Gå til innhold

Så man må konstant vokte barna for hunder når man går utendørs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Honey Dew said:

Og hvor skrev jeg at det var greit?

Hunder skal være i bånd når de er på offentlig sted.

Nei, du skriver at det er foreldrenes ansvar alene å sørge for at de i'ke går bort til forbipasserende hund. 

Vel det hviler et mye større ansvar på hundeeiere å holde stram line, helst helt inne ved halsbåndet hvis man ikke har god nok kontroll.. Og sørge for at hunden ikke beveger seg mot forbipasserende, særlig barn. 

Anonymkode: c7562...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at mange hundeeiere føler for å forsvare seg, er jo at hvis noen har opplevd noe med en hund, så snakkes det om det som om det gjaldt alle hunder. Og det virker heller ikke som folk tror på at hunden kan være snill og grei her. Jeg har en hund som elsker andre mennesker og hunder, vi trener hver eneste dag på at hun ikke får hilse. De få gangene noen har fått hilse har jeg sagt at hun er veldig glad i mennesker og hunder, men bare snill. Her virker det jo som at hunder ikke kan være livlige, men samtidig snille og greie? 
 

Noe som irriterer meg er forøvrig ungene som styrter frem for å hilse uten lov, og som heller ikke gjør som jeg sier. Hadde også vært veldig fint om folk gadd å vise litt hensyn til oss med hund også, det ganske tydelig at jeg prøver å holde avstand når jeg går så langt ut i grøfta som mulig, allikevel slår det ikke folk at man ikke må gå midt i veien, men kanskje kan gå i kanten på motsatt side. 

Anonymkode: c1bde...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (12 timer siden):

Og hvor skrev jeg at det var greit?

Hunder skal være i bånd når de er på offentlig sted.

Du kom med en bortforklaring om at hunder ikke er klar over sin egen størrelse og slike uhell skjer under lek, at det ikke var et angrep osv. 

Men dette har ikke noe med saken å gjøre. Poenget mitt var at eieren ikke passet skikkelig på hunden, slik at den løp bort til barnet og la ham i bakken. Hunden var i bånd den, sånt langt bånd der eier ikke har skikkelig kontroll, og barnet sto i hagen flere meter fra der hunden passerte. 
Det har ingenting med om hunden egentlig bare ville leke osv. Det handler om hvem som har ansvaret i denne situasjonen, og det er eieren. 
 

 

Anonymkode: 57c8d...f08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, du skriver at det er foreldrenes ansvar alene å sørge for at de i'ke går bort til forbipasserende hund. 

Vel det hviler et mye større ansvar på hundeeiere å holde stram line, helst helt inne ved halsbåndet hvis man ikke har god nok kontroll.. Og sørge for at hunden ikke beveger seg mot forbipasserende, særlig barn. 

Anonymkode: c7562...e65

Skal ikke foreldrene også passe på ungene sine altså? En kan ha hunden sin så tett inntil seg som bare det, men når foreldrene lar ungene løpe bort til hunder, er det ikke hundeierens skyld. Han holder allerede hunden sin inntil seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Honey Dew said:

Skal ikke foreldrene også passe på ungene sine altså? En kan ha hunden sin så tett inntil seg som bare det, men når foreldrene lar ungene løpe bort til hunder, er det ikke hundeierens skyld. Han holder allerede hunden sin inntil seg.

Nei, det er ikke alltid gitt at eier holder hunden tett inntil seg. Foreldre skal selvsagt passe på barna sine men det bør ikke være slik at de må føle på at hver gang de ser at de skal passere hund og eier så kan det dreie seg om liv og død. Man skal kunne bevege seg ganske fritt som mennesker, og da er det hundeeier sitt ansvar å ha god og tett kontroll på hunden sin og holde avstand til andre, for det er nemlig ikke tillatt at hunder skal kunne bevege seg fritt. Der er forskjellen. Og det ser tilsynelatende ut til at alle hundeeiere hverken forstår og i biller seg at alle småbarn styrter frem til hunder, det er jo ikke tilfellet. Og skulle det vært et scenario så er det da vitterlig hundeeier ansvar å gå en annen vei eller avverge et møte frem til forelderen har kontroll på barnet igjen. Ferdig snakka. 

Anonymkode: c7562...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke alltid gitt at eier holder hunden tett inntil seg. Foreldre skal selvsagt passe på barna sine men det bør ikke være slik at de må føle på at hver gang de ser at de skal passere hund og eier så kan det dreie seg om liv og død. Man skal kunne bevege seg ganske fritt som mennesker, og da er det hundeeier sitt ansvar å ha god og tett kontroll på hunden sin og holde avstand til andre, for det er nemlig ikke tillatt at hunder skal kunne bevege seg fritt. Der er forskjellen. Og det ser tilsynelatende ut til at alle hundeeiere hverken forstår og i biller seg at alle småbarn styrter frem til hunder, det er jo ikke tilfellet. Og skulle det vært et scenario så er det da vitterlig hundeeier ansvar å gå en annen vei eller avverge et møte frem til forelderen har kontroll på barnet igjen. Ferdig snakka. 

Anonymkode: c7562...e65

Det kommer an på om det er båndtvang eller ikke det. En kan ikke strupe hunden heller. Det gjør en hvis en skal følge din anmodning. Å holde hunden i stramt bånd, kan medføre skade på strupehode. Så hysterisk redde kan ikke folk være for hunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (13 minutter siden):

Det kommer an på om det er båndtvang eller ikke det. En kan ikke strupe hunden heller. Det gjør en hvis en skal følge din anmodning. Å holde hunden i stramt bånd, kan medføre skade på strupehode. Så hysterisk redde kan ikke folk være for hunder.

Det kan de selvfølgelig være, selv om du ikke forstår det. Jeg jobbet i bolig med brukere med ulike utfordringer, og den ene brukeren var livredd alle hunder. Hvis vi var ute på tur, og så en hund komme 100 meter unna, gikk vedkommende fullstendig i lås, og da sto vi der, da. Kanskje en halvtime, før vi kom oss videre. Nytter ikke å snakke fornuft med alle mennesker, enten de er barn, autister, psykisk utviklingshemmede, eller fobi mot hunder. 

Anonymkode: b266e...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (32 minutter siden):

Det kommer an på om det er båndtvang eller ikke det. En kan ikke strupe hunden heller. Det gjør en hvis en skal følge din anmodning. Å holde hunden i stramt bånd, kan medføre skade på strupehode. Så hysterisk redde kan ikke folk være for hunder.

Det kommer jo også an på hunden! Hvis det er en rolig hund som ikke hopper oppetter folk så trenger den vel ikke å holdes stramt, men hvis det er en vilter unghund så må man selvsagt holde den stramt når det går barn forbi. 
Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det eier som har ansvar for at ikke hunden hverken angriper eller hopper opp på andre folk. 

Anonymkode: 57c8d...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan de selvfølgelig være, selv om du ikke forstår det. Jeg jobbet i bolig med brukere med ulike utfordringer, og den ene brukeren var livredd alle hunder. Hvis vi var ute på tur, og så en hund komme 100 meter unna, gikk vedkommende fullstendig i lås, og da sto vi der, da. Kanskje en halvtime, før vi kom oss videre. Nytter ikke å snakke fornuft med alle mennesker, enten de er barn, autister, psykisk utviklingshemmede, eller fobi mot hunder. 

Anonymkode: b266e...49d

At brukeren er redd hunder, er da ikke noe hundeiere skal ha skylden for. Da er det dere som personal hjelpe vedkommende til å bli rolig. Vi er ute og lufter hundene og kan ikke løpe på kryss og tvers over veien hver gang vi treffer noen som kanskje er redd hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke alltid gitt at eier holder hunden tett inntil seg. Foreldre skal selvsagt passe på barna sine men det bør ikke være slik at de må føle på at hver gang de ser at de skal passere hund og eier så kan det dreie seg om liv og død. Man skal kunne bevege seg ganske fritt som mennesker, og da er det hundeeier sitt ansvar å ha god og tett kontroll på hunden sin og holde avstand til andre, for det er nemlig ikke tillatt at hunder skal kunne bevege seg fritt. Der er forskjellen. Og det ser tilsynelatende ut til at alle hundeeiere hverken forstår og i biller seg at alle småbarn styrter frem til hunder, det er jo ikke tilfellet. Og skulle det vært et scenario så er det da vitterlig hundeeier ansvar å gå en annen vei eller avverge et møte frem til forelderen har kontroll på barnet igjen. Ferdig snakka. 

Anonymkode: c7562...e65

Det kan ikke være sånn at unger skal ha hele veien mens hunden skal gå med helt stramt bånd tett i tett med eier? Det er ikke bare unger her i verden faktisk, barna får holde seg på en side av veien, så bytter jeg som hundeeier gjerne side, men jeg går på tur for hundens skyld, da må hun få lov å bevege seg også. 

Anonymkode: c1bde...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan ikke være sånn at unger skal ha hele veien mens hunden skal gå med helt stramt bånd tett i tett med eier? Det er ikke bare unger her i verden faktisk, barna får holde seg på en side av veien, så bytter jeg som hundeeier gjerne side, men jeg går på tur for hundens skyld, da må hun få lov å bevege seg også. 

Anonymkode: c1bde...66e

Ungene skal selvsagt passes på av foreldrene, som sørger for at ungene ikke går bort til fremmende hunder. 
Jeg lar aldri barna mine nærme seg hunder når vi er på tur. Men opplever dessverre ofte at hundeeiere lar hundene herje på veien, og løpe mot både meg og ungene, hoppe oppetter og «han skal bare hilse». 
Det finnes nok både uansvarlige foreldre og hundeeiere! Tror ikke den ene siden har rett og den andre feil! 

Anonymkode: 57c8d...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ikke være sånn at unger skal ha hele veien mens hunden skal gå med helt stramt bånd tett i tett med eier? Det er ikke bare unger her i verden faktisk, barna får holde seg på en side av veien, så bytter jeg som hundeeier gjerne side, men jeg går på tur for hundens skyld, da må hun få lov å bevege seg også. 

Anonymkode: c1bde...66e

Jo det er faktisk slik det er, mennesker kan bevege seg fritt, hunder, dersom man ikke er sikker på at den går parallelt med deg og ikke blir distrahert og kommer ut av kontroll pga vimsende småunger.. Så må du som eier passe godt på og holde god avstand eventuelt snurpe inn båndet og hindre et møte. Hunder er ike likestilt med mennesker. 

Anonymkode: c7562...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (10 minutter siden):

At brukeren er redd hunder, er da ikke noe hundeiere skal ha skylden for. Da er det dere som personal hjelpe vedkommende til å bli rolig. Vi er ute og lufter hundene og kan ikke løpe på kryss og tvers over veien hver gang vi treffer noen som kanskje er redd hunder.

Jeg snakket ikke om skyld, men svarte på påstanden din om at "så redd for hunder kan ingen være". Det kan de. 

Anonymkode: b266e...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 13.45):

Da er det jaggu meg mange blinde mennesker i verden. Jeg har heller aldri sett en hund angripe et barn. Aldri. Ikke en eneste gang. Jeg har hatt hund i 30 år, og vært aktiv i hundemiljøer. Her hvor jeg bor er det vanlig å la hunden gå løs. Fortsatt har jeg aldri sett en hund angripe et barn. 

Er verden virkelig så svart-hvit at jeg må være blind? Lever du i en verden hvor det ikke finnes noen som helst muligheter for at andre mennesker har andre opplevelser? Da er det ikke vi som er blinde.

Med den samme logikken så kan jeg da si at du ser syner, om du ser at hunder angriper barn, for det har jeg aldri opplevd, og jeg kjenner også mange som heller ikke har opplevd å se det. Ergo angriper ikke hunder barn.

Anonymkode: 750ea...9c6

Har heller aldri opplevd at en hund har angrepet et barn. Har opplevd at en glad hund har hoppet på barn slik at det mistet balansen, men aldri at en hund har angrepet et barn for å skade. 
Har bare hørt om det, nå sist i sommer med den dypt tragiske episoden 😢
Når man tenker på hvor utrolig mange hunder som lever blant mennesker, er det utrolig sjeldent faktisk at hunder skader mennesker. Tipper at det er større sjanse for å bli angrepet av et annet menneske. 
Så at så mange går rundt med angst for hunder er irrasjonelt. 
Er over 50, delvis oppvokst med hund og har hatt hunder i husstanden i lag med barn i tilsammen snart 20 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan de selvfølgelig være, selv om du ikke forstår det. Jeg jobbet i bolig med brukere med ulike utfordringer, og den ene brukeren var livredd alle hunder. Hvis vi var ute på tur, og så en hund komme 100 meter unna, gikk vedkommende fullstendig i lås, og da sto vi der, da. Kanskje en halvtime, før vi kom oss videre. Nytter ikke å snakke fornuft med alle mennesker, enten de er barn, autister, psykisk utviklingshemmede, eller fobi mot hunder. 

Anonymkode: b266e...49d

Ok, så i følge denne logikken burde det ikke være tillatt å lufte hunden i hva, en mils omkrets av boligen du jobber ved, for man kan møte på hverandre da? 

Anonymkode: 77998...c77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ungene skal selvsagt passes på av foreldrene, som sørger for at ungene ikke går bort til fremmende hunder. 
Jeg lar aldri barna mine nærme seg hunder når vi er på tur. Men opplever dessverre ofte at hundeeiere lar hundene herje på veien, og løpe mot både meg og ungene, hoppe oppetter og «han skal bare hilse». 
Det finnes nok både uansvarlige foreldre og hundeeiere! Tror ikke den ene siden har rett og den andre feil! 

Anonymkode: 57c8d...f08

Da gir du dem en ordentlig tilbakemelding om at det ikke er lov, og forklarer at du lærer barnet ditt til å ikke gå til fremmede hunder før de har spurt foreldre og hundeeier om lov og at du forventer det samme tilbake. Det er fullt lov å gi tilbakemeldinger, og å være åpen for dialog. 

Anonymkode: 77998...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo det er faktisk slik det er, mennesker kan bevege seg fritt, hunder, dersom man ikke er sikker på at den går parallelt med deg og ikke blir distrahert og kommer ut av kontroll pga vimsende småunger.. Så må du som eier passe godt på og holde god avstand eventuelt snurpe inn båndet og hindre et møte. Hunder er ike likestilt med mennesker. 

Anonymkode: c7562...e65

Nei, mennesker kan ikke bevege seg fritt. Barn kan ikke oppføre seg som villmenn, bare fordi det er barn. Ja, hundeeiere har et spesielt ansvar for dyret sitt, men foreldre har et stort ansvar ovenfor barna sine også som går ut over bare det å overleve, men også det å bli skikkelige mennesker. 

Anonymkode: 77998...c77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg plasserer meg selv imellom barna og hunder på gaten- på lik linje som at jeg passer på å plassere barn innerst på gaten og ikke ut mot bilveien. 
 

jeg har også blitt uprovosert angrepet av hund, da jeg gikk vanlig på gaten og hunden rykket mot meg og bet.

Anonymkode: c4177...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 11.13):

Ref. den andre tråden, hvor en betydelig andel mener at når barn og forelder går langs veien og passer sine egne saker, så må de allikevel være på vakt for hunder som plutselig kan dukke opp og "leke" med barnet uten forvarsel.

En ting er å passe på at barnet ikke provoserer fremmede hunder. Men disse hundeierne mener at det er foreldrenes ansvar at hunder ikke uprovosert angriper barnet deres. De må blant annet plassere seg imellom hunden og barnet hver gang de passerer en hund, sånn i tilfelle hunden vil "leke".

Anonymkode: a4924...907

Jeg er hundeeier. Når jeg går tur med han er det mitt fulle ansvar å passe på hunden min hele tiden. Om vi passerer barn på tur er det mitt ansvar å ha kontroll på hunden. Mitt ansvar å gi beskjed til barn som kommer busende bort og vil klappe han. Barn er ofte ute alene, de går ikke sammen med foreldrene sine hver gang de går ut døra. 
foreldrenes jobb er å gi beskjed til barn å ikke gå bort til fremmede hunder og spesielt ikke om hunden er alene. 
 

Vår hun står av og til ute alene i Hagen, en gang kom det en unge inn og begynte å legge seg oppå han og herje med han. Da reagerte han med å glefse etter barnet. Ingen skade skjedd, og hunden sto uten tilsyn. Men i egen hage kan han stå uten tilsyn mens jeg lager middag inne. 
Barn må aldri gå inn i en hage der det står en hund. 
Jeg ringte barnets mor og forklarte hva som hadde skjedd og fulgte barnet hjem. Hun har lært at hun må ringe på å spørre meg om hun vil klappe hunden. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo det er faktisk slik det er, mennesker kan bevege seg fritt, hunder, dersom man ikke er sikker på at den går parallelt med deg og ikke blir distrahert og kommer ut av kontroll pga vimsende småunger.. Så må du som eier passe godt på og holde god avstand eventuelt snurpe inn båndet og hindre et møte. Hunder er ike likestilt med mennesker. 

Anonymkode: c7562...e65

Jeg passer på, men tro det eller ei så er det faktisk mer enn bare unger her i verden. Er veien 5-6 meter er det veldig urimelig å mene at jeg som hundeeier må gå med hunden helt inntil meg for at ungene deres skal ha 4-5 meter å bevege seg på. På fortau eller trange gater så holder jeg båndet stramt under passering, men ikke hele tiden. Man må faktisk vise hensyn til alle i et samfunn. 

Anonymkode: c1bde...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...