Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lilletrille79 skrev (4 timer siden):

Å huff da🤯da har du værre migrene enn meg. Jeg har hatt 6 anfall etter jul men det siste var veldig mildt. Litt sliten av det men er værst med lyder egentlig. Er i fin form i dag😁da går det vel over😅håper det gikk bra på OUL🥰

Skal utredes for kronisk migrene etter fødsel. Betyr ikke at den er der konstant, men nok til at det blir kalt kronisk. Da får jeg bedre og mer hjelp ☺️
 

ultralyden gikk veldig bra☺️ Det bor ei lita jente i magen🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tjolahei skrev (21 minutter siden):

Skal utredes for kronisk migrene etter fødsel. Betyr ikke at den er der konstant, men nok til at det blir kalt kronisk. Da får jeg bedre og mer hjelp ☺️
 

ultralyden gikk veldig bra☺️ Det bor ei lita jente i magen🥰

Åååå ei jente så koselig 🥰 vi har ei jente fra før så hvis dette er ei jente blir det enkelt med klær🤣blir det gutt så må vi kjøpe alt nytt men det er jo bare stas🥰blir det to så graver jeg meg ned🙈😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jordmortime unnagjort. Helt OK kjemi med jordmor, men hun skulle slutte nå så blir en annen resten av svangerskapet. Vi måtte ta hele helsekortet på nytt siden fastlege ikke gjorde det ferdig. Ble derfor lite snakk om følelser, forventninger, symptomer osv. Men det er kanskje bare sånn hun er. Ble heller ikke snakk om å høre hjertelyd.

Opplevde jordmor som litt "gammeldags". Hun stilte veldig ledende spørsmål ( "Ja du spiser vel sunt og er i aktivitet?", "Du er i et trygt forhold med en god mann?"), skulle absolutt følge retningslinjene når det kom til jerntilskudd (selv om legen min har sagt noe annet. og jeg venter IKKE til ferritin er nede på 12!!! før jeg tar tilskudd. Den har allerede gått ned nok...) og hadde også noen litt utdaterte kostholdsråd; sukker og "Hvitt mel" var (nesten) fyfy, burde begrense pasta, ris, poteter og frukt... Forstår jo selvfølgelig at 1 kg vannmelon ikke er gunstig, men frukt, og spesielt potet, er jo ikke farlig.. 

Ellers er jeg forferdelig trøtt, kvalmen er fortsatt opp og ned (kasta opp ETTER frokost i dag, ganske sjelden for tida) og har litt hodepine. Var også 3 kg opp nå, noe jeg syns var rart (1 kg forrige uke). Men det var også en ny vekt og jeg hadde dongeri og strikkegenser. Får ikke gjort så mye med det likevel, og jeg har heldigvis ikke noe imot å gå opp i vekt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beautyblender så dumt at du ikke fikk høre hjertelyd! Hvor langt på vei er du nå? Og enig i at de kostholdsrådene hørtes litt utdaterte ut. Var ikke noe snakk om det når jeg var hos JM, annet enn snus, røyk og alkohol🙈

———

jeg har vært på oul i dag! Det er fortsatt ei jente som gjemmer seg i magen💕 hun var så aktiv og gjorde det ikke lett for jm å sjekke noen ting😂 når hun skulle se på kjønnet så la hun beina i kryss og når hun skulle se på hode og ansikt så tok hun hendene foran ansiktet eller snudde seg helt nedover med hodet. Alle organer så helt fine ut, men når hun kom til lårbeinet så la jeg merke til at hun ble litt betenkt og målte flere ganger..og når hu spurte hvor langt jeg var på vei så skjønte jeg at det var noe som ikke stemte helt. Hun sa hun ikke fikk lengden på lårbenet til å stemme overens med verken 18+6 eller termindatoen som er 23.juli…babyen var rett og slett for liten...

etterpå satt hun seg ned og gikk gjennom målingen og tok noen telefoner. Pulsen min var ganske høy på dette tidspunktet. Heldigvis kom hun frem til at jenta i magen ikke var SÅ liten som først fryktet. Hun er 4 dager for liten, og for å få mer oppfølgning med vekstkontroller osv må man måle minst 7 dager for liten. Så da var det heldigvis ok! Men det var en skikkelig ekkel følelse.😳 grunnen til at hun er liten er nok fordi jeg har vært så dårlig sa jm. De sier jo at babyen tar det den trenger og at hyperemesis går ut over mor. Men min bebis har altså ikke fått det hun trenger likevel…

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (11 timer siden):

@Beautyblender så dumt at du ikke fikk høre hjertelyd! Hvor langt på vei er du nå? Og enig i at de kostholdsrådene hørtes litt utdaterte ut. Var ikke noe snakk om det når jeg var hos JM, annet enn snus, røyk og alkohol🙈

———

jeg har vært på oul i dag! Det er fortsatt ei jente som gjemmer seg i magen💕 hun var så aktiv og gjorde det ikke lett for jm å sjekke noen ting😂 når hun skulle se på kjønnet så la hun beina i kryss og når hun skulle se på hode og ansikt så tok hun hendene foran ansiktet eller snudde seg helt nedover med hodet. Alle organer så helt fine ut, men når hun kom til lårbeinet så la jeg merke til at hun ble litt betenkt og målte flere ganger..og når hu spurte hvor langt jeg var på vei så skjønte jeg at det var noe som ikke stemte helt. Hun sa hun ikke fikk lengden på lårbenet til å stemme overens med verken 18+6 eller termindatoen som er 23.juli…babyen var rett og slett for liten...

etterpå satt hun seg ned og gikk gjennom målingen og tok noen telefoner. Pulsen min var ganske høy på dette tidspunktet. Heldigvis kom hun frem til at jenta i magen ikke var SÅ liten som først fryktet. Hun er 4 dager for liten, og for å få mer oppfølgning med vekstkontroller osv må man måle minst 7 dager for liten. Så da var det heldigvis ok! Men det var en skikkelig ekkel følelse.😳 grunnen til at hun er liten er nok fordi jeg har vært så dårlig sa jm. De sier jo at babyen tar det den trenger og at hyperemesis går ut over mor. Men min bebis har altså ikke fått det hun trenger likevel…

Var 13+5 i går. Jordmora er garantert av den "typen" som på prinsipp ikke lytter før langt uti uke 20 😂

Så fæl opplevelse på OUL da! Godt det gikk greit til slutt. Men kjenner jeg er litt sint på dine vegne og alt du har vært gjennom. Det er så dritt når ingen lytter til deg og du rett og slett ender opp med feilbehandling (ref. tidligere innlegg) som til og med får utover den i magen..

Gratulerer uansett med en finfin liten jente ❤️ For egen del er jeg forberedt på en gigababy da jeg har en stor/lang mann 😆

Her kom nettopp frokost nr 1 opp i do.... Var nok litt rask med å spise. Er inne i en litt ond sirkel nå med oppkast, kvalme og lite som frister. Det ender opp med litt lite mat gjennom dagen og derfor sult på natten som gjør meg enda kvalmere dagen etter.... Jeg MÅ bli bedre nå, da jeg snart skal i praksis og må fungere fra 8-16....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautyblender skrev (4 timer siden):

Var 13+5 i går. Jordmora er garantert av den "typen" som på prinsipp ikke lytter før langt uti uke 20 😂

Så fæl opplevelse på OUL da! Godt det gikk greit til slutt. Men kjenner jeg er litt sint på dine vegne og alt du har vært gjennom. Det er så dritt når ingen lytter til deg og du rett og slett ender opp med feilbehandling (ref. tidligere innlegg) som til og med får utover den i magen..

Gratulerer uansett med en finfin liten jente ❤️ For egen del er jeg forberedt på en gigababy da jeg har en stor/lang mann 😆

Her kom nettopp frokost nr 1 opp i do.... Var nok litt rask med å spise. Er inne i en litt ond sirkel nå med oppkast, kvalme og lite som frister. Det ender opp med litt lite mat gjennom dagen og derfor sult på natten som gjør meg enda kvalmere dagen etter.... Jeg MÅ bli bedre nå, da jeg snart skal i praksis og må fungere fra 8-16....

Kanskje like greit at du skal ha en annen jm resten av svangerskapet da🙈 jeg ble lyttet på første gang jeg var hos jm i uke 16. det tok ikke lang tid å finne hjerteslagene heller så jeg skjønner ikke hvorfor noen på liv og død vil vente til minst uke 20🧐

takk💕 ja når jeg ser tilbake på de siste 13 ukene så har jeg virkelig IKKE blitt behandlet bra eller tatt på alvor. Men jeg innså nok ikke det når jeg stod midt oppi det fordi jeg var så dårlig. Fokuserte bare på å overleve😅 skulle ønske jeg hadde stått mer på mitt, men det er lett å være etterpå klok. Jeg har også en stor mann forresten. Nesten 2 meter høy. Selv er jeg 160cm😂 utrolig kjedelig at du fortsatt kaster opp. Håper det går over snart! For min del ble det mye bedre når jeg bikket 16 uker🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beautyblender skrev (På 22.2.2022 den 14.25):

og hadde også noen litt utdaterte kostholdsråd; sukker og "Hvitt mel" var (nesten) fyfy, burde begrense pasta, ris, poteter og frukt... Forstår jo selvfølgelig at 1 kg vannmelon ikke er gunstig, men frukt, og spesielt potet, er jo ikke farlig.. 

Hæ?! Ikke frukt!? Oh shit! :phaedra: Lille tassen i magen her får hvert fall 3+ frukt hver dag! De maser jo om den halvkiloen med frukt og grønt hver dag. Da må det vel være bra med frukt har jeg tenkt. 😆 Vanskelig å spise en halv kilo med grønnsaker hver dag, ikke så veldig mye annet enn gulrøtter man kan knaske på sånn helt rått utenom middager. Så her har det absolutt blitt mye eple, banan, blåbær og jordbær i det siste. Ikke har jeg gått opp sånn fryktelig mye i vekt heller, bare 3 kilo og er nå 18 uker på vei. 

ang. Ferritin så har jeg også ligget veldig lavt, men nå er det jo dags for å begynne å ta det har jeg forstått. Jeg skal ta 60mg daglig, men de gravidpakkene jeg tar inneholder jo 15mg fra før, og de har jeg brukt hele veien (heldigvis sa jordmor). Så da blir det 45mg ca i tillegg ved siden av fra nå. Hvilke tilskudd bruker du? Jeg kjøpte bare de fra nycoplus på apoteket, og regnet med at de var greie? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (49 minutter siden):

Hæ?! Ikke frukt!? Oh shit! :phaedra: Lille tassen i magen her får hvert fall 3+ frukt hver dag! De maser jo om den halvkiloen med frukt og grønt hver dag. Da må det vel være bra med frukt har jeg tenkt. 😆 Vanskelig å spise en halv kilo med grønnsaker hver dag, ikke så veldig mye annet enn gulrøtter man kan knaske på sånn helt rått utenom middager. Så her har det absolutt blitt mye eple, banan, blåbær og jordbær i det siste. Ikke har jeg gått opp sånn fryktelig mye i vekt heller, bare 3 kilo og er nå 18 uker på vei. 

ang. Ferritin så har jeg også ligget veldig lavt, men nå er det jo dags for å begynne å ta det har jeg forstått. Jeg skal ta 60mg daglig, men de gravidpakkene jeg tar inneholder jo 15mg fra før, og de har jeg brukt hele veien (heldigvis sa jordmor). Så da blir det 45mg ca i tillegg ved siden av fra nå. Hvilke tilskudd bruker du? Jeg kjøpte bare de fra nycoplus på apoteket, og regnet med at de var greie? :) 

Nja, ho mente vel at man skulle være forsiktig med frukt, men det kom ut som en slags "slankekost"... Bær regnes ikke som frukt på samme måte (mindre sukker) så bare kjør på! Jeg har cravings på appelsin! 

Jeg fikk en melding på helsenorge fra legen min om å begynne på Ferromax (65 mg). Da var jeg jo bare i uke 8-9. Jeg ser jo fra retningslinjene at ved ferritin under 70, så skal man starte i uke 18, men valgte å bestille uansett. Jeg startet rundt uke 12 (glemte pakken). Da hadde allerede ferritin sunket fra 45 til 32 så da starta jeg. Vet at det er vanskeligere å tolke som gravid, men jeg har alltid slitt med lave lagre (rundt 20) og kjente meg veldig trøtt. Jordmor sa det var opptil meg. Hun mente dog at jeg skulle fortsette på multivitaminene (pga jod eks). De har 15 mg så tenker jeg bare kjører begge, eventuelt litt annenhver dag 😅 

Det er forresten så spennende med noen av dere som snart skal på OUL! OG SNART ER VI HALVVEIS?!?! Svangerskapet har egentlig vært ganske dritt, men så har det likevel gått veldig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautyblender skrev (1 time siden):

Nja, ho mente vel at man skulle være forsiktig med frukt, men det kom ut som en slags "slankekost"... Bær regnes ikke som frukt på samme måte (mindre sukker) så bare kjør på! Jeg har cravings på appelsin! 

Jeg fikk en melding på helsenorge fra legen min om å begynne på Ferromax (65 mg). Da var jeg jo bare i uke 8-9. Jeg ser jo fra retningslinjene at ved ferritin under 70, så skal man starte i uke 18, men valgte å bestille uansett. Jeg startet rundt uke 12 (glemte pakken). Da hadde allerede ferritin sunket fra 45 til 32 så da starta jeg. Vet at det er vanskeligere å tolke som gravid, men jeg har alltid slitt med lave lagre (rundt 20) og kjente meg veldig trøtt. Jordmor sa det var opptil meg. Hun mente dog at jeg skulle fortsette på multivitaminene (pga jod eks). De har 15 mg så tenker jeg bare kjører begge, eventuelt litt annenhver dag 😅 

Det er forresten så spennende med noen av dere som snart skal på OUL! OG SNART ER VI HALVVEIS?!?! Svangerskapet har egentlig vært ganske dritt, men så har det likevel gått veldig fort!

Har spist mye frukt hele veien jeg, og juice ikke minst. 😅 Blir en del fruktsukker, og babyen elsker det. Kjenner den spreller rundt der inne når jeg spiser frukt. 😂 

Oi! Jeg målte ferritin i uke 8, og da var den på 23! Har bare tatt de gravidpakkene og ventet på nærmere beskjed jeg. Legen har målt blodprosenten ofte da, for den var litt lav også. Følte meg elendig i begynnelsen, men blodprosenten gikk heldigvis opp igjen til min normal av seg selv. 🙌 Høres ut som det kan være lurt å ta litt ekstra jern for oss begge to fremover. 🙂 Spent på om jeg merker at jeg får mer energi eller ikke. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål fra meg her. :klo: Hvor høy feber skal man ha før man tar Paracet under svangerskapet? Har fått dritt korona, og føler jeg dør sakte fra innsiden. :forkjola: ca 38 grader nå, men er tidlig i forløpet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (22 minutter siden):

Lite spørsmål fra meg her. :klo: Hvor høy feber skal man ha før man tar Paracet under svangerskapet? Har fått dritt korona, og føler jeg dør sakte fra innsiden. :forkjola: ca 38 grader nå, men er tidlig i forløpet enda. 

Jeg ville tatt en paracet om du føler deg dårlig og har lett feber. Ville begynt med en bare, og så sett an om det letter sykdomssymptomene dine. Det er ikke farlig med paracet i små mengder heldigvis ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (38 minutter siden):

Lite spørsmål fra meg her. :klo: Hvor høy feber skal man ha før man tar Paracet under svangerskapet? Har fått dritt korona, og føler jeg dør sakte fra innsiden. :forkjola: ca 38 grader nå, men er tidlig i forløpet enda. 

Huff jeg tok paracet da jeg hadde influensa forrige uke. Det verket så fælt i kroppen at jeg ble helt gal. Hadde feber rundt 38.5 tror jeg. Tok vanlig dose i 2-3 døgn. Måtte bare gjøre det for å holde ut. Tok ikke to om gangen, men en tablett hver 5-6 time på det værste. Tabletten virket bare i tre timer så det var pyton det også😅masse god bedring til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd @Yrno og @Lilletrille79 🙂 Tok Paracet og sovnet med det samme. Våknet en time senere til stigende feber, så det hjalp ikke stort. 😳 Jeg får prøve å holde et øye med feberen fremover, og kanskje heller ta to Paracet i slengen om det ikke viser seg å gi effekt med én. Fikk en liten dult fra lille tassen i magen da. 🥰 Det hjalp litt på humøret. Det har vært helt stille der inne de to siste dagene og det er litt ekkelt nå som jeg er syk, og er vant til å kjenne bevegelser flere ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykkefrø skrev (1 time siden):

Takk for gode råd @Yrno og @Lilletrille79 🙂 Tok Paracet og sovnet med det samme. Våknet en time senere til stigende feber, så det hjalp ikke stort. 😳 Jeg får prøve å holde et øye med feberen fremover, og kanskje heller ta to Paracet i slengen om det ikke viser seg å gi effekt med én. Fikk en liten dult fra lille tassen i magen da. 🥰 Det hjalp litt på humøret. Det har vært helt stille der inne de to siste dagene og det er litt ekkelt nå som jeg er syk, og er vant til å kjenne bevegelser flere ganger om dagen. 

Ja gjør det. Feberen er jo værst på kvelden og natta så da kan det jo være lurt å øke litt før du skal sove 😴

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring @Lykkefrø !😊

---

Jeg har vært litt fraværende her i det siste, men i dag må jeg oppdatere: vi har vært på OUL! Jeg har vært litt nervøs i forkant da jeg har kjent svært lite bevegelse. Eller jeg er usikker på om jeg har kjent bevegelse i det hele tatt, det har vært så lite og så "forsiktig" at det like gjerne kan ha vært bevegelse i tarmene. Men fikk bekreftet i dag at alt ser veldig fint ut, og at jeg har foranliggende morkake som forklarerer at jeg ikke har kjent så mye bevegelse. Inne i magen ligger det en liten jente! ❤️  Ble målt til å være to dager kortere på vei, så i dag er jeg altså 19+3 og har fått endelig termindato 21. juli ☀️  Skulle jo helst ha blitt satt litt frem, men er bare veldig takknemmelig for at alt står bra til!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fortalte vi frøkna vår på 9 at hun skal bli storesøster😅hun fikk sjokk og sa at det ville hun ikke i det hele tatt. I dag har hun funnet navn til babyen og maser om at han/hun må komme ut snart. Hun vil ha ei søster sier hun😂

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lianne skrev (18 minutter siden):

God bedring @Lykkefrø !😊

---

Jeg har vært litt fraværende her i det siste, men i dag må jeg oppdatere: vi har vært på OUL! Jeg har vært litt nervøs i forkant da jeg har kjent svært lite bevegelse. Eller jeg er usikker på om jeg har kjent bevegelse i det hele tatt, det har vært så lite og så "forsiktig" at det like gjerne kan ha vært bevegelse i tarmene. Men fikk bekreftet i dag at alt ser veldig fint ut, og at jeg har foranliggende morkake som forklarerer at jeg ikke har kjent så mye bevegelse. Inne i magen ligger det en liten jente! ❤️  Ble målt til å være to dager kortere på vei, så i dag er jeg altså 19+3 og har fått endelig termindato 21. juli ☀️  Skulle jo helst ha blitt satt litt frem, men er bare veldig takknemmelig for at alt står bra til!

Så gøy 🥰gratulerer så mye. Mye jenter her inne da😀❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (På 21.2.2022 den 10.25):

Lei av migrene nå. Jeg er jo migrenepasient fra før, så ikke noe nytt, men synes det har eskalert de siste ukene. Også blir jeg mer varsom med medisinene enn vanlig. Jeg er nødt til å ta medisiner da, hvis ikke hadde jeg blitt innlagt på sykehuset med morfin og greier.

Meen. I dag skal vi på OUL! Er veldig spent! Håper først og fremst på at alt står bra til. At babyen lever! 😮 

Vet ikke hvilken medisiner du tar men er det triptaner? Jeg ble frarådet av både lege og gynekolog om å ta noe annet enn paracet. Paracet fungerer ikke i det hele tatt, er jeg heldig så kan hodepinen lette litt. Men migrene varer mye lengre enn før. Er også redd for å ta for mye smertestillende generelt så velger bare å ikke ta noe for det meste. Mulig du har en enda sterkere migrene dersom det er så ille at du kan bli innlagt.

Håper det gikk greit på OUL. Ikke lenge til jeg skal selv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør nesten ikke å skrive dette i frykt for å jinxe det, men nå er det 10 dager siden jeg kastet opp sist og 2 uker siden jeg var kvalm🎉 håper virkelig dette fortsetter. Formen min er mye bedre. Føler meg ikke svak i kroppen lenger og er overlykkelig over å klare å gå 1 times tur uten å måtte sette meg ned på en benk for å ta pause. Etter samtale med legen har jeg bestemt meg for å prøve å jobbe litt igjen. 6 timer i uka nå i starten. Og hvis det går greit så er planen å øke veldig forsiktig og gradvis. Sendte ei lang liste til sjefen over tilrettelegging jeg trengte🙈 når hun maser så fælt på meg så skal hun jammen få gi meg det jeg trenger og😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...