Gå til innhold

Dette handler ikke om helse lenger.


AfterTheRain

Anbefalte innlegg

Pivot skrev (2 minutter siden):

Som sagt, jeg sier ikke at long covid ikke er reelt. Jeg og kan vise til bekjente som har opplevd dette, likeså kan jeg vise til bekjente som ikke opplevde long covid etter sykdom. Men vi kan ikke bruke svogerforskning til å forstå omfanget av dette. 

og det sier jeg heller ikke, men jeg skjønner at folk har behov for å komme med personlig erfaringer, spes  når  det blir avfeid med at man var bekymret i forkant.  Jeg har linket til mye forskning ang dette, og seriøse aktør som WHO, som støtter opp under at dette er viktig og bekymringsfullt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lana01 skrev (1 minutt siden):

og det sier jeg heller ikke, men jeg skjønner at folk har behov for å komme med personlig erfaringer, spes  når  det blir avfeid med at man var bekymret i forkant.  Jeg har linket til mye forskning ang dette, og seriøse aktør som WHO, som støtter opp under at dette er viktig og bekymringsfullt

Personlige erfaringer blir ikke avfeid med dette - dette med engstelse i forkant av sykdom er lagt inn som en variabel i statistisk analyse. Man må ikke ta slike faktorer personlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
zemer skrev (På 17.10.2021 den 22.20):

Vi har ikke en korona pasient på intensiv pr nå. Nå har myndighetene selv gått ut med at den er som en influensa. 

Vi har absolutt flere pasienter på intensiven. Tom i respirator. 

Må nesten arrestere deg litt der. Influensa er generelt en mildere sykdom med bedre erfaringer og kunnskap om enn covid. Grunnen til at det er mindre "farlig" er fordi det er færre som får det nå enn influensa. At nå er influensa et større problem. Covid er virkelig ikke som influensa når man blir hardt rammet, men covid er mildere enn influensa når man ikke blir hardt eller moderat rammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (23 minutter siden):

Vi har absolutt flere pasienter på intensiven. Tom i respirator. 

Må nesten arrestere deg litt der. Influensa er generelt en mildere sykdom med bedre erfaringer og kunnskap om enn covid. Grunnen til at det er mindre "farlig" er fordi det er færre som får det nå enn influensa. At nå er influensa et større problem. Covid er virkelig ikke som influensa når man blir hardt rammet, men covid er mildere enn influensa når man ikke blir hardt eller moderat rammet. 

Blir litt feil å ufarliggjøre influensa på den måten - blir man hardt rammet av influensa så er man alvorlig syk. Mange dør av influensa årlig. Selv de yngre kan rammes hardt av influensa. Og grunnen til at Covid-19 nå i større grad kan sammenlignes med en influensa skyldes at de i risikogruppen, samt store deler av den voksne befolkningen, er vaksinebeskyttet. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Pivot skrev (7 timer siden):

Blir litt feil å ufarliggjøre influensa på den måten - blir man hardt rammet av influensa så er man alvorlig syk. Mange dør av influensa årlig. Selv de yngre kan rammes hardt av influensa. Og grunnen til at Covid-19 nå i større grad kan sammenlignes med en influensa skyldes at de i risikogruppen, samt store deler av den voksne befolkningen, er vaksinebeskyttet. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa

Jeg ufarliggjør ikke influensa, jeg forklarte forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring og brudd på retningslinjene på korona-rommet. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neidasåjo

Det handler om en verdensomspennende pandemi, som uten tiltak og vaksinering, ville lagd kaotiske tilstander verden over med ett kneblet helsevesen og flere millioner syke og døde. Vi Villr også opplevd flere mutasjoner, som igjen kanskje ble farligere. Merkelig at ikke voksne mennesker kan ha sin lit til myndighetene og gjøre som de sier i en slik situasjon. Jeg er for å tenke selv og leve i friheten, men i denne situasjonen som vi har vært i her i Norge (takket være vaksinasjon og tiltak, så og si ikke er i lenger) er fortsatt mange land i det nå, så bør man faktisk ha sin lit og tro tik forskere verden over og de som har dette som fagfelt. Vi mennesker liker å tro vi er suverene og så smarte, men i visse settinger og situasjoner er vi tjent med å gi fra oss kontroll til mennesker som har den rette kunnskapen. Her er det mange mennesker som «vil gjøre selv» «klare selv» minner mer om en trassig 4 åring, som skal kle på seg selv når mamma har dårlig tid. Det får konsekvenser for så veldig mange når noen mennesker ikke vil samarbeide om dette. I Norge lever vi tilnærmet normalt nå, takket være høy vaksinedekning og at vi nordmenn har vært flinke til å følge tiltak. Folk må faktisk våkne opp fra sin egen lille fantasi boble, å se virkeligheten for slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 17.10.2021 den 10.15):

Du har låst deg helt fast i dette blindsporet. 

Vaksiner har absolutt ingenting med saken å gjøre. Mange av landene som i dag har de verste tiltakene har en høyere vaksinasjonsgrad enn Norge. 

Vaksiner var en beleilig måte for norske politikere og helsemyndigheter å avslutte tiltakene på. Og takk og lov for at de gjorde det. For nå kan alle se at de var helt unødvendige, og ingenting kan bringe dem tilbake. 

Mjaa... sånn till  jul trur jeg Norge stenger ned igjen, og grensene stenges, sånn passe till julehandelen begynner...:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 17.10.2021 den 15.55):

Du vet at Hitler også ble gitt makten av Riksdagen i Tyskland? Så Hitler var ikke en diktator da, mener du? 

Kan du gi din definisjon på diktator? 

Definisjon: En diktator er en enkeltperson som sitter med all makt i et land.

Hitler ble ikke diktator i det øyekblikk han ble valgt, nei.

Han arresterte alle de 81 kommunistiske representantene i Riksdagen. Dermed fikk vedtatt en lov som gav ham vide fullmakter. Disse fullmaktene brukte han til å gjøre nazipartiet til det eneste lovlige partiet.

Da først var han diktator. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Definisjon: En diktator er en enkeltperson som sitter med all makt i et land.

Hitler ble ikke diktator i det øyekblikk han ble valgt, nei.

Han arresterte alle de 81 kommunistiske representantene i Riksdagen. Dermed fikk vedtatt en lov som gav ham vide fullmakter. Disse fullmaktene brukte han til å gjøre nazipartiet til det eneste lovlige partiet.

Da først var han diktator. 

 

Nei, et diktatur kan også være et fåmannsvelde.

Fra Store Norske Leksikon:
https://snl.no/diktatur

Det er vanlig å omtale ulike typer diktatur alt etter hvor mange (eller hvem) de styrende er, og hvor fullstendig fraværet av frihet er:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (På 18.10.2021 den 14.57):

Kilde?

Kilden er retningslinjene fra myndighetene (flytskjema), der fullvaksinerte er fritatt fra koronatest som nærkontakter og husstandsmedlemmer til de smittede, med mindre de har symptomer. Nærkontakt til person med påvist koronasmitte | Drammen kommune

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (50 minutter siden):

Nei, et diktatur kan også være et fåmannsvelde.

Fra Store Norske Leksikon:
https://snl.no/diktatur

Det er vanlig å omtale ulike typer diktatur alt etter hvor mange (eller hvem) de styrende er, og hvor fullstendig fraværet av frihet er:

Spørsmålet var definisjonen på en "diktator". Ikke et "diktatur".

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (51 minutter siden):

Spørsmålet var definisjonen på en "diktator". Ikke et "diktatur".

 

Greit nok. Men lederen/lederne for et diktatur bør vel fortsatt kunne kalles diktator(er). I det minste topplederen i et fåmannsvelde. Og Hitler satt jo øverst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 timer siden):

Spørsmålet var definisjonen på en "diktator". Ikke et "diktatur".

 

Vi diskuterte altså om Mario Draghi er en diktator i Italia. Og i og med at han er den øverste lederen i diktaturet Italia så blir det riktig å kalle ham for diktator, slik jeg ser det. 

Hitler hadde faktisk mer legitimitet enn ham, siden Hitler faktisk stod til valg og ble valgt inn i riksdagen. 

Mario Draghi har blitt utnevnt til diktator uten engang å ha stått til valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (4 timer siden):

Kilden er retningslinjene fra myndighetene (flytskjema), der fullvaksinerte er fritatt fra koronatest som nærkontakter og husstandsmedlemmer til de smittede, med mindre de har symptomer. Nærkontakt til person med påvist koronasmitte | Drammen kommune

Ar de ikke  teste seg betyr ikke at de ikke gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
freesummer skrev (På 17.10.2021 den 10.07):

Det er det som er problemet- at uvaksinerte får skylden for at tiltakene fortsetter.

Det er jo korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (51 minutter siden):

Ar de ikke  teste seg betyr ikke at de ikke gjør det. 

Ingen må teste seg, det er frivillig.  Uvaksinerte gjør det for å unngå karantene,  sånn jeg opplever det så er det mindretallet av vaksinerte som tester seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Ingen må teste seg, det er frivillig.  Uvaksinerte gjør det for å unngå karantene,  sånn jeg opplever det så er det mindretallet av vaksinerte som tester seg.

Hva du opplever er like uinteressant som at jeg opplever at vaksinerte tester seg om de har syke familiemedlemmer.

Anekdoter, @zemer, er verd nøyaktig null, enten de kommer fra anticovidvaxxere som deg eller fullvaksinerte som meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (37 minutter siden):

Hva du opplever er like uinteressant som at jeg opplever at vaksinerte tester seg om de har syke familiemedlemmer.

Anekdoter, @zemer, er verd nøyaktig null, enten de kommer fra anticovidvaxxere som deg eller fullvaksinerte som meg. 

Og jeg er ikke antivaxer av å stå over en vaksine. Ja det er uinteressant at folk kommer syke på jobb på ett sykehus, tror du det bare skjer ett sted i landet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...