AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #41 Skrevet 15. oktober 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde du gjort det samme om det var dine egne barn? Jeg tviler! Jeg har egne barn OG stebarn. Og jeg elsker dem alle sammen. De er alle tenåringer nå, jeg vasker klærne dems og de legger det på plass selv da det er en av dems oppgaver. Hvorfor kan du ikke vaske klærne dems selvom de er samlet i en haug når de drar? Så legger du det rent på rommet, så får de brette og legge på plass elv når de kommer. Jeg forstår ikke, man slutter ikke å være foreldre selvom barna er tenåringer, og de er jo store deler av tiden hos dere. Herregud... Anonymkode: 2e2c7...228 Nei, du skriver det godt selv: man slutter ikke å være foreldre selv om barna er tenåringer. og nettopp derfor må du da lære tenåringene å vaske klær selv. Vår jobb er da å lære ungene våre ferdigheter de trenger som voksne. Anonymkode: 8cdb5...0fa 15
Maleficenta Skrevet 15. oktober 2021 #42 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er stemor til to tenåringer som bor 75% hos oss. De har flere ganger fylt opp vaskerommet her med håndklær og sengetøy, og eget tøy, som de har hatt slengende på rommene sine før de plutselig legger alt på vaskerommet på en gang når de drar til mor. De har fått tilsnakk for dette flere ganger, men likevel skjer det igjen og igjen. Jeg har prøvd å dumpe det skitne tøyet tilbake på rommene deres, og av og til har de vasket det, av og til havner det på vaskerommet på nytt. Da i tillegg til den nye ladningen de har spart opp. Det hører med til historien at det er jeg som gir de lommepenger, da både far (i utgangspunktet) og mor er mot at de skal få faste summer, og heller spørre når de trenger penger. Jeg har hatt barna alene mye, da far reiser en del i jobben, og jeg tenker at hvis jeg skal forventes å ta hånd om dem alene, ja da bestemmer jeg en hel del også. For meg er det enklere at de har sine egne penger, enn at de gnåler om penger hele tiden. Til hovedsaken. I går dro de igjen til mor og hadde dumpet omtrent fire maskiner med klær og tøy på vaskerommet. Jeg har vasket alt og sendt de beskjed om at det koster de 200 kroner hver og at det er en tilbudspris. Neste gang blir det dyrere. Nå har jeg fått en sur melding fra mor om at de ikke kommer til å betale og at jeg ikke kan gjøre noe med det. Noe jeg selvsagt kan, for jeg gir de ikke noe ukelønn neste uke. Far mener også at de kan få flere sjanser, men det er jo ikke han som gir de penger eller vasker klær. Nå føles situasjonen ganske fastlåst. Mor driter jeg i, men far er gretten fordi prinsessene har klaget sin nød. Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, men hvordan skal jeg få far til å forstå at ungdommene trenger å se konsekvensene av de valgene de tar? Anonymkode: 6b285...1e8 off topic men hvorfor gidder du å ta over fars jobb egentlig? Skjønner ikke du at han ble sammen med deg fir å bruke deg som nanny slik at han kan fortsette som før å reise nort med jobben istedetfor å bytte til en jobb der han har tid til barna under samvær? 5
Maleficenta Skrevet 15. oktober 2021 #43 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, du skriver det godt selv: man slutter ikke å være foreldre selv om barna er tenåringer. og nettopp derfor må du da lære tenåringene å vaske klær selv. Vår jobb er da å lære ungene våre ferdigheter de trenger som voksne. Anonymkode: 8cdb5...0fa hvorfor skal ts lære dem ddt? det får pinadø foreldrene gjøre. og ungene får ta med skittentøyet til mora istedet så ts slipper å vaske de 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #44 Skrevet 15. oktober 2021 Synes TS gjorde alt rett!! Har ei på 16 i hus (stebarn) som må, hold dere fast; vaske, tørke og brette klærne selv! Hun bor mest hos oss, selvom hun har tilbud hos sin mor. Betaler ikke et rødt øre i ukeslønn uten at ungene jobber for de. Har egne barn også og reglene er såklart lik for alle. Anonymkode: 7f8b1...81f 14
Maleficenta Skrevet 15. oktober 2021 #45 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hadde du gjort det samme om det var dine egne barn? Jeg tviler! Jeg har egne barn OG stebarn. Og jeg elsker dem alle sammen. De er alle tenåringer nå, jeg vasker klærne dems og de legger det på plass selv da det er en av dems oppgaver. Hvorfor kan du ikke vaske klærne dems selvom de er samlet i en haug når de drar? Så legger du det rent på rommet, så får de brette og legge på plass elv når de kommer. Jeg forstår ikke, man slutter ikke å være foreldre selvom barna er tenåringer, og de er jo store deler av tiden hos dere. Herregud... Anonymkode: 2e2c7...228 tror problemet ligger i at far overlater alt ansvaret til ts... 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #46 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er helt sjokkert over alle de som vasker klær for tenåringene sine😱 Jeg har bare egne barn, men de skal 1) lære å holde orden og vaske klær, planlegge så de har rent tøy og 2) bidra til husarbeidet ved å ta egen klesvask siden jeg ikke driver hotell. Og til den som sa hun vasket klærne til barna sine fordi hun var glad i dem - jeg vasker ikke klærne til barna mine, nettopp fordi jeg er glad i dem. Men nå skjønner jeg hvorfor noen ungdom flytter på hybel uten å klare å vaske egne klær. Anonymkode: 4d976...896 Enig i denne Forstår nå hvorfor enkelte virkelig ikke vet hvordan de skal klare seg selv når de flytter ut. Møtt unge voksne (19-20 åringer) som knapt vet hvordan de skrur på ovnen. Anonymkode: 14d24...943 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #47 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så negative her? Det er snakk om tenåringer, de er nødt til å lære seg å ta ansvar selv. De er ikke barn. Det virker jo ikke som om det står på pengene her, men at de må lære seg å ta litt ansvar og ikke minst vise litt respekt overfor stemor og far. Det er ikke vanskelig å vaske klær, men jeg hadde vært pissed selv om det var jeg som måtte ta fire klesvask til et par tenåringer i uka. Jeg mener det er en prinsippsak, og jeg støtter TS her. Anonymkode: 02e30...229 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #48 Skrevet 15. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Seriøst? Det er bare klesvask hvorfor lager du så stor sak ut av det? Anonymkode: 333bb...946 Det er ikke bare klesvask. Det er totalt mangel respekt for TS sin tid, og det husarbeidet hun utfører for disse store barna. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er du klar over hvordan du får dem til å føle seg? De føler at de ikke har noe ordentlig hjem hos dere. At de må betale for å ha foreldre. Anonymkode: 0a5e9...e23 De må betale tilbake ukepenger fordi de ikke gjør oppgaver. Ts burde vært smidig nok til å bare stanse utbetalingen. Men om dette har vært et tema lenge, kan man bli frustrert nok til sånt. 47 minutter siden, AnonymBruker said: Huff...jeg er glad jeg ikke har deg som stemor... Anonymkode: d73f4...d1d Fordi du foretrekker å ha en som bare står på for deg uten å forvente noe som helst tilbake? Anonymkode: 34718...6b7 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #49 Skrevet 15. oktober 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er helt sjokkert over alle de som vasker klær for tenåringene sine😱 Jeg har bare egne barn, men de skal 1) lære å holde orden og vaske klær, planlegge så de har rent tøy og 2) bidra til husarbeidet ved å ta egen klesvask siden jeg ikke driver hotell. Og til den som sa hun vasket klærne til barna sine fordi hun var glad i dem - jeg vasker ikke klærne til barna mine, nettopp fordi jeg er glad i dem. Men nå skjønner jeg hvorfor noen ungdom flytter på hybel uten å klare å vaske egne klær. Anonymkode: 4d976...896 Jeg kommer til å vaske klær for mine så lenge de bor her, men de skal også vaske en dag eller to i uken. Men jeg gidder ikke vaske en vask for hver. De får vaske mitt og jeg deres om hverandre. Anonymkode: 50361...d73 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #50 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt sjokkert over alle de som vasker klær for tenåringene sine😱 Jeg har bare egne barn, men de skal 1) lære å holde orden og vaske klær, planlegge så de har rent tøy og 2) bidra til husarbeidet ved å ta egen klesvask siden jeg ikke driver hotell. Og til den som sa hun vasket klærne til barna sine fordi hun var glad i dem - jeg vasker ikke klærne til barna mine, nettopp fordi jeg er glad i dem. Men nå skjønner jeg hvorfor noen ungdom flytter på hybel uten å klare å vaske egne klær. Anonymkode: 4d976...896 Seriøst? Vasker mannen sine egne klær også? Dette syns jeg var spesielt og kaldt. Min datter kan vaske klær, hun gjør det innimellom, men da vaskes alles klær. Her gjøres ting i fellesskap, fordi vi er en familie og bor sammen. Anonymkode: 8691a...425 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #51 Skrevet 15. oktober 2021 Høres ut som to normale tenåringer. Hva gjør du? Ingen ukelønn om de ikke jobber for det og gjør oppgavene de får tildelt. Veldig enkelt. Anonymkode: 18367...dc6 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #52 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg forstår ikke helt problemet jeg, det er da ingen som har sagt at du må vaske alt på en gang? Det spiller vel ingen rolle om det kommer inn på vaskerommet 1 og 1 håndkle av gangen eller 10 på en gang? Om det er meningen at de skal vaske selv så gjør det vel heller ikke noe at de har lagt det på vaskerommet, det gjør vel ikke at du MÅ vaske det. Om avtalen er at de eller far skal vaske så kan det jo bare ligge der til de gjør det? Det er vel ikke ditt private oppholdsrom som ingen får legge ting i? Mulig dette er på toppen av andre ting men VELDIG rar problemstilling synes jeg som burde gå an å løse på mange måter. (Jeg vokste forresten opp med at mamma vasket klærne mine til jeg flyttet ut, men jeg gjorde mange andre oppgaver hjemme. Mamma vasket alle sine klær sammen også brettet vi våre egne. Pappa, jeg og søskene mine gjorde andre ting. Jeg lærte likevel å vaske klær og klarte fint å gjøre det selv når jeg flyttet hjemmefra, det er jo ikke akkurat noe som tar lang tid å lære seg) Anonymkode: 04179...cfb 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #53 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Nå har far skjønt poenget, så problemet er ute av verden. Han har forstått at jeg ikke er gratis hushjelp for folk som er både fysisk og psykisk friske, og at hvis man vil ha vaskehjelp, ja da leier man den. Men skal forsøke å adressere kritikerne, som uansett ikke har svart på det jeg spurte om, likevel. Jeg er ikke passiv-aggressiv. Ungdommene vet hva de skal gjøre, men de velger å forsøke å dumpe klesvask gang på gang. Det er den eneste tingen de kan dumpe på den måten. De vet hvordan man bruker en vaskemaskin. De skifter på egne senger - selvfølgelig! Det er ingen stor sak, men friske folk får rydde etter seg selv. JEG dumper ikke MIN klesvask på barna. Ja, det er rart at de er overlatt til meg så mye som de er. Alternativet er dårlig råd. For far og barn, ikke for meg. Ungdommene har selv valgt å være her mer enn hos mor. De føler på ingen måte at de betaler for å ha foreldre. De føler nok at de må betale for å være på hotell, ja. Jeg er ikke sur. Det er kun konsekvenser av at man ikke gidder å rydde etter seg selv. Hadde de lagt inn tøyet etter hvert, og ikke 10 håndklær på en gang, så ingen problem. Det er tatt opp med de mange ganger, på en rolig måte. Det fungerer ikke. Bioforeldre er brukt for enkelhets skyld. At noen av dere "ikke gidder" å diskutere med ungdommene er deres egen sak. Jeg synes man skal diskutere, og ting skal ha konsekvenser, og at det at man er ungdom ikke betyr at man ikke engang har ansvar for eget rot. Det er ikke krig. Hvorfor bruker dere så store ord? Og som sagt: alt er greit, så jeg trenger ikke flere "gode" råd. Anonymkode: 6b285...1e8 Altså, det enkleste hadde jo selvsagt å si foreldrene🤦♀️ De er foreldrene, barna har kontakt med begge og begge foreldrene har rollen som mor og far, så hvorfor i alle dager må du slenge på "bio"? Det er unødvendig og det virker nesten som en nedgradering av foreldrene. Du er stemor. Anonymkode: 8691a...425 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #54 Skrevet 15. oktober 2021 Det er helt normalt med hauger av tøy fra tenåringer..synes det bra de tar av sengetøyet selv. Her vasker jeg alles klær, går kjapt å fylle maskinen og lite å lage styr om. Tenåringene har veldig travle dager med skole og mye lekser. Karakterpress for å komme dit de vil på videregående og mye som fyller hodet. I tillegg har de fritidsaktiviteter vi ønsker de skal fortsette med så lenge som mulig. Så da tar jeg klærne. Til både egne og felles. Synes du virker sur og streng, i tillegg til å kalle mannen for «rette instans»… Anonymkode: aa62e...4b4 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #55 Skrevet 15. oktober 2021 Her er det jo stemor som er problemet. Det høres ut som helt vanlige tenåringer. La de bidra til det de er modne for, og gi de ros for det som er bra fram for å henge deg opp klesvask. Med barn blir det klesvask… De kan f. eks brette klærne når de kommer tilbake. Anonymkode: 3329d...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #56 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er stemor og mor 🙂 Regelen er lik for alle barn/voksne i hus: alt skittentøy skal i skittentøy kurven hver gang det skiftes møkkettøy. Gjør ingen dette her så samler jeg alt tøyet i en kurv. Utvasket, blir det liggende til noen faktisk lurer på hvorfor de får mindre tøy. Dette gjelder mannen også. Da gjentas forventninger og regler. Det er rein rutine og noe de vil få igjen for når de blir større 👍 De får tilbake møkkete klær som de må vaske selv. Har vel skjedd noen ganger. Nå er de flinke alle sammen. Anonymkode: 89450...978 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #57 Skrevet 15. oktober 2021 Regner med at trådstarter har samme regler for mannen sin..? Anonymkode: 333bb...946 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #58 Skrevet 15. oktober 2021 Barna blir bare å be pappa om penger når du ikke gir ut ukelønnen deres, regner sterkt med at de har bankkort og vipps og hele pakka, så det hjelper nok lite. Ellers forstår jeg problemstillingen din ift vask, og syns ikke du er kravstor som forventer at tenåringer tar litt ansvar. Det du gjør er å ikke gjøre noe. Ikke vask tøyet. Hvorfor bruke hele helga på å vaske 4 maskiner med klær? Grøss, det er det kjedeligste jeg vet å vaske klær, men det går greit for jeg sorterer, hiver på vask og i tørketrommelen. Må noe henges opp er det samboers jobb, brettingen er samboers jobb. Hadde jeg måtte gjøre alt, hadde jeg leid inn hushjelp, eller begynt med disposable klær. Jeg forstå veldig godt at du ikke gidder 4 maskiner med tøy som ikke en gang er ditt, når det endelig er helg. La ungene vaske selv! En 10åring kan til og med vaske tøyet sitt selv, med litt assistanse. Drit i mor og far. Eller, la alt skittentøy bli liggende til far kommer hjem i stedet! Anonymkode: ff4c2...bba 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #59 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er stemor til to tenåringer som bor 75% hos oss. De har flere ganger fylt opp vaskerommet her med håndklær og sengetøy, og eget tøy, som de har hatt slengende på rommene sine før de plutselig legger alt på vaskerommet på en gang når de drar til mor. De har fått tilsnakk for dette flere ganger, men likevel skjer det igjen og igjen. Jeg har prøvd å dumpe det skitne tøyet tilbake på rommene deres, og av og til har de vasket det, av og til havner det på vaskerommet på nytt. Da i tillegg til den nye ladningen de har spart opp. Det hører med til historien at det er jeg som gir de lommepenger, da både far (i utgangspunktet) og mor er mot at de skal få faste summer, og heller spørre når de trenger penger. Jeg har hatt barna alene mye, da far reiser en del i jobben, og jeg tenker at hvis jeg skal forventes å ta hånd om dem alene, ja da bestemmer jeg en hel del også. For meg er det enklere at de har sine egne penger, enn at de gnåler om penger hele tiden. Til hovedsaken. I går dro de igjen til mor og hadde dumpet omtrent fire maskiner med klær og tøy på vaskerommet. Jeg har vasket alt og sendt de beskjed om at det koster de 200 kroner hver og at det er en tilbudspris. Neste gang blir det dyrere. Nå har jeg fått en sur melding fra mor om at de ikke kommer til å betale og at jeg ikke kan gjøre noe med det. Noe jeg selvsagt kan, for jeg gir de ikke noe ukelønn neste uke. Far mener også at de kan få flere sjanser, men det er jo ikke han som gir de penger eller vasker klær. Nå føles situasjonen ganske fastlåst. Mor driter jeg i, men far er gretten fordi prinsessene har klaget sin nød. Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, men hvordan skal jeg få far til å forstå at ungdommene trenger å se konsekvensene av de valgene de tar? Anonymkode: 6b285...1e8 Jeg har tenåringer selv. Dette er helt normalt, men selvfølgelig fryktelig irriterande at ungdommene gjør. En dag lærer de det. Håper og tror det iallfall Anonymkode: e489e...99f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #60 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Nå har far skjønt poenget, så problemet er ute av verden. Han har forstått at jeg ikke er gratis hushjelp for folk som er både fysisk og psykisk friske, og at hvis man vil ha vaskehjelp, ja da leier man den. Men skal forsøke å adressere kritikerne, som uansett ikke har svart på det jeg spurte om, likevel. Jeg er ikke passiv-aggressiv. Ungdommene vet hva de skal gjøre, men de velger å forsøke å dumpe klesvask gang på gang. Det er den eneste tingen de kan dumpe på den måten. De vet hvordan man bruker en vaskemaskin. De skifter på egne senger - selvfølgelig! Det er ingen stor sak, men friske folk får rydde etter seg selv. JEG dumper ikke MIN klesvask på barna. Ja, det er rart at de er overlatt til meg så mye som de er. Alternativet er dårlig råd. For far og barn, ikke for meg. Ungdommene har selv valgt å være her mer enn hos mor. De føler på ingen måte at de betaler for å ha foreldre. De føler nok at de må betale for å være på hotell, ja. Jeg er ikke sur. Det er kun konsekvenser av at man ikke gidder å rydde etter seg selv. Hadde de lagt inn tøyet etter hvert, og ikke 10 håndklær på en gang, så ingen problem. Det er tatt opp med de mange ganger, på en rolig måte. Det fungerer ikke. Bioforeldre er brukt for enkelhets skyld. At noen av dere "ikke gidder" å diskutere med ungdommene er deres egen sak. Jeg synes man skal diskutere, og ting skal ha konsekvenser, og at det at man er ungdom ikke betyr at man ikke engang har ansvar for eget rot. Det er ikke krig. Hvorfor bruker dere så store ord? Og som sagt: alt er greit, så jeg trenger ikke flere "gode" råd. Anonymkode: 6b285...1e8 Litt på siden av temaet da: Men det er ikke nødvendig å bruke bioforeldre for enkelthet skyld. Det er bare å bruke ordet foreldre. Da skjønner man hvem det er. Biologiske foreldre og adoptivforeldre er foreldre. Steforeldre kalles enten steforeldre eller bonusforeldre. Å bruke ordet biologisk foreldre er bare vanlig å gjøre hvis man skal snakke om de opprinnelige foreldrene til et adoptivbarn f. eks. Det er ikke vanlig å bruke i dagligtale. Har kun sett det på dette forumet Anonymkode: 39d1a...004 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå