Gå til innhold

Dette handler ikke om helse lenger.


AfterTheRain

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
Example skrev (1 time siden):

På hvilken måte skjer dette i Norge?

Heldigvis er ikke problemet så massivt i Norge enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jegern Puahate skrev (19 timer siden):

For å gjøre bildet enda mer solid må en også se på alder, helsetilstand og adferd blant pasientene. Så covid er kanskje mer dødelig enn influensa, men hvor dødelig er det i utgangspunktet for friske ikke-gamle folk? 

Nå består jo befolkningen av mer en bare friske ikke-gamle folk. Det er jo ikke mer greit at syke diabetikere dør end helt friske mennesker. 

Jegern Puahate skrev (19 timer siden):

Sammelignet med for eks kreft, biltrafikk og hjertetrøbbel er ikke covid mer skummelt.

Hadde det vært mulig og vaksinere mot kreft, bilulykker hadde vi nokk gjort det og. Kviner får jo vaksine mot et virus som kan forårsake livmor kreft blant annet. Forskjellen på bilulykker og covid er jo at bilulykker ikke er så smitte farlige ved nærkontakt. Og vi har jo brukt ufattelig mye resurser på og forebygge ulykker også. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. Du valgte å ta vaksinen. Det er de uvaksinerte som utestenges og diskrimineres. Ikke de som har tatt den.

Det får de bare tåle når de opptrer så barnslig. Vil de ikke føle seg undertrykket, vaksinerer de seg.

Er så lei av denne offerrollen som dere antivaxere liker å pakke dere inn i.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (5 timer siden):

De som legges inn på sykehus nå er i hovedsak uvaksinerte . Når man også vet at 91% av de  over 18  år er vaksinerte, ser man tydelig  at vaksinen virker. De som blir  alvorlig syke av covid 19 er uvaksinerte , og  noen  fullvaksinerte  eldre i risikogruppen Det er også derfor de nå tilbyr en tredje dose for denne gruppen,

Mellom uke 31–34 var 66 prosent av de nye innleggelsene med covid-19 blant uvaksinerte og 15 prosent blant delvaksinerte. Kun 20 prosent av de innlagte var fullvaksinerte, og majoriteten av disse var eldre eller tilhørte risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp av covid-19. 

Vaksinerte har lav risiko for alvorlig sykdom med deltavarianten - FHI

Det er riktig at få barn blir alvorlig syke  av covid  19, selv om det forkommer dødsfall også her, og noen rammes også av MIS-C, som kan være svært alvorlig

Det  betyr ikke at covid 19 er uproblematisk for barn og unge., selv om få blir alvorlig syke. Vi vet at mange sliter med long covid  opptil mange måneder etter smitte. Kognitive problemer, utmattelse og respirasjonsproblemer , feber som kommer og går, og hodepine for å nevne noe,  Det er risikoen vi utsetter de unge  og våre barn for. de som ikke er vaksinert

Det er gjort og gjøres mange ulike studier på dette , og tallene varierer, Vi vet ikke nok om dette,, og hvordan det vil bli på langsikt for disse barna og ungdom ,som rammes. Hvor mange må leve med dette?  Hvor mange får studier og skolegang ødelagt?  Det er noe som må tas på alvor. 

Vi må diskutere «long covid» hos barn på en balansert og faglig måte (aftenposten.no)

Long-Haul COVID-19 in Children and Teens - HealthyChildren.org

 

 

 

Ja, tallene varierer og en vet ikke nok om langtid konsekvensene av post covid. Mange ser heldivis til å bli bedre over tid, men flere studier tyder på at flere prosent har symptomer etter 6 mnd. Dette gjelder også barn og ungdom .Hva bildet forteller oss, når mer data foreligger, vet en ikke i dag. Hvilke restsymtomer disse har er også av betydning. Påvirker dette dagligliv og skole er dette svært alvorlig, selvom dette kun gjelder en prosent, eller noe lavere.

Det er flere studier som ser på sammenhengen mellom post covid og ME/CFS. Det har lenge vært holdepunkter for at ME/CFS utløses av en virusinfeksjon. Det er fra tidligere kjent noen utvikler ME/CFS etter  f.eks gjennomgått monoukleose.  Problemene en ser hos en del av de med post covid minner mye om de problemene en ser hos de med ME/CFS.

 

https://www.goodrx.com/blog/long-covid-and-chronic-fatigue-syndrome/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34408721/

 

WHO kom med en definisjon på post covid i okt-21, hvor mest fremtredende  symptomene var fatiquie, kortpusthet og kognitiv dysfunksjon. 

https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Post_COVID-19_condition-Clinical_case_definition-2021.1

Dette er problemer som har store innvirkninger hos den enkelte og det er skremmende at dette ser ut til å ramme alle aldersgrupper, selvom det er en overvekt av kvinner.

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 16.10.2021 den 20.58):

Ganske sykt å se hvilken retning enkelte land har valgt, når vi i Norge nå kan konstatere at det er 100 % unødvendig med tiltak. 

Hva mener du med at tiltak er unødvendige?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Honey Dew skrev (54 minutter siden):

Det får de bare tåle når de opptrer så barnslig. Vil de ikke føle seg undertrykket, vaksinerer de seg.

Er så lei av denne offerrollen som dere antivaxere liker å pakke dere inn i.

Du forstår ikke prinsippet som ligger bak. Det er åpenbart. Ta en titt på videolinken TS la ved i posten sin. Så spør du deg selv: hvorfor protesterer 10 tusenvis av mennesker i gatene for bare en vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Honey Dew said:

Jeg tok vaksinen og har aldri følt meg undertrykket.

Nei du ville jo det. Men alle de som ikke ønsker den -skal de ikke kunne bestemme over sin egen kropp?

Og det er prinsippet. Man skal ikke miste rettighetene sine pga en vaksine. Det er sikkert noen kvinner som ikke føler seg undertrykket av å gå med hijab/niqab og muligens frivillig går med det. Hva med alle de millionene som blir presset til det? Er det greit?

Endret av freesummer
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss er vel passe lei av begrensninger og bekymringer.

Men det gjenstår et godt stykke arbeid før verden kan få ro i sjela..

1. Forskning, oppgraderte( mer motstandsdyktige) vaksiner t.eks.

2. Statistikk for effekt/varighet fra vaksinen. Manglende rutiner for måling av antistoffer.

3. Forbedring av hjelp og logistikk til fattige land.

Vi har fått det ganske så fint vi. Men det er ikke over før det er over...

Hvor bra det skal være før vi er fornøyd nok med tingenes tilstand, der er det uenighet og trøbbel i lufta hele tiden. For egen del så er jeg trygg. Skal skaffe meg ubåt og leve resten av livet under vann.. 🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (2 timer siden):

 

Ja, tallene varierer og en vet ikke nok om langtid konsekvensene av post covid. Mange ser heldivis til å bli bedre over tid, men flere studier tyder på at flere prosent har symptomer etter 6 mnd. Dette gjelder også barn og ungdom .Hva bildet forteller oss, når mer data foreligger, vet en ikke i dag. Hvilke restsymtomer disse har er også av betydning. Påvirker dette dagligliv og skole er dette svært alvorlig, selvom dette kun gjelder en prosent, eller noe lavere.

Det er flere studier som ser på sammenhengen mellom post covid og ME/CFS. Det har lenge vært holdepunkter for at ME/CFS utløses av en virusinfeksjon. Det er fra tidligere kjent noen utvikler ME/CFS etter  f.eks gjennomgått monoukleose.  Problemene en ser hos en del av de med post covid minner mye om de problemene en ser hos de med ME/CFS.

 

https://www.goodrx.com/blog/long-covid-and-chronic-fatigue-syndrome/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34408721/

 

WHO kom med en definisjon på post covid i okt-21, hvor mest fremtredende  symptomene var fatiquie, kortpusthet og kognitiv dysfunksjon. 

https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Post_COVID-19_condition-Clinical_case_definition-2021.1

Dette er problemer som har store innvirkninger hos den enkelte og det er skremmende at dette ser ut til å ramme alle aldersgrupper, selvom det er en overvekt av kvinner.

 

 

 

Igjen så vises det til utenlandske kilder når det snakkes om long covid. Hvorfor ikke vise til norske utsagn vedrørende long covid, for å nyansere bildet litt? Særlig når det gjelder barn og unge? Er ikke norske kilder fryktinngytende nok, kanskje? 

Kilde fhi: 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Kronikk verdt å lese, vedrørende long covid hos barn og unge, skrevet av norske leger:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

Her er et lite utdrag fra kronikken:

"Når det gjelder covid-19, har en norsk studie vist at engstelse i forkant var forbundet med mer rapportering av covid-19-symptomer hos voksne.

En irsk studie har gjort lignende funn.

Som den amerikanske forskeren Arthur Barsky beskriver i en artikkel i tidsskriftet Jama fra 2017, kan medisinsk informasjon, også når den formidles i pressen, innebære en form for skade. Den er derfor ikke etisk nøytral.

Alt i alt virker det medisinsk lite hensiktsmessig og etisk betenkelig å spre frykt om «long covid» hos barn."

Endret av Pivot
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (21 minutter siden):

Igjen så vises det til utenlandske kilder når det snakkes om long covid. Hvorfor ikke vise til norske utsagn vedrørende long covid, for å nyansere bildet litt? Særlig når det gjelder barn og unge? Er ikke norske kilder fryktinngytende nok, kanskje? 

Kilde fhi: 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Kronikk verdt å lese, vedrørende long covid hos barn og unge, skrevet av norske leger:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

Hvorfor er det viktig at det er norsk?  

Norwegian study: More than half of young people with mild Covid-19 infections experienced Long Covid (sciencenorway.no)

Vi må diskutere «long covid» hos barn på en balansert og faglig måte (aftenposten.no)

Ingen av studiene som Vogt, Størdal og Suren har presentert, inkluderer slike tester. De er derfor heller ikke egnet til å si noe om covid-19 påvirker barns hjerne. Det studiene viser, er at barn og ungdom som har hatt covid-19, tilsynelatende har nokså lite åpenbare symptomer etter sykdommen.

Endret av Lana01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

Fordi vi bor i Norge, og det finnes en rekke fagfolk her som har uttalt for eksempel om long covid hos barn og unge, og i hvilken grad foreldre faktisk bør bekymre seg vedrørende dette, ut fra det man vet per i dag. Kronikken gir et fint innblikk i hvorfor man ikke skal lese resultatene fra de ulike studiene vedrørende Covid-19/long covid ukritisk. Og nei, jeg prøver ikke å si at long covid ikke er reelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (2 minutter siden):

Fordi vi bor i Norge, og det finnes en rekke fagfolk her som har uttalt for eksempel om long covid hos barn og unge, og i hvilken grad foreldre faktisk bør bekymre seg vedrørende dette, ut fra det man vet per i dag. Kronikken gir et fint innblikk i hvorfor man ikke skal lese resultatene fra de ulike studiene vedrørende Covid-19/long covid ukritisk. Og nei, jeg prøver ikke å si at long covid ikke er reelt. 

og han peker på svakheter i den studien du henviser til

Det har jeg skrevet hele tiden at ulike studier viser ulike funn og tall. Allikevel mener jeg dette er noe man skal ta på alvor.. Vi vet ikke nok enda, eller hvor mange som vil måtte slite på lang sikt. . Vi snakker om barn og unge sin fremtid, og ting som kognitive problemer, utmattelse , lungeproblemer osv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (26 minutter siden):

Igjen så vises det til utenlandske kilder når det snakkes om long covid. Hvorfor ikke vise til norske utsagn vedrørende long covid, for å nyansere bildet litt? Særlig når det gjelder barn og unge? Er ikke norske kilder fryktinngytende nok, kanskje? 

Kilde fhi: 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Kronikk verdt å lese, vedrørende long covid hos barn og unge, skrevet av norske leger:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

Her er et lite utdrag fra kronikken:

"Når det gjelder covid-19, har en norsk studie vist at engstelse i forkant var forbundet med mer rapportering av covid-19-symptomer hos voksne.

En irsk studie har gjort lignende funn.

Som den amerikanske forskeren Arthur Barsky beskriver i en artikkel i tidsskriftet Jama fra 2017, kan medisinsk informasjon, også når den formidles i pressen, innebære en form for skade. Den er derfor ikke etisk nøytral.

Alt i alt virker det medisinsk lite hensiktsmessig og etisk betenkelig å spre frykt om «long covid» hos barn."

Jeg har tidligere linket til også norske artikler. Der i blant kronikken Lana 01 nettopp linket til. 
 

Nå har jeg personlig kjennskap til Senvirkninger av covid, i og med at jeg selv er rammet og når jeg ser hentydninger om at dette skal skyldes engstelse i forkant blir jeg mildt sagt mektig provosert. Det er en avskrivning og bortforklaring av noe som er reelt for så mange. Jeg har kontakt med flere som har problemer som har stor innvirkning på deres liv og kjenner også til foreldre, med barn som sliter. Uten at jeg kan eller vil utdype dette. Akkurat nå ønsker jeg ikke å diskutere dette ytterligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

og han peker på svakheter i den studien du henviser til

Det har jeg skrevet hele tiden at ulike studier viser ulike funn og tall. Allikevel mener jeg dette er noe man skal ta på alvor.. Vi vet ikke nok enda, eller hvor mange som vil måtte slite på lang sikt. . Vi snakker om barn og unge sin fremtid, og ting som kognitive problemer, utmattelse , lungeproblemer osv. 

Og der er vi enige, man skal forske videre på dette, og absolutt ta det alvorlig. Men du leser hva artikkelforfatterne peker på som svakheter ved studiene? De peker på at det i kronikken med Vogt, Stjørdal og Suren ikke inkluderer tester som undersøker problemer med hukommelse. De sier ikke at alt ved kronikken til Vogt, Stjørdal og Suren er feil. De har heller ikke tall å vise til selv, annet enn at subjektiv rapportering kan gi en pekepinn. Men absolutt, dette må undersøkes nærmere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bendie skrev (9 minutter siden):

Jeg har tidligere linket til også norske artikler. Der i blant kronikken Lana 01 nettopp linket til. 
 

Nå har jeg personlig kjennskap til Senvirkninger av covid, i og med at jeg selv er rammet og når jeg ser hentydninger om at dette skal skyldes engstelse i forkant blir jeg mildt sagt mektig provosert. Det er en avskrivning og bortforklaring av noe som er reelt for så mange. Jeg har kontakt med flere som har problemer som har stor innvirkning på deres liv og kjenner også til foreldre, med barn som sliter. Uten at jeg kan eller vil utdype dette. Akkurat nå ønsker jeg ikke å diskutere dette ytterligere.

Man kan ikke trekke dette ned på individnivå. Man kan få senfølger av alle infeksjoner, som jeg har nevnt før. Jeg har selv opplevd dette etter alvorlig luftveissykdom for noen år siden (ung og frisk uten underliggende sykdom), men jeg tror ikke ukritisk, uten nærmere undersøkelser, at omfanget av long covid er av en slik karakter slik det hevdes i enkelte utenlandske studier per i dag.

Endret av Pivot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelitt avsporing, men jeg må bare skyte inn at de siste innleggene i denne tråden er noe av det beste jeg har sett i dette forumet. Ingen ufinheter, ingen usakligheter, fin diskusjon av ulike funn i forskningen. 

Kudos til dere som deltar. 🙂

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke trekke dette ned på individnivå. Man kan få senfølger av alle infeksjoner, som jeg har nevnt før. Jeg har selv opplevd dette etter alvorlig luftveissykdom for noen år siden (ung og frisk uten underliggende sykdom), men jeg tror ikke ukritisk, uten nærmere undersøkelser, at omfanget av long covid er av en slik karakter slik det hevdes i enkelte utenlandske studier per i dag.

Det finnes drøssevis av historier som  @Bendie sin. Jeg kjenner også folk personlig som sliter , og har lest mange  i ulike medier. Dette er folk som sliter 

På en side er også WHO  dypt bekymret for long covid

Long Covid remains one of the most mysterious aspects of the pandemic.

"This post-Covid syndrome, or Long Covid, is something that WHO is deeply concerned about," Maria Van Kerkhove, the UN health agency's Covid-19 technical lead, told a press conference.

WHO 'deeply concerned' by Long Covid | News24

 

Little is known about why some people, after coming through the acute phase, struggle to recover and suffer ongoing symptoms including shortness of breath, extreme fatigue and brain fog as well as cardiac and neurological disorders.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (21 minutter siden):

Det finnes drøssevis av historier som  @Bendie sin. Jeg kjenner også folk personlig som sliter , og har lest mange  i ulike medier. Dette er folk som sliter 

På en side er også WHO  dypt bekymret for long covid

Long Covid remains one of the most mysterious aspects of the pandemic.

"This post-Covid syndrome, or Long Covid, is something that WHO is deeply concerned about," Maria Van Kerkhove, the UN health agency's Covid-19 technical lead, told a press conference.

WHO 'deeply concerned' by Long Covid | News24

 

Little is known about why some people, after coming through the acute phase, struggle to recover and suffer ongoing symptoms including shortness of breath, extreme fatigue and brain fog as well as cardiac and neurological disorders.

Som sagt, jeg sier ikke at long covid ikke er reelt. Jeg og kan vise til bekjente som har opplevd dette, likeså kan jeg vise til bekjente som ikke opplevde long covid etter sykdom. Men vi kan ikke bruke svogerforskning til å forstå omfanget av dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...