Gå til innhold

Dette handler ikke om helse lenger.


AfterTheRain

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, spekulasjoner, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (6 timer siden):

Det har da myndighetene gått ut med. 

Det har de absolutt ikke gjort. Nå må du slutte å fare med løgner. 

Grunnen til at Bukholm sa det han sa er at folk i stor grad er vaksinert, altså bedre beskyttet mot korona. Korona er fremdeles en farligere sykdom å få for en uvaksinert person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Det har de absolutt ikke gjort. Nå må du slutte å fare med løgner. 

Grunnen til at Bukholm sa det han sa er at folk i stor grad er vaksinert, altså bedre beskyttet mot korona. Korona er fremdeles en farligere sykdom å få for en uvaksinert person.

Så, det du formidler her er at korona er nå farligere for barn og unge, som utgjør flesteparten av de uvaksinerte, enn for de vaksinerte eldre/i risikogruppe? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Så, det du formidler her er at korona er nå farligere for barn og unge, som utgjør flesteparten av de uvaksinerte, enn for de vaksinerte eldre/i risikogruppe? 

Den opprinnelige diskusjonen her er påstanden om at "korona ikke er verre enn influensa", noe det helt åpenbart er.

Jeg finner det litt morsomt at dere bruket Bukholms uttalelser her som et "bevis" på korona og influensa kan sidestilles. Som samfunnsproblem kan det hende vi snart er der, fordi så mange er vaksinert. For et voksent, uvaksinert menneske er det absolutt mye bedre å få influensa enn covid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (38 minutter siden):

Den opprinnelige diskusjonen her er påstanden om at "korona ikke er verre enn influensa", noe det helt åpenbart er.

Jeg finner det litt morsomt at dere bruket Bukholms uttalelser her som et "bevis" på korona og influensa kan sidestilles. Som samfunnsproblem kan det hende vi snart er der, fordi så mange er vaksinert. For et voksent, uvaksinert menneske er det absolutt mye bedre å få influensa enn covid. 

Ok, men da blir det feil å snakke om uvaksinerte som en homogen gruppe i denne sammenheng, og man burde tydeliggjøre at man snakker om voksne uvaksinerte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Ok, men da blir det feil å snakke om uvaksinerte som en homogen gruppe i denne sammenheng, og man burde tydeliggjøre at man snakker om voksne uvaksinerte.

De som legges inn på sykehus nå er i hovedsak uvaksinerte . Når man også vet at 91% av de  over 18  år er vaksinerte, ser man tydelig  at vaksinen virker. De som blir  alvorlig syke av covid 19 er uvaksinerte , og  noen  fullvaksinerte  eldre i risikogruppen Det er også derfor de nå tilbyr en tredje dose for denne gruppen,

Mellom uke 31–34 var 66 prosent av de nye innleggelsene med covid-19 blant uvaksinerte og 15 prosent blant delvaksinerte. Kun 20 prosent av de innlagte var fullvaksinerte, og majoriteten av disse var eldre eller tilhørte risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp av covid-19. 

Vaksinerte har lav risiko for alvorlig sykdom med deltavarianten - FHI

Det er riktig at få barn blir alvorlig syke  av covid  19, selv om det forkommer dødsfall også her, og noen rammes også av MIS-C, som kan være svært alvorlig

Det  betyr ikke at covid 19 er uproblematisk for barn og unge., selv om få blir alvorlig syke. Vi vet at mange sliter med long covid  opptil mange måneder etter smitte. Kognitive problemer, utmattelse og respirasjonsproblemer , feber som kommer og går, og hodepine for å nevne noe,  Det er risikoen vi utsetter de unge  og våre barn for. de som ikke er vaksinert

Det er gjort og gjøres mange ulike studier på dette , og tallene varierer, Vi vet ikke nok om dette,, og hvordan det vil bli på langsikt for disse barna og ungdom ,som rammes. Hvor mange må leve med dette?  Hvor mange får studier og skolegang ødelagt?  Det er noe som må tas på alvor. 

Vi må diskutere «long covid» hos barn på en balansert og faglig måte (aftenposten.no)

Long-Haul COVID-19 in Children and Teens - HealthyChildren.org

 

 

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (20 minutter siden):

De som legges inn på sykehus nå er i hovedsak uvaksinerte . Når man også vet at 91% av de  over 18  år er vaksinerte, ser man tydelig  at vaksinen virker. De som blir  alvorlig syke av covid 19 er uvaksinerte , og  noen  fullvaksinerte  eldre i risikogruppen Det er også derfor de nå tilbyr en tredje dose for denne gruppen,

Mellom uke 31–34 var 66 prosent av de nye innleggelsene med covid-19 blant uvaksinerte og 15 prosent blant delvaksinerte. Kun 20 prosent av de innlagte var fullvaksinerte, og majoriteten av disse var eldre eller tilhørte risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp av covid-19. 

Vaksinerte har lav risiko for alvorlig sykdom med deltavarianten - FHI

Det er riktig at få barn blir alvorlig syke  av covid  19, selv om det forkommer dødsfall også her, og noen rammes også av MIS-C, som kan være svært alvorlig

Det  betyr ikke at covid 19 er uproblematisk for barn og unge., selv om få blir alvorlig syke. Vi vet at mange sliter med long covid  opptil mange måneder etter smitte. Kognitive problemer, utmattelse og respirasjonsproblemer , feber som kommer og går, og hodepine for å nevne noe,  Det er risikoen vi utsetter de unge  og våre barn for. de som ikke er vaksinert

Det er gjort og gjøres mange ulike studier på dette , og tallene varierer, Vi vet ikke nok om dette,, og hvordan det vil bli på langsikt for disse barna og ungdom ,som rammes. Hvor mange må leve med dette?  Hvor mange får studier og skolegang ødelagt?  Det er noe som må tas på alvor. 

Vi må diskutere «long covid» hos barn på en balansert og faglig måte (aftenposten.no)

Long-Haul COVID-19 in Children and Teens - HealthyChildren.org

 

 

Var dette ment som et svar på min kommentar om man at ikke kan betrakte uvaksinerte som en homogen gruppe? Er det ingen forskjell på de som befinner seg i gruppen uvaksinert mht risiko for alvorlig sykdom ved koronasmitte? Fhi sier foreløpig dette når det gjelder barn og unge:

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Selvsagt viktig at man følger med og forsker videre på dette med long covid hos barn og unge, men frem til myndighetene kommer med noe nytt her er ingen grunn til å spre unødvendig frykt til barn, unge og foreldre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lana01 said:

De som legges inn på sykehus nå er i hovedsak uvaksinerte .

For meg ser det ut som om det er nesten like mye fullvaksinerte som uvaksinerte nå som er innlagt etter forrige ukesrapport fra FHI. Eller overser jeg noe her?

Capture.PNG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (26 minutter siden):

For meg ser det ut som om det er nesten like mye fullvaksinerte som uvaksinerte nå som er innlagt etter forrige ukesrapport fra FHI. Eller overser jeg noe her?

Capture.PNG

Og det er akkurat som forventet, når såpass mange er vaksinert, men vaksinen ikke beskytter 100 prosent. Særlig eldre har dårlig immunrespons, så at noen i den gruppen må på sykehus ser vi både i Norge og andre land med høy vaksinedekning. Statistisk sett er det helt naturlig at det blir sånn. 

FHI skriver i den ukerapporten at: «Insidensen av meldte tilfeller (antall per 100 000 innbyggere) i uke 40 var ca fem ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte individer 16 år og eldre.» Og det altså på tross av at det er få uvaksinerte over 16 år i befolkningen. Så det er ingen tvil om at vaksinen virker godt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Hedy Lamarr said:

FHI skriver i den ukerapporten at: «Insidensen av meldte tilfeller (antall per 100 000 innbyggere) i uke 40 var ca fem ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte individer 16 år og eldre.» Og det altså på tross av at det er få uvaksinerte over 16 år i befolkningen. Så det er ingen tvil om at vaksinen virker godt.

Eller det betyr at nå er det i mye større grad de uvaksinerte som tester seg, mens fullvaksinerte ikke gjør det lenger. Som på en måte virker ganske logisk.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (3 minutter siden):

Eller det betyr at nå er det i mye større grad de uvaksinerte som tester seg, mens fullvaksinerte ikke gjør det lenger. Som på en måte virker ganske logisk.

Kilde?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (59 minutter siden):

Og det er akkurat som forventet, når såpass mange er vaksinert, men vaksinen ikke beskytter 100 prosent. Særlig eldre har dårlig immunrespons, så at noen i den gruppen må på sykehus ser vi både i Norge og andre land med høy vaksinedekning. Statistisk sett er det helt naturlig at det blir sånn. 

FHI skriver i den ukerapporten at: «Insidensen av meldte tilfeller (antall per 100 000 innbyggere) i uke 40 var ca fem ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte individer 16 år og eldre.» Og det altså på tross av at det er få uvaksinerte over 16 år i befolkningen. Så det er ingen tvil om at vaksinen virker godt.

Hm, det er mange ganger flere meldte smittetilfeller blant uvaksinerte sammenlignet med vaksinerte, og likevel utgjøres den forholdsvis lille andelen innlagte av ca 50/50 uvaksinerte og fullvaksinerte? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (14 minutter siden):

Hm, det er mange ganger flere meldte smittetilfeller blant uvaksinerte sammenlignet med vaksinerte, og likevel utgjøres den forholdsvis lille andelen innlagte av ca 50/50 uvaksinerte og fullvaksinerte? 

Ja? Fordi de fleste som blir så syke at de må legges inn, uavhengig av vaksine, er eldre, enten de er vaksinerte eller uvaksinerte.

Eldre har dårligere respons på vaksinen, noen har ikke respons i det hele tatt. Har de ikke tatt tredje dose begynner det også å bli lenge siden de fikk vaksinen. Og igjen: Vaksinen virker ikke hundre prosent. Over 90 prosent av eldre er fullvaksinert, likevel utgjør den lille prosenten uvaksinerte over halvparten av de innlagte.

(Nå har jeg forklart dette nok ganger, håper jeg.)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (1 time siden):

Og det er akkurat som forventet, når såpass mange er vaksinert, men vaksinen ikke beskytter 100 prosent. Særlig eldre har dårlig immunrespons, så at noen i den gruppen må på sykehus ser vi både i Norge og andre land med høy vaksinedekning. Statistisk sett er det helt naturlig at det blir sånn. 

FHI skriver i den ukerapporten at: «Insidensen av meldte tilfeller (antall per 100 000 innbyggere) i uke 40 var ca fem ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte individer 16 år og eldre.» Og det altså på tross av at det er få uvaksinerte over 16 år i befolkningen. Så det er ingen tvil om at vaksinen virker godt.

Nettopp og det understreker også viktigheten av at alle, som ikke frarådes dette av medisinske grunnet, slutter seg til vaksinering. Fordi eldre og sårbare ser ut til å noe dårligere effekt av vaksinen, enn yngre grupper. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freesummer skrev (På 17.10.2021 den 9.46):

Det handler nok nå om- at de som ikke vil ta vaksinen ikke lystrer myndighetene og ikke lar seg undertrykke like lett. De blir nærmest sett på som  «fiende av staten» pga de  ikke gjør som politikerne kommanderer.  Slik som i Nord Korea- snakker man høyt om at man er misfornøyd- da vet man ikke hva som kan skje.. i beste fall kun fengsel? 

Jeg tok vaksinen og har aldri følt meg undertrykket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedy Lamarr skrev (19 minutter siden):

Ja? Fordi de fleste som blir så syke at de må legges inn, uavhengig av vaksine, er eldre, enten de er vaksinerte eller uvaksinerte.

Eldre har dårligere respons på vaksinen, noen har ikke respons i det hele tatt. Har de ikke tatt tredje dose begynner det også å bli lenge siden de fikk vaksinen. Og igjen: Vaksinen virker ikke hundre prosent. Over 90 prosent av eldre er fullvaksinert, likevel utgjør den lille prosenten uvaksinerte over halvparten av de innlagte.

(Nå har jeg forklart dette nok ganger, håper jeg.)

Altså, jeg er ingen vaksinemotstander, bare sånn at det er sagt! Men jeg søker kunnskap og fakta rundt dette med korona, og det må kunne gå an å reflektere rundt de tallene man får presentert. 

Det jeg stusset på var: hvis smittetallene blant uvaksinerte over 16 år er så mye høyere sammenlignet med fullvaksinerte, så skulle man jo gjerne tro at andelen innlagte hadde overvekt av uvaksinerte. Faktorer som alder, dalende effekt av vaksinen og skjulte smittetall kan selvsagt bidra til å forklare dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Honey Dew skrev (32 minutter siden):

Jeg tok vaksinen og har aldri følt meg undertrykket.

Selvfølgelig. Du valgte å ta vaksinen. Det er de uvaksinerte som utestenges og diskrimineres. Ikke de som har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig. Du valgte å ta vaksinen. Det er de uvaksinerte som utestenges og diskrimineres. Ikke de som har tatt den.

På hvilken måte skjer dette i Norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (5 timer siden):

Ok, men da blir det feil å snakke om uvaksinerte som en homogen gruppe i denne sammenheng, og man burde tydeliggjøre at man snakker om voksne uvaksinerte.

Det er absolutt de uvaksinerte voksne som er problemet, ja. Det er de jeg gang på gang trekker frem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...