxt90 og nxt90 outdoor og de er veldig gode! Likte ikke britax smile 2, den var for smal og "vinglete" spesielt på terreng. 

Gratulerer med en frisk liten gutt i magen! 💙 Det er så godt å få den bekreftelsen på at alt er fint med den lille. 🥰 Jeg ble også flyttet en uke frem på tidlig ultralyd, men på ordinær ble jeg satt tilbake til menstermin igjen. Var litt merkelig. 🤔 Kanskje det er lett å måle feil når de er mindre? 

Akkurat som å lese om den lille i magen min. Jeg får også alltid små dult når jeg skal sove. Den lille der inne liker ikke når jeg ligger på magen, eller på siden slik at noe av magen kommer litt i klem i madrassen. Jeg får ikke sove når den lille der inne holder på. 😂 Bare ligger å kjenner etter, og blir helt oppslukt av det. 🥰 Veldig koselig! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min første arbeidsdag på over 3 mnd! Hadde snakket med sjefen på forhånd om hvilke tilrettelegging jeg trengte men følte nok ikke helt at det ble som jeg trengte.. det er vanskelig når vi er konstant i minimumsbemanning eller underbemannet, og jeg regnes som et personal selvom jeg ikke klarer å gå for full maskin. Opplevde at det ble ekstra mye for kollegaene mine fordi de må hjelpe meg i tillegg til alt annet og det syns jeg ikke er greit…så det spørs vel om det går på sikt. Det siste jeg ønsker er å være en ekstra belastning🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt min første arbeidsdag på over 3 mnd! Hadde snakket med sjefen på forhånd om hvilke tilrettelegging jeg trengte men følte nok ikke helt at det ble som jeg trengte.. det er vanskelig når vi er konstant i minimumsbemanning eller underbemannet, og jeg regnes som et personal selvom jeg ikke klarer å gå for full maskin. Opplevde at det ble ekstra mye for kollegaene mine fordi de må hjelpe meg i tillegg til alt annet og det syns jeg ikke er greit…så det spørs vel om det går på sikt. Det siste jeg ønsker er å være en ekstra belastning🧐

Ja jeg kjenner til den følelsen. Husker forrige graviditet da jeg på slutten av svangerskapet med stor mage måtte klatre opp i et høyt klatrestativ for å hjelpe en unge ned😂det var ikke lett. Da ble jeg sykemeldt etterpå. Orket ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (7 timer siden):

Ja jeg kjenner til den følelsen. Husker forrige graviditet da jeg på slutten av svangerskapet med stor mage måtte klatre opp i et høyt klatrestativ for å hjelpe en unge ned😂det var ikke lett. Da ble jeg sykemeldt etterpå. Orket ikke mer.

Huffda😂 godt gjort å holde ut til slutten da! For min psykiske helse håper jeg at jeg kan fortsette en dag i uka, men tror ikke det blir aktuelt med så mye mer desverre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...