Gå til innhold

Syns dere det er OK at dine søsken tar avstand fra foreldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår din søster jeg. Selv er jeg mer som deg, og har problemer med å kutte kontakt med folk uansett hva de har gjort. Men, vi må prøve å forstå at ikke alle er like. Ikke alle reagerer likt på ting som har skjedd. Noen bærer mer nag enn andre, og det syns jeg må respekteres. Husk og søsken kan ha helt forskjellig relasjon til mor og far. Din søster føler kanskje at mor burde beskyttet henne. (Noe jeg er helt enig i) Kunne din mor brdt om tilgivelse for at hun ikke klarte å beskytte dere? Kunne det ha bedret relasjonen noe? 

Anonymkode: 09f34...4f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Kuleku said:

Din mor har ikke beskyttet barnet sitt. Det er hennes ansvar som mor og omsorgsperson. Du kan ikke si at din mor aldri har gjort noe galt, for det har hun. Er mor skal BESKYTTE! 
 

Du har ikke noen grunn til å klandre din søster. Hun tar de valgene som er riktig for henne. 

En far skal også beskytte. Men dessverre er det ofte slik i familier med en forelder som er voldelig, at den andre forelderen er kuet og passiv. Barna opplever da et dobbelt svik, og det er barna som virkelig har det vondt i ettertid.

TS, jeg er selv et av fire søsken fra en familie der det foregikk fryktelige ting, og jeg er den eneste av oss fire som har valgt å ta avstand. Jeg er sikker på at mine søsken ville sagt det samme som deg - at jeg er den som er "vanskelig" og at jeg burde tilgi, at de har "snakket med meg" og "kjenner meg" - men faktum er at de ikke aner hvordan jeg egentlig har det. De vil bare at jeg skal være med og leke "harmonisk familie".

Anonymkode: f2271...108

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har fortalt meg alt, og vi har ikke ulikt syn. Jeg kjenner min søster bedre enn anonyme på KG. Hun orker ikke kontakt fordi grunnen er rett og slett at hun blir "sliten" av å snakke med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

Dere har tydeligvis ulikt syn på noe

Jeg prøver ikke å si at jeg kjenner henne. Poenget mitt er bare at det gjør kanskje ikke du heller.

Endret av 17.11
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår din søster jeg. Selv er jeg mer som deg, og har problemer med å kutte kontakt med folk uansett hva de har gjort. Men, vi må prøve å forstå at ikke alle er like. Ikke alle reagerer likt på ting som har skjedd. Noen bærer mer nag enn andre, og det syns jeg må respekteres. Husk og søsken kan ha helt forskjellig relasjon til mor og far. Din søster føler kanskje at mor burde beskyttet henne. (Noe jeg er helt enig i) Kunne din mor brdt om tilgivelse for at hun ikke klarte å beskytte dere? Kunne det ha bedret relasjonen noe? 

Anonymkode: 09f34...4f0

Bare for å få det klart: min søster har aldri tenkt eller følt at min mor ikke har beskyttet oss. Gitt historien vår så har vi ALDRI anklaget mamma for noe som helst. Vi forstår henne, og har aldri beskyldt henne for å ikke ha beskyttet oss. Så det har absolutt ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 20dd7...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har fortalt meg alt, og vi har ikke ulikt syn. Jeg kjenner min søster bedre enn anonyme på KG. Hun orker ikke kontakt fordi grunnen er rett og slett at hun blir "sliten" av å snakke med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

Og ut ifra det du skriver så vil ikke søsteren din fortelle deg hele årsaken!

Anonymkode: 0dbba...983

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En far skal også beskytte. Men dessverre er det ofte slik i familier med en forelder som er voldelig, at den andre forelderen er kuet og passiv. Barna opplever da et dobbelt svik, og det er barna som virkelig har det vondt i ettertid.

TS, jeg er selv et av fire søsken fra en familie der det foregikk fryktelige ting, og jeg er den eneste av oss fire som har valgt å ta avstand. Jeg er sikker på at mine søsken ville sagt det samme som deg - at jeg er den som er "vanskelig" og at jeg burde tilgi, at de har "snakket med meg" og "kjenner meg" - men faktum er at de ikke aner hvordan jeg egentlig har det. De vil bare at jeg skal være med og leke "harmonisk familie".

Anonymkode: f2271...108

Jeg vil aldri late som at familien vår er perfekt eller bra, vi er ruinert alle sammen. Men å beholde kontakt med sin mor er utrolig viktig mener jeg. Hun har ikke kontakt med noen andre i familien enn bare meg. Men det irriterer meg så mye at jeg vurderer å kutte kontakten med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og ut ifra det du skriver så vil ikke søsteren din fortelle deg hele årsaken!

Anonymkode: 0dbba...983

Nå gaslighter du meg bare. Bare hold tåta om ting du ikke vet noe om. Herregud, enn å være så vanskelig.

Anonymkode: 20dd7...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare for å få det klart: min søster har aldri tenkt eller følt at min mor ikke har beskyttet oss. Gitt historien vår så har vi ALDRI anklaget mamma for noe som helst. Vi forstår henne, og har aldri beskyldt henne for å ikke ha beskyttet oss. Så det har absolutt ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 20dd7...900

:roll: Det vet jo du ingenting om.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil aldri late som at familien vår er perfekt eller bra, vi er ruinert alle sammen. Men å beholde kontakt med sin mor er utrolig viktig mener jeg. Hun har ikke kontakt med noen andre i familien enn bare meg. Men det irriterer meg så mye at jeg vurderer å kutte kontakten med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

Jaja, med tanke på hvor lite du klarer å forstå henne så er kanskje det like greit. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil aldri late som at familien vår er perfekt eller bra, vi er ruinert alle sammen. Men å beholde kontakt med sin mor er utrolig viktig mener jeg. Hun har ikke kontakt med noen andre i familien enn bare meg. Men det irriterer meg så mye at jeg vurderer å kutte kontakten med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

lol.

Anonymkode: eaa8b...ca3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske sikker på at ditt søsken synes det er enklest å avfeie begge to.

Deres far var voldelig, sånt setter store spor. Mor valgte å bli hos far, noe som gikk ut over dere barna. Hun klarer nok ikke å legge dette bak seg og ser også på moren din som en person som var med på å «ødelegge» barndommen ved å bli hos en voldelig far. 
 

Den gang måtte hun bo og omgåes sammen med de. Nå er hu. Fri og velger null kontakt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (5 minutter siden):

Jeg er faktisk ganske sikker på at ditt søsken synes det er enklest å avfeie begge to.

Deres far var voldelig, sånt setter store spor. Mor valgte å bli hos far, noe som gikk ut over dere barna. Hun klarer nok ikke å legge dette bak seg og ser også på moren din som en person som var med på å «ødelegge» barndommen ved å bli hos en voldelig far. 
 

Den gang måtte hun bo og omgåes sammen med de. Nå er hu. Fri og velger null kontakt.

Ikke rart at de fleste nordmenn er så ensomme når de velger å kutte kontakten med aboslutt alle som puster litt galt. Lykke til med å ha en slik innstilling, for det kommer nok godt med i fremtiden. Heia ensomhet!

Anonymkode: 20dd7...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke rart at de fleste nordmenn er så ensomme når de velger å kutte kontakten med aboslutt alle som puster litt galt. Lykke til med å ha en slik innstilling, for det kommer nok godt med i fremtiden. Heia ensomhet!

Anonymkode: 20dd7...900

Ja, gud, litt vold har da alle bare godt av eller?  

Å være voldelig mot sine egne barn må være noe av det jævligste som finnes her i verden på individuelt nivå, og det er meget merkelig hvis du ikke skjønner det. 

Anonymkode: eaa8b...ca3

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil aldri late som at familien vår er perfekt eller bra, vi er ruinert alle sammen. Men å beholde kontakt med sin mor er utrolig viktig mener jeg. Hun har ikke kontakt med noen andre i familien enn bare meg. Men det irriterer meg så mye at jeg vurderer å kutte kontakten med henne.

Anonymkode: 20dd7...900

Jeg tenkte også det var viktig å holde kontakt med mor. Men jeg måtte innse at den kontakten bare foregikk på hennes premisser - det ble for vondt å bære på toppen av at de vonde opplevelsene for oss barna aldri har blitt erkjent av de voksne, aldri blitt tatt opp, aldri blitt snakket om.

Anonymkode: f2271...108

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spør om det er ok og folk svarer ja. Så blir du sur fordi vi ikke kan vite noe om din familiehistorie.

Jeg deler oppfatningen til flere her inne. Din mor sviktet deg og dine søsken på det groveste. Og at man skal tilgi noen bare fordi de er gamle?!? Ikke faen.

Din søster står fritt til å ha så lite/mye kontakt med sine foreldre som hun ønsker.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rart at de fleste nordmenn er så ensomme når de velger å kutte kontakten med aboslutt alle som puster litt galt. Lykke til med å ha en slik innstilling, for det kommer nok godt med i fremtiden. Heia ensomhet!

Anonymkode: 20dd7...900

"Puster litt galt"? Du kjenner alle andres livshistorie?

Selv holdt jeg på å dø som barn, og det var ikke fordi noen "pustet litt galt".

Anonymkode: f2271...108

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg skjønner om hun tar avstand fra min far da han var voldelig, men han begynner å bli gammel nå og vi må tilgi han for det han har gjort.

Nei, man må ikke tilgi. Det er helt opp til enhver person.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min mor har i flere år vært lei seg og deprimert over at min søster ikke tar kontakt, og blir utrolig glad dersom hun ringer. Det skal så lite til som å ringe et par ganger i mnd, men det gjør hun heller ikke. Greit, vi alle sliter med vårt i livet, alle kan bli sliten av ditten og datten, men er det noe jeg syns er utrolig egoistisk og respektløst så er det at noen bare slutter å tar kontakt med foreldre som ikke har gjort den personen noe som helst.

Det virker som din søster har en helt annen relasjon til deres mor og du mangler respekt for hennes valg.

Du er ganske ufølsom. Greit at du synes synd på din mor, men det er ikke din søsters ansvar.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Herregud, dere vet jo ikke 1% av historien vår. Hvordan er det innafor å dømme så fort ut ifra et innlegg? Må da gå an å bruke hodet litt når man svarer!

Anonymkode: 20dd7...900

Vi vet kanskje ikke mer enn deg, men vi forstår tydeligvis mer enn deg.

Din søster har ALL grunn til å kutte kontakten med moren deres. At din søster sier det er fordi hun blir sliten så henger jo det sammen med alt som har skjedd og handler ikke om hva moren din sier der og da. Din søster blir irritert fordi moren din kanskje oppfører seg stakkarslig, fordi hun er dum, tiltaksløs, klager, er lite støttende, har lite å bidra med, etc. Disse tingene er jo nettopp det som har gjort at hun ikke beskyttet dere barna og da reagerer din søster på det og kjenner vonde følelser som stikker dypt i hjerterota.

Derfor er det ikke så enkelt som at hun "bare" blir irritert. 

Anonymkode: b1ea6...d83

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke rart at de fleste nordmenn er så ensomme når de velger å kutte kontakten med aboslutt alle som puster litt galt. Lykke til med å ha en slik innstilling, for det kommer nok godt med i fremtiden. Heia ensomhet!

Anonymkode: 20dd7...900

Du er jo helt fjern

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare for å få det klart: min søster har aldri tenkt eller følt at min mor ikke har beskyttet oss. Gitt historien vår så har vi ALDRI anklaget mamma for noe som helst. Vi forstår henne, og har aldri beskyldt henne for å ikke ha beskyttet oss. Så det har absolutt ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 20dd7...900

Vel, tydeligvis orker du ikke tanken på at din søster ikke orker å fortelle deg hva hun faktisk føler.

At du er så enkel at du tror at din søster tar avstand bare fordi hun er irritert sier jo sitt. 

Vi i tråden prøver å fortelle deg at du nok ikke forstår helt hva som skjer.

Jeg synes det er rart at du tydeligvis ikke forstår at noen kan kutte foreldrene sine ut av livet sitt og når vi så prøver å fortelle deg at du nok ikke vet alt så sier du at du vet alt. Men det gir jo ikke mening  hadde di visst alt hadde du nok også forstått bedre.

Du virker som en vanvittig sta og dårlig lytter, ikke så rart at din søster ikke forteller deg alt, du nekter jo å høre og har gjort deg opp en mening som du ikke rekker deg en millimeter fra. Din søster er smart nok til å ikke gå inn på denne saken til deg.

Anonymkode: b1ea6...d83

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke rart at de fleste nordmenn er så ensomme når de velger å kutte kontakten med aboslutt alle som puster litt galt. Lykke til med å ha en slik innstilling, for det kommer nok godt med i fremtiden. Heia ensomhet!

Anonymkode: 20dd7...900

Rapportert for rasistisk innhold.

Anonymkode: b1ea6...d83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...