Gå til innhold

Så man må konstant vokte barna for hunder når man går utendørs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis hunden min uprovosert løper bort til et barn og angriper, så er det selvsagt min skyld.

Min hund er redd for barn, og derfor plasserer jeg alltid meg selv og hunden slik at han har mest mulig avstand til barnet. Passering i seg selv har aldri vært noe problem, men flere ganger opplever jeg store og små barn som kaster seg mot hunden for å klappe eller se nærmere, og da begynner han å ule. Aldri glefset, men det virker jo svært skremmende for små barn. Jeg svarer konsekvent nei til klapping av hunden min (og hundeeiere som ønsker at hundene skal hilse), men spørsmålet kommer gjerne i fart mort hunden fordi man forventer et "ja". "Han er jo så liten og søt". Dette hjelper ikke akkurat på treningen til å bli vant med barn.

I sånne tilfeller skulle jeg ønske at foreldre kanskje gikk mellom barnet og meg for å avverge at barnet evt. kaster seg ut, for jeg er livredd for at det skal oppstå en situasjon når vi gjør alt vi kan for å ta avstand til dere.

Vil igjen presisere at et uprovosert angrep fra min hund mot et barn eller voksen er ene og alene vår skyld, men situasjonene jeg beskriver over kunne vårt unngått hvis foreldrene gikk i mellom slik at de rakk å huke tak i barnet før de var på andre siden av gangveien..

 

Anonymkode: 133c7...823

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det samme har bilister hvis de kjører på deg når du går ute på en mørk landevei på høsten uten refleks. Likevel er det lurt å være aktsom og bruke refleks når man er fotgjenger. Det hjelper ikke at andre har ansvaret når du først blir skadd.

Anonymkode: 28409...2e4

Du så at jeg skrev: med mindre man sender de ut i vegen? Det er dessuten båndtvang i tettbygde strøk og man skal uansett ha kontroll på hunden, så når det gjelder hund og ansvar er det ikke vanskelig.  
Og for å være helt tydelig: man skal ikke la ungene gå bort til hunder. Jeg snakker om når løse hunder går bort til barn. Da er det selvsagt hundeeiers ansvar. 

Endret av rabrabara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hvilken annen tråd mener hundeeiere at det er foreldres ansvar om deres hund biter ett barn? 

Anonymkode: 4ae1a...9e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

i hvilken annen tråd mener hundeeiere at det er foreldres ansvar om deres hund biter ett barn? 

Anonymkode: 4ae1a...9e5

Hund som angrep barnet mitt uten noe varsel - Barn og familie - Kvinneguiden Forum

Men jeg er delt her - i den tråden kan det virke som om barnet var den som gikk nermest hunden i det de passerte, personlig som forelder og hundeeier ville jeg sørget for å være mellom hunden og barnet, og på den måten ja - jeg ville passet barnet og situasjonen, på den andre siden er det ikke greit av eier å si "uff så leit, dette har han aldri gjrot før" det eier bør gjøre er å legge seg flat - greit nok, kanskje hunden ble skremt, noe skjedde, hunden er ikke farlig, den bør ikke avlives osv osv, men det verste jeg som hundeeier og forelder vet er andre som ikke har kontroll og oversikt og tar forhåndsregler. 
Det er det samme når vi møter hunder løs, der eieren gjerne kauker "den er vant til andre hunder" lenge før hunden når oss som om DET er greit da, hva om min hund som forøvrig er i bånd IKKE er det? Få kontroll på bikkja di, og få den bort fra mine hunder, samme med unger eller voksne - å ha hunden løs betyr at man skal ha kontroll, å ha bikkja i band betyr at man skal ha kontroll - det betyr altså å sette seg selv mellom hunden og andre hvis man ikke er 100% sikker på at hunden har fokus på deg som eier. Som forelder betyr det å sette seg selv mellom andre hunder og barna da man aldri helt vet hva hunden er i stand til, det betyr ikke nødvendigvis at hunden bør avlives. Slik verden utvikler seg nå kan man nesten ikke ta med hunden ut blant folk for om noen føler seg truet og roper avliv taper som regel hunden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Carrot skrev (5 minutter siden):


Det er det samme når vi møter hunder løs, der eieren gjerne kauker "den er vant til andre hunder" lenge før hunden når oss som om DET er greit da, hva om min hund som forøvrig er i bånd IKKE er det? Få kontroll på bikkja di, og få den bort fra mine hunder, samme med unger eller voksne - å ha hunden løs betyr at man skal ha kontroll, å ha bikkja i band betyr at man skal ha kontroll - det betyr altså å sette seg selv mellom hunden og andre hvis man ikke er 100% sikker på at hunden har fokus på deg som eier. 

Veldig enig! Ikke så gøy når min har løpetid heller og noen absolutt ikke har kontroll på sin hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, jeg har aldri sett en hund løpe etter et barn for å angripe. 

Jeg har sett trafikkulykker der det juridisk var førerens feil, men hadde vært unngått med refleks. 

Felles aktsomhet hadde vært fint 😊

Anonymkode: f57fb...e15

Men selv om du ikke har sett det skje, så betyr det ikke at det aldri har skjedd. Hvor vanskelig er det å forstå? Så sent som i sommer ble en 1-åring drept av to hunder i et familieselskap. Av hunder uten aggressiv historikk. Jeg vet ikke med deg, men om det var mine hunder som hadde gjort noe sånn, kunne jeg ikke levd med meg selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal hundeeiere få inn i skallen at en hund er bare et dyr? Bare et dumt dyr og ikke noe mer verdt enn ei ku eller en sau?

Angriper en hund et barn er det hundeeierens og hundens skyld - hunden skal skytes, og eieren burde få fengselsstraff!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldre passer på sine barn, i slike situasjoner akkurat som i andre potensielt skumle situasjoner. Hundeeiere passer på sin hund. Sånn. 

Anonymkode: dbd07...fb0

Eh, nei. Barn trumfer hund. Hundeeierne må passe hunden sin for barna, ikke omvendt.

Anonymkode: 49334...860

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det samme har bilister hvis de kjører på deg når du går ute på en mørk landevei på høsten uten refleks. Likevel er det lurt å være aktsom og bruke refleks når man er fotgjenger. Det hjelper ikke at andre har ansvaret når du først blir skadd.

Anonymkode: 28409...2e4

Enig -Det hjelper lite å ligge på Sunnaas med nakkebrudd og lammelser og rope om vikeplikt for sjåføren, rullestolen og er liv avhengig av andre venter uansett. 

Anonymkode: b3568...ee6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ref. den andre tråden, hvor en betydelig andel mener at når barn og forelder går langs veien og passer sine egne saker, så må de allikevel være på vakt for hunder som plutselig kan dukke opp og "leke" med barnet uten forvarsel.

En ting er å passe på at barnet ikke provoserer fremmede hunder. Men disse hundeierne mener at det er foreldrenes ansvar at hunder ikke uprovosert angriper barnet deres. De må blant annet plassere seg imellom hunden og barnet hver gang de passerer en hund, sånn i tilfelle hunden vil "leke".

Anonymkode: a4924...907

Nei, jeg synes ikke det. 

Jeg har en hund selv som ikke liker barn. Det er jo fortvilende når barn kommer og sier " for en søt hund, kan jeg klappe den?" Eller når vi får besøk av foreldre med små barn, og der vi ikke stoler på hunden.. Veldig snill hund med våre barn- som nå er store, men den liker ikke andre sine barn, og har glefset etter relativt små barn. Aldri bitt noen da, men poenget er at jeg stoler ikke på henne.  Hun er jo gammel nå og svært lydig. Det er jo ikke slik at hun oppsøker barn ute. Hun trekker seg unna. 

Det er ikke ditt ansvar, eller ditt barn sitt ansvar. Det er mitt ansvar. Det er også mitt ansvar når jeg passerer andre med barn at jeg har hunden på min side. Jeg har aldri opplevd at hun har glefset etter barn vi går forbi eller møter ute, bare de som har prøvd å gå etter henne og vil klappe selv om hun trekker seg unna. Det er mange år siden nå, og deretter har jeg rett og slett ikke satt henne eller noen barn i den situasjonen. 

Men jeg tar ingen sjanser med henne og barn ettersom jeg ikke stoler på henne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange uvørne hundeeiere det er så har jeg alltid lært mitt barn til å holde seg unna hunder vi ikke kjenner. Har vi gått på et fortau og det kommer noen med hund så har vi gått over på det andre eller så har jeg skiftet siden han har gått på. Aldri har han hatt lyst eller tenkt at vi skal klappe noen fremmede hunder, man gjør bare ikke det. 

Det burde selvsagt være en selvfølge at en har kontroll over hunden sin men det er ikke noe jeg tar for gitt. Akkurat som at jeg ikke tar det for gitt at den som kjører i bilen mot meg har kontroll og er ved sine fulle fem. Folk på sparkesykler unngår vi som pesten og bare nå de siste 3 månedene så har jeg 4 bekjente som er blitt skadet og de var ikke en gang på sparkesykkelen, de ble rett og slett krasjet i, 2 av de endte med bruddskader.

Så man skal ikke ta det for gitt at folk har kontroll, mye rart der ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Era Vulgaris said:

Men selv om du ikke har sett det skje, så betyr det ikke at det aldri har skjedd. Hvor vanskelig er det å forstå? Så sent som i sommer ble en 1-åring drept av to hunder i et familieselskap. Av hunder uten aggressiv historikk. Jeg vet ikke med deg, men om det var mine hunder som hadde gjort noe sånn, kunne jeg ikke levd med meg selv.

Dette synes jeg var ufint sagt. Hvor sa jeg at jeg ville syntes dette var ok? 

Anonymkode: f57fb...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden):

Med tanke på hvor mange uvørne hundeeiere det er så har jeg alltid lært mitt barn til å holde seg unna hunder vi ikke kjenner. Har vi gått på et fortau og det kommer noen med hund så har vi gått over på det andre eller så har jeg skiftet siden han har gått på. Aldri har han hatt lyst eller tenkt at vi skal klappe noen fremmede hunder, man gjør bare ikke det. 

Det burde selvsagt være en selvfølge at en har kontroll over hunden sin men det er ikke noe jeg tar for gitt. Akkurat som at jeg ikke tar det for gitt at den som kjører i bilen mot meg har kontroll og er ved sine fulle fem. Folk på sparkesykler unngår vi som pesten og bare nå de siste 3 månedene så har jeg 4 bekjente som er blitt skadet og de var ikke en gang på sparkesykkelen, de ble rett og slett krasjet i, 2 av de endte med bruddskader.

Så man skal ikke ta det for gitt at folk har kontroll, mye rart der ute.

Nettopp dette. Samme hvor mye man krever at andre skal gjøre det korrekte, så er det mange ulike grunner til at noe kan glippe. Enten at de gir faen, at de er uoppmerksomme et sekund, at de snubler, nyser, får et illebefinnende osv, osv.

Anonymkode: 28409...2e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Nå er det nok av foreldre som lar unger fly bort til fremmede hunder og nærmest angripe de. Noen hunder er redd for barn pga sånne opplevelser. 

Så BÅDE hunde eiere og foreldre må ta ansvar. 

Min unge får ikke lov under noen omstendigheter å hilse på hunder uten å spørre eier. Han må da sette seg ned på huk, strekke frem hånden og la hunden komme til han. 

Er mange voksne og som bare går rett på og klapper hunder. Det er faktisk ikke ok det heller. 

Hva om noen fremmede kom rett bort til deg og bare begynte å ta på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp dette. Samme hvor mye man krever at andre skal gjøre det korrekte, så er det mange ulike grunner til at noe kan glippe. Enten at de gir faen, at de er uoppmerksomme et sekund, at de snubler, nyser, får et illebefinnende osv, osv.

Anonymkode: 28409...2e4

Akkurat, som jeg sier til knotten, er ikke deg jeg ikke stoler på det er alle andre. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ref. den andre tråden, hvor en betydelig andel mener at når barn og forelder går langs veien og passer sine egne saker, så må de allikevel være på vakt for hunder som plutselig kan dukke opp og "leke" med barnet uten forvarsel.

En ting er å passe på at barnet ikke provoserer fremmede hunder. Men disse hundeierne mener at det er foreldrenes ansvar at hunder ikke uprovosert angriper barnet deres. De må blant annet plassere seg imellom hunden og barnet hver gang de passerer en hund, sånn i tilfelle hunden vil "leke".

Anonymkode: a4924...907

Husk at kg’ere er anti-barn og elsker hunder mer enn noe annet. Du vil aldri få en nyansert svar her annet enn at hva du enn gjør så er det din skyld.

Anonymkode: a1152...121

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aldri har jeg sett biler eller sparkesykler kjøre etter barn for å leke med dem, eller angripe dem, i motsetning til hunder. 

Hundeeiere som ikke respekterer at ikke alle liker hunder er like egoistiske som folk som røyker forran offentlige innganger. Oppfører seg som unger med fingrene oppi ansiktet ditt som sier at "lufta er fri for alle". 

Anonymkode: e89c2...6ba

🙌🏼🙌🏼🙌🏼

Anonymkode: a1152...121

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at kg’ere er anti-barn og elsker hunder mer enn noe annet. Du vil aldri få en nyansert svar her annet enn at hva du enn gjør så er det din skyld.

Anonymkode: a1152...121

Ja, dette var jo nyansert.....

Jeg syns det har kommet mange gode, nyanserte svar i tråden, jeg. 

Anonymkode: 28409...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sett en hund angripe et barn. 

Jeg vet at alle ikke liker hunder. Alt jeg ønsker meg er gjensidig aktsomhet, og at barn ikke kommer bort og slår hunden min. 

Anonymkode: f57fb...e15

Da er du isåfall blind. Jeg har flere ganger sett hunder som angriper barn eller løper etter barn som er langt unna dem.

Anonymkode: a1152...121

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som snakker så nedsettende om hund - husk at dette for de aller fleste hundeeiere er et nært og kjært familiemedlem. For enkelte er kanskje hunden det eneste de har i livet. Synes det er stygt å sette seg på sin høye hest og snakke så nedsettende om levende individer folk er glad i. 

Og selvfølgelig, hundeeieren har ansvar for sin hund, men som nevnt flere ganger tidligere i tråden må jammen foreldre ta ansvar for sine barn også. Har ikke tall på hvor mange ganger barn har kommet løpende rett mot mine hunder og forsøkt å hilse eller annet. 

Ingen får forøvrig hilse på mine hunder på tur, hverken voksne eller barn. Er vi på tur så er vi på tur.

Anonymkode: ec3ee...141

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...