Gå til innhold

Bioforeldrene er sure

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Saken er at det ER mitt problem fordi jeg hovedsaklig er den som har med de å gjøre. Det er ikke så veldig vanskelig for to straks flyvedyktige kyllinger å rydde etter seg selv i fellesarealene. Hvis jeg ikke kan håndheve reglene, da kan de heller ikke bo her. Da må enten far finne seg en annen jobb, eller de må bo hos mor. Det kommer ikke til å skje, og så lenge foreldrene overlater mye av oppdragelsen til meg, da lager jeg reglene selv.
Må tilføye her at alle reglene vi har, har jeg og ungdommene laget sammen. 

Og foreløpig er det ingen konflikt engang.

Anonymkode: 6b285...1e8

Eh.. jo. Les ditt eget HI en gang til. Du er i konflikt med mannen din.

Anonymkode: 1cc9a...c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh.. jo. Les ditt eget HI en gang til. Du er i konflikt med mannen din.

Anonymkode: 1cc9a...c07

Det løste seg allerede i går. Ingen konflikt med ungdommene.
Men en del folk i denne tråden er mer opptatt av noe jeg IKKE spurte om, enn det jeg faktisk spurte om 😄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mannen vasker alles tøy nå og da, og han legger skittent tøy på vaskerommet - ferdig sortert.
Ungdommene kan også legge inn sitt skittentøy på vaskerommet, og det blir vasket sammen med det andre. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette?

ts

Jeg hadde en diskusjon ang dette med en annen her, ang at noen lar ungene stå for sin egen klesvask. 

Anonymkode: 8691a...425

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så flink du er 👍

Men du... Selv om du alltid er flink og tålmodig, tipper jeg ts er et helt ordinært menneske hvis tålmodighet er begrenset. 

Det ER slitsomt å vaske og rydde etter friske tenåringer. Det ER innfor å stille krav dem. 

Skjønner ikke hvorfor du ser på det som utrolig kontroversielt at de må bære eget tøy til vaskerommet. 

Anonymkode: 34718...6b7

TS virker jo ikke irritert over at hun må vaske og rydde, hun virker irritert fordi de har lagt mer klær på vaskerommet enn det hun synes er en passe mengde klær på vaskerommet og som hun har sagt til dem før at er mengden som skal legges der av gangen. Hun sier at både far og tenåringene vasker klær. Og de bærer eget tøy til vaskerommet, men ikke med det intervallet TS ønsker. Jeg synes det blir pirkete og hadde ikke giddet å lage konflikt om det selv men jaja. 

Anonymkode: 04179...cfb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen vasker alles tøy nå og da, og han legger skittent tøy på vaskerommet - ferdig sortert.
Ungdommene kan også legge inn sitt skittentøy på vaskerommet, og det blir vasket sammen med det andre. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette?

ts

Jammen, hvis det havner i skittentøyet på vaskerommet «i menger og store hauger», er regelen at de må vaske det selv, skrev du. Da vasker ikke du det. Så hva er problemet? Det skjer. Det irriterer deg. Men de må jo bare vaske det selv mår de kommer tilbake.  Jeg skjønner foreldre og barn er irriterte over disse reglene så inkonsekvente de er.

Anonymkode: 0ca68...dff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og foreløpig er det ingen konflikt engang.

Så mor har ikke kommentert negativt at du skulle ta betalt for klesvask, og far har ikke vært gretten fordi «prinsessene hans» har klaget til ham? Dette er i alle fall mer konflikt enn jeg hadde giddet. 

Først må du gå og minne dem på å legge klær til vask, som de ignorerer igjen og igjen. Allerede der hadde ikke jeg giddet å engasjere meg mer. Hvis du må gå og mase på dem for å få lov å gjøre dem en tjeneste, så er de ikke interessert nok og kan ordne seg selv. 

For meg fremstår det lettere å bare samle klærne deres og legge dem tilbake på rommet deres. Ingen påminninger, ingen irritasjon over å bli ignorert, ingen svær klesvask på deg, ingen betaling og ingen diskusjon med foreldrene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her.
De har plikter, som de selv har vært med å bestemme hva er og når. Men pengene er ikke knyttet til pliktene. Pengene får de for at de skal ha noe til kino og slikt, pliktene fordi de er en del av rotet, så da får de være en del av ryddingen også.

Mine har og plikter, men har gjort det slik pga da straffer det seg å skofte pliktene 

Skrevet

Forstår du blir lei av at skittentøy hauger seg opp . Men den diskusjon om trekk i ukelønn  (+skittentøyet ) ville jeg spart til de kom hjem . Ikke sendt melding til dem når de var på mamma-helg . Sånne meld er konfliktskapende isteden for konfliktløsende

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe problem å forstå TS. Tenåringer og dem klarer ikke sette på en klesvask?!!! 🥴🥴🥴🙏🏼

Anonymkode: 80d61...f62

• Liker 4
Skrevet

De er såpass store at dette burde de klare å ordne selv, å sette på en vaskemaskin. 

Herregud så mange tafatte foreldre, som ikke klarer å lære ungene å ta ansvar og introdusere dem for enkle oppgaver. Når de blir 18, og må gjøre dette selv utvikler de både angst og panikkanfall. Må låse seg inne, tørr ikke å gå ut, og må vente i 6 måneder på behandling hos psykolog. 

Du gjør det riktige her, å prøver å oppdra barna til å bli mer uavhengige og selvstendige. 

Anonymkode: b747c...ea8

• Liker 5
Skrevet (endret)
Hactar skrev (4 timer siden):

Så mor har ikke kommentert negativt at du skulle ta betalt for klesvask, og far har ikke vært gretten fordi «prinsessene hans» har klaget til ham? Dette er i alle fall mer konflikt enn jeg hadde giddet. 

Først må du gå og minne dem på å legge klær til vask, som de ignorerer igjen og igjen. Allerede der hadde ikke jeg giddet å engasjere meg mer. Hvis du må gå og mase på dem for å få lov å gjøre dem en tjeneste, så er de ikke interessert nok og kan ordne seg selv. 

For meg fremstår det lettere å bare samle klærne deres og legge dem tilbake på rommet deres. Ingen påminninger, ingen irritasjon over å bli ignorert, ingen svær klesvask på deg, ingen betaling og ingen diskusjon med foreldrene. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jammen, hvis det havner i skittentøyet på vaskerommet «i menger og store hauger», er regelen at de må vaske det selv, skrev du. Da vasker ikke du det. Så hva er problemet? Det skjer. Det irriterer deg. Men de må jo bare vaske det selv mår de kommer tilbake.  Jeg skjønner foreldre og barn er irriterte over disse reglene så inkonsekvente de er.

Anonymkode: 0ca68...dff

Hadde TS kum beskrevet ungdommene sine egne klær så er jeg enig, men hun sier at det er primært håndduker og sengetøy slik jeg forstår det, inkludert eget tøy. Å la våte håndklær ligge i en haug sammen med skittentøy er neppe noe god løsning for noen av partene, de som blir «straffet» når denne haugen begynner å mugle er ikke bare ungdommene men også de voksne som skal kjøpe nytt sengetøy og nye håndduker, for ikke å snakke om lukta av råtnende klær, som fester seg i boligen. 

Jeg er enig i at de er såpass store at de kan bidra med å vaske klær, jeg er dog bare litt usikker på om jeg synes det er så «smart» at de skal få penger for å utelukkende vaske sine egne ting. Jeg får litt følelsen av at dette er en rutine: når de forlater boligen skal de ta av sengetøy og legge håndklær til vask. For meg fremstår dette som en adferd gjester gjør, ikke de som bor i boligen. Det er kanskje det jeg reagerer mest på. Jeg mener ungdommen burde vaske ei maskin med klær selv om det ikke utelukkende er deres tøy som er i maskina, og igjen, da kunne også far og TS (stemor) vaske deres tøy av og til. Da er det mindre «mitt-og-ditt» inndeling av arbeidsoppgavene. Det blir veldig markant at disse ungdommene er skilsmissebarn om det ligger et slags premiss i at de skal «vaske seg ut av huset» hver gang de drar til mor. Det er kanskje hva jeg reagerer mest på. 

Den som har kommet med denne løsningen er TS. «I samråd med ungdommen», - i følge seg selv. Men nå har vel neppe ungdom så mye forutsetning til å mene så mye om klesvask. Annet enn at de stort sett forsøker å leve opp til forventningene som blir satt til dem.

Så mitt råd til TS er å kanskje ta en revurdering av «vaskeavtalen». Kanskje kan ungdommen heller hjelpe til generelt med husarbeid, fremfor å vaske seg selv ut av huset etter besøk, som en flittig gjest..? 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan dem ikke vaske klærne sine selv egentlig? 🧐🤨

Anonymkode: 80d61...f62

• Liker 5
Skrevet

Far har faktisk ikke noe han skulle ha sagt når han aldri er hjemme. 
Helt enig med deg, vær konsekvent og ikke gi etter og dropp ukepengene.

Men ikke så dumt om ukepengene kom etter vasken? Mange barn får ikke ukepenger uten å ha bidratt i hjemmet. Å dumpe haugen tilbake på rommet er en bra konsekvens. Hvis de bare dumper den tilbake igjen kan du dumpe den på rommet igjen enda en gang. Og fortsette til de har vasket alt? Selvfølgelig en dialog i forkant der du forteller de at det er slik det kommer til å bli. 

Anonymkode: e1b4f...c37

• Liker 2
Skrevet
Hactar skrev (9 timer siden):

Ts her.
Saken er at jeg har prøvd å legge tilbake på rommene deres, og jeg har snakket om dette mange ganger. Det jeg IKKE har prøvd er at det får økonomiske konsekvenser, slik det gjør når man må ha vaskehjelp. Ungdommene kommer hjem i dag, så da får jeg jo hørt hva de selv tenker.

• Liker 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (6 timer siden):

Forstår du blir lei av at skittentøy hauger seg opp . Men den diskusjon om trekk i ukelønn  (+skittentøyet ) ville jeg spart til de kom hjem . Ikke sendt melding til dem når de var på mamma-helg . Sånne meld er konfliktskapende isteden for konfliktløsende

Ts her.
Nå kjenner jeg disse to veldig godt. De er jevnt over snille og pliktoppfylllende, men av en eller annen grunn blir ofte håndklærne liggende på rommene deres. Vi har snakket om det mange ganger, de lover å skjerpe seg og gjør det en stund, men så skjer det på nytt.
Jeg tror ikke at de selv er sure eller ikke ser poenget.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det hadde vært dine egne barn, hvordan ville du løst det da? (Har ikke lest hele tråden, mulig du har svart på det før..)

Anonymkode: 2bf87...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS virker jo ikke irritert over at hun må vaske og rydde, hun virker irritert fordi de har lagt mer klær på vaskerommet enn det hun synes er en passe mengde klær på vaskerommet og som hun har sagt til dem før at er mengden som skal legges der av gangen. Hun sier at både far og tenåringene vasker klær. Og de bærer eget tøy til vaskerommet, men ikke med det intervallet TS ønsker. Jeg synes det blir pirkete og hadde ikke giddet å lage konflikt om det selv men jaja. 

Anonymkode: 04179...cfb

Men de tenåringene jeg oppdrar synes ikke det er spesielt pirkete. De trenger ikke vaske klær, med mindre de sparer store hauger på rommet sitt. Årsaken til at de ikke trenger å vaske klær når de legger det til vask etter hvert, er at de vi diskuterte hvilke plikter de skulle ha, så var klesvask noe de ville slippe og heller ta noe annet. Da ble det samtidig diskutert at vasken skulle inn på vaskerommet etter hvert.
Vi bor ikke spesielt romslig, og ungdommene selv synes det er helt ok at vi alle holder det ryddig i fellesarealene. 

ts

• Liker 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (5 timer siden):

Hadde TS kum beskrevet ungdommene sine egne klær så er jeg enig, men hun sier at det er primært håndduker og sengetøy slik jeg forstår det, inkludert eget tøy. Å la våte håndklær ligge i en haug sammen med skittentøy er neppe noe god løsning for noen av partene, de som blir «straffet» når denne haugen begynner å mugle er ikke bare ungdommene men også de voksne som skal kjøpe nytt sengetøy og nye håndduker, for ikke å snakke om lukta av råtnende klær, som fester seg i boligen. 

Jeg er enig i at de er såpass store at de kan bidra med å vaske klær, jeg er dog bare litt usikker på om jeg synes det er så «smart» at de skal få penger for å utelukkende vaske sine egne ting. Jeg får litt følelsen av at dette er en rutine: når de forlater boligen skal de ta av sengetøy og legge håndklær til vask. For meg fremstår dette som en adferd gjester gjør, ikke de som bor i boligen. Det er kanskje det jeg reagerer mest på. Jeg mener ungdommen burde vaske ei maskin med klær selv om det ikke utelukkende er deres tøy som er i maskina, og igjen, da kunne også far og TS (stemor) vaske deres tøy av og til. Da er det mindre «mitt-og-ditt» inndeling av arbeidsoppgavene. Det blir veldig markant at disse ungdommene er skilsmissebarn om det ligger et slags premiss i at de skal «vaske seg ut av huset» hver gang de drar til mor. Det er kanskje hva jeg reagerer mest på. 

Den som har kommet med denne løsningen er TS. «I samråd med ungdommen», - i følge seg selv. Men nå har vel neppe ungdom så mye forutsetning til å mene så mye om klesvask. Annet enn at de stort sett forsøker å leve opp til forventningene som blir satt til dem.

Så mitt råd til TS er å kanskje ta en revurdering av «vaskeavtalen». Kanskje kan ungdommen heller hjelpe til generelt med husarbeid, fremfor å vaske seg selv ut av huset etter besøk, som en flittig gjest..? 

De får ikke penger for å vaske sine egne ting.
De vasker seg "ikke ut" av boligen når de skal til mor. Men det finnes en regel om at minst hver tredje torsdag skal de få orden på rommene sine. Jeg går aldri inn der for å hente verken skittentøy eller kopper og glass. Veldig ofte faller dette sammen med at de drar til mor.
Disse ungdommene har kunnet bruke en vaskemaskin fra de var under 10. De ser at klær er skitne. Hvilke andre "forutsetninger" burde de hatt for å mene noe om det? At de er over 18?
Ungdommene gjør generelt husarbeid også.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det hadde vært dine egne barn, hvordan ville du løst det da? (Har ikke lest hele tråden, mulig du har svart på det før..)

Anonymkode: 2bf87...3d7

På akkurat samme måte :) 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 21.10):

Helt normalt at tenåringer hiver skittentøy til vask når de reiser til den andre forelderen? Ser virkelig ikke problemet?? 

Anonymkode: e82bd...83d

Det er jo et problem dersom det en tenåringenes oppgave å vaske sitt eget tøy, og det er jo noe de absolutt kan gjøre selv.  Jeg jobber sammen med en del unge mennesker og synes mange av dem er svært hjelpeløse, det går stadig vekk i "jeg kan ikke" og "jeg har ikke gjort det før".  Mange ungdommer hadde nok fått en enklere start på voksen-livet hvis de var litt mer vant til å ta ansvar for seg og sitt....  

Ts:  Dersom de har fått beskjed om å ta seg av dette selv så lar du bare være å vaske.  Bare la det ligge....

Anonymkode: 08def...48e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...