AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #21 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er vel ikke akkurat passiv aggressiv når man sier i fra i klartekst. Passivaggressiv er å gå rundt å være sur uten å si ifra hva som er grunnen.... Anonymkode: c9323...4a1 Hun er sur for filleting. Anonymkode: 333bb...946 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #22 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er vel ikke akkurat passiv aggressiv når man sier i fra i klartekst. Passivaggressiv er å gå rundt å være sur uten å si ifra hva som er grunnen.... Anonymkode: c9323...4a1 ….eller å sende faktura når man har vasket klær istedet for å si rolig u fra at det vil jeg ikke gjøre for deg. Anonymkode: 1cc9a...c07 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #23 Skrevet 15. oktober 2021 Ikke vask klærne deres. Om de er tenåringer er det vel på tide at de lærer vaske selv. Og ville tatt opp igjen med foreldrene om ukepenger, tenker ukepenger er en fin måte lære seg disponere penger. Bruker du alt på mandag er det tomt. Disse ungene skal klare seg selv en dag, så greit at de faktisk lærer ting. Anonymkode: 14d24...943 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #24 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ein valgt å vera stemor/bonusforelder kan ein ikkje vera så småleg Anonymkode: d73f4...d1d Forskjell på å være stemor og ha full omsorg for dem. Hvis bio foreldrene syntes dette er ille, så får dd trå til å vaske klærne til ungene sine sjøl. Men lett å bli sur på den som tar det ansvaret de selv skulle ha tatt for egne barn. Veldig beleilig det. Så slipper de å være den store stygge ulven spm ber dem å gjøre noe Anonymkode: c9323...4a1 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #25 Skrevet 15. oktober 2021 Bioforeldre? Hvorfor kaller du dem det? Foreldre er foreldre. Anonymkode: 084d5...5ea 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #26 Skrevet 15. oktober 2021 Hvorfor holder du på sånn? Skal det virkelig koste at du gjør ting for dem? Er ikke det hva en stemor gjør? Er ikke du en av omsorgspersonene? Jeg tenker at du bør lære dem hvordan vaskemaskinen fungerer, hjelp dem, forklar at du ikke orker alt alene, og at de er såpass store til å ta litt sjøl og, og i tillegg til oppgavene de gjør for ukelønnen. Du kan forklare dette på en ok og medmenneskelig måte. Du virker kald og hard, måten du legger dette frem på og minner ihvertfall ikke om en omsorgsperson. Anonymkode: 6a221...6ac 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #27 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bioforeldre? Hvorfor kaller du dem det? Foreldre er foreldre. Anonymkode: 084d5...5ea Dette. Jeg grøsser av ordet bio. Min datter er 16 år og vi har samme greien når hun drar til far, jeg har fort 3-4 maskiner å vaske når hun er dratt. Hun har kurv inne på rommet, men den kommer bare ut om jeg ber om det, eller når hun skal dra. Det er liksom bare slik det er, og jeg gidder ikke å lage en sak av det. Det spiller ingen rolle om jeg vasker det når hun er hjemme, eller når hun er dratt. Da har jeg bare lengre tid på å få det vasket. Om du gir dem penger eller ikke er jo opp til deg selv, men litt spesielt å sende "regning". Anonymkode: 8691a...425 17
Ulrikke Skrevet 15. oktober 2021 #28 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er stemor til tre, så jeg synes på en måte jeg kan sette meg inn i situasjonen til TS.... Men dette her hadde jeg ikke laget krig om! De skifter sengetøy selv før de drar, og legger det brukte til vask? Eller legger de det brukte til vask og forventer at det skal være på igjen rent når de kommer tilbake? For ved første eksempel synes jeg ikke det er noe problem.... Skitne klær har hopet seg opp, og de lemper alt til vask før de drar en helg(?) til mor? Da er det vel ingen som forventer at alt skal være rent og tørt til de kommer tilbake. Dersom dette er en greie for deg, så gi dem hver sin skittentøyskurv på rommet. Da kan de vaske selv, eller du kan svinge innom og sjekke kurvene når du uansett skal sette på vask når det passer sånn. Men poenget her må jo være å lage klare avtaler. Å holde igjen penger pga klesvask? Må innrømme at jeg ikke synes noe om det.... Mener ikke at man skal være tjener for ungene i huset eller la dem bo på hotell.... Ville heller anskaffet skittentøyskurver og innført klare avtaler/regler om at de må vaske selv eller vente til den som skal sette på en maskin svinser innom og ser om det ligger noe der som kan passe i vaska og tar det med. Da slipper du store hauger på vaskerommet/badet, og ungene kan ikke klage på at ting ikke er vasket. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #29 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Forskjell på å være stemor og ha full omsorg for dem. Hvis bio foreldrene syntes dette er ille, så får dd trå til å vaske klærne til ungene sine sjøl. Men lett å bli sur på den som tar det ansvaret de selv skulle ha tatt for egne barn. Veldig beleilig det. Så slipper de å være den store stygge ulven spm ber dem å gjøre noe Anonymkode: c9323...4a1 Dette 👆 Legg det tilbake på rommene, så tar far det når han kommer hjem 🤷♀️ Anonymkode: c2fb8...2f7 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #30 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg henter ut skittentøy fra alle rom og vasker alle klær til alle i huset, bio, ste, voksne, barn. Og hadde blitt dritsur om jeg fikk 4 maskiner med skittentøy i fanget rett før helgen.. Er nok å vaske allerede.. Men jeg hadde ikke gitt dem ukelønn heller, den er det far som betaler ut, og som bestemmer hva de må gjøre for å få den. Flott at du setter ned foten TS. Anonymkode: c2fb8...2f7 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #31 Skrevet 15. oktober 2021 Hadde du gjort det samme om det var dine egne barn? Jeg tviler! Jeg har egne barn OG stebarn. Og jeg elsker dem alle sammen. De er alle tenåringer nå, jeg vasker klærne dems og de legger det på plass selv da det er en av dems oppgaver. Hvorfor kan du ikke vaske klærne dems selvom de er samlet i en haug når de drar? Så legger du det rent på rommet, så får de brette og legge på plass elv når de kommer. Jeg forstår ikke, man slutter ikke å være foreldre selvom barna er tenåringer, og de er jo store deler av tiden hos dere. Herregud... Anonymkode: 2e2c7...228 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #32 Skrevet 15. oktober 2021 Eg ser problemet men hadde ikkje orka laga stor sak ut av det. Anonymkode: 57fb7...97a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #33 Skrevet 15. oktober 2021 Eller så lærer en barna fra de er små at klærne skal i skittentøyskurvene når de tar av seg for kvelden, det gjorde vi. Og har 2 på 18 og 20 som legger alt til vask, sorterer etter farger og legger det på rett sted. Tar av senga si hver søndag og skifter, aldri plukket opp skittentø fra gulvet eller tatt den kampen, det går å lære dem fra de er små så følger de dette Anonymkode: 3cbf2...d3b 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #34 Skrevet 15. oktober 2021 Drit i å vask klærne da. Så for debare gå nakne til slutt. Anonymkode: 400b5...7b7 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #35 Skrevet 15. oktober 2021 Ts her. Nå har far skjønt poenget, så problemet er ute av verden. Han har forstått at jeg ikke er gratis hushjelp for folk som er både fysisk og psykisk friske, og at hvis man vil ha vaskehjelp, ja da leier man den. Men skal forsøke å adressere kritikerne, som uansett ikke har svart på det jeg spurte om, likevel. Jeg er ikke passiv-aggressiv. Ungdommene vet hva de skal gjøre, men de velger å forsøke å dumpe klesvask gang på gang. Det er den eneste tingen de kan dumpe på den måten. De vet hvordan man bruker en vaskemaskin. De skifter på egne senger - selvfølgelig! Det er ingen stor sak, men friske folk får rydde etter seg selv. JEG dumper ikke MIN klesvask på barna. Ja, det er rart at de er overlatt til meg så mye som de er. Alternativet er dårlig råd. For far og barn, ikke for meg. Ungdommene har selv valgt å være her mer enn hos mor. De føler på ingen måte at de betaler for å ha foreldre. De føler nok at de må betale for å være på hotell, ja. Jeg er ikke sur. Det er kun konsekvenser av at man ikke gidder å rydde etter seg selv. Hadde de lagt inn tøyet etter hvert, og ikke 10 håndklær på en gang, så ingen problem. Det er tatt opp med de mange ganger, på en rolig måte. Det fungerer ikke. Bioforeldre er brukt for enkelhets skyld. At noen av dere "ikke gidder" å diskutere med ungdommene er deres egen sak. Jeg synes man skal diskutere, og ting skal ha konsekvenser, og at det at man er ungdom ikke betyr at man ikke engang har ansvar for eget rot. Det er ikke krig. Hvorfor bruker dere så store ord? Og som sagt: alt er greit, så jeg trenger ikke flere "gode" råd. Anonymkode: 6b285...1e8 28
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #36 Skrevet 15. oktober 2021 Bioforeldrene? Hjelpes! Mener du foreldrene? Anonymkode: 4c092...1e8 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #37 Skrevet 15. oktober 2021 Huff...jeg er glad jeg ikke har deg som stemor... Anonymkode: d73f4...d1d 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #38 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff...jeg er glad jeg ikke har deg som stemor... Anonymkode: d73f4...d1d Ja, det kan du si 😕 Stakkars ungdommer! De har valgt å være mindre hos mor, selv om de vet at far er mye borte, og hvem har de igjen da? Oh no! Den onde stemoren som ikke vil være hushjelp 😮 Ring barnevernet! Anonymkode: 6b285...1e8 26
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #39 Skrevet 15. oktober 2021 Var i samme situasjon med bonusbarn. Til slutt sluttet jeg å vaske klærne. Da vasket de dem selv og tok med resten til mor. Der fikk de beskjed om å vaske selv også. Fungerte som bare det. Anonymkode: 8cdb5...0fa 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #40 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er helt sjokkert over alle de som vasker klær for tenåringene sine😱 Jeg har bare egne barn, men de skal 1) lære å holde orden og vaske klær, planlegge så de har rent tøy og 2) bidra til husarbeidet ved å ta egen klesvask siden jeg ikke driver hotell. Og til den som sa hun vasket klærne til barna sine fordi hun var glad i dem - jeg vasker ikke klærne til barna mine, nettopp fordi jeg er glad i dem. Men nå skjønner jeg hvorfor noen ungdom flytter på hybel uten å klare å vaske egne klær. Anonymkode: 4d976...896 26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå